Wypowiedzi
-
Witam,
Zgadzam się z P. Krzysztofem co do konieczności doliczenia VAT w ofercie zagranicznej.
Moim zdaniem w przestawionej sytuacji zamawiając winien doliczyć do ceny oferty w kwocie netto podatek VAT w stawce obowiązującej w Polsce (podstawowa 23%). Dopiero wtedy oferty będą porównywalne pod kątem kryterium ceny, a zamawiający będzie mógł zapłacić podatek VAT w wymaganej wysokości.
Podstawę prawną do doliczenia VAT przez zamawiającego stanowi art. 91 ust. 3a ustawy PZP:
"Jeżeli złożono ofertę, której wybór prowadziłby do powstania obowiązku podatkowego zamawiającego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług w zakresie dotyczącym wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zamawiający w celu oceny takiej oferty dolicza do przedstawionej w niej ceny podatek od towarów i usług, który miałby obowiązek wpłacić zgodnie z obowiązującymi przepisami".
Mam nadzieję, że trochę pomogłem ;-)
Pozdrawiam
Leszek Chmielewski
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/ -
Co do ewentualnej konieczności unieważnienia takiego postępowania.
Można założyć (sytuacja hipotetyczna), że oferta nie otwarta w terminie będzie ofertą w drugiej kolejności najkorzystniejszą w postępowaniu. Zmawiający nie unieważnia postępowania (po wystąpieniu do tego przesłanek), wybiera wykonawcę z ofertą najkorzystniejszą i zaprasza go do zawarcia umowy. Z różnych przyczyn wybrany wykonawca jednak nie zawiera umowy z zamawiającym (np. nie wniesie zabezpieczenia należytego wykonania umowy albo po prostu się rozmyśli). Czy w tej sytuacji zamawiający winien udzielić zamówienia ofercie sklasyfikowanej na drugiej pozycji, czyli ofercie otwartej 5 dni po terminie otwarcia ofert? Czy w tej sytuacji zamawiający może/winien już unieważnić postępowanie?
Moim zdaniem postępowanie jest obarczone wadą na tyle istotną, że zamawiający winien je unieważnić zaraz po zaistnieniu przesłanek, bez czekania na dalszy rozwój sytuacji w postępowaniu.
Pozdrawiam
Leszek Chmielewski
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/ -
Witam Pani Małgorzato,
W mojej opinii postępowanie przetargowe podlega unieważnieniu.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 PZP otwarcie ofert jest jawne i następuje bezpośrednio po
upływie terminu na ich składanie, z tym, że dzień, w którym upływa termin składania ofert
jest dniem ich otwarcia. Jeżeli otwarcie ofert nastąpiło, tak jak Pani pisze, 5 dni po upływie terminu składania ofert, to moim zdaniem ewidentnie nastąpiło naruszenie ww. art. 86 ust. 2 PZP. Dodatkowo czynność otwarcia ofert jako czynność faktyczna w postępowaniu przetargowym nie może być ponowiona.
Tym samym zachodzą przesłanki do unieważnienia postępowania przetargowego na podstawie art. 93 ust. 1 pkt. 7 PZP: zamawiający unieważnia postępowanie, jeżeli obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Mam nadzieję, że trochę pomogłem ;-)
Pozdrawiam
Leszek Chmielewski
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/ -
Od dzisiaj urzędnicy administracji publicznej mogą wydać ponad 155 tyś. bez ogłaszania przetargu. W dniu 16.04 wchodzi w życie nowelizacja Prawa Zamówień Publicznych, która podwyższa próg stosowania ustawy PZP z 14 tyś. euro do 30 tyś. euro wartości szacunkowej zamówienia. Więcej informacji na moim blogu: http://www.kancelariachmielewski.pl/30-tys-euro-nowy-p...
- 16.04.2014, 13:17
-
Witam Pani Katarzyno,
Trudno wywnioskować z przekazanej treści SIWZ, co Zamawiający rozumie pod pojęciem "adekwatność".
Jest to pojęcie "nieostre", w związku z powyższym jego ocena może być bardzo uznaniowa.
W mojej opinii w pierwszej kolejności trzeba zapytać samego Zamawiającego, co rozumie pod pojęciem "adekwatności", i w jaki sposób będzie mierzył jego stopień. Jakie parametry czy warunki będą decydować, że coś będzie w ocenie Zamawiające bardziej adekwatne, czy też mniej.
W tym celu należy w trybie art. 38 ust. 1 PZP zwrócić się do Zamawiającego o wyjaśnienie treści SIWZ w powyższym zakresie. Jeżeli zadamy pytanie w terminie zgodnym z art. 38 ust. 1 PZP, Zamawiający ma obowiązek udzielić odpowiedzi.
Mam nadzieję, że trochę pomogłem ;-)
Pozdrawiam
Leszek Chmielewski
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/ -
Witam Panie Wojtku,
Jeżeli Zamawiający już naliczył karę umową i żąda jej zapłaty, uważam, że należy wnieść o obniżenia wysokości kary poprzez jej tzw. "miarkowanie".
Tak jak Pan napisał, sporny produkt stanowił tylko ok. 1% wartości całej umowy dostawy.
W związku z powyższym, w tej sytuacji można zastosować art. 484 § 2 kc:
"Jeżeli zobowiązanie zostało w znacznej części wykonane, dłużnik może żądać zmniejszenia kary umownej; to samo dotyczy wypadku, gdy kara umowna jest rażąco wygórowana".
Wykonanie w znacznej części należy w tym przypadku rozumieć jako wykonanie zobowiązania w części przekraczającej co najmniej jego połowę. Przy miarkowaniu kary umownej należy mieć na uwadze, że w przypadku nieuznania przez Zamawiającego Pana roszczenia o zmniejszenie kary umownej na podst. art. 484 § 2 kc, prawdopodobnie sprawa będzie musiała znaleźć finał w sądzie.
Mam nadzieję, że trochę pomogłem :-)
Pozdrawiam
Leszek Chmielewski
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/Ten post został edytowany przez Autora dnia 26.03.14 o godzinie 00:55 -
Ja natomiast nie do końca mogę zgodzić się z Panem Michałem Sowińskim. I nie mam tu na względzie wyłącznie kwestii formalno- prawnych, ale również względy praktyczne.
Tak jak wyżej wspomniano, komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym dla kierownika zamawiającego, której powołanie jest obligatoryjne dla postępowań o wartości powyżej „progów unijnych”. Komisja przetargowa zgodnie z art. 20 PZP przedstawia kierownikowi zamawiającego propozycje m.in. wykluczenia wykonawcy, odrzucenia oferty, wyboru najkorzystniejszej oferty, unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia. Kierownik zamawiającego na podstawie tych propozycji sam podejmuje ostateczną decyzję. Jest więc uprawniony do podjęcia decyzji odmiennej od przyjętej i następnie zaproponowanej mu przez komisję przetargową.
Z powyższego wynika, że kierownik zamawiającego jest „ponad” komisją przetargową, funkcjonuje obok niej, a jeżeli byłby jej członkiem to musiałby niejako sam sobie przedstawiać ww. propozycje.
W mojej opinii sytuacja powołania przez kierownika zamawiającego „samego siebie” na stanowisko przewodniczącego komisji przetargowej, a następnie doradzanie „ samemu sobie” i wnioskowanie „do samego siebie” (wybór wykonawcy, odrzucenie oferty, itd.) powoduje, że komisja przetargowa w takim składzie to czysta fikcja, pomijając już absurd powoływania samego siebie do pełnienie tej funkcji. Nie należy się potem dziwić, kontrola może to zakwestionować i trzeba się będzie z tego tłumaczyć.
Pozwolę zacytować sobie :
Monitor Zamówień Publicznych - wrzesień 2010 r.
Józef Edmund Nowicki podaje: "Członkiem komisji przetargowej nie może być kierownik zamawiającego, jak również pracownik zamawiającego, któremu kierownik zamawiającego powierzył pisemnie wykonywanie zastrzeżonych dla niego czynności. W przeciwnym razie kierownik zamawiającego oraz pracownik zamawiającego, któremu kierownik zamawiającego powierzył pisemnie wykonywanie zastrzeżonych dla niego czynności określonych w art. 14-27 Pp, zatwierdzaliby własne propozycje (np. wyboru najkorzystniejszej oferty)".
Oczywiście w PZP nie ma konkretnego przepisu, który by zabraniał powołanie kierownika zamawiającego na stanowisko przewodniczącego komisji przetargowej. Natomiast uważam, że w tak delikatnej dziedzinie jak zamówienia publiczne nie jest konieczne falandyzowanie prawa oraz wyszukiwanie luk prawnych, szczególnie po stronie Zamawiającego. Należy pamiętać, że podstawowymi zasadami PZP są zachowanie uczciwej konkurencji, równe traktowanie wykonawców oraz jawność postępowania. Obiektywne zachowanie się komisji przetargowej i równe traktowanie wykonawców przejawia się m.in. w obowiązku wyłączenia osób z komisji przetargowej na podst. art. 17 PZP.
Odnośnie prokurenta Pani Ewelina stwierdziła że podpisuje on dokumenty jako kierownik zamawiającego. W mojej opinii wynikać to może z powierzenia prokurentowi czynności kierownika zamawiającego.
Pozdrawiam
Leszek Chmielewski
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/ -
Raczej wnioskowałbym o zmianę składu komisji przetargowej niż wykluczenie tej osoby.
Na podstawie art. 17 ust. 1 PZP wyklucza się osoby, które:
- ubiegają się o udzielenie tego zamówienia;
- pozostają w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia lub są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z wykonawcą, jego zastępcą prawnym lub członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia;
- przed upływem 3 lat od dnia wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z wykonawcą lub były członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia;
- pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób;
- zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych.
To nie zachodzą tu ww. przesłanki wykluczenia danej osoby, raczej zmiana składu komisji przetargowej. Na podst. art. 21 ust. 1 PZP - członków komisji przetargowej powołuje i odwołuje kierownik zamawiającego.
Pozdrawiam
Leszek Chmielewski
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/ -
Witam,
W mojej opinii osoba podpisująca dokumenty jako kierownik zamawiającego nie powinna być przewodniczącym komisji przetargowej. Zgodnie z przepisami PZP, to kierownik zamawiającego powołuje komisję przetargową, w tym wyznacza przewodniczącego, sekretarza, i powierza określone funkcje pozostałym członkom komisji.
Komisję przetargową powołuje się m.in. w tym celu, aby obiektywnie rozdzielić rolę osób wybierających wykonawcę do realizacji przetargu (komisja przetargowa) od roli osoby zatwierdzającej ten wybór (kierownik zamawiającego).
Mam nadzieję, że pomogłem :)
Pozdrawiam
Leszek Chmielewski
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/ -
Moim zdaniem (podobnie jak uważają Krzysztof i Marek), zbyt daleko idący formalizm nie ma tu uzasadnienia. Uzupełniony na wezwanie CEIDG może mieć datę po składaniu ofert, ponieważ zawiera wiele informacji, dzięki którym można ustalić stan działalności gospodarczej wykonawcy na dzień składania ofert (inaczej np. niż przy zaświadczeniu z ZUS).
W wydruku z CEIDG w danych dodatkowych są m.in. informacje o:
- dacie rozpoczęcia wykonywania działalności,
- dacie zawieszenia wykonywanej działalności,
- przewidywanego okresu zawieszenia działalności,
- przewidywanego okresu wznowienia działalności,
- daty zaprzestania wykonywanej działalności,
- daty wykreślenia wpisu z rejestru,
- zakazu prowadzenia działalności.
Tak więc Zamawiający ma w takim CEIDG wszystkie informacje, które są wystarczające do ustalenia stanu wykonawcy na dzień składania ofert.
Pozdrawiam
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl. -
Witam,
Sekretarz komisji jak najbardziej może stanowić skład komisji przetargowej.
Zgodnie z art. 21 ust. 3 PZP kierownik zamawiającego określa skład, organizację, zakres obowiązków poszczególnych członków komisji. W ramach powierzenia obowiązków poszczególnym członkom komisji, kierownik wyznacza m.in. przewodniczącego komisji, sekretarza komisji, itd., oraz powierza im określone obowiązki.
Mam nadzieję, że pomogłem :)
Pozdrawiam
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/ -
Cieszę się, że artykuł okazał się przydatny.
W przypadku dalszych problemów z prawem w internecie/IT, służę pomocą.
Co do "polityk cookie" - GIODO faktyczne ma dobre rozwiązanie. Proponuję również zapoznać się z polityką cookie na stronie UKE - w końcu to ten urząd zajmować się będzie kontrolą i egzekwowaniem obowiązków związanych z cookie ;-)
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/Leszek Chmielewski edytował(a) ten post dnia 03.04.13 o godzinie 19:43 -
Dla każdego, kto ma problem cookie po nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego.
Praktyczne rozwiązania, sposób wykonania obowiązku informacyjnego, grożące kary finansowe - zapraszam do lektury artykułu na moim blogu.
http://www.kancelariachmielewski.pl/cookies-male-ciast...
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/ -
Dla wszystkich, którzy mają problemy z plikami cookie na stronach internetowych po nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego.
Praktyczne porady, sposoby realizacji obowiązków informacyjnych, wskazanie grożących kar finansowych - zapraszam do zapoznania się z poniższym artykułem na moim blogu.
http://www.kancelariachmielewski.pl/cookies-male-ciast...
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/ -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy IT Warszawa
-
Dla każdego, kto ma problem z cookie po nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego.
Praktyczne rozwiązania, sposób wykonania obowiązku informacyjnego, grożące kary finansowe - zapraszam do lektury artykułu na moim blogu.
http://www.kancelariachmielewski.pl/cookies-male-ciast...
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/ -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy RYNEK IT
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy IT Warszawa
-
Dla wszystkich, którzy mają problemy z plikami cookie na stronach internetowych po nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego.
Praktyczne porady, sposoby realizacji obowiązków informacyjnych, wskazanie grożących kar finansowych - zapraszam do zapoznania się z poniższym artykułem na moim blogu.
http://www.kancelariachmielewski.pl/cookies-male-ciast...
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/ -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Prawo komputerowe