Wypowiedzi
-
System szkolnictwa niszczy indywidualność, kreatywność, ciekawość. Równa wszystkich do najniższego poziomu. Stara się stworzyć jednakowo myślące, w najlepszym razie wąsko wyspecjalizowane trybiki, które będą w stanie bezmyślnie napędzać koła gospodarki.
A przecież każde dziecko jest wielką indywidualnością, mającą swoje uzdolnienia i talenty. Nie można ich niszczyć, starając się na siłę rozwijać u wszystkich pewne jednakowe stereotypy.
Optymalnym rozwiązaniem jest indywidualizacja nauczania, dostosowana do najważniejszych talentów każdego dziecka. Znacznie większe są przecież efekty rozwoju istniejącego talentu, niż na siłę rozwijanie beztalencia.
Wynika z tego wniosek pierwszy: Nie można wszystkich traktować jednakowo i mieć jednakowe wymagania, bo niszczy się w ten sposób talenty, eliminuje kreatywność i zaangażowanie, a tworzy nieszczęśliwe, roszczeniowe społeczeństwo, które nie potrafi się samorealizować. Nie można tworzyć wieloosobowych klas, gdzie dzieci są dobierane ze względu na miejsce zamieszkania, a nie ze względu na uzdolnienia.
Nauczanie szkolne jest sprowadzone do wykucia na pamięć regułek. Bez komentarzy, własnego zdania, a nawet zrozumienia, po co trzeba je znać. Jest to niezrozumiałe i nudne. Zupełnie inaczej jest, jeżeli dzieci w czasie zabawy poszukują sposobów rozwiązania konkretnych problemów. Z jaką pasją poszukują wówczas wskazówek i rozwiązań i jakie są szczęśliwe, gdy im się uda. Taka sytuacja utrwala się w pamięci i później nie muszą niczego starać się zapamiętać.
Wniosek drugi: W miarę możliwości nie powinna nauka być oderwana od rzeczywistości i powinna być podawana w formie zabawy, wyzwań, zagadek. Eliminowany jest wówczas dodatkowo jeden z największych wrogów nauki - nuda.
Każdy człowiek, a tym bardziej dziecko jest istotą emocjonalną. Jeśli zaspokojone są jego podstawowe potrzeby wynikające z piramidy Maslowa, to głównymi motywatorami działań stają się wyższe potrzeby, takie jak potrzeba przynależności, uczestnictwa, szacunku, uznania, prestiżu, samorealizacji, itd. U dzieci potrzeba są wyjątkowo widoczne i upragnione.
Wniosek trzeci: Tak należy prowadzić zajęcia, aby jak największa ilość takich potrzeb była zaspokojona. Dzięki temu czas spędzony w szkole będzie upragnionym, zamiast zmarnowanym.
Pozdrawiam
Piotr Waydel -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy DOM na miarę