Michał Pająk

Analityk, Projektant gier

Wypowiedzi

  • Michał Pająk
    Wpis na grupie Gry decyzyjne i symulacje w temacie gry związane z zarządzaniem czasem
    25.12.2009, 11:20

    Celem ćwiczenia jest uświadomienie uczestnikom zagrożeń związanych z nowoczesnymi sposobami komunikacji.

    Dzięki mailom i smsom organizacje generują olbrzymie ilości wiadomości, co z kolei rzadko kiedy przekłada się na rzeczywistą jakość czy szybkość przepływu informacji. Dodanie wszystkich adresów mailowych do listy zajmuje kilka sekund, natomiast przeczytanie tych maili przez adresatów już zdecydowanie więcej. Z punktu widzenia członków organizacji to konkretny czas poświęcony na analizę tego maila. Oczywiście warto tutaj zauważyć, że nie każdy mail, który do mnie przychodzi jest faktycznie dla mnie ważny i/lub zrozumiały. Wyjaśnienie sytuacji lub zorientowanie się, że dany mail jest dla mojej pracy zupełnie nieistotny zajmuje zawsze określoną ilość czasu, który spędzam na zastanawianiu się nad informacją a nie pracą. Jeśli ja, jako pracownik, nie potrafię tego okiełznać wówczas ja tracę mój cenny czas, natomiast sama organizacja pieniądze. W dłuższej perspektywie czasu są to zmarnowane godziny i setki, a nawet tysiące, złotych, które poszły w piach. W tym wypadku umiejętne wykorzystanie określonych sposobów komunikacji jest warunkiem niezbędnym dla efektywnego zarządzania czasem. Często okazuje się, że zwykłe spotkanie i rozmowa pozwala na szybsze i lepsze załatwienie sprawy niż seria maili czy nawet rozmów telefonicznych.

    Ćwiczenie zostało pomyślane (a może lepszym określeniem byłoby słowo "zarysowane") jako analogiczne do tego, które zostało wcześniej podane w linku. Z punktu widzenia wykorzystania tego ćwiczenia najlepiej pasowałoby do szkolenia zamkniętego dla członków jednej firmy z zakresu komunikacji wewnętrznej w organizacji.

  • Michał Pająk
    Wpis na grupie Sieci Społeczne - Social Network Analysis w temacie Biblioteka SNA

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Sieci Społeczne - Social Network Analysis

  • Michał Pająk
    Wpis na grupie Sieci Społeczne - Social Network Analysis w temacie Biblioteka SNA

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Sieci Społeczne - Social Network Analysis

  • Michał Pająk
    Wpis na grupie Gry decyzyjne i symulacje w temacie gry związane z zarządzaniem czasem
    14.12.2009, 21:53

    Mam pewien pomysł na ćwiczenie, które mogłoby spełniać te warunki. Nie jest przećwiczone, wpadłem na niego dzisiaj rano gdy autobus stał w korku, mam nadzieję, że będzie oryginalne. Moim skromnym zdaniem dość ciekwe i dość łatwe do przeprowadzenia. Pokazuje jak łatwo jest generować duże ilości informacji, które potem mogą stanowić problem.

    Wyobraźmy sobie grupę 5 osób. Rozdajesz im niewielkie karteczki, dla każdego po 8. Ich zadaniem jest napisanie na katrce imienia osoby do której wysyłają "maila", swojego imienia i zawarcie w nim jakieś informacji. Następnie "maile" zostają wysłane. Wówczas zadaniem uczestników jest odpowiedzieć na nie za pomocą następnej karteczki. Wówczas znowu następuje przesłanie "maili".

    Wówczas następuje podsumowanie ćwiczenia. Sprawdzamy ile "maili" zostało wygenerowanych w jego trakcie.

    Przyjrzyjmy się:
    5 osób
    1 "mail" do każdej z osób
    1 odpowiedź na każdego z "maili"
    40 "maili" wygenerowanych w trakcie procesu

    Jeśli przyjmiemy, że czytanie "maila" i pisanie na niego odpowiedzi zajmuje średnio 2 minuty, wówczas grupa wygenerowała właśnie ilość "maili" na sumarycznie 1 godzinę i 20 minut pracy, która już wiąże się z konkretnymi kosztami. Można łatwo pokazać ich ilość kładąć wszystkie wykorzystane karteczki jedna przy drugiej w jednym miejscu.

    UWAGI:
    1. Powyżej nie ma opisanego tematu "maili". Pozostawiam go Twojej inwencji, jeśli oczywiście zdecydujesz się wykorzystać powyższy pomysł. W sumie im mniej skomplikowany tym mniej czasu zajmie ćwiczenie.
    2. Kwestia wielkości grupy i materiałów. Jeśli założymy komunikację "każdy z każdym", 1 mail do każdego i odpowiedź na każdy mail, to dla grupy n osobowej ilość komunikatów ("maili") wyraża się wzorem: k=2n(n-1). Z tego łatwo policzyć, że jesli liczebność grupy wynosi 15 osób wówczas ilość maili to 420. Napisanie takiej ilości nawet najkrótszych wiadomości zajmuje już trochę czasu. W związku z tym w przypadku dużych grup można ograniczyć komunikację, np. wysyłając "maile" do dwóch osób po prawej stronie. Wówczas powyższy wzór to k=2nm, gdzie m jest ilością "maili".
    3. Dla zwiększenia wrażenia można podczas omawiania ćwiczenia policzyć ilość maili dla większej ilości osób lub zwiekszyć średnią ilość czasu związaną z reakcją na 1 maila i dokonać odpowiednich obliczeń.

    Jeśli je wykorzystasz daj mi znać jak poszło, mam nadzieję, że czasowo będzie w porządku. Jeśli będziesz miała uwagi to daj znać.

    Powodzenia.

  • Michał Pająk
    Wpis na grupie Organizacje uczące się w temacie Organizacje uczące się w Polsce
    12.12.2009, 21:25

    Od zadania pytania upłynęło niemalże półtora roku i nie został podany nawet jeden przykład.

    Obawiam się, że można to uznać za symptom wskazujący na to, że problematyka organizacji uczących się w dużym stopniu pozostaje w naszych realiach jedynie zagadnieniem teoretycznym.

    Jeśli moja obserwacja jest trafna wówczas pozostaje pytanie: dlaczego tak się dzieje?

    Sama idea wydaje się być świetna, istnieją przykłady pokazujące, że takie podejście jest skuteczne, istnieją narzędzia, które mogą wspierać rozwój organizacji uczących się.

    W związku z tym albo moja obserwacja jest błędna, albo mamy do czynienia z poważnym problemem dotyczącym tej dyscypliny, przynajmniej w zakresie naszego podwórka.

Dołącz do GoldenLine

Oferty pracy

Sprawdź aktualne oferty pracy

Aplikuj w łatwy sposób

Aplikuj jednym kliknięciem

Wyślij zaproszenie do