Wypowiedzi
-
http://www.cam.pallotyni.pl/
To namiary na ośrodek.
Ja tam mam szkołę w weekendy ale dam radę do piątku po południu do niedzieli w sumie bez różnicy w który. Może ten 23-24 listopada??
Kto będzie wstępnie chętny na ten termin?
Może zrobimy listę. Proszę o dopisywanie się i ewentualne jak ktoś ma wykład.
1. Stanisław Bartosik - Wykład o AED i procedury postępowania w stanach zagrożenia życia zgodne z wytycznymi: zawał, udar, krwotoki, odma prężna,itp -
Piotr D.:
Irek, masz racje, z tym że nie do końca. Babeczka chce pracować jako" komórka podrzędna na stanowisku bhp". Ok, zatrudnią ją (bo dlaczego by nie) w wieloosobowej komórce i co dalej? Jeśli potraktować to jako staż, praktykę itp - czemu nie. Ale Karolina liczy pewnie (nie napisała wyraźnie więc zdaję się na domysły) na jakiś kwit potwierdzający lata pracy na stanowisku bhp. I takiego świadectwa pracy na stanowisku jako PRACOWNIK SŁUŻBY BHP raczej dostać nie może - bo formalnie nie spełnia kryteriów wynikających z rozporządzenia. Tyle, że zdobędzie wiedzę i umiejętności ...
Właśnie. Tak jest niemal w każdym zawodzie: na budowie możemy pracować od pierwszego roku studiów (a nawet wcześniej) jednak praktyk raczej nikt nam nie podpisze wstecz, tj gdy nie będziemy mieć książki i spełnimy wymogi ustawowe. Możemy być wolontariuszami w szpitalu i wykonywać różne czynności, jednak jeśli nie mamy uzyskanego dyplomu to nie ma mowy o uzyskaniu świadectwa pracy na stanowisku Ratownik Medyczny. ITP, IDT... -
Ja mogę przygotować trochę bardziej zaawansowany wykładzik np o AED albo o innych ciekawostkach medycznych....
-
Mi ma fajne buty przywieźć. Może dlatego nie wyrywa się z telefonem...
-
Witajcie.
Może pociągniemy temat? Słyszałem że Majka się aż wyrywa by do nas przyjechać :) -
Pan Stanisław Bartosik
W odpowiedzi na e-mail z dnia 21 lutego 2013 r. Departament Prawno-Organizacyjny uprzejmie informuje, że do jego kompetencji nie należy dokonywanie kwalifikacji prawnej konkretnego stanu faktycznego, a jedynie udzielanie m.in. ogólnych wyjaśnień dotyczących stosowania przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) oraz rozporządzeń wydanych na jej podstawie. Oznacza to, że jeżeli jakiś konkretny przepis z zakresu wyżej wymienionych aktów prawnych budzi wątpliwości, wówczas GUNB udzieli stosownych wyjaśnień.
Jednakże abstrahując od konkretnego stanu faktycznego informujemy, że wyjaśnienia dotyczące okresowych kontroli, o których mowa w art. 62 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane, znajdują się na stronie internetowej Urzędu (http://gunb.gov.pl), w zakładce: „Informacje”, w części: „Kontrole stanu technicznego obiektów budowlanych”.
Ponadto informujemy, że kwestie dotyczące zasad członkostwa w okręgowych izbach samorządów zawodowych oraz obowiązku ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody, które mogą wyniknąć w związku z wykonywaniem samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie regulują przede wszystkim przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42 z późn. zm.).
Jednocześnie należy zaznaczyć, że od dnia 25 stycznia 2002 r., tj. od dnia wejścia w życie ww. ustawy, interpretacja zakresu uprawnień budowlanych należy do właściwej izby samorządu zawodowego, a nie do GUNB. Zatem w przypadku powstania wątpliwości odnośnie zakresu uprawnień budowlanych, osoba zainteresowana powinna zwrócić się do organu, który wydał decyzję o nadaniu uprawnień budowlanych, z wnioskiem o wyjaśnienie zaistniałych wątpliwości. Natomiast w sprawie ogólnych informacji dotyczących uprawnień budowlanych należy zwrócić się do Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.
Odnosząc się do pytań, zawartych na stronie 4 wystąpienia, wyjaśniamy.
1) Ocena techniczna określa i interpretuje rzeczywisty stan obiektu, sporządzona jest w oparciu o materiał dowodowy dostępny osobie wykonującej opracowanie, w ramach którego nie jest wymagane przeprowadzenie dodatkowych specjalistycznych badań. Osoba sporządzając ocenę techniczną, przeprowadza najczęściej dowody z oględzin i dostępnej dokumentacji. Oceną techniczną jest również protokół okresowej kontroli obiektu, którego obowiązek sporządzenia wynika z art. 62 ustawy – Prawo budowlane. Natomiast ekspertyza jest opracowaniem szerszym, w którym doświadczenie eksperta, a także oględziny i analizy, uwiarygodnione są obiektywnymi badaniami, pomiarami i obliczeniami, które są sprawdzalne. Ekspertyza jest opracowaniem, które nie tylko odpowiada na pytanie dotyczące faktycznego stanu obiektu, ale również szuka przyczyn i wskazuje sposób postępowania lub konieczność wykonania robót budowlanych niezbędnych do przywrócenia obiektowi odpowiedniego stanu technicznego. Przyjmuje się że ocenę techniczną może sporządzić osoba wykonująca samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, tj. technik budowlany i inżynier. Natomiast ekspertyzę powinien wykonać rzeczoznawca budowlany.
2) Do podstawowych obowiązków projektanta należy opracowanie projektu budowlanego (zob. art. 20 ust. 1 pkt 1 - Prawo budowlane), w związku z powyższym wstępna ocena zawartych w projekcie rozwiązań należy do projektanta. Natomiast ostateczna ocena należy do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej (starosty) lub – jeżeli ocena ma nastąpić w trakcie lub po zakończeniu wykonywania robót – organu nadzoru budowlanego. Jednocześnie należy zaznaczyć, że GUNB nie jest władny oceny konkretnego projektu budowlanego, pod względem zawartych w nich opracowań.
3) Zgodnie z art. 33 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 7 ustawy – Prawo budowlane, zaświadczenie o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego dołączone do wniosku o pozwolenie na budowę wraz z egzemplarzami projektu budowlanego, musi być aktualne na dzień sporządzenia opracowania projektu.
4) Mając na uwadze ogólną zasadę szybkości postępowania oraz adresowany do organów administracji obowiązek załatwiania spraw bez zbędnej zwłoki (art. 12 i art. 35 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego /Dz. U. z 2013 r. poz. 267/) sytuację, w której organ w trakcie jednego postępowania dwukrotnie wydaje postanowienie w sprawie usunięcia nieprawidłowości, należy uznać za niedopuszczalną.
5 i 6) W sprawie informacji w zakresie uprawnień budowlanych należy zwrócić się do właściwej izby samorządu zawodowego.
7) Inspektor nadzoru inwestorskiego jest uczestnikiem procesu budowlanego, w rozumieniu art. 17 ustawy – Prawo budowlane, zarówno wówczas, gdy organ administracji architektoniczno-budowlanej nałoży obowiązek jego ustanowienia w decyzji o pozwoleniu na budowę (zob. art. 19 ustawy – Prawo budowlane), jak również wówczas, gdy inwestor ustanowi go z własnej woli (zob. art. 18 ust. ww. ustawy). W związku z powyższym bez wglądu na to, z czyjej inicjatywy został ustanowiony inspektor nadzoru inwestorskiego, będą się do niego odnosiły prawa i obowiązki wynikające z przepisów ustawy – Prawo budowlane.
Ponadto informujemy, że rodzaje obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego, szczegółowo precyzują przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzajów obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz. Nr 138, poz. 1554).
8) Odnosząc się do kwestii możliwości dokonywania wpisów w dzienniku budowy przez inspektora BHP informujemy, że zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia (Dz. U. Nr 108, poz. 953 z późn. zm.), do dokonywania wpisów w dzienniku budowy upoważnieni są: inwestor, inspektor nadzoru inwestorskiego, projektant, kierownik budowy, kierownik robót budowlanych, osoby wykonujące czynności geodezyjne na terenie budowy, pracownicy organów nadzoru budowlanego i innych organów uprawnionych do kontroli przestrzegania przepisów na budowie - w ramach dokonywanych czynności kontrolnych. Żaden inny podmiot nie jest uprawniony do dokonywania wpisów w dzienniku budowy.
9 i 10) Przepisy rozporządzenia w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia, nie precyzują, w jaki sposób wpisać do dziennika budowy fakt wypełnienia przez kierownika budowy i inspektora nadzoru inwestorskiego obowiązków z art. 22 pkt 7 i art. 25 pkt 3 ustawy – Prawo budowlane. Zatem okoliczność ich dochowania, może być sformułowana dowolnie, istotne jest natomiast, aby wpis został dokonany w sposób trwał i czytelny, oraz aby uwzględniał chronologię wykonywanych robót (zob. § 7 ww. rozporządzenia).
Ponadto informujemy, że w sprawie interpretacji przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z późn. zm.), należy zwrócić się do Departamentu Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Niniejsze pismo nie stanowi oficjalnej wykładni prawa i nie jest wiążące dla organów administracji orzekających w sprawach indywidualnych. -
Stanisław Bartosik
Sz.P.
Robert Dziwiński
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Szanowny Pani Inspektorze.
W swojej pracy inżynierów budownictwa oraz pełniąc samodzielne funkcje techniczne w budownictwie a także wykonując inne zadania z szerokiego zakresu budownictwa napotykamy się z wieloma niejasnościami w interpretacji prawa budowlanego i aktów wykonawczych.
Jesteśmy grupą młodych inżynierów skupionych w społeczności GoldenLine i chcielibyśmy uzyskać jednoznaczną interpretację przepisów prawa.
Z góry dziękujemy za wyjaśnienia.
Oto pytania:
Pytania z zakresu ustawy Prawo Budowlane:
1.Czy kończąc jedynie magisterskie studia uzupełniające na kierunku architektura i urbanistyka (a wcześniej na kierunku budownictwo uzyskując tytuł i wykształcenie - mgr inż. budownictwa) spełnia się zapis Art. 14. ust 3 pkt 1a Prawa Budowlanego czy załącznika nr 1 do Rozporządzenia w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie dot. specjalności architektonicznej pkt. 1.
2. Czy też należy ukończyć jednolite studia magisterskie na kierunku architektura i urbanistyka lub też kolejno I st na kierunku architektura i urbanistyka, a później II st na kierunku architektura i urbanistyka.
Pytania dotyczące art. 62 ustawy PB:
1. Obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli:
1) okresowej, co najmniej raz w roku, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego:
a) elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektu,
1. Proszę o wyjaśnienie co oznaczają szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działanie czynników występujących podczas użytkowania obiektu.
2. Jaki powinien być zakres kontroli dla przeglądu rocznego.
Czy np. podczas danego przeglądu należy dokonać przeglądu stanu technicznego płyty stadionu i konstrukcji trybun jeśli stadion nie jest zakryty oraz czy zakres obejmuje także przegląd fundamentów.
2. Kto może wykonywać dany zakres kontroli?
b) instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska,
1. Proszę o wymienienie jakie dokładnie to są instalacje. Czy będą to np. instalacje wody, instalacja hydrantowa, ogrzewanie budynku, separatory, wentylacji, klimatyzacji, zsypy itp.
2. Kto może wykonywać dany zakres kontroli?
c) instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych);
1. Badania szczelności instalacji gazowych oraz sprawdzenie przewodów kominowych wykonywane jest niezależnie od przeglądu budowlanego.
Jaki zakres powinien się znaleźć w danym opracowaniu pod kątem budowlanym?
2. Kto może wykonywać dany zakres kontroli?
2) okresowej, co najmniej raz na 5 lat, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu budowlanego, estetyki obiektu budowlanego oraz jego otoczenia; kontrolą tą powinno być objęte również badanie instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu sprawności połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności izolacji przewodów oraz uziemień instalacji i aparatów;
1. Kompleksowe badanie instalacji elektrycznej obiektów jest wykonywane niezależnie od przeglądu budowlanego. Kto może wykonywać dany zakres kontroli? Czy może go wykonać osoba z uprawnieniami budowlanymi w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych czy świadectwo kwalifikacji (jakiej kategorii) zgodnie z art 54 ustawy Prawo Energetyczne?
2. Jaki zakres powinien się znaleźć w danym opracowaniu pod kątem budowlanymi w jaki sposób to połączyć? Czy wystarczy wizualne stwierdzenie przez osobę z uprawnieniami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej stanu instalacji elektrycznej i piorunochronowej?
3. Jakie uprawnienia i kwalifikacje powinna mieć osoba (lub zespół) wykonująca przegląd pięcioletni?
3) okresowej w zakresie, o którym mowa w pkt 1, co najmniej dwa razy w roku, w terminach do 31 maja oraz do 30 listopada, w przypadku budynków o powierzchni zabudowy przekraczającej 2 000 m2 oraz innych obiektów budowlanych o powierzchni dachu przekraczającej 1 000 m2; osoba dokonująca kontroli jest obowiązana bezzwłocznie pisemnie zawiadomić właściwy organ o przeprowadzonej kontroli;
1. Proszę o informację czy budynki: biurowe, mieszkalne, użyteczności publicznej o powierzchni zabudowy nie przekraczające 2 000m2 nie podlegają danemu przepisowi?
2. Proszę o wyjaśnienie definicji "inne obiekty budowlane" wraz z podaniem ich przykładów. Czy możemy zinterpretować dany przepis iż budynek o powierzchni zabudowy o powierzchni dachu większej niż 1 000m2 też musimy kontrolować min 2 razy do roku i należy powiadomić właściwy organ?
3. Czy właściwym organem jest Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego?
4. Czy zawiadomienie właściwego organu może nastąpić po opracowaniu protokołu czy bezwzględnie należy zawiadomić organ tego samego dnia?
5. Czy jest jakiś obowiązujący wzór danego zawiadomienia? Co musi się w nim znaleźć?
4) bezpiecznego użytkowania obiektu każdorazowo w przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 61 pkt 2;
5) okresowej, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego kotłów, z uwzględnieniem efektywności energetycznej kotłów oraz ich wielkości do potrzeb użytkowych:
a) co najmniej raz na 2 lata – opalanych nieodnawialnym paliwem ciekłym lub stałym o efektywnej nominalnej wydajności ponad 100 kW,
b) co najmniej raz na 4 lata – opalanych nieodnawialnym paliwem ciekłym lub stałym o efektywnej nominalnej wydajności 20 kW do 100 kW oraz kotłów opalanych gazem;
6) okresowej, co najmniej raz na 5 lat, polegającej na ocenie efektywności energetycznej zastosowanych urządzeń chłodniczych w systemach klimatyzacji, ich wielkości w stosunku do wymagań użytkowych o mocy chłodniczej nominalnej większej niż 12 kW.
1. Proszę o wyjaśnienie zakresu kontroli i kto może wykonywać dane kontrole dla pkt 5-6 i jakie kwalifikacje i uprawnienia powinna mieć osoba która je wykonuje?
1a. W trakcie kontroli, o której mowa w ust. 1, należy dokonać sprawdzenia wykonania zaleceń z poprzedniej kontroli.
1b. Instalacje ogrzewcze z kotłami o efektywnej nominalnej wydajności powyżej 20 kW użytkowanymi co najmniej 15 lat, licząc od daty zamieszczonej na tabliczce znamionowej kotła, powinny być poddane przez właściciela lub zarządcę obiektu budowlanego jednorazowej kontroli obejmującej ocenę efektywności energetycznej i doboru wielkości kotła, a także ocenę parametrów instalacji oraz dostosowania do funkcji, jaką ma ona spełniać. Kontrolę tę przeprowadza się w roku następnym po roku, w którym upłynęło 15 lat użytkowania kotła, a kontrolę kotłów, które z dniem 31 grudnia 2009 r. użytkowane są już ponad 15 lat, przeprowadza się do dnia 31 grudnia 2010 r.
2. 1b. Instalacje ogrzewcze z kotłami o efektywnej nominalnej wydajności powyżej 20 kW użytkowanymi co najmniej 15 lat, licząc od daty zamieszczonej na tabliczce znamionowej kotła, powinny być poddane przez właściciela lub zarządcę obiektu budowlanego jednorazowej kontroli obejmującej ocenę efektywności energetycznej i doboru wielkości kotła, a także ocenę parametrów instalacji oraz dostosowania do funkcji, jaką ma ona spełniać. Kontrolę tę przeprowadza się w roku następnym po roku, w którym upłynęło 15 lat użytkowania kotła, a kontrolę kotłów, które z dniem 31 grudnia 2009 r. użytkowane są już ponad 15 lat, prze-prowadza się do dnia 31 grudnia 2010 r.
1. Proszę o wyjaśnienie zakresu kontroli i kto może wykonywać dane kontrole dla i jakie kwalifikacje i uprawnienia powinna mieć osoba która je wykonuje?
2. Obowiązek kontroli, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, nie obejmuje właścicieli i zarządców:
1) budynków mieszkalnych jednorodzinnych;
2) obiektów budowlanych:
a) budownictwa zagrodowego i letniskowego,
b) wymienionych w art. 29 ust. 1.
3. Właściwy organ – w razie stwierdzenia nieodpowiedniego stanu technicznego obiektu budowlanego lub jego części, mogącego spowodować zagrożenie: życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia bądź środowiska – nakazuje przeprowadzenie kontroli, o której mowa w ust. 1, a także może żądać przedstawienia ekspertyzy stanu technicznego obiektu lub jego części.
4. Kontrole, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5–6a, przeprowadzają osoby posiadające uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności.
1. Jakie uprawnienia i kwalifikacje powinna mieć osoba (lub zespół) wykonująca przegląd roczny, półroczny lub pięcioletni?. Czy zawsze przegląd roczny lub półroczny musi wykonywać stały zespół inżynierów z uprawnieniami? Co w przypadku, gdy w budynku nie ma instalacji gazowej oraz urządzeń i instalacje służących ochronie środowiska lub też instalacji piorunochronowej? Czy wtedy dane przeglądy może wykonać tylko jedna osoba z uprawnieniami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej?
5. Kontrole stanu technicznego instalacji elektrycznych, piorunochronnych, gazowych i urządzeń chłodniczych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c, pkt 2 i pkt 6 oraz ust. 1b, mogą przeprowadzać osoby posiadające kwalifikacje wymagane przy wykonywaniu dozoru nad eksploatacją urządzeń, instalacji oraz sieci energetycznych i gazowych.
1. Proszę o jednoznaczne określenie (wymienienie) kto może wykonywać dane kontrole (jakie należy mieć kwalifikacje)
6. Kontrolę stanu technicznego przewodów kominowych, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c, powinny przeprowadzać:
1) osoby posiadające kwalifikacje mistrza w rzemiośle kominiarskim – w odniesieniu do przewodów dymowych oraz grawitacyjnych przewodów spalinowych i wentylacyjnych;
2) osoby posiadające uprawnienia budowlane odpowiedniej specjalności – w odniesieniu do przewodów kominowych, o których mowa w pkt 1, oraz do kominów przemysłowych, kominów wolno stojących oraz kominów lub przewodów kominowych, w których ciąg kominowy jest wymuszony pracą urządzeń mechanicznych.
1. Proszę o jednoznaczne określenie (wymienienie) kto może wykonywać dane kontrole (jakie należy mieć kwalifikacje)
7. Szczegółowy zakres kontroli niektórych budowli oraz obowiązek przeprowadzania ich częściej, niż zostało to ustalone w ust. 1, może być określony w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 pkt 2.
Czym różni się opinia od ekspertyzy technicznej? Kto może sporządzać opinię a kto ekspertyzę? Czy są jakieś wymogi minimalne co do wykształcenia lub doświadczenia?
Jaką część budynku należy pozostawić przy projektowaniu budynku w zakresie rozbudowy z przebudową? Czy jest jakiś wymóg mówiący ile budynku należy zostawić? Czy jeśli pozostawimy jedną tylko ścianę można nazwać iż jest to rozbudowa z przebudową?
Na jaki dzień fazy projektowej i uzgodnień pozwolenia na budowę muszą być ważne zaświadczenia projektantów o przynależności do właściwej Izby Inżynierów i posiadanego ubezpieczenia OC? Jeśli zawieszamy postępowanie administracyjne na pozwolenie na budowę musze i następnie go po np. 3 miesiącach odwieszamy to czy musimy zmienić datę wykonania projektu czy może pozostać data pierwsza? czy w dniu odwieszenia postepowania muszą być ważne zaświadczenia projektantów?
Czy jeśli z urzędu dostajemy zawiadomienie o uzupełnieniu projektu i wykonuje to, urząd może ponownie złożyć uwagi do rzeczy, których za pierwszym razem nie zgłosił uwag?
Jeśli osoba uzyskała uprawnienia budowlane w ograniczonym zakresie a następnie uzyskała uprawnienia w nieograniczonym zakresie to czy może posługiwać się dwoma uprawnieniami czy następuje anulowanie decyzji o uprawnienia budowlane w ograniczonym zakresie?
Jeśli osoba uzyskała uprawnienia budowlane w ograniczonym zakresie w 2008 roku a w nieograniczonym zakresie w 2010 roku to czy wymaganą 10 letnią praktykę można liczyć od czasu uzyskania uprawnień w ograniczonym zakresie, tj od 2008 roku? Proszę o wyjaśnienie co oznacza „znaczący dorobek praktyczny” przy staraniu się o nadanie tytułu rzeczoznawcy.
Czy zawsze Inwestor może powołać inspektora nadzoru inwestorskiego (także dla budownictwa jednorodzinnego) jeśli nie wynika to z obowiązku prawnego lub nie nałożył go urząd? Czy powołany wtedy inspektor wtedy ma prawa i obowiązki określone w art. 25 i 25 ustawy PB?
Czy inspektor BHP może wykonywać wpisy w dzienniku budowy po przeprowadzeniu kontroli w zakresie przestrzegania przepisów BHP na budowie czy jest to kategorycznie zabronione?
W jaki sposób kierownik budowy powinien wypełnić zapis art. 22 ust. 7, tj. zgłoszenia inwestorowi do sprawdzenia i odbioru robót ulegających zakryciu. Chodzi mi tutaj o formę zapisu i sformułowania w Dzienniku Budowy?
W jaki sposób Inspektor Nadzoru winien wypełnić art. 25 ust 3, tj. dokonać sprawdzenia i odbioru robót budowlanych ulegających zakryciu. Chodzi mi tutaj o formę zapisu i sformułowania w Dzienniku Budowy.
Pytania w zakresie interpretacji przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z późn. zm. Dz. U. Nr 56, poz. 461).
1. Czy projektowane garaże indywidualne w poziomie piwnic budynku wielorodzinnego należy zaliczyć do kondygnacji nadziemnej?
Projektowany budynek wielorodzinny zagłębiony jest co najmniej do połowy wysokości w świetle (kondygnacji piwnic) poniżej poziomu przylegającego terenu z trzech stron; czwarta strona jest również zagłębiona za wyjątkiem odcinka zjazdu do garaży indywidualnych (rysunek poniżej). Garaże nie są połączone z komunikacją piwnic budynku (wyjście i wejście do garażu stanowi brama garażowa).
Czy projektowane garaże indywidualne w poziomie piwnic budynku wielorodzinnego w sytuacji kiedy na pewnym odcinku występuje brak zagłębienia (zjazd do garaży) należy zaliczyć do kondygnacji nadziemnej, czy podziemnej?
2. W jaki sposób należy określić wysokość budynku?
Zgodnie z § 6 niniejszego rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie: „wysokość budynku, służącą do przyporządkowania temu budynkowi odpowiednich wymagań rozporządzenia, mierzy się od poziomu terenu przy najniżej położonym wejściu do budynku lub jego części, znajdującym się na pierwszej kondygnacji nadziemnej budynku,…… ”.
Wejścia główne do klatek schodowych znajdują się w poziomie terenu. Osoby niepełnosprawne posiadają swobodny dostęp do wejść do budynku. Projekt przewiduje zapewnienie osobom niepełnosprawnym dostęp z poziomu terenu na parter za pomocą transportera (tzw. schodołaz).
Czy wrota garażowe stanowią część wejścia do budynku w sytuacji kiedy boksy garażowe nie mają połączenia z resztą piwnic i służą wyłącznie do wjazdu do garażu?
Proszę o wyjaśnienie na przedłożonym przykładzie:
- ilość kondygnacji nadziemnych: 4 czy 5;
- grupa wysokości: - projektowany budynek o 4 kondygnacjach mieszkalnych z garażami indywidualnymi w poziomie piwnic klasyfikować jako niski, czy należy kondygnację garaży zaliczyć do nadziemnej i klasyfikować jako średniowysoki?
Szczegółowa interpretacja wyjaśni sprawę projektowania garaży w poziomie piwnic zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w zakresie wysokości, ilości kondygnacji. Projektowany budynek wielorodzinny zgodnie z mpzp winien mieć 4 kondygnacje, łącznie z poddaszem użytkowym.
3. Wyposażenie budynku mieszkalnego wielorodzinnego w dźwig osobowy
§ 54 ust.1 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie: „1. Budynek użyteczności publicznej, budynek mieszkalny wielorodzinny,… oraz każdy inny budynek mający najwyższą kondygnację z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt więcej niż 50 osób, w których różnica poziomów posadzek pomiędzy pierwszą i najwyższą kondygnacją nadziemną, nie stanowiącą drugiego poziomu w mieszkaniu dwupoziomowym, przekracza 9,5 m, a także mający dwie lub więcej kondygnacji podziemnych budynek opieki zdrowotnej i budynek opieki społecznej należy wyposażyć w dźwig osobowy.”
Proszę o wyjaśnienie czy budynek mieszkalny wielorodzinny cztero- klatkowy opisany poniżej należy wyposażyć w dźwig osobowy:
- różnica poziomów posadzek pomiędzy pierwszą i najwyższą kondygnacją nadziemną, nie stanowiącą drugiego poziomu w mieszkaniu dwupoziomowym, wynosi 8,98 m (pomijając kondygnację piwnic- garaży); nie przekracza 9,5 m - na najwyższej kondygnacji z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt będzie nie więcej niż 50 osób ( tj. 4 klatki x 3 mieszkania na najwyższej kondygnacji x 3,5 osoby = 42 < 50 ). W przypadku 5 –ciu klatek liczba osób – 52,5 osób > 50 osób ; wówczas budynek należy wyposażyć w dźwig osobowy?, czy tak należy interpretować § 54 ust.1?).
Czy sumuje się ilość osób w poszczególnych klatkach?
4. Czy opisany poniżej budynek należy wyposażyć w dźwig osobowy?
Pomieszczenia na najwyższej kondygnacji budynku przeznaczone są na pobyt 7 osób (tj. 2 mieszkania x 3,5 osoby ), w których różnica poziomów posadzek pomiędzy pierwszą i najwyższą kondygnacją nadziemną, nie stanowiącą drugiego poziomu w mieszkaniu dwupoziomowym, przekracza 9,5 m.
Czy mniejsza ilość osób spełnia warunek § 54 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie?
Czy również warunek różnicy poziomów posadzek pomiędzy pierwszą i najwyższą kondygnacją nadziemną, nie stanowiącą drugiego poziomu w mieszkaniu dwupoziomowym musi być zachowany? - czyli < niż 9,5 m.
5. Dostęp dla osób niepełnosprawnych na kondygnację parteru przy pomocy zainstalowanego urządzenia
Zgodnie z § 55.1 niniejszego rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie: „w budynku mieszkalnym wielorodzinnym niewyposażanym w dźwigi należy wykonać pochylnię lub zainstalować urządzenie techniczne, umożliwiające dostęp osobom niepełnosprawnym dostęp do mieszkań położonych na pierwszej kondygnacji nadziemnej …”.
Czy dopuszczalne jest wyposażenie budynku w transporter schodowy (tzw. schodołaz) zlokalizowany w pomieszczeniu znajdującym się w piwnicy? Czy zastosowanie takiego urządzenia spełnia przesłanki określenia „zainstalowane urządzenie”?
Pytania zebrał:
mgr inż. Stanisław Bartosik -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Inżynier budownictwa
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Inżynier budownictwa
-
Instruktaż oczywiście zrobię, puszczę listę do podpisu i wtedy ich wypuszczę do roboty. Jednak gdyby coś się stało to jak takie zdarzenie kwalifikować: nie będzie to chyba wypadek przy pracy...
-
Teoretycznie dobrowolny, ale prawdopodobnie część osób będzie "za karę"
-
Witajcie.
Jak najlepiej ugryźć temat:
Firma chce zorganizować wolontariat dla swoich pracowników. Na codzień to białe kołnierzyki pracujące głownie w biurowcu. Wolontariat odbędzie się na budowie.
Jak najlepiej zorganizować ich statut w danym dniu pod względem ewentualnego wypadku na przy pracach wolontariackich. Myślałem by firma udzieliła im bezpłatnego urlopu. Macie jakieś inne propozycje? -
Witajcie.
Czy ktoś wykonywał przegląd budowlany zgodnie z art 62 ust. 1 pkt. 1 budynków wysokościowych, np 150 m? Jaki przyjmowaliście poziom dokładności w opisie uszkodzeń elementów budynku narażonych na szkodliwe czynniki atmosferyczne? -
Chciałbym odświeżyć temat: gdzie wypożyczę Suzuki Burgmana? Przymierzam się do zakupu i chciałbym wcześniej trochę pojeździć...
-
Piotrze ja też jestem tego samego zdania. Nie ma wyłączeń w tym względzie. Podobnie jak pomiary instalacji i przeglądy. Dopóki mogą w nim przebywać ludzie obowiązek istnieje.
Jednak ostatnio na kontroli małej, na pytanie a gdzie jest podręczny sprzęt gaśniczy usłyszałem odpowiedź, że specjalista uznał że nie ma potrzeby.
Wywalam niezgodność jak złoto....
Piotr D.:
Ale pieprzenie...Stasiu masz nowy budynek biurowy (funkiel nówka nieśmigany). Czeka na najemców. I co? Nic w nim nie ma? Bzdury! Ustawodawcy nie rusza: ktoś pracuje czy nie, kryzys czy ramzes. Włąściciel, użytkownik, najemca ma obowiązek itd itp. -
Nie rozbijajmy tego na biurowe i magazynowe. Ogólnie dla pomieszczeń nieużytkowanych, lub całych budynkach nieużytkowanych przez właściciela, (nie mylić z cofniętym pozwoleniem na użytkowanie przez PINB)
-
Jak podchodzicie do tematu:
Macie budynek biurowy. Część z racji kryzysu jest nieużytkowana (czeka na ewentualnego najemcę). Czy zatem w takiej nieużytkowanej części budynku (np jedno piętro) może nie być podręcznego sprzętu gaśniczego?
I pytanie drugie. Czy jeśli obiekty są nieużytkowane to czy można nie wykonywać pomiarów instalacji elektrycznej? -
Jest do wykonania w bliskim czasie kompleksowy remont kilku pionów balkonów w budynku na warszawskiej Białołęce.
Zainteresowane, poważne firmy proszę o kontakt telefoniczny lub mailowy: 694-240-430 lub mail: bsc@bscon.pl. -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Bezpieczeństwo pożarowe
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Bezpieczeństwo pożarowe