Maria Krajewska

nauczyciel języka rosyjskiego- emeryt

Wypowiedzi

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Rosja: Moskwa, Petersburg... w temacie CIEKAWE PROMOCJE NA LOTY SAMOLOTEM po Europie,ale nie...
    19.04.2008, 17:19

    TO NIE REKLAMA,to wzajemna pomoc samym sobie...
    ...................................................................
    Myślę, że ten wątek powinien mieć formę otwartą, by każdy z nas mógł go uzupełniać na bieżąco. Dzięki temu uzbierać się może cała gama pożytecznych informacji.
    Właściwie to dziś (19.04.2008) szukałam info nt połączeń z Polski do Petersburga ,licząc na otwarcie nowych linii, i zobaczcie sami, o czym przeczytałam…

    < Zakaz lotów rosyjskich samolotów w UE >.
    2008-04-18 16:17:02

    Szczegóły w tym linku:


    http://www.airport.gdansk.pl/siteimages/obszarciazenia..." alt="Obrazek" class="autolinked" />
    &imgrefurl=http://www.porty-lotnicze.pl/52,lotnisko-w-Gdansku.htm...

    PS. Na tej stronie znajdziecie też informacje o różnych liniach lotniczych i portach lotniczych w Polsce i poza jej granicami ( http://www.porty-lotnicze.pl/).

    Są też promocje niektórych przewoźników. Podaję linki:

    http://www.aero.pl/?gclid=CLn2t_Sm55ICFSNpaAodtRow4A
    http://www.promotion.pl/
    http://www.lotnicze-bilety.pl/
    http://www.air-europa.pl/cms/cms/index.php?cat_id=10

    To tyle z mojej strony. Trochę ubolewam, że wśród tych linków nie znalazłam promocji do Sankt - Petersburga, ani też nowych przewoźników (z punktem startowym w naszym kraju,oprócz "LOT"-u w Warszawie).Ciekawe dlaczego? Wygląda na to, że trzeba będzie jeszcze poczekać na oczekiwane zmiany. Pozdrawiam.

    PS.PS.Mam nadzieję,że pan Siergiej G. też nam "podrzuci" ciekawe nowinki na ten temat,choćby dlatego że zawsze jest "в курсе дела" i śledzi wszelkie aktualności związane z podróżowaniem.

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Wschodnie fascynacje... w temacie Rosyjska medycyna ludowa. Leczenie pszczelim jadem.
    13.04.2008, 14:48

    Do głowy mi nie przyszło, że poruszany wątek o walorach pszczelego jadu ma związek z ... aferami.(Poczytałam o nich na innym forum: http://forum.o2.pl/temat.php?id_p=4964896).

    Prawdę mówiąc, daleka jestem od dociekań na temat melityny. Mnie bardziej interesują nasze przyziemne sprawy, tj. zdrowie. I jeśli pszczoły nam w tym mogą pomóc, to dlaczego nie skorzystać z ich pomocy?!
    Domyślam się, że tego typu kuracja nie jest u nas, w Polsce, znana (z pewnymi wyjątkami),ale warto o niej wiedzieć. Pszczelarze mówią, że jad pszczeli pomaga w:
    - chorobach reumatycznych,
    - neuralgiach,
    - chorobach skóry, oczu, itp. (nie przynosząc skutków ubocznych). Tak czy inaczej,wprowadzany do organizmu człowieka jad powoduje silne reakcje odpornościowe. Szkoda tylko, że u niektórych osób powoduje uczulenia ....

    Nie wierzę jednak w to, że nasi podróżnicy (wędrujący po europejskiej części Rosji czy po Syberii i nie tylko) nie zetknęli się z tymi naturalnymi metodami leczenia. A może ktoś inny (nie koniecznie podróżnicy) wypowie się na ten temat?
    Podzielcie się doświadczeniami, bo tu przecież chodzi o wymianę wiedzy i doświadczeń po to, abyśmy mogli sobie wzajemnie pomóc w utrzymaniu dobrej kondycji, korzystając z dóbr natury. Zachęcam do rozmowy i pozdrawiam.

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Wschodnie fascynacje... w temacie Rosyjska medycyna ludowa. Leczenie pszczelim jadem.
    9.04.2008, 10:47

    ROSYJSKA MEDYCYNA LUDOWA. LECZENIE PSZCZELIM JADEM.

    Myślę, że o tym warto poczytać i zastanowić się, czy nie skorzystać z tego rodzaju terapii (zwłaszcza, że pszczoły już wyfrunęły z uli).Dotyczy to tych osób, które nie mają alergii na ukąszenia owadów lub innych przeciwwskazań. Najlepiej (w tej sprawie) skonsultować się z lekarzem.
    Osobiście uważam, że to dobry sposób leczenia wszelkich schorzeń (a ukąszenie działa miejscowo),zwłaszcza reumatycznych. Doświadczony pszczelarz wie, w które miejsca na naszym ciele można przyłożyć pszczoły. (Wiem, że tylko w tkankę miękką – jak zastrzyki).
    Dlaczego o tym piszę? Odpowiedź jest prosta –skorzystałam z tego typu terapii. To było (w Rosji ) 2 lata temu. Miałam problemy z kręgosłupem (pewnie od sprawdzania prac uczniowskich, czy siedzenia przy komputerze).Łącznie otrzymałam ok.40 pszczelich ukąszeń .Przyznaję, że ból w okolicach karku zniknął prawie od razu.(Ukłucia nie są przyjemne, ale można je znieść, czy, nawet, się do nich przyzwyczaić). Ja tu nikogo ani niczego nie reklamuję, dzielę się tylko swoim doświadczeniem i myślę, że warto o tym wiedzieć. A jeśli ktoś z Was chciałby podjąć dyskusję na ten temat, to było by to bardzo interesującym wątkiem na naszym forum.
    PS. Żeby nie być gołosłowną, zamieszczam 2 artykuły na ten temat. CO O TM SĄDZICIE?
    Pozdrawiam.

    ..................................................................

    Лечение пчелиным ядом

    Применение пчелиного яда в лечебных целях в народной медицине многих стран от Востока до Запада было основано на случайных простых опытах и наблюдениях. Например, было доказано, что люди, занимавшиеся пчеловодством, редко болели подагрой и ревматизмом.
    Пчелиный яд опасен (токсичен) как для человека, так и для животных и насекомых, так как он в больших дозах вызывает двигательный паралич.
    Несмотря на то что яд может вызвать тяжелые последствия, вплоть до смертельных случаев, в умеренных дозах он является важным средством для лечения ряда болезней, трудно излечимых медикаментами.
    Лечение пчелиным ядом должно проводиться в чистом виде или в комплексе с другими медикаментами только под наблюдением знающего врача. Имеется немалое количество наблюдений, свидетельствующих о большой эффективности лечения ядом.
    Введение пчелиного яда осуществляется посредством ужаления пчелами, внутрикожной или подкожной инъекцией апитоксина, иногда местно — путем мазей, содержащих пчелиный яд. ,
    По специальной схеме: для ужаливания используют те же участки тела, что и при введении лекарственных веществ посредством инъекций: наружные поверхности плеч и бедер. В первый день больной подвергается ужалиранию одной пчелой, на второй день — двух пчел, на третий — трех, до 10 дней, в течение которых больной получит 55 ужаливаний. В течение второго курса лечения (1,5 мес.) больной должен получить примерно 150 ужаливаний, а всего за два курса — 200 ужаливаний пчел..
    Пчелиный яд обычно хорошо переносится, 1—5 и даже 10 ужаливаний одновременно у здорового взрослого человека чаще всего вызывают лишь местную реакцию в виде покраснения и припухлости, ощущения жжения. 200—300 ужаливаний одновременно вызывают тяжелую интоксикацию организма, характерными признаками которой является острое нарушение сердечно-сосудистой деятельности.
    Наиболее чувствительны к этому яду дети, лица пожилого возраста, женщины, а также лица, склонные к аллергическим заболеваниям.
    Лицам, имеющим повышенную реакцию на пчелиный яд, данный метод противопоказан.
    При заболеваниях периферической нервной системы (невралгии, миозиты, полиневриты и др.), ревматизме, ревматоидных артритах рекомендуется комплексное лечение пчелиным ядом и маточным молочком. При этом фармакологический эффект значительно усиливается, повышаются и защитные силы организма.

    ŹRÓDŁO: http://www.medn.ru/lecheniepcheliadom/1.htm

    ..................................................................

    Старый метод лечения ревматизма укусами пчел

    Русские знахари с незапамятных времен лечили своих пациентов укусами пчел. Врачи официальной медицины ряда стран стали применять этот способ лечения при тяжелых случаях ревматизма. Техника лечения этим способом крайне проста. Обыкновенно ловят пчел; берут пчелу за крылья и сажают на больное место. Пчела почти всегда немедленно кусает. Следующий укус производят через сутки после первого на 4—8 см от места первого укуса. Первый день делают укус одной пчелы, на следующий день — двух, на третий — трех и так до 5. Затем дают больному 2 дня отдыха и производят укусы в обратном порядке, т.е. начинают от 5 пчел, и, убавляя каждый день по 1 пчеле, сходят на нет. Если больной все еще чувствует боли, то через неделю повторить курс лечения. После второго курса лечения надо дать больному 2 недели отдыха перед тем, как подвергать его третьему курсу лечения, если таковой является необходимым, что бывает очень редко.

    ŹRÓDŁO: http://www.medn.ru/lecheniepcheliadom/2.htm

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Wschodnie fascynacje... w temacie Ciekawostki etnograficzne (niektóre rosyjskie...
    7.04.2008, 17:14

    Myślę,że warto o tym poczytać....

    "Śmierć w tradycji rosyjskiej - obrzędy cerkiewne, ludowe i socjalistyczne".
    Veronika Belyaeva

    Śmierć we wszystkich kulturach ma bardzo kluczowe znaczenie, bo przecież rodzimy się po to żeby na końcu umrzeć, i to jest jedyna pewna rzecz dotycząca naszej przyszłości. Człowiek nie wie co z nim będzie po śmierci - czy przestanie istnieć, czy też przejdzie na nowy, inny poziom egzystencji. Każda religia zawiera specyficzny zbiór poglądów na temat śmierci. W tradycji rosyjskiej można spotkać się z poglądami wywodzącymi się z trzech różnych źródeł: prawosławia, obrzędowości ludowej i ideologii socjalistycznej.
    W religii prawosławnej dogmaty cerkiewne na temat śmierci powstały na podstawie dwóch doświadczeń - biologicznego i mistycznego, a także pod wpływem wierzeń ludowych, które mają swoje korzenia w pogaństwie. Oto są najważniejsze z nich:
    1. Każdy człowiek ma umrzeć, ale nie wie kiedy (oprócz świętych, którzy mieli objawienia na ten temat).
    2. Człowiek powinien być gotowy na śmierć w każdym wieku (1) - chodzi tutaj o to, że człowiek musi pamiętać o śmierci i nie popełniać grzechów, żeby niespodziewany zgon nie skazał go na wieczne męki.
    3. Śmierć jest przejściem do innej rzeczywistości. Jest to wielka tajemnica rodzenia się w wieczności (2).
    4. Charakter śmierci i życia pozagrobowego zależne są od charakteru życia ziemskiego.
    5. Przedstawiciele obydwu światów – ludzie i zmarli (dusze) – są wspólnotą i pomiędzy nimi przez cały czas istnieją niewidzialne więzi: każdy chrześcijanin ma swoje wyznaczone miejsce w Cerkwi Prawosławnej, w której jest związany z żyjącymi i zmarłymi (3).
    6. Zmarły człowiek ma też cechy materialności, cielesności.
    Moment śmierci w prawosławiu zaczyna się od soborowania, czyli namaszczenia umierającego poświeconym olejkiem. Czynność ta nie tylko pomaga w przejściu do Boga, w uzyskaniu łatwej śmierci bez ciężaru grzechów, ale także może prowadzić cudownego uzdrowienia. Natomiast lud uważał soborowanie za przejście od życia do śmierci i osoby które przeżywały, traktowano jak swego rodzaju martwych, tych, którzy powrócili z tamtego świata. Na większości terenów zamieszkałych przez Wielkorusinów nie praktykowano soborowania, póki była jeszcze jakaś nadzieja na wyzdrowienie, sakrament ten był przeprowadzany zazwyczaj już podczas agonii. Natomiast człowiek, który ‘powrócił’ do świata żywych po tym obrzędzie, musiał złożyć różnego rodzaju śluby - nigdy nie jeść mięsa, mieszkać w czystości etc. Ślub młodego człowieka, który otrzymał wcześniej soborowanie, był bardzo źle widziany (w przypadku dziewczyny uważany był wręcz za grzech śmiertelny), przez co młodzi ludzie, ale także dorośli często szli do klasztorów.
    W tradycji prawosławnej życie jest chwilą, momentem przejściowym na drodze do wiecznego życia. Jest jakby okresem próby, podczas której człowiek działa, a jego ziemskie postępowanie jest wyznacznikiem przyszłego życia wiecznego. Ziemski byt staje się w tym przypadku przepustką do nieba przed oblicze Boga lub też do piekła na wieczne potępienie. To Bóg wyznacza godzinę odejścia z tego świata, a człowiek prawosławny powinien się cieszyć, że jego bliski przestał się męczyć na ziemi i dołączył do chóru anielskiego. Tłumaczy to istnienie takich przysłów, jak Zmarł - to Bóg kochając zabrał, Nad każdym grobem - Duch Święty albo Żaden człowiek za życia nie wejdzie do królestwa niebieskiego (4). Śmierć powinna być nie tyle nieszczęściem, ile powodem cichej radości z faktu, że Bóg w końcu zabrał swoje ukochane dziecko do siebie. Czas żałoby powinien być poświęcony zatem nie na opłakiwania, ale na modlitwy i refleksję nad życiem (5).

    Według nauk prawosławnych, śmierć jest granicą, która kończy czas działań, czynów ludzkich, a rozpoczyna czas otrzymywania nagrody (lub też kary) za swoje życie. Na podstawie dogmatu o niewidzialnej więzi pomiędzy zmarłymi i żyjącymi Cerkiew przyjęła system pominek (wspominania zmarłych, dni poświęconych dla odprawiania mszy za wszystkich nieżyjących) jako jedną z technik pomagających przedstawicielom obydwu światów w przejściu do lepszego stanu duchowego do czasu Sądu Ostatecznego. W większości przypadków dni cerkiewnych pominek nakładają się na pogańskie dni wspominania zmarłych.
    Najważniejszą nauką Cerkwi Prawosławnej są dogmaty na temat życia wiecznego. Wieczne życie człowieka zaczyna się od momentu poczęcia - pojednania duszy z ciałem (w tradycji ludowej za człowieka jest uważany płód po 4-5 miesiącach, przed tym czasem płody poronione były wyrzucane lub zakopywane jako zwierzęta, dopiero płód po wymienionym okresie był chowany jako człowiek) (6). Okres ciąży uważany jest za pierwszy i samodzielny czas życia wiecznego. Drugi okres wiecznego życia to czas spędzony na ziemi, pomiędzy narodzinami wraz z chrztem a śmiercią, kiedy to chrześcijanin ma możliwość ulepszenia swojego stanu duchowego. Bóg daje możliwość wyboru: życie z Chrystusem, z którego wynika później wieczne istnienie w raju, lub też odrzucenie Cerkwi i późniejsze potępienie. Ten, kto wybiera pierwszą opcję, musi bez przerwy pracować nad swoim stanem duchowym, żeby po śmierci stanąć przed obliczem Boga podczas sądów osobistych i Sądu Ostatecznego jako człowiek czysty i oświecony (7). W taki sposób i stracone, i ratujące się dusze przechodzą w ostatni okres życia wiecznego, pozagrobowy, który dzieli się na dwa etapy - od sądu osobistego do Sądu Ostatecznego oraz po Sądzie Ostatecznym.
    Sąd osobisty odbywa się trzeciego dnia po śmierci. Przez pierwsze dwa dni dusza razem z aniołami przebywa obok domu, gdzie leży ciało, bo tęskni za nim, a dusza świętego odwiedza miejsca gdzie spełniała dobre czyny. Na trzeci dzień zmienia się fizyczna postać zmarłego, ciało zostaje pochowane, a dusza wznosi się na sąd osobisty (inaczej mytarstwa) i pierwszy raz kłania się Bogu (8). Po okresie sądu osobistego, kiedy to rozważane są wszystkie czyny dobre i złe, duszy pokazywane jest niebo i święci, którzy zamieszkują te obszary. W tym czasie według nauk cerkiewnych następuje rozkład ciała oprócz serca, a dusza zaczyna się cieszyć przyszłym istnieniem w raju, zapominając o troskach życia, lub też żałuje za swoje grzechy. Po dziewiątym dniu dusza po raz drugi idzie pokłonić się Bogu.
    W ciągu następnych 30-tu dni, podczas których następuje rozkład serca, aniołowie pokazują dusze piekło. 40-tego dnia po śmierci dusza po raz trzeci kłania się Bogu i wtedy jest jej wyznaczone miejsce czasowego pobytu do Sądu Ostatecznego, które znajduje się w jednym z obszarów piekła, w zależności od ilości grzechów. Wyjątkiem są święci, którzy są umieszczani w przedsionku nieba i dusze zmarłych ochrzczonych niemowląt, które będą się znajdować na ‘łonie Abrahama’ (9).
    Po Sądzie Ostatecznym dusze zostaną wskrzeszone pod postacią cielesną, tyle że innego charakteru niż obecnie (wiele szczegółów wierzeń nie jest wyjaśnionych przez Cerkiew, która powołuje się na tajemnicę Pańską i fakt, że zwyczajny lud nie może tego pojąć). Podczas Sądu ludzie zostaną podzieleni na zasługujących na raj i na wiecznych potępięców. Uratowani spotkają się z krewnymi, a straceni przez wieczność pozostaną w samotności.

    Poglądy chłopów na temat śmierci i istnienia pośmiertnego (tak zwane ludowe prawosławie) w wielu aspektach różnią się od nauk cerkiewnych. Przede wszystkim chodzi tu o koncepcję ‘żywotności’ zmarłych. Jeżeli w prawosławiu cielesność zmarłego powraca dopiero po wskrzeszeniu i do tego w zmienionej postaci, to chłop rosyjski nie może zrozumieć istnienia zmarłych w postaci niematerialnej, dla niego są one ‘żywe’, związane ze swoim ciałem, którego używają, gdy powracają na ziemię – roditieli (czyści zmarli) podczas pominek, dni poświęconych dla nich, oraz założnyje pokojniki (ludzie zmarli przed wyznaczoną przez Boga godziną naturalnej śmierci - w młodości, wskutek nagłej tragicznej śmierci oraz zamordowani, w tym także ofiary wojny. Do nich także zaliczają się samobójcy, ludzie zmarli z przepicia, osoby przeklęte przez swoich rodziców i ludzie zaginieni (uważani są za porwanych przez nieczystą, diabelską siłę). Założnymi są też wszyscy zmarli czarownicy i wiedźmy, to znaczy osoby blisko związane z nieczystymi siłami i korzystające z usług demonów) (10), które chodzą po ziemi do końca wyznaczanego czasu ich ziemskiego życia albo póki nie rozłoży się ciało.
    W ludowych wierzeniach śmierć istnieje jako postać, która przychodzi do człowieka żeby go zabić (w naukach cerkiewnych uważa się, że duszę umierającego wyjmuje anioł). Śmierć najczęściej jest kobietą, starą, brzydką i zaniedbaną. Według innych wierzeń obraz śmierci ma swoją płeć - jest z tym związano wierzenie że mężczyźni mają ducha, a kobiety duszę (widocznie chodzi tutaj też o rodzaje tych wyrazów – męski i żeński), więc u mężczyzn śmierć zjawia się pod postacią mężczyzny, a do kobiet pod postacią kobiety (11). Rosyjski chłop często starał się uczłowieczyć śmierć, przybliżyć ją do naszego świata, a nawet spróbować poznać i wytłumaczyć prawa, którymi się kieruje (np. gdyby ludzie przestali umierać, to aby zabezpieczyć się przed przeludnieniem nie będą się rozmnażać, w związku z czym przestanie istnieć miłość i związki małżeńskie.) (12). Wierzenia ludowe traktują często śmierć jako postać spokrewnioną z gatunkiem ludzkim. Przedstawia się ją jako pierwszą córkę Adama. Po wygnaniu z raju Adam pogodził się w końcu z Bogiem, co bardzo rozgniewało diabła. Postanowił więc w ramach zemsty uwieść śmierć, co też udało mu się skutecznie zrealizować. Za karę Adam przeklął swoją córkę - nie dawał jej żadnego jedzenia i nie pozwalał uprawiać ziemi. Wskutek tego śmierć straszliwie schudła, tak, że pozostały z niej już tylko same kości. Jednak diabeł nie pozwolił jej umrzeć, póki nie umrą wszyscy ludzie. Od tego czasu śmierć zabija ludzi wierząc, że w ten sposób przyspieszy swój wieczny odpoczynek (13). Na podstawie tego rodzaju wierzeń ludzie próbowali wybaczyć śmierci a nawet odbierali ją pozytywnie, jako ofiarę.
    W odróżnieniu od koncepcji cerkiewnej zwykły lud nie miał pozytywnej wizji faktu śmierci. Cerkiew uważała to za szczęście, początek wiecznej radości, opuszczenie świata pełnego tylko bólu i męki. Natomiast zwykły człowiek przeżywał tragedię utraty bliskiej osoby, przypominającą o tym, że wszyscy są śmiertelni i nadejdzie czas rozstania się z przyjemnościami świata.
    Jak już wspomniałam wcześniej lud dzielił śmierć na dobrą, z ostatnią spowiedzią i soborowaniem (ci zmarli zaliczali się do kategorii roditielej) i złą (założnyje pokojniki). Istniała także pozytywna przypadkowa śmierć - znak szczególnej miłości Boga. Do tej grupy należały ochrzczone zmarłe niemowlęta i dzieci do wieku siedmiu lat, które ponoć jeszcze nie zdążyły zgrzeszyć, a także ludzie każdego wieku zmarli w Wielkanoc. Świętymi były także śmierci kobiet-dziewic, zabitych piorunem, żołnierzy poległych na wojnie, a także kobiet zmarłych przy porodzie (choć te dwie ostatnie kategorie mają nie do końca stały status – często bowiem są zaliczani do założnych) (14).
    Po rewolucji 1917 r. rozpoczęło się prześladowanie Cerkwi Prawosławnej, która była uważana za jedno z narzędzi wpływu i ucisku kapitalistów na lud pracujący. Doktryna prawosławna otrzymała miano ‘ciemnogrodu’, została uznana za przejaw zacofania. Wierzenia chłopskie też były zaliczane do przejawów religii prawosławnej i jako jedna z postaci ‘opium dla ludu’, były prześladowane. Tak naprawdę prawosławie było po prostu zagrożeniem dla nowej religii - komunizmu, który odrzucał życie pozagrobowe, choć uważano, że człowiek nie znika po śmierci, a zostaje w pamięci towarzyszy. W wyniku rewolucji październikowej państwo zostało oddzielone od Cerkwi, a w konstytucji gwarantowano obywatelom zarówno swobodę sprawowania kultu religijnego jak i swobodę antyreligijnej propagandy (15). Oczywiście żadnego wyboru tak naprawdę nie było - ruszyła kampania antyreligijna. W tym momencie dla zmarłych bolszewików nie można było stosować pochówku cerkiewnego - zaczęto tworzyć krematoria, specjalnie szkolono pracowników, powstawały podręczniki, co należy mówić i jak postępować przy paleniu ciała. Tworzono więc nową obrzędowość socjalistyczną. Jest to zjawisko dobrze widoczne na przykładzie Cmentarza Nowodziewiczego w Moskwie, gdzie leżą najbardziej zasłużeni radzieccy politycy, elita partyjna, naukowa i artystyczna. Na tym cmentarzu istnieją trzy kategorie pochówku:
    1. ‘trumna-ziemia’, najlepsza, tylko dla najbardziej zasłużonych,
    2. ‘urna-ziemia’ dla klasy średniej
    3. ‘urna-kolumbarium’, najmniej ceniona.
    Jednak zasłużeni rewolucjoniści (jedna z najbardziej cenionych grup) pochowani są w kolumbarium, bo zwalczając obrzędowość religijną, chcieli osobiście szerzyć nową tradycję – krematoria (16). Palenie ciała zaprzeczało bowiem głównej doktrynie prawosławnej o zmartwychwstaniu (lud nawet zbierał od urodzenia wszystkie swoje włosy i paznokcie, żeby się pokazać przed Bogiem w ‘komplecie’, a bez kości nie było w ogóle mowy o odrodzeniu się na Sądzie Ostatecznym).
    Sytuacja ludzi wierzących pogorszyła się za rządów Stalina, kiedy ogłosił w 1932 r. plan partyjnej i państwowej polityki religijnej. Zgodnie z nim do dnia 1 maja 1937 r. na całym terytorium ZSRR nie powinien zostać ani jeden dom modlitewny i samo pojęcie Boga winno zostać przekreślone jako przeżytek średniowiecza, jako instrument ucisku mas pracowniczych (17). W związku z tym zostały wyburzone nie tylko setki świątyń, zabito wielu kapłanów różnych wyznań (do 1917 r. istniało około 78 tys. prawosławnych świątyń, które były obsługiwane przez 117 tys. pracowników kultowych, poza tym istniało 1025 monastyrów, które zamieszkiwało 100 tys. Mnichów; w 1982 r. zostało tylko 7 tys. cerkwi prawosławnych, które obsługuje 16 tys. kapłanów, oraz dwa monastyry w których mieszka 100 mnichów) (18), ale także niszczono stare cmentarze lub zdejmowano krzyże z grobów, żeby nic nie przypominało o istnieniu religii, która przeszkadzała w całkowitym oddaniu się Matce-Ojczyźnie.
    Proces niszczenia religii zmalał od momentu rozpoczęcia w 1941 r. wojny z hitlerowskimi Niemcami. Władze religijne w większości były lojalne wobec ZSRR, co przekonało Stalina, że cerkiew może być pożyteczna dla podtrzymania duchu patriotycznego i też głosić hasła Za Ojczyznę, za Stalina! . W niektórych przypadkach następowało odrodzenie religii ze względu na lojalność grupy etnicznej, która ją wyznawała, wobec ojczyzny. Przykładowo w podziękowaniu za walki po stronie radzieckiej Stalin w 1946 r. zezwolił na budowę pierwszego dacana w Iwołgie, teraz centrum lamaizmu w Rosji (ośrodki buddyjskie w Buriacji całkowicie były zniszczona pod koniec 1930-tych lat) (19).
    Wkrótce prześladowanie Cerkwi znów wzrosło, ale obrzędy ludowe otrzymały amnestię od radzieckich pseudo-historyków, etnografów, archeologów. Zostało przejęte, że Cerkiew w celu podporządkowania ludzi, wykorzystywała wszelkie możliwe sposoby, w tym też przekształcała ‘prastare ludowe obrzędy’, które wywodziły się, ponoć, z czasów’czystych’ od jakiejkolwiek religii. Pogaństwo z kolei było uważane za religię Słowian, kiedy to wszyscy byli równi, prości, egalitarni, i już wtedy mieli ‘ciągoty’ w stronę socjalizmowi. Cała rzesza naukowców rzuciła się na poszukiwanie elementów socjalizmu - komunizmu u ‘dzikich’, ‘prymitywnych’ ludów ZSRR, a także w kulturze Słowian przed chrześcijaństwem. Miało to udowodnić, że taki ustrój jest najbardziej naturalny dla ludzkości. Cerkiew tutaj była narzędziem bogatych wodzów i elity klasowej do zniewalania i pozbawiania ludzi pracujących dóbr materialnych.

    Partia komunistyczna po okresie odwilży znów zaczęła atakować religijność. Np. w 1971 r. została uchwalona ustawa O zwiększeniu ateistycznego kształcenia ludności, w której między innymi podkreślano: Należy aktywizować działalność ateistyczną organizacji społecznych, kulturowo-oświatowych stowarzyszeń, organizacji ‘Wiedza’, a także prasy, telewizji, radia i kina. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie przygotowanie kadry propagandystów ateizmu… Należy więcej poświęcać uwagi na tworzenie i rozpowszechniania nowych, socjalistycznych tradycji i obrzędów (20).
    Uważano, że w odróżnieniu od obrzędów religijnych, obrzędy ludowe odpowiadały społecznym, demokratycznym potrzebom społeczeństwa, najważniejszym zainteresowaniom ludzi pracujących. W nich miały być odzwierciedlone charakterystyczne cechy wspólnej pracy i życia zwykłego ludu, jego języka i sztuki, jego zwyczaje, socjalne doświadczenie (21). Nowe obrzędy socjalistyczne nie mogły się stworzyć na pustym miejscu, więc trzeba było dokładnie przejrzeć ludowe obyczaje i wybrać najmniej przypominające o religii, ‘bezpieczne’ elementy. Do tego tez zachęcał Lenin, pisząc: W każdej narodowej kulturze, są, chociaż i nierozwinięte, elementy demokratycznej i socjalistycznej kultury, bo w każdym narodzie istnieje klasa pracujących i uciskanych, warunki życia której zawsze prowadzą do powstania socjalistycznej i demokratycznej ideologii… Bierzemy z każdej narodowej kultury tylko jej demokratyczne i socjalistyczne elementy, bierzemy je tylko i bezwzględnie przeciwstawiamy burżuazyjnej kulturze, burżuazyjnemu nacjonalizmowi każdego narodu. (22).
    Państwo bolszewickie od samego początku zwracało dużą uwagę na obrzędowość pogrzebową. Bolszewicy mieli też swoich poległych bohaterów, którzy powinni byli dostać miano ‘nieśmiertelnych’, ‘tych, którzy złożyli swoją ofiarę za prawe dzieło’, etc. Jak już wspominałam wcześniej, przede wszystkim została zmieniona koncepcja pochówku - chowanie ciała w ziemi było zamienione na kremację. Choć było to tłumaczone rozrastaniem się miast i wzrostu liczby ludności, tak naprawdę chodziło o zaprzeczenie koncepcji życia pozagrobowego. Nowa socjalistyczna koncepcja istnienia po śmierci nie była dokładnie określona. Oficjalnie zostały uznane pominki ludowe, których np. Cerkiew nie mogła uznać, bowiem pominki cerkiewne to były msze żałobne, modlitwy za wszystkich zmarłych, był to czas refleksji, smutku. Natomiast ludowe przypominanie zmarłych było inne. W pominki zwykły lud szedł na cmentarz odwiedzić swoich zmarłych krewnych, przynoszono jedzenie i alkohole, jedzono i pito na grobach, zostawiając resztki dla ptaków (związane to jest z ludowymi wierzeniami, że w te dni zmarli mogą wracać na ziemię i odwiedzać swoich potomków pod postacią ptaków lub motyli). W ZSRR powstało zjawisko pominek publicznych - jednym z ich elementów było odczytywanie Księgi Wiecznej Sławy, do której są wpisywane nazwiska i imiona zmarłych, podkreślano także ich zasługi dla państwa i społeczeństwa. Na pominkach prywatnych zalecano zapraszanie ‘wodzireja’, który prowadził spotkanie i zachęcał krewnych i kolegów zmarłego do spokojnego wspominania bez udziału napojów wyskokowych (23). Oczywiście, tak naprawdę, żadne rosyjskie święto nie może się obejść bez alkoholu i często smutne z założenia pominki przekształcały się w huczną i wesołą imprezę. W tym jednym punkcie istniała zgodność pomiędzy Cerkwią i doktryną socjalistyczną ZSRR - alkohol w życiu prawdziwego chrześcijanina i prawdziwego komunisty nie mógł istnieć, bo oddalał od Boga lub przeszkadzał w budowie socjalizmu.

    Pierwszy publiczny pochówek bez obrzędowości cerkiewnej, bez krzyży nadgrobnych i nie w miejscu cmentarza w Rosji odbył się w Pietrogradzie, na Polu Marsowym w marcu 1917 r. Były tam pochowane ofiary bójek ulicznych przewrotu lutowego 1917 r. (24). Wiele z tych osób nie zostało rozpoznanych. Długo dyskutowano na temat miejsca pochówku (były nawet propozycje, żeby pogrzebać ciała przed Pałacem Zimowym na miejscu Słupa Aleksandryjskiego), a w tym czasie zwłoki przez prawie miesiąc czasu leżały bez należnych obrzędów i zabezpieczeń. Tak opisywał to zjawisko I.A. Bunin: Widziałem Pole Marsowe, na którym dokonano jakieś tradycyjne składanie ofiar rewolucji, komedię pogrzebu jakoby zmarłych dla swobody bohaterów. Co gorsze, że była to faktycznie ironia wobec zmarłych, bo byli oni pozbawieni normalnego chrześcijańskiego pogrzebu, pochowani w trumny nie wiadomo dlaczego koloru czerwonego i nienaturalnie pogrzebani w samym centrum miasta żywych! Komedia odbyła się w sposób nieprzemyślany i, obraziwszy skromne prochy nieznanych nikomu zmarłych patetycznymi przemowami, całkowicie zepsuli, robiąc wykopy, wspaniały plac, wsadzili do ziemi wysokie ohydne kije zawinięte w czarną tkaninę i nie wiadomo dlaczego, obudowali to miejsce płotami, tak samo brzydkimi jak te kije. (25).
    Jednak na początku lat 20-tych XX w. trzeba było zamienić czasowy pomnik na stały, w celu wpisania na stałe w pamięć pierwszych poległych dla rewolucji socjalistycznej. Obiekt ten faktycznie jest pierwszym utworem radzieckiej architektury. W tym samym czasie pojawiły się pierwsze koncepcje na temat nieśmiertelności ludzi-bohaterów socjalistycznych. Tak np. uważał Lunaczarskij, które wypowiadał się na temat pomników dla poległych rewolucjonistów: Nieśmiertelny jest poległy dla wielkiej sprawy, w ludzie będzie zawsze wiecznie ten, kto życie złożył dla ludu, pracował, walczył i zmarł dla wspólnego szczęścia. Nie znając wszystkich bohaterów, którzy podczas walki za swobodę krew swoją oddali - rodzaj ludzki czci nieznanych. (26).
    W późniejszych czasach było coraz więcej zmarłych socjalizmu, a na miejscu ich pochówku pojawiło się zjawisko palenia wiecznego ognia. Pierwszy wieczny ogień w ZSRR zapłonął na tym samym Polu Marsowym w 1957 r. (40-sta rocznica rewolucji październikowej). Z tego miejsca ten sam ogień rozpoczął wędrówkę po całym kraju. Dziesięć lat później wieczny ogień był przywieziony z Leningradu do Moskwy, gdzie zapłonął przed Grobem Nieznanego Żołnierza pod ścianą kremlowską. Następnym miejscem podróży ognia był Cmentarz Piskariewski i Seramiwoski, gdzie pochowane są ofiary drugiej wojny światowej. W taki sposób do bohaterów Rewolucji dołączyli bohaterowi Wielkiej wojny ojczyźnianej. Sztafeta Wiecznego ognia symbolizuje nieśmiertelność czynów bohaterskich pokoleń walczących za zwycięstwo socjalizmu. (27). W taki sposób do kategorii ‘świętych’ socjalistycznych, do której zaliczani byli zmarli na rzecz dzieła rewolucji, zostali zaliczone także ofiary i żołnierze polegli na wojnie 1941-1945 r.
    II wojna światowa w propagandzie radzieckiej była walką ze światowym złem, które chciało zniszczyć pierwsze na świecie państwo socjalistyczne. Ciekawe jest także, że ta wojna dostała miano świętej już w 1941 r. Pierwszy raz określenie ‘święta’ wojna pojawiło się w znanej każdemu Rosjaninowi pieśni patriotycznej: nadchodzi wojna ludowa, nadchodzi wojna święta. Wielka wojna ojczyźniana została nazwana świętą wojną za wiarę w zwycięstwo socjalizmu.
    Ciekawa może tutaj być analogia palenia ognia na grobach w socjalizmie i ludowym prawosławiu. Powszechnie w Rosji istniał zwyczaj rzucania na mogiły samobójców różnych przedmiotów, takich jak gałęzie, wiązki siana, garście ziemi i kamieni, które później były palone i zbierane od nowa. Jest to tłumaczone faktem, że grób samobójcy był uważany za miejsce niebezpieczne ze względu na obecność przy nim siły nieczystej, która mogła wyrządzić przechodniowi jakąś krzywdę. Rzucanie na mogiłę różnych rzeczy i późniejsze je palenie miało według wierzeń ludowych neutralizować aktywność demonów, bo ogień był uważany za środek oczyszczający (28). W socjalizmie wiecznym ogniem były zaznaczane groby ‘przedwcześnie zmarłych’, zabitych podczas walk lub zmarłych od głodu i zimna czyli też jedna z kategorii założnych pokojników, do których zaliczani są też samobójcy.


    Źródło:http://www.etnologia.pl/3etno.php?subaction=showfull&i...

    ...................................................................

    POCZYTAJCIE Z PRZYMRUŻENIEM OKA...

    http://www.ru-home.org/3016

    "РУССКИЕ НАРОДНЫЕ ПРИМЕТЫ"

    До сих пор в обыденной жизни нас окружают разного рода поверья и приметы. Это существенная область народного мировоззрения, целый мир, складывавшийся на протяжении столетий. В верованиях русских крестьян жили сверхъестественные существа, которые наделяли особым смыслом весь окружающий мир.

    Всем известна примета, согласно которой первым в новый дом должен войти старый человек. Ее можно растолковать с нескольких сторон: во-первых, она отражает уважение к старшему поколению, во-вторых, в народе верили, что новый жизненный этап, в том числе и переезд в новое жилище, требует жертв. Считалось, что тот, кто первым переступил порог нового дома или переночевал в нем, первым и умрет. Поэтому роль жертвы брал на себя старый человек.
    Кстати, обычай первой пускать в новый дом кошку, объясняется этим же. Наши предки были убеждены, что жертву все равно принести придется, и надо, чтобы она была как можно менее кровавой. К тому же, кошка способна определить в доме позитивные и негативные места: она ложится на энергетически неблагоприятные зоны и нейтрализует их. А собака, наоборот, выбирает благоприятные места, на которых рекомендуется обустраивать спальню.

    Магическими свойствами в народном понимании обладал веник. Верили, что именно под ним живет домовой. Не зря существует примета забирать старый веник в новый дом, ведь домовой – хранитель семейного очага и благополучия. Также веник оберегает от сглаза и нечистой силы. А для того, чтобы домовой помогал и защищал хозяина, веник должен стоять в углу ручкой вниз. Понятно и то, что хранение веника в таком положении позволит увеличить срок его службы.

    Распространенная примета, запрещающая свистеть в доме, тоже связана со сверхъестественным пониманием окружающего. Свист напоминает завывание ветра, который может причинить ущерб домашнему хозяйству, унести добро.

    Мыть и подметать пол сразу после ухода родственника или гостя нельзя, потому что это может навредить этому человеку. Уничтожать еще сохранившиеся его мистические следы – все равно, что выгонять его из дому.

    Здороваться и прощаться на пороге – к ссоре. Дело в том, что порог занимает особое место в системе символов русских примет. Это некая граница между жилищем и внешним миром, и ненадлежащее поведение может привлечь нечистую силу. К тому же, приветствовать человека или прощаться с ним на пороге противоречит правилам приличия.

    Хранить разбитую посуду – к несчастью. Такая посуда олицетворяет нецелостность, ущербность, и хранение ее в доме может навлечь разногласия в семью. Сюда же относится обычай бить посуду на свадьбе, что олицетворяет прощание невесты с девственностью.

    Вечером мусор не выбрасывай: могут обворовать. После захода солнца, еще по древним славянским представлениям, начинает властвовать нечистая сила. Также мусор считается пристанищем неприкаянных душ, поэтому и опасно, и негоже избавляться от него ближе к ночи.

    Икона упала – к покойнику. Причина этого поверья кроется в отношении к иконе как к покровительнице человеческой души. На иконах изображены те, кому человек молится о здоровье и благополучии, и падение святого образа воспринимается как потрясение. Подобные верования связаны с портретом человека и с разбившимся зеркалом.

    По-особенному русский народ относился к хлебу, что очень заметно в приметах. Нельзя выбрасывать хлеб, лучше скормить его птицам, тем более что они олицетворяют души умерших. Хлеб – символ единства семьи, отсюда выражение «отрезанный ломоть» и примета если хлеб в печи раздвоился уедет кто-то из домочадцев. Отрезав кусок хлеба, не втыкай нож в каравай – к голоду. Хлеб – это одухотворенной существо, он все чувствует, может обидеться и лишить дом своего покровительства. Хлеб не выпекается – к разлуке или разорению.
    Считалось, что души умерших питаются ароматом выпекаемого хлеба, и если он не выпекается, значит, души предков не навещают дом, не оберегают его. Также запрещалось убираться дома, пока выпекается хлеб, а то достатка не будет. Любой шум может напугать и обидеть его. Хлеб надо уважать, и заниматься только одним делом.

    И напоследок нельзя не сказать о соли. Рассыпать соль – к ссоре. Все дело в том, что на Руси соль долгое время была очень дорогим продуктом. Также, соли боится нечистая сила (отсюда обычай встречать гостей хлебом-солью). Чтобы избежать неприятностей после того как рассыпали соль, народная мудрость советует трижды плюнуть через левое плечо или посмеяться. Ведь за левым плечом – черт, и такими действиями вы покажете, что не боитесь происков нечистой силы и не огорчаетесь из-за пустяка.

    Наконец, важно заметить, что все, во что мы верим, сбывается, поэтому верьте только в хорошее!

    Из книги И.Панкеева «Тайны русских суеверий».

    PS.Jeśli znacie inne ciekawostki etnograficzne dotyczące kultury Rosji,to podajcie info na tym forum.
    Pozdrawiam wszystkich.

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Rosja: Moskwa, Petersburg... w temacie Co się zmieni /skomplikuje od strony prawnej w...
    30.03.2008, 11:47

    Niedziela, 30 marca 2008

    KONIEC KONTROLI PASZPORTOWEJ NA LOTNISKACH.

    Pasażerowie wylatujący z warszawskiego lotniska Okęcie do państw strefy Schengen nie będą już przechodzić kontroli paszportowej. Od północy na lotniskowych przejściach granicznych w 24 krajach Unii Europejskiej obowiązują NOWE ZASADY PODRÓŻY.

    Do tej pory podróżni musieli przechodzić kontrolę bezpieczeństwa, bagażowo-biletową oraz paszportową. Teraz ci, którzy udają się do krajów Unii nie będą musieli pokazywać paszportów. Do strefy z Schengen oprócz Polski należą: Austria, Belgia, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Islandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry i Włochy.
    Zasady podróży do państw spoza strefy z Schengen pozostają bez zmian. W Unii dotyczy to: Bułgarii, Cypru, Irlandii, Rumunii i Wielkiej Brytanii.

    Na warszawskim lotnisku Okęcie, podobnie jak w innych europejskich portach lotniczych, pasażerowie już przy odprawie biletowo-bagażowej są kierowani do odpowiednich miejsc w terminalu. Jak zapewnia Artur Burak, rzecznik warszawskiego portu lotniczego wszystko zostało tak zorganizowane, że pasażerowie znajdą się w dwóch strefach: dla tych co podróżują z paszportem i tych co nie muszą go okazywać. Straż Graniczna opuściła dotychczasowe posterunki i przeniosła się do nowych pomieszczeń w których będą znajdować się wyłącznie pasażerowie spoza strefy Schengen.

    Data wejścia lotnisk do strefy Schengen została wybrana ze względu na zmianę czasu, a co za tym idzie, również ze względu na zmianę rozkładu lotów.

    Układ z Schengen zniósł kontrolę paszportową na wewnętrznych granicach Unii Europejskiej. W ten sposób obywatele nowych krajów członkowskich przekraczają granice lądowe już od 3 miesięcy, granice na lotniskach zostały włączone do układu w sobotę o północy (30.03.2008).

    Układ o zlikwidowaniu kontroli granicznych podpisano w Schengen w Luksemburgu w 1985 roku.

    Dane zaczerpnięto z : http://wiadomosci.wp.pl/wiadomosc.html?kat=1342&wid=98...

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie KOBIETY POWYŻEJ 40 w temacie skype po czterdziestce...

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy KOBIETY POWYŻEJ 40

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Wschodnie fascynacje... w temacie Petersburg - podróż
    21.02.2008, 13:02

    КУДА СХОДИТЬ В ПЕТЕРБУРГЕ ?

    •У метро "Гостинный двор" продается экскурсия "ночной Петербург"
    •Сходите в «парфюмерный музей». Он расположен на территории
    парфюмерной фабрики «Северное сияние». Он открыт с 9 до 17 (до 18 в пятницу) каждый день, кроме выходных. Вход бесплатный.
    •В «Океанариум» .Информацию о нём можно посмотреть тут http://www.oceanari¬um.ru/spb.html
    •Где поесть в Петербурге? Почитайте интересные высказывания посетителей. Вот ссылка:

    http://community.livejournal.com/spb_eating_out/

    Приятного отдыха в этом городе!

    PS. To tylko dodatek do tego, o czym pisałam wcześniej. Pozdrawiam!

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Wschodnie fascynacje... w temacie Petersburg - podróż
    18.02.2008, 16:53

    Witam ponownie!
    Zauważyłam, że w trakcie tej dyskusji zgubiliśmy/zgubiliście myśl przewodnią. A przecież chodzi o to, aby dostarczyć Ani całe multum różnych propozycji na ciekawe spędzenie całego lipca w Pitrze.
    Aniu, jeśli nigdy nie byłaś w prawdziwej rosyjskiej łaźni, to skorzystaj z tej okazji (w Petersburgu jest wiele takich możliwości).Rosyjska łaźnia żyje własnym życiem i poprawia kondycję każdego organizmu (chyba że ktoś ma problemy z sercem lub inne przeciwwskazania).Ponadto radzę pójść do „Oceanarium”, by zobaczyć ciekawe gatunki ryb (w tym okazałe rekiny).Mam nadzieję, że ono jest nadal udostępnione dla zwiedzających (wiem, że były tam pewne problemy, bo ktoś jakiś czas temu podtruł te ryby).
    Wierz nam, że w miesiącach letnich w tym mieście nie brakuje różnorakich atrakcji. To do Ciebie będzie należał ich wybór(nie znamy do końca skali Twoich zainteresowań). Jedni wolą chodzić po Petersburgu pieszo, inni jeździć…Są i tacy, którzy całe dni spędzają w muzeach, pubach czy na wycieczkach… Każdy ma swoje pasje-to oczywiste. Zobaczysz, że wszystko ułoży się po Twojej myśli. Powodzenia!
    PS. Chcę dodać, że to zróżnicowanie cen biletów wejściowych do muzeów (i nie tylko) bulwersuje nie tylko nas, Polaków, ale i samych Rosjan. Niektórzy z nich nazywają to „jawną dyskryminacją” i … niejednokrotnie „biorą sprawy w swoje ręce”, wyręczając nas w zakupie tych biletów.(A to już jest drugie dno tej sprawy).Chciałoby się powiedzieć, że nie wszyscy są tak uczciwi jak pan Siergiej… To chwalebna postawa w dzisiejszej rzeczywistości!
    Ewelina ma rację proponując, aby szczegółową „polemikę o poglądach na różne tematy zostawić na prywatną korespondencję”. Tak będzie rozsądniej . I nie kłóćmy się na naszym forum, tylko pomagajmy sobie nawzajem! Pozdrawiam wszystkich!

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Wschodnie fascynacje... w temacie Petersburg - podróż
    17.02.2008, 13:40

    NIEKTÓRE OSOBLIWOŚCI PETERSBURGA.

    * Cerkwie (z fotografiami + info):
    Pamiętaj, Aniu, aby mieć nakrycie na głowę, kiedy wchodzisz do tych świątyń.(Takie są wymagania).Można tam zobaczyć, np. ceremonie ślubne i nie tylko.

    http://www.pompeev.ru/spb_temples_01.htm

    * Teatry:

    Szczególnie polecam „Санкт-Петербургский Государственный Академический Театр им.Н.П.Акимова” (bo są niedrogie bilety i grają dobrzy wykonawcy).Podaję link:

    http://komedia.spb.ru

    * PRZEJAŻDŻKI typu: «По рекам и каналам Петербурга».( Ceny zróżnicowane dla Rosjan i cudzoziemców). To super atrakcja!

    http://hotel-booking-russia.ru/ship.shtml

    * Można też wodolotem wybrać się do pobliskiego Kronsztadu (albo pojechać tam „на маршрутке»)- to tylko 30 km od Pitra, a miasto administracyjnie należy do Petersburga.
    Co tam można zobaczyć? Podaję link:
    http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%BE%D0%BD%...

    Inne ciekawostki o tym mieście (i bezpośrednich połączeniach z Pitrem) znajdziesz tu:

    http://www.kotlin.ru/

    * Ja jeszcze bym pobiegała po księgarniach. Mają stosunkowo niedrogie słowniki, książki,albumy, płyty CD i DVD z różnymi nagraniami.
    ……………………………………………………………………………………………
    BARY I RESTAURACJE W PITRZE:

    http://www.allcafe.info/

    (TU: wyszukiwarka i opinie konsumentów).
    …………………………………………………………………………………………………
    Aniu! To tylko moje sugestie i podpowiedzi na Twoje pytanie. Gdybyś zechciała zobaczyć bursztynową komnatę, to możesz do Carskiego Sioła pojechać na własną rękę, albo skorzystać z usług licznych przewoźników (wycieczki autokarowe i nie tylko),zwłaszcza tych, którzy usytuowali się w pobliżu Гостиного двора (od strony Newskiego Prospektu).

    http://www.slktour.ru/excurs.html
    (Tu wycieczki po samym Pitrze)

    http://www.ic-hotel.ru/excursion.php?id_exc=8&a=1&lang...
    (Tu: wycieczka do Carskiego Sioła/Puszkina + liczne fotografie i info).

    http://www.imto.ru/spb/excursion/pushkin.php
    (Tu: cena biletów wejściowych + cena transportu).

    Trzeba pamiętać, że cudzoziemcy płacą drożej za tego typu usługi. Chyba, że… :-))doskonale mówią po rosyjsku i są obrotni.

    MIŁEGO WYPOCZYNKU I WIELU NIEZAPOMNIANYCH CHWIL!!!Będzie super!

    PS. A może jeszcze załapiesz się na białe noce? (Trwają ok.50 dni i kończą się w połowie lipca).
    I jeszcze jedno: Możesz nam napisać,czy znalazłś już jakieś ciekawe kursy na tamtejszym uniwersytecie?
    Pozdrawiam!

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Rosja: Moskwa, Petersburg... w temacie Co się zmieni /skomplikuje od strony prawnej w...
    11.02.2008, 15:47

    MOJE DALSZE POSZUKIWANIA W SPRAWIE UBEZPIECZEŃ na czas pobytu w Rosji.(Dane na dzień 11.02.2008)

    UBEZPIECZENIA Źródło:
    http://www.zagranica.org.pl/index.php?option=com_conte...

    (Informacje nie najnowsze, ale wciąż aktualne).

    Warszawa, 8.10.2007.
    Materiał informacyjny na spotkanie organizowane przez Grupę Zagranica
    Jakich zmian można się spodziewać w polskich procedurach wizowych w związku z wejściem Polski do Schengen?
    - cena – 35 euro z krajami, z którymi podpisane zostały umowy o ułatwieniach wizowych (Rosją, Ukrainą, Mołdawią oraz krajami Bałkańskimi: Czarnogórą, Bośnią i Hercegowiną, Albanią, Macedonią i Serbią). 60 euro ze wszystkimi pozostałymi krajami wobec których wymagane są wizy, a z którymi nie podpisano umów o ułatwieniach wizowych (m. in. Białoruś)1
    - czas – wydłuży się czas oczekiwania na wizę (do tej pory w większości przypadków możliwe było uzyskanie polskiej wizy w ciągu jednego dnia), MSZ zapowiada, że decyzje będą wydawane maksymalnie w ciągu 10 dni (do tego należy doliczyć okres oczekiwania na złożenie dokumentów);
    - nowe dokumenty – konsulaty mogą wymagać więcej dokumentów niż do tej pory – podstawowym ma być potwierdzenie posiadania środków na pobyt w Polsce (100 złotych na każdy dzień pobytu i minimalnie 500 złotych) lub zaproszenie potwierdzające, że zapraszający pokrywa wszystkie koszty pobytu osoby zaproszonej, oraz ubezpieczenie na pobyt w Polsce (minimalnie na 30 000 euro na całe terytorium państw członkowskich Schengen – kosztuje 1,2 euro za dzień pobytu);
    - odmowy – najprawdopodobniej wzrośnie liczna odmów (obecnie odmowne decyzje wizowe dotyczą mniej niż 1% obywateli krajów z nami sąsiadujących) – zastrzeżenie co do wjazdu danej osoby może zgłosić każde państwo członkowskie Schengen. …………………………………………………………………………………………………............................
    PROCEDURY ZAŁATWIANIA WIZ DO POLSKI w odniesieniu do obywateli F.R.
    (Fragment wypowiedzi):Osoby, które nie są obywatelami Rosji, powinny dodatkowo przedstawić:
    - rosyjską wizę (uprawniającą do powrotu na terytorium FR) lub kartę stałego pobytu, - rejestrację ważną w ciągu 3 miesięcy od daty zaplanowanego powrotu,
    - ubezpieczenie zdrowotne z pokryciem € 30 000 ważne we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Polisa powinna pokrywać cały okres ważności wizy oraz wszystkie zaplanowane dni pobytu.
    Uwaga !
    W dniu 1 czerwca 2007 roku nabrały mocy prawnej zasady wydawania wiz zgodnie z Porozumieniem między Federacją Rosyjską a Unią Europejską o uproszczeniu wydawania wiz obywatelom Federacji Rosyjskiej oraz Unii Europejskiej. Tutaj można więcej się dowiedzieć o umowie.
    ŹRÓDŁO:
    http://www.petersburgkg.polemb.net/index.php?document=254
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
    BARDZO TRUDNO JEST ZNALEŹĆ INFO O POLISACH MEDYCZNYCH ,KTÓRE MUSZĄ WYKUPIĆ POLACY NA CZAS SWEGO POBYTU W FEDERACJI ROSYJSKIEJ. Ale skoro ten dokument jest wymagany w konsulatach F.R. czy ambasadzie, nie pozostaje nam nic innego jak się do tego dostosować. Tylko szkoda, że ambasada F.R. nie zamieszcza tej informacji na stronach www! Żadnej informacji na ten temat nie znalazłam także na stronie: http://www. msz.gov.pl/
    PS. Justynko, jeśli możesz (i jesteś jeszcze w kraju),napisz nam jakie inne niespodzianki czekają nas po wejściu do strefy Schengen? Już wiemy o obowiązujących wizach tranzytowych przez Białoruś, teraz dochodzą ubezpieczenia medyczne.. Czy na tym koniec? Zapraszam też innych forowiczów do wypowiedzi na ten temat. Pozdrawiam.

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Rosja: Moskwa, Petersburg... w temacie tanie noclegi w Petersburgu
    11.02.2008, 12:27

    DODATKOWE INFO,zaczerpnięte z:

    http://www.msz.gov.pl/index.php?form_id=40&argv[command]=bazy%2Fpokaz&argv[form_id]=40&argv[action]=result&argv[kraj]=183&argv[cms_3web_test_cookie]=test&argv[cms_3web_site]=3b87a8826387c14acdb485e45c77731d&argv[__user_data][__language_info][id]=pl&argv[__user_data][__language_info][name]=Polski&argv[__user_data][__language_info][doc_id]=1&argv[res_width]=1280&argv[res_height]=1024&argv[PHPSESSID]=066b33814c96333d6d24d98816a3a03b&portlet=bazy%2Fpokaz

    • W Sankt Petersburgu działa Miejskie Centrum Turystyczno-Informacyjne – tel. (007 812) 982 82 53, oferujące m.in. rezerwację miejsc w hotelach, restauracjach i teatrach oraz poradę prawną.

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Rosja: Moskwa, Petersburg... w temacie tanie noclegi w Petersburgu
    9.02.2008, 22:31

    Witam wszystkich z tego forum! Wybaczcie mi,jeśli się powtarzam z tym linkiem.(Znalazłam go przypadkowo).Wklejam jego namiary,bo może się to komuś z Was przydać.(Zawiera wyszukiwarkę na Sankt-Petersburg i Moskwę oraz ceny mieszkań/hoteli).Pozdrawiam.

    http://www.hotel-flat.ru/

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Rosja: Moskwa, Petersburg... w temacie Co się zmieni /skomplikuje od strony prawnej w...
    9.02.2008, 22:05

    * Informacja dotycząca wiz wydawanych przez konsulów polskich przed i po przystąpieniu Polski do Schengen.

    http://www.moskwa.polemb.net/index.php?document=359

    ( Pytania i odpowiedzi).

    * Informacje ogólne dla podróżujących na terytorium Federacji Rosyjskiej.

    http://www.moskwa.polemb.net/index.php?document=375

    (Informacje dla kierowców udających się do F.R. i turystów).

    * Środki finansowe wymagane od cudzoziemców przy wjeździe do Rzeczpospolitej Polskiej

    http://www.moskwa.polemb.net/index.php?document=50

    * Ubezpieczenia dla Rosjan

    http://wiza.polska.ru/main/polis.htm

    ……………………………………………………………………………………………….

    * TRYB SKŁADANIA DOKUMENTÓW NIEZBĘDNYCH DO OTRZYMANIA WIZ F.R.

    http://podroznik.net/artykuly/rosyjskie_wymagania_wizo...

    (Tu jest info o polisie ubezpieczenia medycznego, która obejmuje wszystkich obywateli krajów objętych umową z Schengen).

    * KONSULAT F.R. w Polsce.

    ИНФОРМАЦИЯ О ПОРЯДКЕ ВЫДАЧИ ВИЗ:

    http://www.poland.mid.ru/visa_01.html

    Консульский отдел / Визовые вопросы
    http://www.poland.mid.ru/visa.html

    ……………………………………………………………………………………………………………………………

    PS. Przypadkowy link nt. „ Hotele w Sanki-Petersburgu” (ciekawe info):

    http://www.hotel-flat.ru/

    ………………………………………………………………………………………………………………………………

    Podając te linki szukałam informacji o obowiązkowym ubezpieczeniu medycznym dla obywateli strefy Schengen. Rzeczywiście ta sprawa nie jest jeszcze nagłośniona ( Justyna ma rację),a polisy ubezpieczeniowe na czas naszego pobytu w Rosji już są wymagane w rosyjskich konsulatach.
    CZY TO KOLEJNE ZASKOCZENIE? CHYBA NIE………….(tylko informacje o tych wymaganiach docierają do nas za późno i stawiani jesteśmy przed faktem dokonanym).
    SERDECZNIE WSZYSTKICH POZDRAWIAM!

    PS.PS.Justynko,super że się podzieliłaś z nami tą "rewelacją"... Orientujesz się,ile to stanowi eur na 1 dzień pobytu(1-2 eur,czy więcej?)-mam na myśli to obowiązkowe ubezpieczenie medyczne.

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Rosja: Moskwa, Petersburg... w temacie Co się zmieni /skomplikuje od strony prawnej w...
    6.02.2008, 11:27

    WIZY BIAŁORUSKIE DLA OBYWATELI RP załatwiane z pomocą pośrednika agencji turystycznej. Informacje praktyczne (pełne info).

    Szczegóły w tym linku:

    http://www.intourist.pl/page_wizy_bialoruskie.html

    ………………………………………………………………………………………………...........................

    WIZY ROSYJSKIE DLA OBYWATELI RP załatwiane z pomocą pośrednika agencji turystycznej. Informacje praktyczne (pełne info).

    Szczegóły w tym linku:

    http://www.intourist.pl/page_wizy_rosyjskie_dla_polako...

    …………………………………………………………………………………………………........................

    Ponadto w tych linkach znajdziecie wyczerpujące informacje nt wiz na Ukrainę, do Kazachstanu, Uzbekistanu, Mołdawii, Azerbejdżanu i Chin (+ blankiety kwestionariuszy).

    ………………………………………………………………………………………………….........................

    Innych TOUR OPERATORÓW szukaj w wyszukiwarce ”Panoramy Firm”:

    http://katalog.pf.pl/Warszawa/Intourist-Polska-Sp-z-o-...

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Rosja: Moskwa, Petersburg... w temacie Połączenia kolejowe z Polski do Rosji.Trasa do Sankt...
    3.02.2008, 18:18

    PODRÓŻ POWROTNA NA TEJ SAMEJ TRASIE (Petersburg-Dno-Warszawa-Poznań)

    Маршрут: Санкт-Петербург - Познань Гл (показывать сезонные поезда)
    Сортировка: по времени отправления
    Обратите внимание - поезда могут быть дополнительными, сезонными или временными. Пожалуйста, проверьте дни курсирования поезда.

    Номер и тип поезда
    Станция отправления
    Станция назначения
    * Время отправления
    Время прибытия
    Время в пути

    019А Скорый Прицепной вагон Санкт-Петербург-Витеб. Берлин Лихтенберг 23:37 06:32 1д 08:55 маршрут

    019А Скорый Прицепной вагон Санкт-Петербург-Витеб. Берлин Лихтенберг 23:37 06:32 1д 08:55 маршрут

    http://rw.travel.ru/scripts/index.cgi?action=search&di...

    http://rw.travel.ru/

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Rosja: Moskwa, Petersburg... w temacie Połączenia kolejowe z Polski do Rosji.Trasa do Sankt...
    3.02.2008, 18:06

    Witam Was serdecznie! Ponieważ ten temat przewijał się niejednokrotnie na naszym FORUM, myślę że będzie ok, jeśli w tym wątku będziemy zamieszczać różne połączenia z Polski do Rosji (i nie tylko z naszego kraju).Dzięki temu wszystko będziemy mieć „poukładane” i na swoim miejscu…

    Zacznijmy od trasy Warszawa Centr.(23.35)-St.Petersburg Witeb. (6.18).Bez przesiadki.Czas podróży to: 28h i 43 min. Są to dane na luty 2008.

    Uwaga: Ponieważ ten pociąg wyrusza z Berlina, można do niego wsiąść już w Poznaniu Gł.(Odjazd 19.55).Trasa ta sama (przez Białoruś).Czas podróży to: 32h i 23 min.
    …………………………………………………………………………………………………
    Dane zaczerpnięto z poniższych linków:

    http://nowy-rozklad.tktelekom.pl/bin/query.exe/pn?ld=p...


    http://nowy-rozklad.tktelekom.pl/bin/query.exe/pn?ld=p...

    ………………………………………………………………………………………………….
    Byłoby super, gdybyśmy te treści wzbogacali aktualnościami i wszelkimi nowinkami. A wszystko po to, aby sięgnąć do tych informacji i w każdej chwili móc skorzystać z nich.(Trzeba nam zadbać o to, aby było wszystko w jednym).
    …………………………………………………………………………………………………
    Justyna wspomniała o połączeniu z Augustowa (odjazd 11.59)do St.Petersburga (przyjazd 8.20).Trasa wiedzie przez Vilnius (z 2 przesiadkami).Czas podróży to 18h21 min.
    Podaję link:
    http://nowy-rozklad.tktelekom.pl/bin/query.exe/pn?ld=p...

    …………………………………………………………………………………………………..
    Nie znam innych połączeń (najlepiej, aby były bezpośrednie).A Wy znacie? Słyszałam, że Niemcy planują wprowadzić nowe połączenie na trasie do Petersburga (chyba z Rostock).
    Zamieszczajcie nowinki z tej tematyki. Pozdrawiam wszystkich.

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Wschodnie fascynacje... w temacie Wierzenia ludów syberyjskich.Szamani i nie tylko...
    2.02.2008, 22:51

    Pewien znajomy opowiedział mi, że będąc w rejonie Bajkału i wędrując przez tereny buriackie spotkał osobliwe drzewo, na którym wisiały różnego rodzaju cacka, papierosy i inne ozdoby, a pod nim leżały monety. Przewodnik powiedział mu, że każdy, kto przechodzi koło tego drzewa (lub obok podobnych miejsc), musi zostawić swoją ofiarę dla duchów, ale nie wolno mu stąd niczego zabierać, bo spotka go zemsta tychże duchów… I dodał, że szamani w Syberii (i nie tylko)cieszą się wielkim szacunkiem. I nie tylko szamani …
    Myślę, że jest to ciekawy temat do wypowiedzi na naszym forum. Przyznaję, że niewiele wiem na ten temat, dlatego podzielę się z Wami tym, co na ten temat znalazłam w Internecie.

    Ciekawe linki:

    http://histmag.org/?magazyn=2&id=672

    Wybrane fragmenty z powyższego artykułu:

    ”Ostatnia noc na wyspie. Mijamy drzewa owinięte różnokolorowymi chustami. Przeważają białe, niebieskie i czerwone. Prawie nigdzie nie ma czarnych. Co kilka kilometrów pojawia się kopiec usypany z kamieni (obo). – To miejsca o szczególnie wielkiej energii, upodobane przez duchy. Każdy wyznawca szamanizmu dokłada coś od siebie. Im drzewo ma większą moc, tym więcej osób przystanie i zostawi podarunek. Gdy zawiesi kolorowy materiał, wróci w to miejsce – dowiadujemy się natychmiast. Oficjalnym wyznaniem jest tu lamaizm. Podobno szamanizm to przeżytek, wiara przeszłości. Tak naprawdę rytuały, symbole i obrzędy pozostały. Szamani istnieją i są szanowani w społeczeństwie. Uczestniczą przy porodach, odpędzają złe duchy, służą dobrą radą i pomocą. Mieszkają w willach, mają telefony komórkowe i dobre samochody. Organizują międzynarodowe konferencje. Ile w nich pierwotnej religijności i energii, nie wie nikt.”

    http://histmag.org/?magazyn=special1&id=761

    http://www.etnologia.pl/2etno.php?subaction=showfull&i...

    Wybrane fragmenty z tego linku:

    „W lesie należy wykonać obrzędy związane ze złożeniem hołdu panu tajgi - Bajan Changaju. W tajdze niedaleko każdej wsi istnieje wiele świętych dla Buriatów miejsc - są to przede wszystkim arszany (święte źródła) i święte drzewa. Przy źródle trzeba znów 'pobryzgać' wódką - złożyć ofiarę bezpośrednio Changajowi, jego dzieciom i podwładnym - duchom lasu, a także bóstwom opiekuńczym pobliskiej rzeki, wzgórza i oczywiście nie można zapomnieć o gospodarzu źródła. Następnie trzeba pomodlić się do Changaja o pomyślne łowy, i przywiązać jedwabną szmatkę do drzewa (im jest szersza, tym większe i dłuższe szczęście będzie sprzyjało człowiekowi we wszystkich jego poczynaniach) lub nawet chadak (jest to rodzaj szarfy, w 5-ciu kolorach, która kiedy jest wręczana, oznacza szacunek, przyjaźń i jest wyrazem najlepszych życzeń; zawieszane w świętych miejscach oznaczają szczególny szacunek wobec miejscowych duchów). Bezpośrednio na miejscu łowów codziennie przy rozpalaniu ogniska trzeba nakarmić panią ognia, potem pomodlić się do panów gór i do Changaja o udane polowanie, a na koniec pobryzgać dla mniejszych bóstw i duchów lokalnych ”.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    „Obecnie szaman już nie odgrywa takiej roli, jak kiedyś - nie robi żadnych obrzędów i nie jest zabierany na łowy jako 'specjalista', ale jako zwykły uczestnik polowania. Myśliwy idzie do szamana przed polowaniem tylko w tym wypadku, jeśli miał jakiś zły sen. Wtedy szaman patrzy, czy ta osoba ma iść na polowanie, czy lepiej żeby została w domu. Szaman także może 'wyprostować drogę', czyli usunąć przeszkody lub złe rzeczy, które na polowaniu mogą się wydarzyć”.

    Zachęcam do powyższej lektury – jest fascynująca. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
    Byłoby super, gdyby ktoś z Was opisał własne przygody podróżnicze, które dotykają tego tematu. Podzielcie się z nami swoimi przeżyciami (np. ze spotkania z szamanem czy tubylcami, którzy oddają cześć panom tajgi … ).
    Myślę, że ktoś z Was podejmie ten wątek na naszym forum i dostarczy nam wiele ciekawostek z dziedziny,która odnosi się do wierzeń ludów syberyjskich.
    Pozdrawiam.

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Koziorożec w temacie Dzień urodzenia Koziorożca a jego charakter

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Koziorożec

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Nauczyciele języków obcych w temacie Wyginie 90% języków na świecie?

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Nauczyciele języków obcych

  • Maria Krajewska
    Wpis na grupie Nauczyciele języków obcych w temacie Wyginie 90% języków na świecie?

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Nauczyciele języków obcych

Dołącz do GoldenLine

Oferty pracy

Sprawdź aktualne oferty pracy

Aplikuj w łatwy sposób

Aplikuj jednym kliknięciem

Wyślij zaproszenie do