Sławomir Goliszek

Dokumentalista, specjalista GIS, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego PAN
Warszawa, mazowieckie

Umiejętności

Corel Draw MapInfo Microsoft Office MySQL Transport Python (podstawy) Vissum Modelowanie ruchu QGIS, Arc GIS Analiza szeregów czasowych transport publiczny Dostępność

Języki

angielski
dobry
niemiecki
dobry
rosyjski
podstawowy

Doświadczenie zawodowe

Logo
Dokumentalista, kartograf
Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego Polskiej Akademii
Artykuły:

Bartłomiejczyk Mikołaj, Goliszek Sławomir, Połom Marcin: Innowacyjne rozwiązania szansą rozwoju systemów transportu trolejbusowego na przykładzie Gdyni i Lublina. - Acta Scientiarum Polonorum Administratio Locorum 2016, 15, 4 - s. 21-31.
Goliszek Sławomir: Możliwości przemieszczania się osób mieszkających w Polsce w międzynarodowym transporcie drogowo-kolejowym. - Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego 2016, 30, 4 - s. 65-78.
Goliszek Sławomir: Zmiany dostępności komunikacyjnej transportem zbiorowym w Kielcach – badanie wpływu środków z perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020. - Transport Miejski i Regionalny 2016, 2 - s. 12-19.
Goliszek Sławomir, Połom Marcin: Dostępność komunikacyjna transportem zbiorowym w ośrodkach wojewódzkich Polski Wschodniej. - TTS Technika Transportu Szynowego 2016, 10 - s. 20-29.
Goliszek Sławomir, Połom Marcin: Comparative analysis of railway transport to the voivodship centers of Eastern Poland — cities of Białystok, Lublin, and Rzeszów. - Barometr Regionalny 2016, 14, 3 - s. 103-114.
Goliszek Sławomir, Połom Marcin: Porównanie dostępności komunikacyjnej transportem zbiorowym w ośrodkach wojewódzkich Polski Wschodniej na koniec perspektywy UE 2007-2013. - Transport Miejski i Regionalny 2016, 3 - s. 16-27.
Goliszek Sławomir, Połom Marcin: Dostępność komunikacyjna transportem zbiorowym w ośrodkach wojewódzkich Polski Wschodniej. - Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe 2016, 7-8 - s. 42-51.
Goliszek Sławomir, Połom Marcin: The use of general transit feed specification (GTFS) application to identify deviations in the operation of public transport at morning rush hour on the example of Szczecin. - Europa XXI 2016, 31 - s. 51-60.
Goliszek Sławomir, Połom Marcin: Wpływ budowy nowej linii tramwajowej w Olsztynie na zmianę dostępności transportem zbiorowym. - Acta Scientarum Polonorum Administratio Locorum 2016, 15, 3 - s. 19-34.
Rosik Piotr, Komornicki Tomasz, Goliszek Sławomir: Modelowanie dostępności i mobilności w kontekście zróżnicowań regionalnych liczby ludności, PKB i spółek prawa handlowego. - Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego 2016, 30, 4 - s. 21-34.
Rosik Piotr, Komornicki Tomasz, Goliszek Sławomir: Zmiany dostępności drogowej i kolejowej województw zachodniopomorskiego i pomorskiego w latach 2007-2015. [w]: Wybrane aspekty funkcjonowania transportu na obszarach nadmorskich. Red. Marcin Połom. Gdańsk-Pelplin: Wydwnictwo Bernardinum, 2016 - s. 7-21 (Regiony Nadmorskie; 24)
Goliszek Sławomir: Wpływ funduszy UE na zmiany dostępności komunikacyjnej w międzyaglomeracyjnych połączeniach drogowych w środkowej Europie. [w]: "Stare i nowe" problemy badawcze w geografii społeczno-ekonomicznej. Zeszyt 6. Red. Sławomir Sitek. Sosnowiec: Polskie Towarzystwo Geograficzne, Oddział Katowicki, 2015 - s. 115-126.
Goliszek Sławomir: Dostępność komunikacyjna transportem zbiorowym w Rzeszowie i Olsztynie w 2013 z możliwością poprawy po 2020 roku. - Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica 2015, 22 - s. 23–42.
Goliszek Sławomir: Przejazdy koleją po Polsce w 2011 r. - porównanie według kategorii pociągów. - Przegląd Komunikacyjny 2015, 70, 1 - s. 25-28.
Goliszek Sławomir, Połom Marcin: Polityka taborowa przedsiębiorstw komunikacji trolejbusowej w Czechach i na Słowacji w latach 2004-2014. - Transport Miejski i Regionalny 2015, 10 - s. 3-7.
Rosik Piotr, Goliszek Sławomir: Impact of selected road investments on traffic safety. - EUROPA XXI 2015, 28 - s. 71-89.
Rosik Piotr, Goliszek Sławomir, Kowalczyk Karol: The impact of selected road projects on changes in traffic intensity. - EUROPA XXI 2015, 28 - s. 9-32.
Goliszek Sławomir: Dostępność komunikacyjna transportem zbiorowym w Białymstoku – wpływ środków z perspektywy UE na lata 2014-2020. - Transport Miejski i Regionalny 2014, 11 - s. 19-26.
Goliszek Sławomir: Zmiany dostępności komunikacją zbiorową w Lublinie w wyniku inwestycji infrastrukturalnych finansowanych z funduszy UE do roku 2020. - Transport Miejski i Regionalny 2014, 9 - s. 15-21.
Goliszek Sławomir: Poprawa dostępności transportem miejskim w Olsztynie w świetle inwestycji infrastrukturalnych z perspektywy UE 2014-2020. - Transport Miejski i Regionalny 2014, 5 - s. 30-36.
Goliszek Sławomir: Poprawa dostępności kolejowej miast wojewódzkich Polski Wschodniej w wariancie inwestycyjnym - analiza porównawcza. - Przegląd Komunikacyjny 2014, 53, 8 - s. 20-23, 30.
Goliszek Sławomir, Rogalski Mariusz: Przestrzenno-czasowe zmiany dostępności komunikacyjnej miejskim transportem w Rzeszowie w świetle inwestycji współfinansowanych ze środków UE 2014-2020. - Transport Miejski i Regionalny 2014, 7 - s. 23-30.
Rosik Piotr, Kowalczyk Karol, Stępniak Marcin, Goliszek Sławomir, Komornicki Tomasz: Bazy danych potoków ruchu – monitoring przestrzenny w latach 2000-2010 (projekt TRRAPS XXI). - Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne 2014, 1 - s. 303-316.
Goliszek Sławomir: Zmiany w dostępności komunikacyjnej w zachodniej części województwa lubelskiego w wyniku inwestycji drogowych. [w]: Polityka przestrzenna a transportowa - ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych. Red. nauk. Rafał Wiśniewski, Piotr Rosik. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego; Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, 2013 - s. 111-127.
Goliszek Sławomir: Przemieszczenia w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Lublina. - Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego 2013, 10 - s. 177-196.
Usunięty Użytkownik
współpracownik
wystawiono
Rzeczowy współpracownik i dobry kolega.
Logo
młodszy dokumentalista, kartograf, geoinformatyk
Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego Polskiej Akademii
Jestem absolwentem kierunku Geografia na Wydziale nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej, gdzie studiowałem dwie specjalności. Pierwsza specjalność, geografia społeczno-ekonomiczna cechuję moje zainteresowania. Druga specialność, kartografia i geoinformacja pomogła mi wykonywać mapy do tego co sobie założyłem w ramach pierwszej specjalności. od stycznia zacząłem pracę w IGiPZ PAN, prace w której zajmuje się geografia społeczno-ekonomiczna, ponieważ pracuje w Zakładzie Zagospodarowania Przestrzennego. Do głównym moich zadań należny wykonywanie map i opracowań kartograficznych i analiz GIS-owych w ramach projektów badawczych oraz poszerzanie własnych umiejętności.
UMCS
student
01.06.2012 Wyróżnienie za udział w finale IV Ogólnopolskiego Konkursu Prac Magisterskich z Kartografii i Geoinformacji
Logo
praktyka wolotariacka
Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN
- wykonywanie prac w środowisku GIS w ramach projektu „Monitoring spójności terytorialnej gmin w skali krajowej i międzynarodowej w latach 1995-2030 (w tym monitoring zmian dostępności w latach 2004-2006 i 2007-2013 oraz według zapisów KPZK 2030)”
UMCS
student
16. 12. 2011 Udział w konferencji GIS-mowy wymiar w administracji publicznej

09. 12. 2011 Prezentacja w Instytucie Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN podczas konferencji ”Dostępność a mobilność w przestrzeni”
UMCS
student
16. 11. 2011 r. 2 miejsce w konkursie na najlepszą mapę stworzoną narzędziami GIS w ramach GISDay na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej.
UMCS
student
13-14. 10. 2011 Udział w GIS MEETING w Targach Kieleckich oraz w warsztatach GIS w planowaniu i urbanistyce
Logo
wolontariusz, praktykant, stażysta, pracowinik
IGiPZ PAN
06-10. 2011 Wolontariat, praktyka, staż oraz praca w Instytucie Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk im. Stanisława Leszczyńskiego w Warszawie. Udział w projektach badawczych oraz udział w projektach:
-Trendy Rozwojowe Mazowsza-Zagospodarowanie infrastrukturalne i kapitał fizyczny oraz policentryczność rozwoju Mazowsza
-TRACC: Transport Accessibility Regional/Local Scale and Patterns In Europe(projekt ESPON);
-INFRAREGTUR, Projekt Współpraca Transgraniczna Rzeczypospolita Polska-Republika Słowacka 2007-2013; Infrastrukturalne I organizacyjne możliwości poprawy dostępności przestrzennej jako czynnika rozwoju polsko-slowackich regionów turystycznych;
-Narzędzie ewaluacyjno-badawcze dostępności transportowej
gmin w podukładach wojewódzkich; Projekt Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
UMCS
student
11. 05. 2011 Referowanie i przygotowanie debaty ”spójność czy konkurencyjność”(opinia)
Logo
praktykant
Stacja naukowa UMCS w Guciowie
Roztoczańska stacja naukowa UMCS w Guciowie
- prowadzenie obserwacji meteorologicznych
- prowadzenie pomiarów przepływów rzek, temperatury powietrza, wilgotności, opadów, prędkości wiatru
- analizy fizykochemiczne wód rzecznych i opadowych(opinia)

Projekty

Społeczno-ekonomiczna wrażliwość i odporność regionów w Polsce i Słowacji
Celem projektu jest identyfikacja i badanie zagrożeń związanych z procesami społeczno-ekonomicznymi oraz z ich wpływem na (w skali regionalnej i krajowej) na jakość i poziom życia i rozwój ekonomiczny. Zadanie będzie realizowane poprzez stworzenie sytstemu wskaźników, napierw związanych z sytuacja społeczną, gospodarczą i srodowiskową, a potem z oceną zagrożeń i odporności. Zostana stym samym tworzone narzędzia dla analizy regionalnej wymienionych zagadnień
Dostępność i mobilność przestrzenna jako podstawa dla polityki transportowej w Polsce i w Europie
W roku 2016 głównym celem badań w ramach zadania B4 będzie tworzenie podstaw teoretycznych i metodycznych dla monitoringu dostępności i mobilności w skali krajowej i europejskiej. Studia metodyczne obejmą w pierwszej kolejności doskonalenie wskaźnika dostępności potencjałowej z wykorzystaniem aplikacji OGAM (ujęcie multimodalne, w tym integracja transportu indywidulanego i podsystemów w transporcie zbiorowym, w tym kolejowym, autobusowym oraz lotniczym) oraz badania nad modelami grawitacji, w tym czterostadiowym modelem podróży oraz modelem dedykowanym dla transportu ciężarowego, z wykorzystaniem oprogramowania VISUM. Opracowywane narzędzia będą testowane przy realizacji badań empirycznych dotyczących m.in. badań ruchu na poziomie krajowym i w aglomeracjach, relacji transgranicznych (w skali europejskiej i krajowej), efektów rozwoju sieci transportowych w postaci ewaluacji działań inwestycyjnych ex post i ex ante, układu połączeń transportu publicznego (w tym autobusowego w postaci międzypowiatowych połączeń autobusowych w Polsce). Wykorzystywane będą materiały EUROSTAT i GUS (w tym wyniki NSP 2011) oraz dane GDDKiA i PKP PLK. Efekty prac prezentowane będą na kongresach konferencjach naukowych (seminaria Regional Studies Association, ESPON, NECTAR oraz inne konferencje międzynarodowe i krajowe organizacji skupiających środowisko naukowców zajmujących się geografią transportu). Wyniki będą publikowane w wydawnictwach IGiPZ PAN oraz w periodykach krajowych i zagranicznych (planowana publikacja w liczącym się czasopiśmie z listy filadelfijskiej). Planowanym efektem jest również ukończenie rozprawy doktorskiej W. Pomianowskiego. Badania będą także służyć realizacji porozumienia o współpracy naukowej pomiędzy IGiPZ PAN a Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Dotyczy to w szczególności ewaluacji ex-post projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, a także Ewaluacji ex-ante planowanych inwestycji infrastrukturalnych. Badania będą także podstawą dla zaangażowania się Zespołu i Instytutu w kolejne projekty ESPON w nowej perspektywie finansowej 2014-2020
Dostępność potencjałowa regionu a jego potencjał rozwojowy w "zjednoczonej" Europie (EU-ROAD-ACC)
Celem głównym projektu EU-ROAD-ACC, mającym charakter poznawczy, jest analiza współzależności między poziomem drogowej dostępności potencjałowej, a rozwojem społeczno-ekonomicznym regionu przy dostępności badanej w różnej skali przestrzennej; 2. dla różnych długości podróży; 3. z uwzględnieniem tzw. efektu granicy.

Celem uzupełniającym o charakterze metodycznym jest zaproponowanie metodologii badawczej obliczania wskaźników dostępności transportowej z wykorzystaniem modelu potencjału, w tym:

Obliczania dostępności w różnych skałkach przestrzennych (zasięg europejski, zasięg europejskich makroregionów oraz grup krajów, a także zasięg krajowy);
Szacowania dostępności dla krótkich i długich podróży na podstawie różnicowania parametru beta w wykładniczej funkcji oporu przestrzeni (exponential distance decay function);
Oszacowywania roli granic z uwzględnieniem tzw. efektu granicy (border effect) z uwzględnieniem roli granicy zewnętrznej strefy Schengen.
Hipoteza badawcza: Analiza wpływu infrastruktury transportu (w tym drogowej) na poziom rozwoju społeczno-ekonomicznego na poziomie regionalnym powinna być wykonywana w ujęciu wielowariantowym. W zależności od zasięgu przestrzennego badania, długości podróży oraz tzw. efektu granicy wpływ poziomu dostępności na potencjał rozwojowy regionu może się znacznie różnić. Uwarunkowania geopolityczne decydują o różnicach we wpływie zasięgu przestrzennego oraz tzw. efektu granicy w badaniu współzależności między poziomem dostępności a poziomem rozwoju społeczno-ekonomicznego w różnych częściach Europy. W przypadku wpływu długości podróży istotny jest również poziom rozwoju infrastrukturalnego (gęstość sieci dróg szybkiego ruchu) oraz gęstość sieci osadniczej.

Projekt ma interdyscyplinarny charakter, ponieważ zawiera w sobie wiele aspektów z dziedzin tak pozornie odległych jak ekonomia i ekonometria (potencjał rozwojowy regionu, modelowanie ekonometryczne, regionalna funkcja produkcji), geografia transportu (dostępność potencjałowa), inżynieria ruchu (funkcja oporu przestrzeni, model prędkości ruchu, najkrótsza ścieżka podróży, sieci transportowe), a także geopolityka (wpływ granicy strefy Schengen, wpływ kolejek na granicach, potencjał w europejskich makroregionach oraz grupach krajów, bariery antropogeniczne). Tym samym nowa wiedza będzie dotyczyła nie tylko poszczególnych dziedzin nauki, ale również, poprzez swoją interdyscyplinarność, stworzy na gruncie polskim nowe perspektywy w zakresie analizy dostępności transportowej. Pośrednio poprzez promocję zjednoczonej Europy bez granic projekt mógłby stać się jednym z nośników integracji europejskiej, rozszerzania strefy Schengen i Unii Europejskiej, co jest szczególnie istotne w warunkach zagrożenia procesów demokratyzacji krajów sąsiadujących z UE. Planowane publikacje na tzw. liściefiladelfijskiej byłyby pierwszymi publikacjami polskich autorów odnoszących się na poziomie europejskim do zagadnień dostępności w ujęciu empirycznym.
Monitoring zmian potencjałów ruchotwórczych oraz rozkładu ruchu w transporcie ciężarowym
Głównym celem projektu o charakterze poznawczym i metodycznym jest określenie potencjałów ruchotwórczych powiatów/podregionów (w zależności od dostępnych danych), a także wydzielenie tych odcinków sieci dróg krajowych dla których uwarunkowania infrastrukturalne, organizacyjne i formalno-prawne, geopolityczne i logistyczne decydują o odmiennym od typowego dla Polski i obliczonego w projekcie rozkładu ruchu samochodów ciężarowych na sieci zamiejskich dróg krajowych (zarówno in plus, jak i in minus).

Celem uzupełniającym (aplikacyjno-metodycznym) w projekcie jest zaproponowanie metodologii badawczej dla prognozowania ruchu pojazdów ciężarowych dla całego kraju na sieci zamiejskich dróg krajowych, uwzględniającej uwarunkowania: infrastrukturalne, organizacyjne i formalno-prawne, geopolityczne oraz logistyczne. Zaproponowana metodologia pozwoli w przyszłości na ustalenie zasad prognozowania ruchu ciężarowego na sieci drogowej dla całego kraju na podstawie obserwacji specyficznych uwarunkowań rozkładu ruchu samochodów ciężarowych na sieci dróg krajowych oraz przestrzennej dystrybucji potencjałów ruchotwórczych (ekonomicznych oraz logistycznych i obiektowych).

Hipoteza badawcza: W latach 2005-2015 w Polsce nastąpiły znaczne zmiany uwarunkowań infrastrukturalnych, organizacyjnych i formalno-prawnych, geopolitycznych i logistycznych, które w dużym stopniu determinowały rozkład przestrzenny ruchu samochodów ciężarowych, w tym koncentrację ruchu w ciągach autostrad i dróg ekspresowych, a także głównych korytarzach drogowych w układzie zarówno południkowym, równoleżnikowym, jak i w układzie skośnym. Duże znaczenie dla rozmieszczenia przestrzennego oraz struktury natężenia ruchu pojazdów ciężarowych miała lokalizacja centów logistycznych, magazynów i centrów handlowych, powiązania logistyczne, łańcuchy dostaw, a także regres przewozów towarów transportem kolejowym (zmiany w podziale modalnym). Różnice między rzeczywistym natężeniem ruchu pojazdów ciężarowych a natężeniem wynikającym z wykorzystania modelu grawitacyjnego są in minus (w relacji do rozkładu ruchu na sieci wynikającego z modelu grawitacji) na odcinkach dróg krajowych odległych od głównych ciągów drogowych oraz dużych centrów logistycznych, a także w aglomeracjach, gdzie uwarunkowania organizacyjne i formalno-prawne determinują niższy ruch pojazdów ciężarowych (poza dostawczymi). Z kolei wyższy ruch in plus jest widoczny w ciągach autostrad, przede wszystkim naodcinkach nie będących odcinkami koncesjonowanymi.
pozostałe projekty
https://www.igipz.pan.pl/project_pl/events/4_5051.html
https://www.igipz.pan.pl/project_pl/events/4_4441.html
https://www.igipz.pan.pl/project_pl/events/4_3640.html
https://www.igipz.pan.pl/project_pl/events/4_3290.html
https://www.igipz.pan.pl/project_pl/events/4_3421.html
https://www.igipz.pan.pl/project_pl/events/4_2595.html
https://www.igipz.pan.pl/project_pl/events/wplyw-budowy-autostrad-i-drog-ekspresowych-na-rozwoj-spoleczno-gospodarczy-i-terytorialny-polski.html
https://www.igipz.pan.pl/project_pl/events/4_4137.html
Zastosowanie GIS w badaniach dostępności przestrzennej usług - koncepcje, metody, implikacje
Głównym celem projektu jest identyfikacja przestrzennego zróżnicowania poziomu dostępności różnego typu usług publicznych w Polsce. Wynikiem prac będzie opracowanie pierwszego w Polsce Atlasu dostępności usług publicznych, uzupełnionego wynikową przestrzenną bazą danych zawierającą wartości obliczonych wskaźników dostępności dla poszczególnych typów jednostek administracyjnych. Wszystkie obliczenia zostaną przeprowadzone za pomocą oryginalnej, dedykowanej aplikacji komputerowej działającej w środowisku GIS. Działania w ramach projektu dodatkowo mają na celu rozwój metodologii badań dostępności przestrzennej usług, ze szczególnym uwzględnieniem potencjału narzędzi GIS do poprawy dokładności i efektywności analiz dostępności. Zaplanowane badania mają dostarczyć informacji o przydatności poszczególnych metod pomiaru dostępności przestrzennej w zależności od badanego typu usług publicznych, a także informacji dotyczących wpływu zjawiska MAUP (modifiable areal unit problem), zniekształcania wartości na krawędziach obszaru badań, a także różnic w dostępności usług wynikających z godzin otwarcia placówek. Planowana jest również ocena przydatności analiz dostępności opartych na danych rastrowych. Wyniki zaplanowanych badań powinny dostarczyć odpowiedzi na pytanie, czy, a jeśli tak to w jakim stopniu, rozmieszczenie placówek usługowych jest przestrzennie skorelowane z rozmieszczeniemposzczególnych grup społecznych, powodując narastanie dysproporcji w zakresie dostępu do usług publicznych.
Kompleksowe modelowanie osobowego ruchu drogowego w Polsce
Projekt „Kompleksowe modelowanie osobowego ruchu drogowego w Polsce wraz z identyfikacją jego lokalnych uwarunkowań społeczno-ekonomicznych” będzie stanowił oryginalną pracę badawczą mającą na celu identyfikację lokalnych uwarunkowań społeczno-ekonomicznych (różnic w potencjałach ruchotwórczych) decydujących o mobilności Polaków w transporcie drogowym indywidualnym.

Zastosowana zostanie metoda porównania wyników modelu grawitacji z rzeczywistym rozkładem ruchu na sieci dróg krajowych i wojewódzkich wynikająca z pomiarów natężenia ruchu, np. w ramach prowadzonych pomiarów ruchu GPR. Odcinki dróg na których występują różnice między ruchem rzeczywistym a ruchem oszacowanym w modelu grawitacji zostaną poddane za pomocą nowego narzędzia badawczego/aplikacji weryfikacji pod kątem tzw. wachlarzy obsługi odcinka. Na tej podstawie zostaną zidentyfikowane zamieszkania źródła podróży użytkowników odcinka sieci. Przypisanie potencjałów ruchotwórczych będzie miało na celu teoretyczny opis różnic w mobilności Polaków. Projekt celuje w udoskonalenie dotychczasowych narzędzi badawczych. Nastąpi to poprzez teoretyczną analizę potencjałów ruchotwórczych, również na obszarach peryferyjnych, wiejskich, gdzie często zachowania komunikacyjne oraz preferencje w dziedzinie transportu lokalnych społeczności, uzyskiwany dochód, skłonność do podróżowania oraz możliwości korzystania z transportu publicznego różnią się diametralnie od środowiska aglomeracyjnego. Komplementarne wykorzystanie wiedzy z zakresu modelowania podróży (np. więźba ruchu, modele rozkładu ruchu w sieci), geografii transportu (przestrzenne różnice w poziomie motoryzacji, przestrzenne zróżnicowanie społeczno-gospodarcze) a także socjologii transportu (motywacje podróży) pozwoli dzięki po raz pierwszy w Polsce tak silnej współpracy geografów (kierownik projektu oraz pozostali wykonawcy), planistów transportu (główny wykonawca) oraz ekonomistów (główny wykonawca) na efekt synergii. Skumulowana interdyscyplinarna wiedza pozwoli na znacznie szersze spojrzenie na modelowanie ruchu i podróży, niż dotąd w środowisku inżynierskim, gdzie modelowanie podróży w obszarach zamiejskich służy najczęściej do przedstawienia prognoz ruchu na istniejącej sieci drogowej. Projekt łączy zarówno badanie eksperymentalne (przy czym eksperyment polega w tym przypadku na próbie ulepszenia (kalibracji) modelu grawitacji o specyficzne lokalne uwarunkowania społeczno-ekonomiczne (potencjały ruchotwórcze)) oraz badania teoretyczne, z zakresu wielu dziedzin nauki.

Głównym celem projektu o charakterze poznawczym i metodycznym jest wydzielenie tych obszarów kraju na poziomie powiatowym dla których lokalne uwarunkowania społeczno-ekonomiczne decydują o odmiennym od typowego dla Polski i obliczonego w projekcie za pomocą rozkładu klasycznego ujęcia modelowania ruchu na sieci zamiejskich dróg krajowych i wojewódzkich (zarówno in plus, jak i in minus). Zakłada się określenie możliwych przyczyn odmiennych zachowań (w sensie mobilności) uczestników ruchu na tych obszarach kraju, które zostaną zdefiniowane na podstawie tzw. wachlarzy obsługi odcinka w ramach powstałej w wyniku projektu aplikacji komputerowej. Czynniki mające wpływ na odmienne zachowania uczestników ruchu zostaną zidentyfikowane na podstawie przeprowadzonej na poziomie powiatowym analizy czynników determinujących poziom motoryzacji, takich jak: posiadanie uprawnień do kierowania samochodem, dochód gospodarstwa domowego, struktura demograficzna, prestiż i pozycja społeczna, styl życia oraz gęstość sieci osadniczej, a także czynników determinujących potencjały ruchotwórcze, czyli rzeczywiste wykorzystanie samochodu, takich jak: wskaźnik motoryzacji, dochód gospodarstwa domowego, koszty eksploatacji samochodu, struktura demograficzna, jakość transportu publicznego, sposób zarządzania siecią transportową, dostępność transportowa (dostępność obliczona za pomocą modelu potencjału), specyfika dojazdów do pracy, lokalizacja miejsc pracy i ich atrakcyjność oraz atrakcyjność miejsca zamieszkania.

Charakterystyka lokalnych rynków pracy (w tym ich atrakcyjność) będzie kluczowa dla właściwego wyznaczania tzw. funkcji oporu przestrzeni oraz potencjałów ruchotwórczych. Ocena potencjałów ruchotwórczych pozwoli na skonstruowanie prostej typologii powiatów, pod kątem różnic w mobilności ich mieszkańców Celem uzupełniającym (aplikacyjno-metodycznym) w projekcie jest zaproponowanie metodologii badawczej dla prognozowania ruchu dla całego kraju na sieci zamiejskich dróg krajowych i wojewódzkich, tak by po ukończeniu projektu, naukowcy zajmujący się prognozowaniem ruchu dla całego kraju mieli dodatkowe narzędzia wsparcia pochodzące nie tylko z danych pochodzących z przeprowadzanych w przyszłości kompleksowych badań ruchu na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, ale również, na podstawie skalibrowanego modelu grawitacji uwzględniającego: zmienne społeczno-ekonomiczne, tj.czynniki determinujące poziom motoryzacji, potencjały ruchotwórcze oraz kształt funkcji oporu przestrzeni, a także zmienne o charakterze sieciowym, tj. nawierzchnia, wypadkowość, krętość i szerokość drogi, a także specyfika sieci transportu publicznego.
Multimodalna dostępność transportem publicznym na poziomie gminnym w Polsce
Projekt stanowi oryginalną pracę badawczą mającą na celu uzyskanie pełnej informacji na temat rozkładu przestrzennego dostępności multimodalnej transportem publicznym w Polsce na bardzo niskim poziomie agregacji (poziom gminny). Zastosowana metoda w postaci dostępności potencjałowej, po raz pierwszy w tak szerokim zakresie w transporcie publicznym, pozwoli na analizę systemu transportu publicznego złożonego z trzech sieci (autobusowej, kolejowej oraz lotniczej). W projekcie zakłada się, że zostanie zmodyfikowane i ulepszone autorskie narzędzie badawcze przystosowane do analizy dostępności w postaci aplikacji komputerowej OGAM i tym samym zostanie stworzona autorska aplikacja MULTIMODACC. Modyfikacja polega na uwzględnieniu możliwości przesiadek w transporcie publicznym, a także wprowadzeniu elementu oporu przestrzeni w postaci kosztu oraz kosztu uogólnionego podróży (a nie tylko czasu podróży).

Pod kątem teoretycznym projekt celuje w rozwinięcie metod badawczych dostępności potencjałowej (geografia transportu) z wykorzystaniem narzędzi ekonomicznych, w tym teorii mikroekonomii (elastyczność cenowa oraz dochodowa popytu, efekt substytucji), a także socjologii (motywacje podróży) i inżynierii ruchu (więźba ruchu, wybór najkrótszej ścieżki podróży). Tym samym nowa wiedza będzie dotyczyła nie tylko poszczególnych dziedzin nauki, ale również, poprzez swoją interdyscyplinarność, stworzy na gruncie polskim nowe perspektywy w zakresie analizy dostępności transportowej, w tym multimodalnej. Nowe narzędzie badawcze, poprzez możliwości zmian parametrów modelu, da jego użytkownikom możliwość modelowania zjawiska dostępności multimodalnej oraz symulacji zmian tejże dostępności w wyniku realizacji inwestycji infrastrukturalnych na sieci kolejowej oraz otwarcia nowych połączeń lotniczych. Projekt łączy zarówno badanie eksperymentalne (przy czym eksperyment polega w tym przypadku na wykonaniu symulacji zmian dostępności w wyniku wprowadzenia zmian parametrów lub zmian na sieci kolejowej lub lotniczej) oraz badania teoretyczne z zakresu wielu dziedzin nauki
Teoretyczno-metodyczne podstawy dla gospodarki przestrzennej i polityki spójności
Zadanie ma na celu opracowywanie (oraz testowanie na bazie materiałów empirycznych) metodyczno-teoretycznych podstaw dla gospodarki przestrzennej, polityki regionalnej oraz polityki spójności. Dotyczy ono w szczególności prowadzenia wymienionych polityk na poziomie wojewódzkim, krajowym oraz europejskim. Zadanie jest kontynuacją prac prowadzonych w ramach wcześniejszych zadań statutowych dotyczących analizy przemian: sieci osadniczej, dostępności przestrzennej, mobilności, interakcji przestrzennych oraz innowacyjności.

Dotychczasowe doświadczenia zebrane w trakcie wymienionych analiz, jak również podczas realizacji aplikacyjnych projektów badawczych, posłużą do usystematyzowania oraz doprecyzowania stosowanych narzędzi badawczych. Uzyskane wyniki służyć mają m.in. wykonywaniu ewaluacji ex ante i ex post programów inwestycyjnych (w tym w szczególności programów Unii Europejskiej) oraz poszczególnych inwestycji. Mogą być rozumiane jako podstawa do określania skutków terytorialnych tychże programów i projektów (territorial impact assasement). Ewaluacja kończonych, a także przygotowywanych projektów będzie miała szczególne znaczenie w okresie 2012-2015, kiedy z jednej strony ocenie podawane będą efekty projektów i programów z okresu programowania 2007-2013, a z drugiej tworzone będą nowe programy na lata 2014-2020. Na poziomie krajowym przewidywane prace stworzą, umocowane w dorobku światowym, narzędzia dla monitorowania oraz modyfikowania polityki przestrzennej państwa (ewentualna aktualizacja dokumentów strategicznych, w szczególności opracowanych w resortach Rozwoju regionalnego i Transportu).

Istotnym elementem zadania jest wykorzystanie technik GIS (w tym powstawania aplikacji dedykowanych), w szczególności w zakresie doskonalenia metod badania dostępności przestrzennej (kumulatywnej i potencjałowej). Zadanie obejmuje także opracowanie podstaw dla badania w Polsce społeczeństwa informacyjnego oraz przedsiębiorstw kreatywnych. Zagadnienia te wymagają usystematyzowania wiedzy z punkty widzenia obecnego dorobku geografii ekonomicznej. Są także wciąż mało rozpoznane w przestrzeni kraju.
Wielokryterialna ocena wpływu wybranych korytarzy drogowych
Cel główny realizowany będzie poprzez cele szczegółowe, które obejmują zbadanie i określenie wpływu wybranych korytarzy transportowych na stan atmosfery i klimat akustyczny, poziom fragmentacji systemów przyrodniczych, jakość środowiska przyrodniczego, dostępność przestrzenną i wielkość rynków pracy, rozwój ekonomiczny obszarów przyległych, sytuację społeczną obszarów przyległych i bezpieczeństwo drogowe.

Celem aplikacyjnym projektu jest sformułowanie wniosków i rekomendacji dla polityki transportowej w skali krajowej i regionalnej oraz dostarczenie podstaw metodycznych dla władz w zakresie odpowiedniego kształtowania politykispójności społeczno-ekonomicznej regionów. W projekcie zaproponowano nowatorskie podejście do badań porównawczych w zakresie oddziaływania na środowisko przyrodnicze i rozwój społeczno-ekonomiczny obszarów przyległych do nowych (autostrady i drogi ekspresowe) i starych odcinków dróg krajowych. Do projektu włączono analizę otoczenia starych odcinków dróg krajowych ponieważ są to niezwykle ważne i interesujące obiekty do badań ze względu na znaczny wzrost natężenia ruchu pojazdów przy braku modernizacji na wybranych odcinkach Po raz pierwszy od kilku dekad pojawiła się również możliwość określenia różnic w zakresie oddziaływania korytarzy transportowych poprowadzonych po nowym śladzie z tymi istniejącymi od wielu lat. Tak szerokich i wszechstronnych badań wpływu korytarzy drogowych na otoczenie jeszcze w Polsce nie prowadzono.

Projekt ma charakter interdyscyplinarny i integruje wyniki badań kilku działów geografii. Łączy w sobie badania bardzo wielu aspektów oddziaływania korytarzy drogowych na człowieka i środowisko. Złożoność badanego zagadnienia i interdyscyplinarne podejście warunkuje zastosowaniem różnorakich i komplementarnych metod badawczych, charakterystycznych dla każdej z dziedzin. Są to zarówno metody ilościowe jak i jakościowe. Dane do analiz są zbierane podczas badań terenowych, część danych i zdjęcia lotnicze zostaną zakupione. Przy przetwarzaniu i prezentowaniu wyników badań zastosowana jest analiza statystyczna i kartograficzna.

Efektem końcowym projektu będzie określenie wpływu korytarzy drogowych na środowisko przyrodnicze i rozwój gospodarczy i społeczny obszarów sąsiadujących i sformułowanie wniosków i rekomendacji dla polityki transportowej w skali krajowej i regionalnej. Wnioski te zostaną przedstawione na warsztatach i konferencjach.

Szkolenia i kursy

ISOK Szkolenia LiDAR, Szkolenia Esri, kursy Python, SQL

Edukacja

Logo
Geografia, magisterskie
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Logo
Geografia , licencjackie
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Specjalizacje

Edukacja/Szkolenia
Uczelnie

Zainteresowania

- geograficzne systemy informacji, transport, rozwój ekonomiczny i społeczny regionów, gospodarka
- nowinki technologiczne, sprzęt komputerowy, historia, muzyka, filmy historyczne, dokumentalne, katastroficzne, seriale, podróże, bieganie (biegi niepodległości), siłownia (młodzieżowy wicemistrz Poniatowej w wyciskaniu sztangi leżąc), brydż, szachy, gry zespołowe

Inne

- dobra znajomość oprogramowania ArcGis 9.3, Geoxa Viewer 2.0, Corel Draw,
a podstawowa znajomość programu ArcView 3.2, MapInfo 9.5, QGIS
- dobra obsługa komputera, znajomość systemów operacyjnego Windows XP, Windows Vista i Windows 7
- sprawne posługiwanie się narzędziami z pakietu Microsoft Office oraz Open Office
- umiejętność pracy i prowadzenia badań w terenie
- umiejętność tworzenia i redakcji map oraz graficznej prezentacji danych przestrzennych
- łatwość w opanowywaniu nowych rodzajów oprogramowania
- komunikatywność i umiejętność pracy zespołowej(opinia)
- łatwość w nawiązywaniu nowych kontaktów i znajomości
- prawo jazdy kat. B

Grupy

Brydż
Brydż
Grupa poświęcona tematyce brydżowej, dla wszystkich miłośników tej wspaniałej gry - zapraszamy początkujących, zaawansowanych i arcymistrzów!
Geoinformacja
Geoinformacja
Grupa zrzeszająca wszystkich studentów i sympatyków geoinformacji i GIS.
Kartografia
Kartografia
Wszystko co może dotyczyć kartografii, map wszelakich, GIS, etc.
Python
Python
Grupa dla programistów i entuzjastów języka Python