Wypowiedzi
-
pyt3a=tak. W kolumnie B masz literkę A co oznacza, że
wartość ta (55,8%) różni się istotnie statystycznie od 17,9%. To samo w wierszu drugim - 82,1% różni się istotnie statystycznie od 44,2%
Panie Piotrze dziękuję za wyjaśnienie aczkolwiek przyznam się, że nadal mam pewne "czarne dziury" dotyczące powyższego stwierdzenia (no cóż statystyka ze mnie nie będzie chyba ;-) ) Chodzi głównie o : w kolumnie B masz literkę A co oznacza, że wartość ta (55,8%) różni się istotnie statystycznie od 17,9% - no właśnie dlaczego się różnic ? dlatego że tam jest "literka A" w tym miejscu tabeli ? Może tak: co by pokazał SPSS gdyby to było nieistotne ?
PS: jeśli już się radzę dużo bardziej doświadczonych użytkowników to chciałem się dopytać odnośnie pewnych założeń dotyczących zastosowania powyższego testu. pyt3a o które się rozchodzi jest skonstruowane w taki oto sposób:
Co Pana/i skłoniło do wyboru....
a) motyw_1
b) motyw_2
c) motyw_3
.
.
.
j) motyw_13
przy czym badani mogli zaznaczać maksymalnie 3 odp. co też większość uczyniła, a mniejszość (kilka osób) pozwoliła sobie na zaznaczenie 2 lub 1 odp. W SPSS pytanie to zakodowałem jako 13 oddzielnych pozycji o możliwości odp tak/nie więc jak łatwo się domyślić pyt3a dotyczy deklaracji badanych odnośnie motyw_1 itd. Czy w takiej sytuacji stosować powyższy test czy też może jak wspomniał wcześniej Pan Konrad pobawić się chi-kwadrat ?
korzystając z okazji :
pyt. 2: pytanie o konstrukcji : Jakie czynniki decydowały o wyborze(uporządkuj od 1 - najważniejszy do 10 - najmniej ważny):
a)czynnik_1
b)czynnik_2
c)czynnik_3
.
.
.
j)czynnik_10
Grupa licząca 39 osób uporządkowała te czynniki przypisując im oceny od 1 do 10. Teraz chciałbym ustalić kolejność czynników pod względem ważności dla tej grupy i jak się domyślam im niższa średnia dla czynnika tym ważniejszy (1 ważny 10 mało ważny). Obliczyłem średnie dla każdego z nich otrzymując szereg 10 średnich:
czynnik_1: 3,23
czynnik_6: 3,34
.
.
.
czynnik_10: 9,03
ustalając istotność różnicy pomiędzy czynnik_1 a czynnik_6 itd. tak aby ustalic co jest pierwsze, drugie, trzecie itd mogę zastosować nieparametryczny test Wilcoxona ?(rozkłady odbiegają od normalnego)
Czy w tym przypadku mogę zastosować test dla próby zależnej ?
PS: Mam nadzieję że nie namieszałem ... z góry dziękuję za wyrozumiałość i pomoc
pozdrawiam
tp Tomasz Pławiak edytował(a) ten post dnia 31.05.11 o godzinie 00:50 -
hmm... tak też zrobiłem (na innym pytaniu) - zamieniłem kolumny z wierszami i otrzymałem :
domyślam się, że kluczem do interpretacji tych wyników jest formuła poniżej tabeli: "dla każdej istotnej pary, kategoria z mniejszą proporcją kolumnową pojawia się poniżej kategorii z większą proporcją w kolumnach". Jednakże pomimo wczytywania się w nią moim mało statystycznym umysłem nie wiem nadal jak mam to interpretować...
głównym moim celem przy analizie tego itemu jest stwierdzenie czy odsetek odp. "tak" w grupie medycznej (17,9%) jest istotnie mniejszy od odsetka odp. "tak" w grupie politechniki (55,8%) na poziomie 0,05.
Czy analizując dane przy pomocy tabeli użytkownika w takim układzie wierszy i kolumn jest możliwe uzyskanie odpowiedzi czy te odsetki (17,9% vs 55,8%) różnią się między sobą ? -
tak też zrobiłem i otrzymałem tabelę:
w jaki sposób mogę to zinterpretować ?
z góry dzięki za pomoc -
Jaka minimalna liczba elementów może występować w grupach aby można było je porównywać testem t ?
-
hmm... ok, tylko w jaki sposób przeprowadzić taką analizę w SPSS :-) ?
-
W jaki sposób mogę sprawdzić czy istnieją statystycznie istotne różnice w % udzielonych odpowiedzi na dane pytanie w ankiecie ?
np. grupa A: pyt.1 78% grupa B: pyt.1 69%;
liczebności grup (A)41 osób (B)40 osób
Wiem, że do sprawdzenia istotności różnic pomiędzy grupami służą takie testy jak t-studenta, U-Manna-Whitneya. Ale czy te testy mogę również zastosować do porównania różnicy w %? Czy może istnieje jakiś specjalny test dedykowany takim właśnie porównaniom %-owym ?
-
Moja przygoda z SPSS-em zaczęła się niedawno więc proszę o wyrozumiałość ;-)
zmienna zależna -kierunek studiów
zmienna niezależna -cechy osobowości
W ramach badań do pracy empirycznej chcę porównać 2 grupy osób
(1) studenci kierunku X (41 osób)
(2) studenci kierunku Y (43 osoby)
pod względem nasilenia cech osobowości (5 głównych czynników i 30 czynników szczegółowych po 6 w każdym głównym). Każdy z czynników głównych i szczegółowych mierzony jest na skali ilościowej np. wynik w ekstrawersji 114 dla grupy X i 111 dla grupy Y itd. Wiem na pewno, że najlogiczniejszym wyjściem w tej sytuacji jest porównanie średnich wyników uzyskanych w danym czynniku przez grupę X i Y. Moje pytanie brzmi :
pyt. 1 Czy przy takich ustawieniach metodologicznych mogę zastosować test t-studenta i porównywać średnie międzygrupowe dla wszystkich czynników osobowości między grupami ? (założenia dotyczące równoliczności chi^2 spełnione, rozkład wyników zbliżony do normalnego - test shapiro-wilka w niektórych czynnikach wykazał normalność)
pyt.2 Czy przy rozkładzie odbiegającym od normalnego stosować test U-Manna-Whitneya ?
pyt.3 Czy Jednoczynnikowa analiza wariancji nie byłaby bardziej dokładna i czy mogę ją w tym przypadku zastosować ?