Wypowiedzi
-
Czy korzystają Państwo z systemu CRM? Czas uporządkować system sprzedaży, nauczyć się dobrych nawyków, wykorzystać dedykowane oprogramowanie i radykalnie podnieść efektywność pozyskiwania klientów i zleceń.
http://bit.ly/1qlGeKA- 30.07.2014, 13:29
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Marketing usług prawniczych
-
Szanowni Państwo,
grupa nie była w ostatnich miesiącach aktywna ale postaram się to zmienić.
Postanowiłem całkowicie poświęcić się zawodowo doradztwu strategicznemu dla kancelarii prawnych i będę odtąd bardziej aktywny w sieci.
Czytelników mojego bloga zapraszam tymczasem pod nowy adres:
http://NowoczesnaKancelaria.pl
pozdrawiam
RS -
Bardzo ciekawe zestawienie (kilka ostatnich stron publikacji). Widzę że kryterium były tam obroty na partnera. Z pewnością powinno tam się znaleźć więcej polskich kancelarii ale być może autorzy raportu nie mieli dostępu do źródeł (np. kancelarie nie zgłosiły uczestnictwa w rankingu albo w KRSie nie było danych - te dane potem "zasysają" do baz danych wywiadownie gospodarcze).
Szczerze mówiąc irytuje mnie nagminne nieprzestrzeganie przez kancelarie obowiązków związanych ze składaniem sprawozdań finansowych w KRS. Efekt jest taki, że nie ma dostępu do rzetelnych danych. Prezesi sądów powinni dobrać się do skóry kancelariom nie przestrzegającym przepisów. -
Czy ktoś z Państwa był na tych studiach? Jakie wrażenia?
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy PRAWO MEDYCZNE
-
Szanowni Państwo, zamieściłem właśnie na moim blogu wpis dotyczący spraw wszystkich nas interesujących. Poniżej jego treść ale byłbym wdzięczny za Państwa wypowiedzi w dyskusji. Interesuje mnie Państwa zdanie w dwóch kwestiach:
1) co czeka sektor usług prawnych w najbliższym roku,
2) jakie działania powinniśmy podejmować lub już podejmujemy szykując się na gorsze czasy
MOŻE BĘDZIE DOBRZE A MOŻE NIE... (http://www.marketing-prawniczy.pl)
Oto kilka porad dla zestresowanych, niepewnych przyszłości właścicieli kancelarii prawnych.
Zanim jednak podam swoje rady na nadchodzące czasy pragnę ostrzec przed nadmiernym czarnowidztwem. Kryzys w branży nie musi być wcale głęboki. Twoja kancelaria może zwiększyć przychody. Pamiętaj jednak że niepoprawny optymizm może mieć gorsze skutki niż nadmierne czarnowidztwo. Warto na wszelki wypadek mieć plan B….
1) Wytypuj spośród bazy klientów tych, którzy generowali w ostatnich miesiącach 80% przychodów. Zacznij zbierać informacje o szansach i zagrożeniach jakie stoją przed tymi klientami. Zastanów się jak wrażliwe na kryzys są branże, w których działają ci klienci. Zdziwisz się jak niewielu klientów generuje większość przychodów Twojej kancelarii. Może warto umówić się z nimi na dawno odkładany obiad i porozmawiać o skutkach kryzysu dla nich samych? Jeżeli obiad nie jest dobrym pomysłem – odwiedź klientów w ich firmie i zapytaj jakie są ich zamierzenia na najbliższą przyszłość i jak możesz im pomóc w ich realizacji.
2) Jeżeli widzisz, że klienci będą szukać oszczędności zapytaj się jak możesz im w tym pomóc. Zapytaj jakie mają plany w zakresie ograniczania kosztów (niektórzy klienci z góry przyjmują, że zredukują koszty np. o 20%).
3) Nie fakturuj czasu spotkania i wyraźnie to zaznacz w rozmowie.
4) Jeżeli uznasz za stosowne, zaproponuj niektórym klientom czasową obniżkę ceny lub inny rodzaj ulgi – na przykład "podaruj" im pakiet nieodpłatnych godzin. Możesz poprosić swoich pracowników aby zrezygnowali z wynagrodzenia (lub obniżyli wynagrodzenie) np. za 10-20 godzin pracy w miesiącu po to, aby pokryć przynajmniej część obniżek cen dla zagrożonych klientów.
5) Wykorzystaj obniżkę do przyszłej podwyżki J Jeżeli rentowność klienta jest niska a godziny fakturujesz po stawkach zdecydowanie niższych od stawek cennikowych zaproponuj dalszą redukcję stawek pod warunkiem, że w przyszłości stawki powrócą do akceptowalnego przez Ciebie poziomu,
6)Zastanów się, którzy z Twoich obecnych lub potencjalnych klientów korzystają z usług kancelarii o znacznie wyższych stawkach. Spróbuj wystąpić ze swoją ofertą. Zapytaj swoich klientów czy ich partnerzy biznesowi nie skorzystaliby z usług Twojej kancelarii.
7) Obserwuj przychody Kancelarii. Pamiętaj że każda złotówka przychodów mniej to ok. 60-70 groszy mniejszy zysk. Policz dla każdego klienta dynamikę przychodów i zastanów się, dlaczego niektórzy z nich generują mniejsze przychody. Opracuj plan utrzymania tych klientów – istnieje duże prawdopodobieństwo że próbują podjąć współpracę z innymi prawnikami.
8) Jeżeli stawki Twojej kancelarii podawane są w walucie obcej – po wystawieniu faktur oblicz, jakie byłyby przychody gdyby kurs walutowy się nie zmienił. Jeżeli tak obliczone przychody spadają, dokonaj analizy którzy klienci zlecają mniej pracy.
9) Zweryfikuj zakres usług. Pomyśl o wzmocnieniu tych działów (restrukturyzacje, upadłość, windykacja, zabezpieczenia, prawo pracy, zwolnienia, mediacje, przekształcenia formy prawnej, tworzenie spółek celowych, wywiad gospodarczy, zabezpieczenia należności, negocjacje handlowe itd.) które potencjalnie mogą mieć więcej pracy. Zastanów się jak zagospodarować prawników, którzy mogą mieć mniej zleceń. Możesz wprowadzić usługi, których dotychczas nie wykonywałeś. Np. pomoc klientom w odzyskiwaniu należności, choć jest to działalność o niskiej rentowności, może pomóc przetrwać trudne czasy.
10)Bądź aktywny w marketingu. Jeżeli w kancelarii jest mniej zleceń – spraw aby prawnicy opracowali swoje indywidualne i zespołowe plany marketingowe i zaczęli je realizować. Nic tak nie obniża morale załogi jak brak pracy. W wolnym czasie można pisać artykuły, przygotować szkolenie dla klientów, dokonać przeglądu kontaktów, odkurzyć stare znajomości, wykonać odłożone wcześniej projekty wewnętrzne.
11) Zacznij planować rachunek przepływów pieniężnych. Możesz zrobić to w prostym arkuszu Excela odstępując od metodologii przyjętej w rachunkowości. Dokonaj symulacji przy jakich przychodach (pamiętaj o ryzyku wzrostu należności) miesięczny rachunek przepływów będzie miał wartość ujemną. Ile miesięcy przetrwasz przy różnych wariantach spadku przychodów?
12) Dokonaj systematycznego przeglądu kosztów stałych. Pogrupuj koszty od największych do najmniejszych i dla każdej pozycji kosztowej rozważ zasadność ponoszenia kosztów, rozważ alternatywne (tańsze) sposoby osiągnięcia celów przypisanych tym kosztom, możliwość renegocjacji warunków umów z dostawcami (poprzedź negocjacje poszukiwaniem tańszych dostawców aby mieć punkt odniesienia w negocjacjach cenowych). Zaproponuj niektórym dostawcom czasową obniżkę cen. Wielu z nich woli zredukować marże niż stracić stałego klienta.
13) Zastanów się nad tym, jakie inwestycje są naprawdę niezbędne a jakie można odłożyć w czasie. Zakup nowych komputerów można odłożyć o kilka miesięcy i kupić je w czasie, gdy stopień niepewności będzie nieco mniejszy. Nie graj w ruletkę – Twoje decyzje wpływają nie tylko na Twoje życie ale także na życie pracowników i ich rodzin.
14) Zaoszczędzone środki finansowe odkładaj na odrębnym rachunku tworząc rezerwę, która przyda się do ratowania przepływów pieniężnych w sytuacji kryzysowej. Zaproponuj wspólnikom zmniejszenie wypłat i odkładanie zaoszczędzonych kwot na rachunku o którym mowa w zdaniu poprzednim. Jeżeli nic złego się nie wydarzy – otrzymają swoje pieniądze w przyszłości.
15) Zwiększ kontrolę kosztów poprzez wprowadzenie obowiązku zatwierdzania kosztów dla osób, które wcześniej nie miały obowiązku ich akceptacji.
16) Nie zatrudniaj nowych pracowników a budżet po pracownikach odchodzących przeznacz na rezerwy (zob. pkt. 14).
17) Jeżeli od dłuższego czasu wahasz się co do dalszej współpracy z niektórymi prawnikami – podejmij decyzję o ich zwolnieniu – przerzuć ich pracę na bardziej efektywnych prawników.
18) Przeanalizuj rentowność działów i rentowność klientów. Dokonaj restrukturyzacji działów nierentownych, przeprowadź rozmowy z nierentownymi klientami. Jeżeli rentowność godziny pracy z klientem pokrywa koszty osobowe i część kosztów ogólnych – podtrzymaj współpracę. Jeżeli praca z klientem nie pokrywa nawet kosztów osobowych – postaw twarde warunki albo zakończ współpracę. Podobnie jeżeli niektóre działy w Twojej kancelarii nie przynoszą zysków ale pokrywają koszty osobowe i część kosztów ogólnych (których nie chcesz lub nie możesz redukować) – utrzymuj działy. Jeżeli natomiast dział nie pokrywa nawet kosztów osobowych – rozważ jego rozwiązanie lub głęboką restrukturyzację.
19) Zastanów się nad tym co zrobić z kosztami osobowymi, gdy pojawią się zagrożenia dla płynności. Zwolnienia to nie jedyny sposób na poprawę płynności. Twoi pracownicy to mądrzy ludzie – zaakceptują różne, często niekonwencjonalne rozwiązania. Częściowo płatne urlopy, czasowa obniżka wynagrodzenia, zmiana zakresu obowiązków, "postojowe" to tylko niektóre z alternatyw dla zwolnienia. Nie przetrzymuj pracowników w kancelarii jeżeli nie mają pracy. Pozwól im wykorzystać wolny czas do podreperowania życia osobistego.
20) Wykorzystaj nadchodzące czasy na wewnętrzną organizację. Przystąp do pisania strategii o której od tak dawna myślisz. Popraw niektóre procesy wewnętrzne (np. zarządzanie finansami, proces kadrowy). Popracuj nad systemem partnerskim. Pomyśl nad poprawą systemu motywacyjnego. Zrób wreszcie porządny system analityczny pozwalający na obliczanie kluczowych wskaźników efektywności (zobacz ten wpis ale do tego tematu wrócę bo chciałbym wreszcie kiedyś pokazać na blogu większość ciekawych wskaźników) .
21) Sprawdź czy nie pojawiła się okazja pozyskania talentów odchodzących z innych kancelarii.
22)Pomyśl co będą kupować klienci, gdy powróci czas prosperity. Przygotuj ofertę na lepsze czasy.
23) Pomyśl o swojej rodzinie. Wykorzystaj trudne czasy do jej scementowania. Poświęć więcej czasu małżonkowi i dzieciom. Odkryj na nowo wartości, o których często zapominałeś w czasach gdy pracy było więcej niż rąk do pracy.
Nie wpadaj w panikę i nie uprawiaj niepoprawnego optymizmu. Po prostu działaj racjonalnie i ciesz się, że poziom niepewności prędzej czy później się zmniejszy.Ryszard Sowiński edytował(a) ten post dnia 22.02.09 o godzinie 22:51 -
A ja polecam Maistera "zarządzanie firmą usług profesjonalnych" (nazwę cytuję z pamięci)
no i mój blog http://marketing-prawniczy.pl -
Panie Jacku,
Oto garść porad dla Pana. Nie znam co prawda rynku zamówień publicznych, ale myślę że potrafię pokazać Panu pewien schemat myślenia.
Najpierw musi Pan odpowiedzieć sobie na pytanie czy rynek, na którym Pan działa jest atrakcyjny dla Kancelarii prawnej. Jeżeli tak – ok. Jeżeli nie – proszę raczej zmienić profil
Rozumiem że odpowiedź jest twierdząca. Teraz proszę się zastanowić dobrze nad tym, jaką konkretnie korzyść oferuje Pan swoim klientom (np. przedsiębiorcom startującym w przetargach) – redukcja ryzyka? Zwiększenie prawdopodobieństwa wygranej? Itd. Musi Pan nauczyć się myśleć w taki sposób, w jaki myśli Pana potencjalny klient – tzn. rozumieć jakie cele chce osiągnąć i jak Pan może w tym pomóc. Proszę nie lekceważyć tej fazy myślenia – „umieć myśleć tak jak klient” to gwarancja sukcesu.
Proszę teraz określić, kto jest Pana docelowym klientem – duże czy małe firmy? Z Żyrardowa czy z Warszawy? Może z jakiejś konkretnej branży? Kto pracuje w działach zamówień? W marketingu? Jaką prasę czyta, na jakie szkolenia i konferencje jeździ? Czy ma profil na goldenline? Jakie artykuły napisał? Z jakiej kancelarii korzysta? Jakie przetargi przegrał i dlaczego itd. Itp.
Proszę zacząć gromadzić informacje o docelowych klientach i archiwizować dane.
Teraz proszę zadbać o „opakowanie Pana usługi” – proszę założyć stronę internetową, zacząć pisać bloga, wymyslić hasło firmowe, wydrukować na wizytówkach hasło firmowe (choćby proste „specjaliści od zamówień”), wydrukować dobrze złożony folder reklamowy lub estetyczną ulotkę.
Teraz proszę dobrać narzędzia promocji:
- publikacje w prasie czytanej przez klientów
- szkolenia jako trener w firmach szkoleniowych oraz szkolenia u klienta (najlepszy sposób na zdobycie klienta to przeszkolenie jego pracowników z danego zakresu)
- udział w konferencjach poświęconych tematyce branżowej
- współpraca z dużymi kancelariami prawnymi w celu otrzymywania podzleceń
- współpraca z innymi podmiotami zaangażowanymi w proces organizacji przetargów
- szkolenia dla urzędników od zamówień Publicznych
- bezpłatny newsletter internetowy albo mailingowy poświęcony zamówieniom
- spotkania z wszystkimi znajomymi i znajomymi znajomych którzy mogą w jakiś sposób doprowadzuć do klientów
- reklama prasowa (nareszcie dozwolona)
I wiele wiele innych pomysłów.
No i proszę studiować literaturę o marketingu usług, uzbroić się w cierpliwość i nie zrażać niepowodzeniami, proszę też cały czas myśleć o tym, o czym myśli Pana klient – jeżeli dobrze zaplanuje Pan działalności i będzie Pan trzymał się tego planu – na pewno się Panu uda.
Zapraszam na mojego bloga http://marketing-prawniczy.pl i do grupy http://www.goldenline.pl/grupa/marketing-uslug-prawnych
życzę
powodzenia
Ryszard Sowiński
rozwój kancelarii to moja pasja…Ryszard Sowiński edytował(a) ten post dnia 29.10.08 o godzinie 23:07 -
Proszę o kontakt na priva
pozdrawiam
RS
http://marketing-prawniczy.pl -
Witam Państwa,
poszukuję dwóch doświadczonych prawników do pracy w dużej poznańskiej kancelarii prawnej.
Specjalizacja:
1. Prawo administracyjne
2. Prawo własności intelektualnej.
Preferowane są osoby, które reprezentują nie tylko dobry poziom merytoryczny, ale chcą również rozwijać w sobie umiejętności marketingowe i zarządzania młodszymi prawnikami.
pozdrawiam i zachęcam do zamieszczania na tym forum podobnych ogłoszeń.
Ewentualne wskazanie kandydata, który uzyska akceptację kancelarii może wiązać się z wynagrodzeniem.
RS -
Może być ciekawie, bo akurat szukamy do Kancelarii takiego kompleksowego systemu.
-
Przyszło mi jeszcze do głowy jedno - to nie jest JEDYNA dobra strategia. Networking (czyli sztuka nawiązywania kontaktów biznesowych) nie musi być organizowany wokół konkretnego produktu. Zaznaczenie swojej obecnosci i kompetencji w jakimś środowisku przynosi rezultaty których nie jesteśmy w stanie często przewidzieć.
-
To jest właściwy sposób działań marketingowych. Strategia taka skłąda się z kilku etapów.
Na początku określa się potrzebę potencjalnych klientów - potrzebę która nie jest w pełni zaspokojona. Jeżeli na przykład zobaczysz, że GIODO (ten od danych osobowych) przeprowadza kontrolę w zakresie ochrony danych osobowych w (wymyślam) sklepach internetowych i kontrole te kończą się zazwyczaj karami to znaczy, że jest niezaspokojona, często nieuświadomiona potrzeba. Znalezienie odpowiedniego produktu to jak znalezienie skarbu -- jak to zrobić? piszę o tym w tym wpisie na moim blogu http://marketing-prawniczy.pl - http://marketingprawniczy.blogspot.com/2008/03/id-tam-...
Drugi etap to jest zaprojektowanie usługi i nadanie jej pewnych cech produktu - "materializacja usługi". Opracowujesz zatem komplet dokumentów i procedur potrzebnych do zrelizowania usługi. Nie musisz tego robić "na 100%" bo pełna mobilizacja nastąpi w momencie pierwszego zlecenia i wtedy uzupełnisz niedostatki swojego "produktu". Dobrze jest zrobić specjalną, drukowaną broszurkę na temat produktu - przypomina to strategię stosowaną przez wytwórców oprogramowania komputerowego - wkładają płyty cd do wielkich pudeł zwiększając postrzeganą przez klientów wartość.
Jednocześnie zastanawiasz się nad ceną usługi (ryczałt, godziny, premia od sukcesu?)
Równolegle pracujesz nad planem działań promocyjnych. Zbierasz informacje o potencjalnych klientach - opracowujesz bazę danych, zastanawiasz się jak poinformować ich o tym co robisz. Przygotowujesz plan konkretnych działań - rozłożonych w czasie, przydzielonych różnym pracownikom. Te działania to między innymi: networking, rozmowy z obecnymi klientami, udział w szkoleniach, konferencjach, artykuły prasowe, specjalna strona internetowa...
A potem? AVANTI!
Aby skutecznie zastosować taką strategię warto zainteresować się zasadami zarządzania projektami. PIszę o tym tutaj:
http://marketingprawniczy.blogspot.com/2008/03/jak-sku...
Zaprasam wszystkich do dyskusji i generalnie zachęcam do dzielenia się doświadczeniami i do zadawania pytań. Mamy szansę stworzyć naprawdę inspirującą grupę ludzi, którzy wzajemnie się wzbogacają. Jest tu 56 osób. Każdy z Państwa może dać coś od siebie i otrzymać w zamian 56 razy więcej :-) -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Marketing Poznań
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Marketing Poznań
-
Dziękuję za sygnał, odezwę się na priva. Widziałem Państwa chyba wśród uczestników barcampu i koleżanka z kancelarii też dotarła do Państwa inną drogą.
pozdrawiam -
Chciałbym podzielić się z Państwem pewnym dylematem, który powstał przy opracowywaniu systemu wynagrodzeń w naszej kancelarii.
W pierwszej chwili sugerowałem wprowadzenie do tego systemu premii dla prawników za pozyskanie nowych klientów. W końcu zdobycie klienta jest uwieńczeniem czasami wielomiesięcznych wysiłków i solidna premia (np. procent od przychodów za pierwszy rok współpracy) mogłaby zmotywować prawnika do jeszcze skutecznieszych wysiłków.
Poszprerałem w literaturze i zorientowałem się, że w zachodnich kancelariach krytycznie podchodzi sie do takich rozwiązań (taki system nazywa się EWYK - od "eat what you kill"). Argumenty przeciw są takie, że jest on konfliktogenny i nie służy pracy zespołowej. Nie stanowi też istotnej motywacji.
Lepiej jest uznać to za element oceny pracownika i ewentualnie podwyższyć udział w stawce. Konsultowałem się z prawnikami z dwóch dużych polskich kancelarii (dobrze rozwijających się) i stwierdzili że u nich takich premii nie ma.
Co Państwo na to? -
Szanowni Państwo,
w naszej Kancelarii działa zespół szkód medycznych - grupa prawników wyspecjalizowanych w dochodzeniu odszkodowań za błędy popełnione w procesie diagnozowania i leczenia.
Zespół kończy przygotowywanie strony, którą już w niepełnej wersji można oglądnąć na http://szkodymedyczne.pl
Chciałbym aby strona zajmowała wysokie miejsce w wyszukiwarkach i pojawiała się tam, gdzie osoby poszkodowane szukają pomocy.
Dlatego pytanie - czy mogą Państwo polecić kogoś, kto spotkałby się z zespołem szkód medycznych, porozmawiał na ten temat i przedstawił ewentualną ofertę współpracy? Może ktoś z Państwa tym się zajmuje?
- 1
- 2