Tomasz Dulewicz

Coach, trener

Wypowiedzi

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Szkolenia, konferencje, targi w temacie Szkolenia dla Trenerów
    10.11.2008, 14:37

    To ja polecę alternatywę w Krakowie:)

    "WARSZTATY PRACY Z GRUPĄ" - Szkolenie dla przyszłych trenerów

    Jeśli jesteś zainteresowany prowadzeniem grup, niezbędna jest praktyczna wiedza dotycząca tego, co dzieje się w zespole ludzi. Są takie zajęcia, na których uczestnicy zmieniają się w oczach - doświadczają bowiem ciekawych, ważnych dla nich treści i wrażliwości prowadzącego. Praca z grupą jest sztuką, a zarazem niezwykłą przyjemnością, kiedy stajesz się prawdziwym liderem, pracującym z pasją.
    Szkolenie koncentruje się na przekazaniu praktycznych umiejętności pracy z grupą, opartych na wiedzy psychologicznej i socjologicznej. W szczególności:
    - jak przygotować szkolenie bądź prezentację;
    - jak dobrać ćwiczenia;
    - jak dopasować się do grupy;
    - jak budować autorytet w grupie;
    - jak zwiększyć charyzmę;
    - jak zmotywować uczestników do pracy i monitorować proces;
    - jak zarządzać czasem i przestrzenią;
    - jak opanowywać sytuacje trudne i kryzysowe;
    ...

    PROWADZĄCY: Leszek Zawlocki
    TERMIN: 28-29. listopad, godz. 10:00-18:00
    MIEJSCE: Kraków, ul. Księcia Józefa 13
    ZAPISY: http://www.ipri.com.pl/warsztaty%20i%20szkolenia.htm#T...
    INWESTYCJA: 300 zł od osobyTomasz Dulewicz edytował(a) ten post dnia 10.11.08 o godzinie 14:37

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Trenerzy Biznesu/Szkolenia "miękkie" w temacie TABLICA OGŁOSZEŃ
    10.11.2008, 14:35

    "WARSZTATY PRACY Z GRUPĄ" - Szkolenie dla przyszłych trenerów

    Jeśli jesteś zainteresowany prowadzeniem grup, niezbędna jest praktyczna wiedza dotycząca tego, co dzieje się w zespole ludzi. Są takie zajęcia, na których uczestnicy zmieniają się w oczach - doświadczają bowiem ciekawych, ważnych dla nich treści i wrażliwości prowadzącego. Praca z grupą jest sztuką, a zarazem niezwykłą przyjemnością, kiedy stajesz się prawdziwym liderem, pracującym z pasją.
    Szkolenie koncentruje się na przekazaniu praktycznych umiejętności pracy z grupą, opartych na wiedzy psychologicznej i socjologicznej. W szczególności:
    - jak przygotować szkolenie bądź prezentację;
    - jak dobrać ćwiczenia;
    - jak dopasować się do grupy;
    - jak budować autorytet w grupie;
    - jak zwiększyć charyzmę;
    - jak zmotywować uczestników do pracy i monitorować proces;
    - jak zarządzać czasem i przestrzenią;
    - jak opanowywać sytuacje trudne i kryzysowe;
    ...

    PROWADZĄCY: Leszek Zawlocki
    TERMIN: 28-29. listopad, godz. 10:00-18:00
    MIEJSCE: Kraków, ul. Księcia Józefa 13
    ZAPISY: http://www.ipri.com.pl/warsztaty%20i%20szkolenia.htm#T...
    INWESTYCJA: 300 zł od osoby

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Trenerski START w temacie szkolenia dla trenerów

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Trenerski START

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Szkolenia w temacie WARSZTATY Umiejętności Trenerskich
    10.11.2008, 14:23

    "WARSZTATY PRACY Z GRUPĄ" - Szkolenie dla przyszłych trenerów

    Jeśli jesteś zainteresowany prowadzeniem grup, niezbędna jest praktyczna wiedza dotycząca tego, co dzieje się w zespole ludzi. Są takie zajęcia, na których uczestnicy zmieniają się w oczach - doświadczają bowiem ciekawych, ważnych dla nich treści i wrażliwości prowadzącego. Praca z grupą jest sztuką, a zarazem niezwykłą przyjemnością, kiedy stajesz się prawdziwym liderem, pracującym z pasją.
    Szkolenie koncentruje się na przekazaniu praktycznych umiejętności pracy z grupą, opartych na wiedzy psychologicznej i socjologicznej. W szczególności:
    - jak przygotować szkolenie bądź prezentację;
    - jak dobrać ćwiczenia;
    - jak dopasować się do grupy;
    - jak budować autorytet w grupie;
    - jak zwiększyć charyzmę;
    - jak zmotywować uczestników do pracy i monitorować proces;
    - jak zarządzać czasem i przestrzenią;
    - jak opanowywać sytuacje trudne i kryzysowe;
    ...

    PROWADZĄCY: Leszek Zawlocki
    TERMIN: 28-29. listopad, godz. 10:00-18:00
    MIEJSCE: Kraków, ul. Księcia Józefa 13
    ZAPISY: http://www.ipri.com.pl/warsztaty%20i%20szkolenia.htm#T...
    INWESTYCJA: 300 zł od osoby

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Szkolenia Konferencje w temacie szkolenia z gwiazdami

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Szkolenia Konferencje

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Szkolenia w Krakowie w temacie "WARSZTATY PRACY Z GRUPĄ" - Szkolenie dla przyszłych...
    10.11.2008, 14:11

    "WARSZTATY PRACY Z GRUPĄ" - Szkolenie dla przyszłych trenerów

    Jeśli jesteś zainteresowany prowadzeniem grup, niezbędna jest praktyczna wiedza dotycząca tego, co dzieje się w zespole ludzi. Są takie zajęcia, na których uczestnicy zmieniają się w oczach - doświadczają bowiem ciekawych, ważnych dla nich treści i wrażliwości prowadzącego. Praca z grupą jest sztuką, a zarazem niezwykłą przyjemnością, kiedy stajesz się prawdziwym liderem, pracującym z pasją.
    Szkolenie koncentruje się na przekazaniu praktycznych umiejętności pracy z grupą, opartych na wiedzy psychologicznej i socjologicznej. W szczególności:
    - jak przygotować szkolenie bądź prezentację;
    - jak dobrać ćwiczenia;
    - jak dopasować się do grupy;
    - jak budować autorytet w grupie;
    - jak zwiększyć charyzmę;
    - jak zmotywować uczestników do pracy i monitorować proces;
    - jak zarządzać czasem i przestrzenią;
    - jak opanowywać sytuacje trudne i kryzysowe;
    ...

    PROWADZĄCY: Leszek Zawlocki
    TERMIN: 28-29. listopad, godz. 10:00-18:00
    MIEJSCE: Kraków, ul. Księcia Józefa 13
    ZAPISY: http://www.ipri.com.pl/warsztaty%20i%20szkolenia.htm#T...
    INWESTYCJA: 300 zł od osoby

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Szkolenia Konferencje w temacie "WARSZTATY PRACY Z GRUPĄ" - Szkolenie dla przyszłych...

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Szkolenia Konferencje

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie SPRZEDAĆ SZKOLENIE :) ? w temacie "WARSZTATY PRACY Z GRUPĄ" - Szkolenie dla przyszłych...
    10.11.2008, 14:10

    "WARSZTATY PRACY Z GRUPĄ" - Szkolenie dla przyszłych trenerów

    Jeśli jesteś zainteresowany prowadzeniem grup, niezbędna jest praktyczna wiedza dotycząca tego, co dzieje się w zespole ludzi. Są takie zajęcia, na których uczestnicy zmieniają się w oczach - doświadczają bowiem ciekawych, ważnych dla nich treści i wrażliwości prowadzącego. Praca z grupą jest sztuką, a zarazem niezwykłą przyjemnością, kiedy stajesz się prawdziwym liderem, pracującym z pasją.
    Szkolenie koncentruje się na przekazaniu praktycznych umiejętności pracy z grupą, opartych na wiedzy psychologicznej i socjologicznej. W szczególności:
    - jak przygotować szkolenie bądź prezentację;
    - jak dobrać ćwiczenia;
    - jak dopasować się do grupy;
    - jak budować autorytet w grupie;
    - jak zwiększyć charyzmę;
    - jak zmotywować uczestników do pracy i monitorować proces;
    - jak zarządzać czasem i przestrzenią;
    - jak opanowywać sytuacje trudne i kryzysowe;
    ...

    PROWADZĄCY: Leszek Zawlocki
    TERMIN: 28-29. listopad, godz. 10:00-18:00
    MIEJSCE: Kraków, ul. Księcia Józefa 13
    ZAPISY: http://www.ipri.com.pl/warsztaty%20i%20szkolenia.htm#T...
    INWESTYCJA: 300 zł od osoby

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Rozwój osobisty w temacie Spamy i reklamy

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Rozwój osobisty

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Psychologia w temacie Szkolenia i konferencje

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Psychologia

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Psychologia biznesu w temacie "WARSZTATY PRACY Z GRUPĄ" - Szkolenie dla przyszłych...
    10.11.2008, 14:08

    "WARSZTATY PRACY Z GRUPĄ" - Szkolenie dla przyszłych trenerów

    Jeśli jesteś zainteresowany prowadzeniem grup, niezbędna jest praktyczna wiedza dotycząca tego, co dzieje się w zespole ludzi. Są takie zajęcia, na których uczestnicy zmieniają się w oczach - doświadczają bowiem ciekawych, ważnych dla nich treści i wrażliwości prowadzącego. Praca z grupą jest sztuką, a zarazem niezwykłą przyjemnością, kiedy stajesz się prawdziwym liderem, pracującym z pasją.
    Szkolenie koncentruje się na przekazaniu praktycznych umiejętności pracy z grupą, opartych na wiedzy psychologicznej i socjologicznej. W szczególności:
    - jak przygotować szkolenie bądź prezentację;
    - jak dobrać ćwiczenia;
    - jak dopasować się do grupy;
    - jak budować autorytet w grupie;
    - jak zwiększyć charyzmę;
    - jak zmotywować uczestników do pracy i monitorować proces;
    - jak zarządzać czasem i przestrzenią;
    - jak opanowywać sytuacje trudne i kryzysowe;
    ...

    PROWADZĄCY: Leszek Zawlocki
    TERMIN: 28-29. listopad, godz. 10:00-18:00
    MIEJSCE: Kraków, ul. Księcia Józefa 13
    ZAPISY: http://www.ipri.com.pl/warsztaty%20i%20szkolenia.htm#T...
    INWESTYCJA: 300 zł od osoby

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Psychologia biznesu. w temacie tablica ogłoszeń

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Psychologia biznesu.

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie PRZYWÓDZTWO w temacie Ogłoszenia, reklama, szkolenia... tutaj

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy PRZYWÓDZTWO

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie PR-omocja szkoleń w temacie "WARSZTATY PRACY Z GRUPĄ" - Szkolenie dla przyszłych...

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy PR-omocja szkoleń

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Młodzi Trenerzy w temacie "WARSZTATY PRACY Z GRUPĄ" - Szkolenie dla przyszłych...
    10.11.2008, 14:05

    "WARSZTATY PRACY Z GRUPĄ" - Szkolenie dla przyszłych trenerów

    Jeśli jesteś zainteresowany prowadzeniem grup, niezbędna jest praktyczna wiedza dotycząca tego, co dzieje się w zespole ludzi. Są takie zajęcia, na których uczestnicy zmieniają się w oczach - doświadczają bowiem ciekawych, ważnych dla nich treści i wrażliwości prowadzącego. Praca z grupą jest sztuką, a zarazem niezwykłą przyjemnością, kiedy stajesz się prawdziwym liderem, pracującym z pasją.
    Szkolenie koncentruje się na przekazaniu praktycznych umiejętności pracy z grupą, opartych na wiedzy psychologicznej i socjologicznej. W szczególności:
    - jak przygotować szkolenie bądź prezentację;
    - jak dobrać ćwiczenia;
    - jak dopasować się do grupy;
    - jak budować autorytet w grupie;
    - jak zwiększyć charyzmę;
    - jak zmotywować uczestników do pracy i monitorować proces;
    - jak zarządzać czasem i przestrzenią;
    - jak opanowywać sytuacje trudne i kryzysowe;
    ...

    PROWADZĄCY: Leszek Zawlocki
    TERMIN: 28-29. listopad, godz. 10:00-18:00
    MIEJSCE: Kraków, ul. Księcia Józefa 13
    ZAPISY: http://www.ipri.com.pl/warsztaty%20i%20szkolenia.htm#T...
    INWESTYCJA: 300 zł od osoby

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Coaching sztuką możliwości w temacie 5.12. Struktura osobowości
    9.11.2008, 13:35

    Osobowość coacha

    Coach, tak samo jak terapeuta, manager, czy nauczyciel powinien dysponować osobowością pełną (dojrzałą). Każdy człowiek współpracującymi z ludźmi, wchodzący w interakcje z ludźmi powinien dysponować osobowością pełną. Jednak znacząca większość naszej populacji nie dysponuje osobowością pełną!

    Osobowość coacha jest bardzo ważna, gdyż w dużej mierze decyduje ona o skuteczności i efektywności pracy coacha. Już w 1977 roku Albert Bandura (2007) potwierdził badaniami, że każdy człowiek ma dwa rodzaje oczekiwań co do skuteczności swojego działania:
    - oczekiwania, co do skuteczności własnej osoby (wiara we własną osobowość);
    - oczekiwania, co do skuteczności techniki, którą się posługuje (wiara w narzędzie pracy).

    Jeśli w szkole coachów będziemy uczyć tylko technik i narzędzi prowadzenia coachingu, to wykształcimy coachów znających świetne metody pracy, wierzących w te metody pracy, lecz NIE wierzących w możliwości własnej osoby!

    Ucząc narzędzi pracy, zaspokajamy oczekiwania co do skuteczności techniki. Lecz coach ma jeszcze oczekiwania co do skuteczności własnej osoby. Jeśli ich nie zaspokoimy, poprzez odpowiedni rozwój osobowości, to owemu coachowi będzie brakowało pewności siebie, wiary w siebie, przekonania że potrafi prowadzić dobry coaching.

    Problem, jaki dostrzegam w kształceniu coachów polega na tym, że w Polsce mamy 85 instytucji, które kształcą coachów. Są to szkoły coachów oraz studia podyplomowe z coachingu. Wszystkie te instytucje „dają” swoim uczniom narzędzia pracy coacha. Lecz TYLKO 2 kształtują również osobowość coacha. Jedną z nich jest Szkoła Profesjonalnego Coachingu, której jestem Koordynatorem.

    Wybierając szkołę coachów, pamiętaj o osobowości coacha? Jeśli ją masz to możesz wybierać szkołę kierując się popularnością certyfikatu, który wydaje. Jeśli NIE masz osobowości coacha, to zamiast szkoły dającej znany certyfikat, wybierz szkołą dającą Ci przede wszystkim narzędzia i osobowość coacha. Co Ci przyjdzie z popularnego i rozpoznawalnego certyfikatu, skoro będziesz bał się prowadzić coaching?

    Bibliografia:
    1. Ginger, Serge (2004). Gestalt Sztuka Kontaktu. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co
    2. Bandura, Albert (2007). Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWNTen post został edytowany przez Autora dnia 06.12.13 o godzinie 17:38

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Coaching sztuką możliwości w temacie 5.12. Struktura osobowości
    9.11.2008, 13:34

    5.12. Struktura osobowości

    W psychologii postaci (Gestalcie) osobowość jest definiowana jako zbiór cech charakteru. Każda cecha ma cechę przeciwną. Obrazowo przedstawiona osobowość może wyglądać tak jak na rys. nr 1:

    Rys. 1. Osobowość pełna (dojrzała):

    Obrazek


    Mamy tu 8 cech charakteru, połączonych w przeciwstawne pary:
    - odwaga – strach
    - dominacja – uległość
    - miłość – nienawiść
    - radość – smutek
    Są to tylko 4 przykładowe pary cech charakteru. W rzeczywistości może ich być nawet ponad 200, zależnie od tego jak dokładny obraz osobowości danego człowieka chcemy sporządzić.

    W środku wykresu, w miejscu gdzie wszystkie proste przecinają się, natężenie poszczególnych cech jest najmniejsze, bliskie 0. Im dalej od środka tym większe jest natężenie danej cechy.

    Szary okrąg to granica maksymalnego natężenie cech.
    Okrąg zielony to granica osobowości pełnej. Oznacza to, że każdy dojrzały człowiek powinien dysponować natężeniem poszczególnych cech charakteru od zera (środku wykresu), do zielonej granicy. Nie powinno ono być maksymalne, lecz dostosowane do różnych sytuacji. Powinno płynnie przechodzić od 0 do zielonej granicy. Każdy człowiek powinien też dysponować cechami przeciwnymi.

    Np. Smutek u człowieka z osobowością dojrzałą (pełną) powinien być różny w różnych sytuacjach. Kiedy zgubimy zegarek, to będzie nam smutno. Kiedy nas obrazi sąsiad to może nam być smutno, ale będzie to smutek już na innym poziomie. Kiedy umrze nam matka, to też będzie nam smutno, lecz będzie to jeszcze inny smutek. Oprócz smutku powinniśmy też odczuwać radość (cechę przeciwną do smutku). Kiedy zgubimy zegarek, a chwilę później awansujemy w pracy, to powinniśmy umieć się cieszyć z tego awansu. To samo dotyczy sytuacji śmierci bliskiej osoby. Nie możemy być smutni przez całe nasze życie z powodu śmierci matki.

    Przerywany czerwony okrąg, to tzw. linia Borderline. Jest to granica, której przekroczenie oznacza, iż mamy do czynienia z osobowością z pogranicza – Borderline. Człowiek taki przejawia swoje cechy charakteru w maksymalnych wielkościach, od czerwonego okręgu do szarego. Człowiek taki, albo maksymalnie kocha, albo maksymalnie nienawidzi. Zmiennie przechodzi w przeciwne, maksymalne stan. Nie potrafi trochę kochać, ani trochę nienawidzić.
    W każdej smutnej okazji, reaguje maksymalnym smutkiem. Jest maksymalnie smutny, kiedy umrze mu ktoś bliski, jak i wtedy kiedy zgubi telefon itp.

    Większość ludzi nie ma jednak osobowości pełnej (dojrzałej). Osobowość pełna jest ideałem, do którego należy dążyć kształtując osobowość.
    W praktyce ludzie dysponują osobowościami niepełnymi. Przykłady takich osobowości przedstawiłem na rys. nr 2. i 3:

    Rys. 2. Osobowość niepełna – przykład 1:

    Obrazek


    Rys. 3. Osobowość niepełna – przykład 2:

    Obrazek


    Dla przykładu omówię osobowość z rys. nr 2. Człowiek z taką osobowością ma duże braki w takich cechach jak uległość, strach, radość. On po prostu nie zachowuje się nigdy ulegle, ani strachliwie, ani radośnie. Jeśli osoba ta potrafi się zachowywać ulegle, strachliwie i radośnie, lecz z jakichś powodów tego nie czyni, to może pójść na coaching. Coach pomoże mu pokonać trudności, które blokują jego uległość, strach i radość. Pomoże mu stosować w praktyce, to co potrafi robić, ale tego nie czyni.

    Natomiast, jeśli osoba NIE potrafi zachowywać się ulegle, strachliwie i radośnie; NIE opanowała tych umiejętności w wyniku przebywania w społeczeństwie, to coaching jej NIE pomoże. Osobie takiej o wiele bardziej może pomóc terapia.

    Coaching NIE buduje osobowości. Tylko ją odkrywa! Pomaga stosować to, co umiemy, ale nie używamy.

    Osobowość buduje życie w społeczeństwie, relacje z innymi ludźmi. Jeśli człowiek jednak w skutek rozwoju społecznego nie nabył wszystkich cech, może je budować podczas terapii. Rodzaj terapii zależy od rodzaju cech, jakie chcemy budować.

    W rozwijaniu cech osobowości niepełnej pomagają również treningi interpersonalne prowadzone na procesie grupowym. Uczą one właśnie relacji społecznych opartych o emocje, uczucia, zrozumienie, zaufanie, współpracę.

    Skrajny przypadek osobowości niepełnej, to osobowość uboga przedstawiona na rys. 4.

    Rys. 4. Osobowość uboga:

    Obrazek


    Jest to człowiek, który dysponuje wszystkimi cechami tylko w bardzo małym natężeniu. Rozwiniecie jego cech charakteru jest jeszcze trudniejsze niż w przypadku człowieka z osobowością niepełną.Tomasz Dulewicz edytował(a) ten post dnia 23.02.12 o godzinie 19:23

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Coaching sztuką możliwości w temacie 4.7. Kontakt w oparciu o technikę rapport
    9.11.2008, 13:31

    4.7. Kontakt w oparciu o technikę rapport

    Jeśli mówisz po polsku, to łatwiej jest Ci się porozumieć z osobą mówiącą po polsku, niż nie mówiącą.
    Jeśli mówisz bardzo wolno, to łatwiej będzie Ci się rozmawiało z osobą mówiącą też wolno, niż z osoba mówiącą bardzo szybko.
    Jeśli siedzisz na krześle, to łatwiej będzie Ci się rozmawiało z osoba też siedzącą na krześle, niż stojącą nad Tobą.

    Ludziom łatwiej jest się porozumieć z osobami podobnymi do nich niż odmiennymi.
    Kontakt w oparciu o technikę rapport, to budowanie relacji w oparciu o dopasowanie się do naszego rozmówcy. Upodobnieniu się do niego pod wieloma względami.

    Jeśli jednak zrobisz to zbyt szybko i nienaturalnie, to druga osoba pomyśli, ze ją małpujesz, przedrzeźniasz. Jeśli rozmawiasz z osobą sepleniącą i też zaczynasz nagle seplenić, to będzie to już przesada.

    Żeby nie małpować i nie przedrzeźniać, technika rapport składa się z 4 etapów:

    1. Harmonizowanie – dostosowujesz szybkość mówienia, gestykulowania, oddychania do szybkości rozmówcy. Np. wykonujesz z tą samą szybkością trochę inne gesty.

    2. Odzwierciedlanie – zaczynasz wybiórczo odzwierciedlać pojedyncze słowa, gesty swojego rozmówcy.

    3. Dopasowanie – dopiero teraz możesz odzwierciedlać pełne ruchy, gesty, słowa, pozycję ciała. Np. możesz tak samo siedzieć na krześle jak lustrzane odbicie twojego rozmówcy.

    Co zrobić jak mój klient bardzo szybko mówi? Tak szybko, ze mi to przeszkadza. Dopasować się do niego i przez cały coaching szybko mówić? Przecież tego nie chcę?

    Nie, ponieważ technika rapport ma jeszcze jeden etap.

    4. Prowadzenie – kiedy już rozmawiasz z klientem na jego warunkach i jemu się świetnie z Tobą rozmawia, to zaczynasz zwalniać szybkość mówienia. Jeśli dobrze wykonałeś wszystkie kroki, to klient również zwolni. Teraz rozmawiacie ze średnią prędkością. Ani szybko, ani wolno.

    UWAGA!
    Spotkałem w swoim życiu wielu NLP-erskich coachów i trenerów, którzy tak bardzo skupiali się na dopasowaniu do mnie, że zapominali po co w ogóle ze mną rozmawiają.
    Jest to błąd.

    Koncentruj się na temacie rozmowy, na celu coachingu, a nie na tym czy się dopasujesz do klienta w 100%, czy w 80%.

    Dopasowanie do rozmówcy jest umiejętnością społeczną, którą trenujesz nieświadomie odkąd zacząłeś mówić. Całe życie dopasowujesz się nieświadomie, bo dzięki temu jest Ci łatwiej rozmawiać. Masz tą umiejętność opanowaną na poziomie podświadomym, toteż dalej ją używaj w ten sposób. Jak będziesz ja świadomie stosował i na niej się koncentrował, to będziesz sztuczny! Klient od razu to zauważy i będzie się zastanawiał:
    - Co on robi?
    - O czym myśli?
    - Na czym tak się koncentruje? Chyba nie na rozmowie ze mną, bo mnie nie słucha, nie wie co mówię.

    Po prostu rozmawiaj w naturalny sposób, będąc świadomym tego, co właśnie przeczytałeś. Zamiast koncentrować się na dopasowaniu za wszelką cenę, okazuj klientowi ciekawość, uwagę i zaangażowanie w rozmowę, a dopasowanie pojawi się samo. Jak nie w 100% to w 70%, ale będzie to bardziej naturalne niż dopasowanie na siłę, za wszelką cenę.Tomasz Dulewicz edytował(a) ten post dnia 09.11.08 o godzinie 13:31

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Coaching sztuką możliwości w temacie 4.6. Lingwistyka- Nie?! Ale dlaczego? Spróbuj!
    9.11.2008, 13:30

    Słowo „dlaczego”

    Przeczytaj poniższe pytania i odpowiedz na nie w myślach:
    - Dlaczego czytasz ten tekst?
    - Dlaczego potrafisz czytać?
    - Dlaczego wstałeś dzisiaj o tej godzinie?
    - Dlaczego pijesz tak dużo kawy?
    - Dlaczego pijesz tak dużo herbaty?
    - Dlaczego nosisz takie ubranie?
    - Dlaczego masz taki telefon?

    Jak się czujesz?
    Jak by Cię przesłuchiwał, jakiś wścibski natręt?
    Tak właśnie czuje się klient, któremu coach zadaje dużo pytań zaczynających się od słowa „Dlaczego”.
    Dlatego zamiast słowa „dlaczego”, używaj słów:
    - Co spowodowało, że...
    - Co jest przyczyną, że...
    - Z czego wynika to, że...
    - Jak to się stało, że...

    Powyższe pytania oprócz tego, że nie robią podejrzanego z klienta, to jeszcze pokazują ciekawość i zaangażowanie coacha.

    Słowo „spróbuj”

    Słyszysz takie słowa:
    - Spróbuj napisać ten raport na jutro.
    - Spróbuj przesunąć ten karton w przeciwny róg pokoju.
    - Spróbuj dodzwonić się do Pani Marty.

    Co myślisz?
    Że będzie ciężko? Że możesz nie dać rady? Że będziesz próbował wiele razy?

    Tak właśnie reaguje na słowo „spróbuj” większość ludzi. Kojarzy słowo „spróbuj” z trudnościami, brakiem wiary.
    Mniejszość natomiast traktuje słowo „spróbuj” jako wyzwanie i odpowiada:
    - Jasne, dam radę!

    Uważnie stosuj słowo „spróbuj”. Jeśli coach chce, żeby klient zrobił zadanie domowe, to błędem może być takie plecenie:
    - Spróbuj zrobić zadanie domowe.

    Ja pomijam słowo „spróbuj” rozmawiając z klientami. Używam go tylko wtedy, jeśli mam pewność, że rozmawiam z człowiekiem odważnym, pewnym siebie i ambitnym. On moje „spróbuj” potraktuje jako wyzwanie. Natomiast inni ludzie mogą potraktować zadanie jako dużą trudność, bo przecież coach powiedział, że „spróbuj”, czyli jakby we mnie nie wierzył.

    Dla wielu osób słowo „spróbuj” przesyła komunikat: „wątpię w ciebie”, lub „podejrzewam, że nie dasz rady”. Większość osób od razu zrezygnuje ze zrobienia zadania.

  • Tomasz Dulewicz
    Wpis na grupie Coaching sztuką możliwości w temacie 4.6. Lingwistyka- Nie?! Ale dlaczego? Spróbuj!
    9.11.2008, 13:29

    4.6. Lingwistyka- „Nie?! Ale dlaczego? Spróbuj!”

    Kiedy ktoś wypowiada słowa: „Nie chcesz?! Ale dlaczego? Spróbuj!”, zazwyczaj chce zachęcić drugiego człowieka do działania.
    Ale czy naprawdę zachęca? A może zniechęca na 4 sposoby?

    Zniechęca na pewno! Czytaj dalej, a dowiesz się dlaczego?

    Słowo „nie”

    Żeby zostać dobrym coachem czytaj dalej ten artykuł i nie zwracaj uwagi na szybkość i głębokość swojego oddechu. Nie ważne jest to czy oddychasz, głęboko, płytko, szybko czy wolno. Twój oddech jest ważny, ale to jak teraz oddychasz nie wpływa na bycie coachem, wiec nie zwracaj teraz uwagi na to jak oddychasz.

    Co zrobiłeś?
    Zwróciłeś uwagę na to jak oddychasz?
    A mówiłem, żebyś tego nie robił!

    Widzisz ludzki mózg rozumie słowo „nie”, w ten sposób że wpierw wyobraża sobie to co jest po „nie”, a dopiero po tym szuka przeciwieństwa.

    Jeśli z pełnym zaangażowaniem powiesz komuś:
    „Tylko nie rozbij dziś samochodu!”, to prawdopodobieństwo, że właśnie rozbicia tego samochodu wzrośnie o kilkanaście procent.

    Jeśli komuś powiesz: „Nie załamuj się!”, to prawdopodobieństwo wzrośnie.

    Kiedy powiesz: „Nie myśl o tym, że Cię zwolnili z pracy!”, to prawdopodobieństwo myślenia o zwolnieniu z pracy wzrośnie.

    Co zatem zrobić? Zamiast mówić czego nie robić, powiedz co ma robić druga osoba, czyli:
    - Jedź ostrożnie i uważaj na inne samochody.
    - Głowa do góry! Uśmiechnij się!
    - Pomyśl, że masz teraz kilka wolnych dni, zanim znajdziesz nową pracę.

    Zamiast mówić „Nie spóźniaj się!”, powiedz „Przychodź punktualnie!”.


    Słowo „ale”

    Słowo „ale” działa jak kasownik. Czyli kasuje to, co jest przed „ale”, a zwiększa znaczenie tego co jest po „ale”.

    Zwróć uwagę jak będziesz się czuł czytając poniższe zdania:
    - Jesteś dobrym człowiekiem, ale znowu zawiodłeś.
    - Napisałeś dobry raport, ale nie mogę go zaakceptować.
    - Jesteś uczciwym człowiekiem i polegam na Tobie od zawsze, ale teraz się zawiodłem na Tobie.

    Jak się czujesz? Zawiodłeś? Czujesz się zmotywowany do dalszego działania, czy zrezygnowany?

    Teraz sprawdź jak się poczujesz przy tych słowach:
    - Znowu zawiodłeś, ale jesteś dobrym człowiekiem.
    - Nie mogę zaakceptować tego raportu, ale jest to dobry raport.
    - Teraz zawiodłem się na Tobie, ale jesteś uczciwym człowiekiem i polega, na Tobie od zawsze.

    Jak się czujesz? Lepiej? Zawiodłeś, ale Cię cenię dalej? Czujesz się bardziej zachęcony do dalszego działania niż poprzednio?

    Na czym polega różnica w tych wypowiedziach?
    Zamieniłem tylko miejscami to co było przed i po słowie „ale”. Różnica: w pierwszym przypadku byłeś zrezygnowany. W drugim jesteś świadom błędu, ale wierzysz, że potrafisz się poprawić i chcesz się poprawić.

    Wniosek: Jeśli chcesz kogoś zmotywować, to najpierw powiedz:
    - to co źle zrobił
    - potem wstaw „ale”,
    - a na końcu to co dobrze zrobił, to co jest dobrego w zachowaniu tego człowieka.

    Tak też coach powinien rozmawiać ze swoim klientem. Coach jest przewodnikiem i inspiratorem, toteż pamiętaj o właściwym stosowaniu słowa „ale”.

Dołącz do GoldenLine

Oferty pracy

Sprawdź aktualne oferty pracy

Aplikuj w łatwy sposób

Aplikuj jednym kliknięciem

Wyślij zaproszenie do