Wypowiedzi
-
Przy nowych - małych przefabrykowanych nie ma problemu - można zamówić, ale najcześciej są to remonty istniejących "dużych" starych konstrukcji... Ja bym sie nie pokusił o stwierdzenie czy wystarczy pomalować czy trzeba np wymienić konstrukcję dachu...
-
Jak widzę dyskusja się rozwija... Jeśli chodzi o projektowanie przepustów to ściślej biorąc można ten przepis jakoś ominąć... Przy małych średnicach rurowych można wpisać że to "kolektor" (kolejowa instalacja techniczna) czyli nie przepust - zakończyć studzienkami z wlotami i papier to przyjmie ;-). Bez sensu jest dorabiać osobną dokumentację branży konstrukcyjnej jak mam np na ciągu rowu przy wymienianym torze zrobić 1 przepust pod drogą polną fi300...
Mam inne pytanie sporne odnośnie zakresu uprawnień.
§ 20. 1. ...
.... torowe instalacje techniczne oraz inne budowle kolejowe w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 151, poz. 987).....
Wg mnie można projektować perony w ramach tych uprawnień, ale elementem peronu często są wiaty o różnych konstrukcjach - nie znalazłem nigdzie uściślenia że tych konstrukcji wiaty nie można projektować w ramach "kolejowych" uprawnień. Ja się za wiaty nie biorę, ale pytam z ciekawości czy spotkaliście się z przepisem odnośnie konstrukcji wiat - np wiaty do remontu? Czy musi to być specjalność konstrukcyjna czy jaka? -
Obie firmy są ze Śląska i mają duże doświadczenie w załatwianiu papierów w nieruchomościach PKP.
-
Rozumiem że etykieta na linii trasowania pokazuje 1+000 a jak tą odległość zmierzysz wymiarem ACAD to jest 100, tak? dziwne dla mnie bardzo... pierwszy raz się z tym spotykam. Jednostki ACAD są ustawione w metrach jak rozumiem.
Możesz jeszcze spróbować w wejść w edycję ustawień rysunku w CIVILu - Obszar narzędzi -> zakładka Ustawienia -> prawym na nazwie pliku i -> Edycja ustawień rysunku. Tam jest zakładka "ustawienia otoczenia" i może zmieniając tam jednostki coś zadziała, ale przyznam że nigdy tego nie ruszałem i mi działa poprawnie.
Wyślij mi ten plik jeśli możesz na maila to zobaczę co się da z nim zrobić, moze coś mi przyjdzie do głowy.
t_krolikowski1980@o2.pl -
Ja polecę dwie firmy ze śląska:
SGG - Śląska grupa geodezyjna - najszybciej i najdokładniej wykonują pomiary do projektów, mają bardzo dobry kolejowy sprzęt geodezyjny, robiłem z nimi wiele projektów, szczególnie przy dużych odcinkach projektuj buduj gdzie ważny jest krótki czas opracowania dokumentacji - szybkie otrzymanie pomiarów.
Greenhatch - też dobrzy i dokładni. Również współpracowałem z nimi wiele razy i też polecam.
Na rynku jest wiele firm które wchodzą na kolej, ale niestety czasem na niższej cenie pana mietka z heńkiem którzy kupili niwelator w castoramie można mocno wtopić... bo od geodezji zależy cała inwestycja. -
Masz źle wczytaną mapę, musisz ją zeskalować tak żeby jedna jednostka w ACAD odpowiadała 1 metrowi na mapie czyli jeżeli masz np na skanie mapy krzyże co 100m to mapa musi być zeskalowana tak żeby były one co 100 jednostek - jeden metr na mapie (rzeczywisty) musi odpowiadać jednej jednostce. Potem kilometracja linii trasowania będzie właściwa. Inaczej chyba nie da się "oszukać" etykiet na linii trasowania, ja nie znam na to metody.
-
Jeśli tak to proszę podać cenę jaka Panią interesuje, bo wersja 2011 już chyba nie jest sprzedawana, ponieważ weszły nowe i nie bardzo wiem jak sprawdzić jej aktualną cenę rynkową.
-
Nie wiem jaką Pani ma umowę z Autodeskiem, ale z moich informacji raczej prawo do sprzedawania produktów z licencją mają tylko autoryzowane przez autodesk firmy... Zakup w inny sposób jest nielegalny...
Punkt nr 7 z umowy licencyjnej (EULA):
7. Czy mogę sprzedać lub przenieść moją licencję?
Firma Autodesk udziela użytkownikowi licencji na użytkowanie oprogramowania.
Licencja ta jest nieprzenoszalna. Oznacza to, że użytkownik nie może powielać oprogramowania, sprzedawać go ani w żaden inny sposób przenosić jego własności bez upoważnienia firmy Autodesk.
Na przykład, użytkownik nie może sprzedać swojej kopii oprogramowania firmy Autodesk podczas wyprzedaży likwidacyjnej czy też na aukcji internetowej, np. na Allegro.pl. Autodesk oraz Allegro.pl aktywnie współpracują przy eliminowaniu tego typu nieautoryzowanych sprzedaży.
Jeżeli jednak się mylę i można sobie tak kupić i sprzedać to proszę i informację i podstawę prawną, bo interesują mnie te produkty w niższych cenach...
Pozdrawiam -
Ciekawe pytanie, Civil ma możliwość poszerzeń pasa dla linii trasowania typu 'odsunięcie', ale chyba tylko przy skrzyżowaniach gdzie poszerza się jezdnie ze względu na dodatkowe pasy i nie jest to do końca automatycznie i nie na krzywej przejściowej (ale moge się mylić, bo to akurat rzadko robię ;-)).
Ja zrobiłbym to tak:
1. na odcinku prostym robisz krawędzie pasa odsuwając odcinki proste od osi na 1,75m (np z polilini)
2. podobnie jak dla prostej odsuwam (odsuń) łuk na boki o 3m (zmienią się promienie łuku o + i - 3m).
3. Tworzę linię trasowania z odsuniętych elementów jednej krawędzi pasa czyli z prostej i łuku (łuk oparty na 3 punktach - początek, środek i koniec) - na razie nie połączone.
4. Wpisuję krzywą przejściową pomiedzy prostą i łuk - funkcja krzywa dowolna oparta o 2 elementy - Civil sam dobierze najlepiej dopasowaną długość krzywej do tych elementów.
5. Powtarzam tą czynność dla drugiej krawędzi pasa i gotowe.
Powinno zadziałać.
Jakbyś miał jakieś pytania do tego opisu to pisz na priv.
Pozdr -
Wiele razy o tym debatowaliśmy odkąd wprowadzili zmiany w tej tabeli i są różne zdania, niektórzy uważają że 60 wystarczy.... głównie wykonawcy aby zaoszczędzić na materiale przy projektuj buduj...
Moim zdaniem zapis został wprowadzony tylko po to żeby nie trzeba było zamykać linii eksploatowanych nie przewidzianych teraz do naprawy na których nie ma obecnie 110MPa.
Ja projektuje wzmocnienie podtorza zawsze na te wyższe wartości bo 60 MPa to raczej lipa jest ;-).
Jeśli poruszyłeś już temat to ja mam pytanie.
Projektuję metodą modułów ekwiwalentnych na bazie pomiaru modułów robionych VSSem, ale często jest tak że nie ma szans na wykonanie VSSów - brak zamknięć toru w czasie opracowywania projektu, brak dostępu w terenie do sprzętu ciężkiego na VSS, krótki termin przy projektuj - buduj itd. Dlatego też dopuszczamy czasem pomiary płytą dynamiczną przy krawędzi podkładów po odkopaniu pryzmy podsypki.
Jakie wy zlecacie pomiary? VSSy czy płyty dynamiczne też? Id3 dopuszcza płytę dynamiczną ale tylko jako pomiar dodatkowy nie do końca miarodajny...
Pozdr -
Spróbuj rozbić te polilinie 3D na linie 3D. Potem zrób nową powierzchnię i w definicji tej powierzchni zrób "linie" i zaznacz te linie 3D rozbite. Powinno zadziałać.
Pozdrawiam -
Robiłem taki schemat kilka razy przez ostatnie 7 lat głównie do projektów typu projektuj-buduj - wymagania wykonawcy albo inwestora (rzadko tego wymagają). Wg mnie dosyć czytelne są wtedy lokalizacje poszczególnych robót do wykonania - jakie szyny i jaka nawierzchnia w zależności od kilometracji. Najlepiej zrobić to w AutoCADzie - można szybko narysować nawet z czystego arkusza.
-
Są konwertery z PDF do xls, ale jak to zobaczyłem to zdębiałem na chwilę... ;-). Pytanie tylko brzmi po co? można przecież zamieścić po prostu skany w PDFie albo TIFFie i jest ok, ale ktoś na kolei miał zajęcie to konwertować ;-). Pewnie przez tydzień ;-).
-
Temat ciekawy i chętnie poznam sposoby kolegów po fachu ;-).
Co do automatyzacji pracy przy projektowaniu geometrii to myślałem o tym wiele razy i próbowałem wielu programów i w rezultacie jest tak jak piszesz - jedno program graficzny i drugie arkusz kalkulacyjny zrobiony moim sposobem, sprawdzony na 1000 sposobów i jak najbardziej dla mnie intuicyjny i jasny. Niestety geometria w planie ma to do siebie że przy każdym łuku trzeba rozpatrywać wiele parametrów naraz. Np fajnie wchodzi łuk o mniejszym promieniu, ale po wpisaniu przechyłki okazuje się że krzywe przejściowe są za krótkie i przechyłka za mała gdy już jest max... i czasem na odwrót. Ja najpierw robię przybliżoną geometrię w planie (przy regulacji - modernizacji) potem rozpatruję każdy łuk osobno wpisując poszczególne dane do tabelki w excelu - Vmax, R, h, Lkp, Lrampy. Jak mi którąś wartość wyświetli na czerwono to wracam w Civilu do tego łuku i edytuje do momentu aż wyjdzie ;-).
Kiedyś próbowałem zrobić w Civilu wyrażenia w kontroli geometrii albo w etykietach łuków, tak żeby wyświetlał automatycznie parametry kinematyczne łuków w etykietach i żeby pokazywał dupny żółty trójkąt na elemencie z przekroczonymi wartościami, ale niestety pojawił się problem nie do przejścia. Mianowicie w edytorze wyrażeń Civila (wzorów) nie ma możliwości przypisania automatycznego przechyłki do wzorów, da się ją przypisać do danej kilometracji na linii trasowania, ale nie da jej się potem użyć we wzorach. Można więc sobie tylko obliczać prost rzeczy np minimalną długość elementu (łuku, prostej), ale już przyrostu przyśpieszenia odśrodkowego nie... Pytałem o to kiedyś "ekspertów" Civilowych w Polsce i jednego Czecha i mi nikt nie odpowiedział jak to zrobić. Zostałem więc na razie przy sprawdzonym Excelu.
Z Civila na szybko można wyciągnąć tabelę geometrii i wkleić ją do excela, ale tam już przechyłki trzeba dla każdego łuku osobno wpisywać.
Nie wiem dokładnie, może ktoś inny się wypowie ale chyba w ferrovi jest taka możliwość przypisania przechyłek do osi i automatycznego wyświetlenia parametrów geometrycznych.
W railtracku chyba też są jakieś obliczenia możliwe, bo wiem że da sie przypisać przechyłki, ale railtracka bentleyowego też nie znam.
Piszcie jeśli macie jakieś lepsze sposoby na to.
Poza tym samo projektowanie geometrii nie przysparza nam tylu problemów co robienie potem tabelek z protokołami zdawczo odbiorczymi znaków regulacji.... Niestety w każdej części polski wymagają od nas innych - czasem wystarczą uproszczone z raportów szybkie do zrobienia, a czasem wymagają bardzo konkretnych układów tabeli i danych co przysparza bardzo dużo dubaniny w excelu i tym samym oczopląsu przy wielokilometrowej geometrii...
Pozdr -
Witam
Nie jestem pewny do końca o co chodzi, ale tak ogólnie to Civil często się sypie przy zmianie kilometracji. Jeśli chodzi o dopisanie elementów przed elementem początkowym 0+000 to możesz jeszcze raz zdefiniować punkt początkowy (punkt dowiązania kilometracji bo nie musi to być wcale punkt 0+000) we właściwościach linii trasowania w kontroli pikiety. Jeśli dalej nie pojawią się etykiety na elemencie przed pierwotnym 0+000 to sprawdź czy masz styczne połączenie. Jeśli dalej nie zadziała to będziesz musiał po prostu przerysować Civilowo tę linię trasowania od nowa. U mnie często się sypią linie trasowania szczególnie przy długich, skomplikowanych (na przykład wiele krzywych koszowych) i często edytowanych układach. Dlatego ostatnio robię w kilku plikach roboczych i po ostatecznym zrobieniu geometrii w planie zakładam nowy plik w którym "przerysowuję civilowo" linie trasowania.
Przy zmianie punktu dowiązania kilometracji linii przy zaprojektowanym profilu występują błędy od wersji 2010. Błędy pokazujące złe wartości długości elementów geometrycznych w profilu w pasmie z geometrią w planie. Oprócz tego pokazuje czasem złe wartości pikiet elementów geometrycznych i kontroli pikiety w etykietach linii trasowania... To tak do wiadomości żeby to sobie sprawdzać po każdej zmianie dowiązania kilometracji.
Jakbyś miał jeszcze jakieś pytania to wal śmiało ;-).
Jak będę mógł to pomogę.
Pozdrawiam -
Rozmawiałem już tym projektantem żeby tego poszukał w papierach i może uda mi się to skopiować w przyszłym tygodniu tylko musze do niego podjechać. Jak będę miał to dam znać.
-
Wreszcie przeczytałem ten artykuł w gazetce izbowej... Wg mnie to tylko interpretacja tamtych panów z izby. Na szczęście nie oni dają pozwolenia na budowę w urzędach i nie oni przygotowują przetargi. W materiałach przetargowych prawie zawsze pisze jakich branżystów oczekuje inwestor i w prawie wszystkich przypadkach dla torowiska tramwajowego w jezdni oczekują branży torowej i drogowej. Przy wydzielonym tylko torowej. Robiliśmy wiele takich projektów (Gdańsk, Poznań, Warszawa, Śląsk...) i pewnie wg tamtych Panów z Izby było to nie legalne i trzeba to teraz rozebrać bo ktoś kiedyś nie pomyślał robiąc przepisy... Poza tym koło roku 2004 znajomy projektant zapytał oficjalnie Urząd Wojewódzki w Katowicach o to jakie uprawnienia wg nich są wymagane do torowisk tramwajowych i dostał odpowiedź że przepisy przepisami a oni interpretują to tak że w zakresie torowiska powinien być projektant torowy. Oczywiście jeśli jest w drodze to drogowy osobno w opracowaniu branży drogowej. Na budowie pewnie jest podobnie, bo mamy teraz nadzory na budowie torowiska w jezdni i są tam wykonawcy i inspektorzy drogowi i torowi..
Przemek - do póki inwestorzy chcą torowców - jak to jest praktykowane od lat to możesz być spokojny o prace przy tramwajach. Takie moje jest zdanie. -
Wyszło jakieś konkretne rozporządzenie w tej sprawie? bo do tej pory prawie wszędzie wymagali uprawnień kolejowych przy projektach tramwajowych i dzieliliśmy projekty na branże drogową i torową w przypadku torowiska w jezdni... Na necie na razie nic nie znalazłem konkretnego.
-
To że Skanska jest od dawna to wiem, ale teraz rozwija dział kolejowy na duużo wiekszy zakres. Wcześniej sobie tak pykali. Ale nie ważne, dużo jest innych wchodzących na rynek polski ogólnie firm.
-
Wiesz, zawsze wykonawcy mogli by się ze sobą dogadać, ale jak wszyscy wiemy, zmowa cenowa jest nielegalna ;-))))).