Marcin Aleksander Kłak
Freelancer w zakresie Jakości oraz Inżynierii w branży Automotive. Zainteresowany zagadnieniami z zakresu Jakości, Logistyki, Six Sigma, Leana, Zarządznia Projektem oraz Inżynierii Materiałowej.
Wypowiedzi
-
Ja mam nie do końca czysto leanowe a jeśli jest ktoś zainteresowany to wstawię:
-The Lean Six Sigma Pocket Toolbook: A Quick Reference Guide to Nearly 100 Tools for Improving Process Quality, Speed, and Complexity
-Quality Engineering Handbook 2nd ed - T. Pyzdek (Marcel Dekker, 2003) -
Maciej Rashwan:
Marcin, polecam książki:
- "The Goal" >> na Polski "Cel" (Eliyahu M. Goldratt i Jeff Cox)
- "What is This Thing Called Theory of Constraints" (Eliyahu M. Goldratt)
Dzięki za info tą drugą już mam tylko nie mogę się zebrać żeby zacząć . A tak na marginesie, książka ta spodobała mi się od pierwszego "wejrzenia" ;) Był już piątek myślałem o weekendzie i imprezkach (i bólu głowy), aż ta książka wpadał mi w dłonie. Otwieram losowo wybraną stronę i czytam "Monday is a disaster". Wtedy pomyślałem sobie: wróżbita jaki czy co? ;)
PozdrawiamMarcin Aleksander Kłak edytował(a) ten post dnia 31.01.08 o godzinie 19:13 -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Six Sigma
-
Andrzej P.:
To myslenie mozna zawsze odwrocic, wyobrazic sobie (mniejsza) firme, ktorz zrobila outsourcing sprzedazy (do centrali);)
Ta kwestia powinna być moja, bo co ja teraz mam oblać ;D -
Andrzej P.:
Poza tym Faurecia ma np. centralna organizacje zakupowa i wiele innych centralnych zasad. Zaklady Faurecii sa z reguly czysto produkcyjne i nie maja pelnej P&L, same nie sprzedaja.Andrzej P. edytował(a) ten post dnia 26.01.08 o godzinie 03:08
Czy przez P&L mam rozumieć pełną księgowość?
Zgadzam się że same nie sprzedają ale są rozliczane indywidualnie ze swoich wyników. -
Witam,
Ja bym polecil czesc 2 ksiazki pana Korzenia "Planowanie i projektowanie systemow transportowo magazynowych"(czy jakos tak). Jest tam jak wybrac projekt i nizbedne przeplywy, ocenic ilosc pracownikow itd... moze byc pomocne. Jest tam troche podejscia deterministycznego co pozwala zrobic projekt w excelu. Pozwala to oszacowac obciaenia przy kazdym projecie. Robienie takiego projektu, a wlasciwie zestawu opcji, zajelo mi okolo 1 tygodnia.
Jak to z ksiazkami bywa to tylko wytyczne i moze byc ciezko przenisc to na realia, ale mimo wszystko polecam. Dostepna jest niestety tylko w bibliotekach poniewaz juz jej nie wydaja.
Pozdrawiam -
Witam,
Teraz biorę udział w zajęciach pt. Industral project mang. Prowadzący jest naprawdę świetny z długoletnim doświadczeniem. Jak to on powiedział, zamykanie projektu jest zawsze najtrudniejsze. Należy pytać co poszło nie tak ale najpierw trzeba zapytać co wyszło dobrze a co lepiej niż planowano bo inaczej osiągnie się efekty jak w fabrykach Toyoty na zachodzie. -
Andrzej P.:
Chodzi tutaj o zupelnie inne "zaufanie" i nie chodzi o dokumentacje;)
Zgadzam się ale starałem się przytoczyć przykład jak najbrdziej obrazowy. -
Andrzej P.:
Nie wiem kto pierwszy dal sygnal, ale poddostawcy w sektorze samochodowym istnieja od dawna. Mozna na nich patrzec pod katem "lean" ale pierwotnym powodem byla specjalizacja. Czyli tak naprawde Toyota albo VW buduja "sami" moze 20-30% samochodu, a reszta pochodzi od wyspecjalizowanuch poddostawcow (firmy jak Faurecia, Valeo, Federal Mogul itd). Nie sa to wcale male firmy, poza tym nie pracuja dla jednego klienta. Tak wiec Valeo moze robic wycieraczki albo chlodnice i dla VW i dla Toyoty. Full Service oznacza tutaj, ze robia "wszystko" od designu do gotowego podzespolu, czesto dostarczajac (logistyka i transpoty) do drzwi fabryki klienta (JIT - just in time).
Zgadzam się jeżeli chodzi o Faurecie że jest dużą firmą, jednak w pewnym sensie małą bo składa się z mniejszych zakładów, które mają własną rachunkowość, własny HR, i własne budżety czyli są autonomicznymi jednostkami i chyba nawet każda ma własną osobność prawną. -
Michał Kuchciński:
ja nie widze bezposredniego zwiazku Full-Service ani z Lean ani z SC.. to jest pewna decyzja wyzszego szczebla typu outsourcingowego którą sie po pewnych analizach podejmuje i tyle.. a juz na pewno nie ma to zadnego zwiazku z best production control system :) .. i tu mi sie nasuwa pytanie celem wyjasnienia.. ten best production control system ma byc dla tego wlasnie Full Service supplier zeby miec samokontrole celem utrzymania np. wysokiego zadowolenia klienta.? czy ma to byc narzedzie dla klienta celem kontroli Full-Service dostawcy :) .. w pierwszym przypadku wystarczy pozadny ERP i wykwalifikowani uzytkownicy (plus analizy i controlling).. w drugim jesli klient chcialby na biezaco widziec jak wyglada nasz proces produkcji itp. a takze my.. jak wygladaja stany zapasow produktu u klienta, zeby nie narobic nadprodukcji tudziez nie pozamawiac za duzo i zostac z E&O.. no to sie moze przydac cos w rodzaju EDI.. kwestia rozwiniecia tematu i masz raport ;)Michał Kuchciński edytował(a) ten post dnia 25.01.08 o godzinie 15:01
Jeżeli chodzi o ten best production system to to jest właśnie najtrudniejsza część zadania. Połączenie ich i sprawdzenie czy to może być istotnym czynnikiem. To od razu dziękuję za podsunięcie pomysłów - nie omieszkam zanotować ;) Myślę że tu by warto było też rozpatrzyć kanbana a właściwie kanban + ERP. W raporcie też zmierzam przemyśleć sprawę programów typu TOC - ale pewnie spotka je podobny los do Linuxa.
Nacisk na obcinanie kosztów pchnął do delegowanie odpowiedzialności, implementacji JITa oraz robienia zakupów nieco dalej co ma wpływ na łańcuch dostaw.
Lean jak dla mnie jest porostu podejściem, które to wszystko integruje. -
Andrzej P.:
Supplier development / supplier relationship (management) jest faktycznie waznym elementem ale nie widze bezposredniego zwiazku z Full Service. Full Service moze byc idealnym albo najbardziej pozadanym przypadkiem ale nie musi.
Moja odpowiedz na to jest następująca. Biorąc pod lupę branżę samochodową jednym z wymagań, usług jest wspomaganie prac projektowych. Ogólnie mam na myśli taką uproszczoną sytuację: przychodzi oferta do firmy na nowy produkt(project + produkcja), załóżmy dla z toyoty do Faurenci, i w związku z tym cała lub spora część dokumentacji, musi być dostarczona jeżeli natomiast brak by było zaufania to taka sytuacja nie mogła by zajść.
A tu urywek artykułu w podobnym stylu
Equally challenging for suppliers has been convincing OEMs to trust them with more responsibility.
"The move to full-service suppliers has been an evolutionary process," says Vandenberghe. "When we started out, our customers were looking over our shoulder. But as we earned more respect and trust, they eventually turned over full responsibility to us."
Automaker's aren't just dumping new responsibilities on suppliers. Instead, they are entrusting suppliers with plans for new vehicles and counting on them to operate as an extension of internal design teams.
"In the old days we had a final design dumped on us in the eleventh hour and had no input whatsoever during the concept phase," says Pat Burke, vice president of sales and business development for Lear. "Today we're involved at the initial concept stage." -
A co sądzicie o zegarkach z kwadratową kopertą in czarną tarczą?
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Six Sigma
-
Sytuacja jest taka:
Jako pierwsi, którzy odeszli od pionej integracji byli japoczycy, poprzez outsorsingowanie i kooperacje z mniejszymi przedsiebiorstwami. Bo przynajmniej z pierwszej definicji fabryka jest lean gdy jest mala i w okolicy. To jest pierwotny model Japonski. To samo podejcie horyzontalnej integracji teraz zaczyna by stosowane przez inne przediebiorstwa. Hroryzontalna integracja ma duzo zalet ale wymaga wspopracy, kooperacji pomiedzy firmami.
Co wiecej Lean tarktuje o elimnicaji marnotraswa co zostalo rozszerzone na lancuch dostaw. Samo VSM moze byc wykonane dla przedsiebiorstwa ale jak pan Womack sie chwalil przy waspolpracy z fordem wykonal mapowanie poczawszy od materialow 'raw' skonczywsz na gotowym elemencie. W pewnym sensie sama implementacjia JIT jest wyrazem szczuplego podejscia.
Analizujac literatrue jest waznym elementem leana w lancuchu dostaw jest 'Supplier developmnet' co nie jako wspolgra z podejsciem full-service supplier, gdyz jest to kooperacja dal prozytku obojga i w efekcie eliminacji marnotrastwa.
Nie wiem czy to co napisalem jest calkiem zrozumiale, ale staralem sie strescic moje pierwsze dwa rozdzialy w tych kilku slowach. -
To jest ogólnie dylemat w całym raporcie. Z jednej strony japońskie podejście do leana z małymi fabrykami na około, co zaowocowało współpracą i w efekcie konkurencyjnością. Z drugiej strony Ford i jego podejście do leana czyli partnerstwo z dużymi przedsiębiorstwami, które są zdolne do testowania, projektowania,... nowych produktów.
-
Szczerze, to mi też coś nie grało bo inaczej nie zwróciłbym się po konstruktywną uwagę.
-
Może będę nieco bardziej dokładny.
Chodzi mi o pytanie typu nieco make or bay?
To mi się wydaje istotne z punktu widzenia globalsoursing.
Czy będziemy kupować czy będziemy outsorsować nas komponenty do produkcji. -
To w takim układzie do której kategorii możnaby zaliczyć outsourcing?
To jest wycinek spisu treści mojego raportu na temat:The best production control system for full-service supplier
3. Supply chain development
3.1. Principale of supply chain management
3.1.1. Inventory
3.1.1.1. Inventory management
3.1.1.2. ABC and XYZ
3.1.2. Sourcing
3.1.2.1. Strategic sourcing
3.1.2.2. Introduction to make or buy and outsourcing
3.1.2.3. Purchasing
3.1.3. Buyer supplier relationship and cooperation
Cz to się trzyma razem?Marcin Aleksander Kłak edytował(a) ten post dnia 25.01.08 o godzinie 10:05 -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Six Sigma
-
Czyli jak nie mam pojęcia do końca o czym mówię to lepiej mówić o procurement?
Dzięki za odzew. Bo na studiach stykam się coraz częściej z tymi określeniami i miałem trochę pojęciowy miszmasz.