Wypowiedzi
-
Zapraszam zarówno Partnerów Comarch jak i Klientów pracujących na programie:
Szkolenie dla administratorów ERP XL
Kawał wiedzy praktycznej.Ten post został edytowany przez Autora dnia 25.10.13 o godzinie 14:43 -
Administratorzy CDN XL szkolcie się! Tylko u mnie: Szkolenie dla administratorów ERP XL
- 25.10.2013, 14:38
-
Zapraszam:
Szkolenie dla administratorów ERP XL
Prowadzę szkolenia dla osób indywidualnych i grupowe. Ten post został edytowany przez Autora dnia 16.11.13 o godzinie 10:37 -
Szkolenie, które trwa 45 minut?
W tym czasie nie da się nawet zrobić prezentacji. -
Katarzyna K.:
No dobra, więc teraz zagadka nr 2: czym jest właściwie ten WZk i kiedy się powinno go wystawiać?
Firmy stosują dwa sposoby ewidencji handlowo magazynowej. Jeden rozróżnia stany handlowe i magazynowe drugi nie.
Większość firm pracuje tylko na dokumentach handlowych. Wystawienie faktury jest jednocześnie sygnałem dla magazyniera o wydaniu towaru. W takich firmach stan magazynowy powinien być w założeniu zgodny ze stanem ewidencyjnym w programie, a magazyn znajduje się w lokalizacji gdzie są wystawiane faktury. Tutaj z reguły nie ma potrzeby wystawiania odrębnych dokumentów magazynowych (np. "WZ").
Są też firmy, które najpierw wydają towar z magazynu, a później ten towar fakturują. Może wynikać to z kilku rzeczy: 1) odpowiedzialność za towar po stronie magazyniera, 2) stany magazynu nie pokrywające się ze stanami handlowymi (np. towar został wyprodukowany i jest na magazynie ale nie został jeszcze wprowadzony do obrotu handlowego), 3) magazyn jest w innej lokalizacji niż osoba wystawiająca dokumenty handlowe. Wtedy wystawia się dokument magazynowy, a później spina go z dokumentem handlowym jak faktura sprzedaży.
Wiele programów rozróżnia te stany (np. Comarch ERP XL) ale często tworzenie dokumentu magazynowego (w tym przypadku WM) następuje automatycznie w chwili wystawienia dokumentu handlowego. Klienci pracujący wyłącznie na stanach handlowych nie rozumieją często rozróżnienia na stan handlowy i magazynowy - dla nich mógłby to być jeden stan.
Innym przeciwstawnym przykładem jest sprzedaż zainicjowana przez handlowca, który odbiera zamówienie od klienta i zleca magazynierowi wydanie towaru (tzw. poleceniem wydania). Magazynier wydaje towar, generuje dokument wydania magazynowego i przekazuje go fakturzyście, który na tej podstawie i w odniesieniu do zamówienia tworzy fakturę sprzedaży.
Sam zaś dokument WZ/WZK z definicji nie jest dokumentem magazynowym, choć może być do tego celu wykorzystywany w programach, które nie rozróżniają stanów handlowych i magazynowych. Z założenia WZ jest wydaniem towaru z opóźnionym powstaniem należności. Użyteczne, gdy na przestrzeni dwóch tygodni generuje się wiele wysyłek do tego samego klienta, a na koniec wystawia jedną fakturę sprzedaży. Dwa tygodnie to okres jaki określił ustawodawca na ostateczny termin wystawienia faktury do WZ.Ten post został edytowany przez Autora dnia 16.10.13 o godzinie 13:06 -
Pomysł fajny, choć nie podoba mi się stwierdzenie, że "BMW to najlepsze motocykle". Motocykliści nie dzielą się tych zadowolonych z posiadania BMW i tych sfrustrowanych z nadzieją na posiadanie BMW. Z takim wpisem mocno zawężasz sobie grono klientów.
Ten drugi link nie działa.Ten post został edytowany przez Autora dnia 16.10.13 o godzinie 11:35 -
Jeśli dokument WZK uznać za magazynowy to nie wiąże się z żadnymi innymi dokumentami.
Faktura sprzedaży korygująca może dotyczyć ilości, wartości lub VAT. W przypadku ilości towar jest po prostu przyjmowany na magazyn. Zmiana VAT nie wpływa na wartość towaru na magazynie, podobnie jak zmiana wartości faktury sprzedaży. W tych obu przypadkach dodatkowe dokumenty magazynowe nie powinny być generowane. -
Dzięki za udział Pani Marcinie.
Jeśli dobrze rozumiem to w Pańskim rozwiązaniu obsługa procesu polega w pierwszej kolejności na wprowadzeniu zamówienia zakupu, co stanowi informację o przyjętym towarze. Następnie gdy powstaje zamówienie na sprzedaż to następuje automatyczne przyjęcie towaru na bazie zamówienia zakupu i wydanie go na bazie zamówienia sprzedaży.
Rozwiązanie wydaje się dobre. Wymaga jednak stworzenia odrębnego oprogramowania "deamona", które sprawdzałoby zmiany na zamówieniach sprzedaży i generowało odpowiednie dokumenty.
Ostatecznie postanowiłem wdrożyć ten proces zgodnie z wcześniejszym pomysłem, z tym że dokumenty handlowe FZ zastępuje dokumentami magazynowymi PZ. Taki PZ może sobie długo wisieć w programie i tworzyć stan magazynowy (pomijając kwestie formalne związane z koniecznością fakturowania w ciągu 2 tygodni od wystawienia). Na koniec miesiąca drukuje się zestawienie, które wykazuje jakie towary zostały sprzedane z konsygnacji i do których dokumentów PZ trzeba wprowadzić fakturę zakupową.
Takie Rozwiązanie wydawało się dość intuicyjne od samego początku, gdyby nie ograniczenie narzucane przez program, powodujące że nie ma możliwości przekształcenia części asortymentu z PZ do faktury zakupu. Omijam to ograniczenie w ten sposób, że każda sztuka towaru będzie przyjmowana odrębnym dokumentem PZ. Cały proces będzie wspomagany mechanizmami automatycznymi.
Zastanowię się jeszcze nad implementacją Pańskiego pomysłu bo od strony technologii realizacja jest możliwa. -
Na priv niestety nie mogę ze względu na ograniczenia goldenline.
Jeśli MS Axapta - proszę o kontakt, odgrzebię stare znajomości
Jeśli MS Navision - polecam firmę, w której pracuje żona: http://www.zepterit.com
Jeśli Comarch ERP XL - polecam swoją firmę. Mam doświadczenie w branży budowlanej. -
Przesiadłem się na OVH i wszystko działa.
Support po stronie HOME.PL nie zmierza do rozwiązania problemu, a ogranicza się do odpowiadania pytaniem na pytanie. Dostałem ostatnio ankietę badająca zadowolenie klienta. Nawet jej nie otwieram. -
Po prostu trzeba wyłączyć IBAN na rachunku bankowym. Check IBAN musi być odznaczony. Wtedy można numer konta poprzedzić prefiksem PL i wtedy ten prefiks będzie drukować się na fakturach. Sprawdzone w praktyce u klienta.
-
Chyba "numer konta bankowego".
Wystarczy na rachunku bankowym wprowadzić przedrostek PL, np. "PL 80 1750 .... .... ...." -
Dzięki za opinię panie Przemysławie.
Tego właśnie obawiam się, że zwrot towaru (ewidencyjny) ostatniego dnia miesiąca i ponowne przyjęcie go pierwszego dnia następnego miesiąca jest trochę podejrzany.
Nie bardzo wiem czym różni się komis od konsygnacji. Przez konsygnację rozumiem pośrednictwo w sprzedaży towarów nie będących własnością sprzedawcy. Normalna rzecz w przypadku agencji sprzedających wartości niematerialne (sprzedaż ubezpieczeń, sprzedaż wycieczek, sprzedaż kredytów, itp.). W przypadku pośrednictwa w sprzedaży towarów jest z tym jakiś problem.
Jakkolwiek dałoby się to obsłużyć od strony księgowej o tyle musi to iść w parze z ewidencją magazynową, bo towar musi zaistnieć w ewidencji magazynowej firmy pośredniczącej w sprzedaży. Dlatego konieczne jest wprowadzenie towarów do konsygnacji jakimś dokumentem magazynowym. Towar podlega sprzedaży, więc musi być również na stanie "sprzedażowym" (w moim programie nie da się sprzedać towaru, który nie został przyjęty dokumentem handlowym). Stąd taki właśnie pomysł na obsługę tego procesu za pośrednictwem dokumentów FS-FZ.Ten post został edytowany przez Autora dnia 13.09.13 o godzinie 20:12 -
Rozwinąłem już pomysł konsygnacji do postaci bliskiej wdrożenia i wynika z niego pewna okoliczność, która być może bliższa będzie tej grupie tematycznej.
Przyjęcie towaru w konsygnację przyjmowane będzie dokumentem faktura zakupu (generującym zobowiązanie, wchodzącym do VAT-u, stanowiącym koszt). Na przestrzeni miesiąca część z tych towarów zostanie sprzedana. Pozostała część zostanie zwrócona w końcu miesiąca dokumentem korekty zakupu, aby nie generować zbędnego obrotu podatkowego w firmie. W następnym miesiącu proces się powtarza.
Powoduje to sytuację, w której w programie każdego miesiąca mam dość duże faktury zakupu i dość duże korekty do tych faktur. Obawiam się, że taka sytuacja może wzbudzić zainteresowanie fiskusa.
Rozważam opisanie tego procesu w polityce rachunkowości firmy, co powinno pohamować ewentualne zapędy fiskusa w kwestii dociekań nad tym procederem.
Co sądzą księgowi na ten temat? -
Dzięki za udział w dyskusji, choć tak naprawdę w tym wątku zależy mi na znalezieniu sposobu obsługi tego procesu od strony logistycznej. Kwestie księgowe są sprawą innej materii i założyłem kiedyś stosowny wątek w innej grupie.
Faktem jest, że aby sprzedać klientowi towar muszę go mieć na magazynie. Nie mogą to być usługi, bo firma sprzedająca towar musi mieć świadomość ile jest go na magazynie. Dodatkowo konieczność tę potęguje fakt, że program jest sprzężony ze sklepem internetowym do którego wchodzą tylko towary.
Na stan magazynowy mogę oczywiście przyjąć towar dowolnym typem dokumentu przychodowego ale w moim systemie nie każdy typ daje się przekształcić do faktury zakupowej gdy towar zostanie sprzedany. Co więcej - może zaistnieć sytuacja, że przyjmę do magazynu 100 sztuk towaru, a sprzedam tylko 10 sztuk i tylko te 10 sztuk będę musiał wprowadzić dokumentem zakupowym.
Pomysł mam więc taki, że wprowadzę konsygnację dokumentem zakupowym (lub PZ - przy założeniu, że będę w stanie tylko z niektórych pozycji tego PZ wygenerować fakturę zakupową), a na koniec miesiąca rozliczę konsygnację na zasadzie korekty. Towary nie sprzedane zostaną zdjęte z magazynu dokumentem korekty ilościowej faktury zakupu. W następnym miesiącu proces się powtarza, czyli następuje konieczność ponownego przyjęcia towarów w konsygnację.Ten post został edytowany przez Autora dnia 13.09.13 o godzinie 11:52 -
Księgowanie na razie zostawmy, jest sprawą wtórną. Bardziej zależy mi na obsłudze logistycznej tego procesu.
Rozumiem, że odniesienie się do tematu może być o tyle trudne, że różne systemy mają odmienny sposób działania magazynu i odmienne znaczenie typów dokumentów. W moim przypadku dokument PZ przyjmuje towar na stan handlowy i magazynowy, zaś aby sprzedać towar i zdjąć go z magazynu musi on istnieć na stanie handlowym i magazynowym.
Paragon nie może być pierwszym dokumentem w "bilansie", bo aby coś sprzedać najpierw trzeba to kupić. Pierwszym dokumentem na historii transakcji na danym towarze musi być zawsze zakup, co wynika z przepisów. -
Problem jest zapętlony. Przyjmując towar w konsygnację nie chcę go kupić (zarejestrować w programie faktury zakupu), bo nie mam gwarancji, że go sprzedam. Z drugiej strony jeśli zechcę ten towar sprzedać to muszę go mieć kupionego. Należałoby więc przy każdej fakturze sprzedaży generować wpierw fakturę zakupu, co jednak znacząco utrudnia proces sprzedaży.
Może więc pierwszego dnia każdego miesiąca wprowadzić dokument przyjęcia zewnętrznego (PZ) na towary konsygnowane, a ostatniego dnia każdego miesiąca rozliczyć tę konsygnację. Rozliczenie polegałoby na tym, że towary które nie zostały sprzedane są korygowane przyjęciem zewnętrznym korektą (PZK), a towary sprzedane są uprawomacniane przez wystawienie faktury zakupu (FZ) do tej części towaru, która została sprzedana. Taki pomysł...
Jak rozwiązujecie ewidencję tego procesu w swojej praktyce?Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.09.13 o godzinie 10:50 -
Próbowałem różnych rozwiązań dostępnych na internecie ale nic nie działa. Próbowałem też uruchomić Prestashop, również nie działa choć z innego powodu. Pomoc home.pl jest dość lakoniczna i nie zmierza do usunięciu problemu. Postanowiłem ostatecznie spróbować uruchomić te serwisy u innego providera.
-
Szanowni Państwo,
W związku z ożywionym zainteresowaniem tematem umieściłem na stałe w naszej ofercie program szkolenia dla Biur Rachunkowych z obsługi programu Optima.
http://www.stay.com.pl/comarch-szkolenia.php
Szkolenia prowadzimy w Warszawie i w Łodzi, z dojazdem do klienta lub w naszym biurze na Młocinach.
Zapraszam Biura Rachunkowe oraz samodzielne księgowe, osoby i firmy pracujące lub sposobiące się do pracy na programie Optima.
Piotr Jesionek -
Witam,
Mam problem z instalacją na serwerze HOME.PL. Umieszczam na FTP-ie całą instalkę, następnie wchodzę na stronę i wprowadzam kolejne parametry. Po wprowadzeniu parametrów bazy danych, którą założyłem wcześniej, program wyrzuca komunikat o błędzie 403 Forbidden. Dane dostępowe do bazy danych zostały zapisane w pliku /app/etc/local.xml, więc ponowna próba otwarcia strony wyrzuca ten sam błąd. Usunięcie pliku umożliwia ponowne wprowadzenie parametrów.
Dlaczego to nie chce działać?