Jolanta Marszewska
Profesjonalny Facylitator, Konsultant procesów arządzania zmianą, Coaching Grupowy
Wypowiedzi
-
Bardzo dziękuję, że taka informacja trafia na forum grupy.
osobiście też jestem bardzo zainteresowana udzialem .
DO zobaczenia,
Jola Marszewska -
Witam,
poszukujemy pomocy w naszym domu-ogrodzie. prace ziemne i w ogrodzie. aktualne od 15 lipca. -
Chciałabym poinformować, że uległ zmianie termin realizacji warsztatów, które były planowane na 2-3 września. Warsztaty odbędą się w terminie 4-5 października 2010r.
Za wynikłe niedogodności - przepraszamy. -
Witam,
mam przyjemność zaprosić na kolejną edycję warsztatów z profesjonalnej facylitacji 2-3 września w Warszawie, która zostanie poprowadzona po raz pierwszy w języku polskim przeze mnie, akredytowanego trenera RSCG.
Szkolenie będzie prowadzone na podstawie programu "Process Iceberg Facilitation" Tonny Mann'a a uczestnicy, po ukonczeniu warsztatów, będą uprawnieni do uzyskania certyfikatu brytyjskiego instytutu ILM (Institute of Leadership and Management) na poziomie Development, co daje możliwosc kontynuacji i udziału w pełnym programie szkoleniowym Process Iceberg® Facilitation Skills.
Serdecznie zapraszam.
Jola Marszewska -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Change Management. Zarządzanie Zmianą.
-
Glenn Parker, doświadczony konsultant i facilitator, zainicjował ostatnio dyskusję, która dotyczy problemu miejsca, jakie my zajmujemy na spotkaniu. Glenn powołuje się na wywiad opublikowany w NY Times z zeszłego tygodnia (http://nytimes.com.business) z Susan Dochery, szefem działu sprzedaży, usług i marketingu w General Motors, która dzieli się swoimi refleksjami odnośnie stylu komunikacji i prowadzenia spotkań.
Susan mówi, że podczas spotkań, w których bierze udział, zawsze stara się zająć INNE miejsce. Jej zdaniem wielu menedżerów, uważających się za świetnych przywódców, zawsze siada w tym samym fotelu, myśli zawsze w ten sam sposób i rozmawia z tymi samymi ludźmi. Susan podkreśla, że chcąc być dynamicznym liderem, trzeba działać czasami prowokująco, a nie powielać ciągle te same schematy. I dotyczy to SZCZEGÓLNIE, wydawałoby się tak banalnych rzeczy czyli SPOTKAŃ. -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Change Management. Zarządzanie Zmianą.
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Change Management. Zarządzanie Zmianą.
-
Monika Hausman-Pniewska:
jak mawia mój kolega, facylitator to inżynier procesu. I mnie to przekonuje:) pozdrawiam
dokładnie tak to też rozumiem - my, facilitatorzy odpowiadamy za proces a grupa za pracę w tym procesie i wyniki.
Jakie są Twoje doświadczenia z pracy w procesie jako facilitator?
Jola -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Change Management. Zarządzanie Zmianą.
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Change Management. Zarządzanie Zmianą.
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Change Management. Zarządzanie Zmianą.
-
Jako organizator drugiej edycji szkolenia "Proces Iceberg - profesjonalna facilitacja" zapraszam wszystkich zainteresowanych do udziału - kolejny termin to 15 - 16 luty 2010. Przypominam, że szkolenie to jest prowadzone według standardów brytyjskiego Institute of Leadership and Managment, co oznacza, że po ukonczeniu kursu otrzymujecie certyfikat ILM.
Do zobaczenia.
Jola MarszewskaJolanta Marszewska edytował(a) ten post dnia 28.01.10 o godzinie 18:53 -
Jakie są Wasze doświadczenia ze świata facylitatorów?
nie chodzi mi o szkolenia ani o różne pojęcia ale o praktykę?
co sie sprawdza w pracy facylitatora z grupą?
pozdrawiam,
Jola MarszewskaJolanta Marszewska edytował(a) ten post dnia 13.04.12 o godzinie 18:55 -
WItajcie,
Pragnę poinformować, że w dniach 7-8 grudnia odbędą sie pierwsze w Polsce, certyfikowane przez brytyjski instytut ILM, dwudniowe szkolenie przygotowujące do prowadzenia profesjonalnej facilitacji. Bedzie je prowadził Tony Mann, autor wielu książek o facilitacji.
Zainteresowanych proszę o kontakt - prześlę bezpośrednio dokładne informacje.
Jola -
Według mnie jedną z głównych wartości, która jest pewnego rodzaju "drogowskazem" w pracy facilitatora jest wspieranie każdego w grupie, poprzez zapewnianie mu dobrego środowiska pracy, dbanie o proces za ktory przecież facilitator odpowiada.
Tak naprawdę to jest dość bliskie coachingowi, tyle tylko że my bardziej koncentrujemy się na procesie pracy grupy i dopasowaniu do niego wartościowych narzędzi.
Tak to jest chyba powód dla którego tak bardzo dużo satysfakcji daje mi każda okazja do facilitacji, nawet gdy grupa jest trudna :)
Pozdrawiam
Jola -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Zmiana Kariery
-
Pytanie jakie zadałaś to spore wyzwanie, szczególnie w Polsce gdzie często te dwa określenia stosuje się zamiennie :)
Napiszę tak jak ja to rozumiem, zajmując się tematem już od kilku lat.
Przyjmując założenie, że oba słowa są polską kalką obcojęzycznego słownictwa, a więc jeśli zajrzymy do słownika angielsko-polskiego, słowo moderator jest tłumaczone jako "arbiter, pośrednik, rozjemca, przewodniczący". Słowo facilitator w słownikowym tłumaczeniu określono jako "ułatwiający, pomagający".
Samo słowo “Facilitator” pochodzi z łaciny od słowa „FACIL” co oznacza „ułatwiać”. I właśnie w takim kontekście pojawia się ono coraz częściej w biznesie, w edukacji. Facilitator ma być osobą wspierającą pracę grupy i ułatwiającą jej osiągnięcie zaplanowanych celów, osiągnięcia wartościowych wyników. Facilitatorzy czerpią olbrzymią przyjemność z tego, że mogą być pomocni, że mogą przyczynić się do sukcesu innych.
Moderator w praktyce to osoba prowadząca spotkanie, ale bardziej w odniesieniu do udzielania głosu innym, poszczególnym uczestnikom spotkania, według wcześniej ustalonego porządku, według wcześniej przyjętej agendy.
Upraszczając trochę – facilitator koncentruje się na procesie, moderator koncentruje się na agendzie.
Co sądzisz o takim zróżnicowaniu?
Jola -
Pracując od dłuższego czasu z grupami, stosując różne narzędzia i metody, wiem jak ważna jest postawa etyczna i nie wykorzystywanie innych do realizacji swoich własnych ambicji - z pewnością nie na tym polega praca facilitatora.
Bardzo chciałabym stworzyć wspólnie, na naszym forum, kodeks etyki facilitatora, oparty o wartości, które stosujemy w naszej pracy.
Co powinno się w nim znaleźć?
Od czego warto zacząć? -
Facilitacja i komunikacja mają coś wspólnego - jak widać z poprzednich wypowiedzi, gdzie pojawia sie w obu określenie "trudne".:)
Myślę, że warto nasze dzieci zaznajamiać z tym "trudnym" określeniem, bo to bardzo praktyczna i wartościowa kompetencja. Prowadzenie procesu pracy grupy, nie w formie "odchaczania" kolenych punktów agendy, ale budowania pełnego zaangażowania wszystkich, to umiejętność dająca dużo satysfacji, więc warto aby nasze maluchy wiedziały o tym. Warto, aby wiedzialy, że mozna pracować na lekcji inaczej niż doświadczają tego obecnie w większości szkół.
Co sądzicie o odniesieniu facilitacji do nauki w szkole?
Jak w takim kontekście wytłumaczyć facilitację 6-latkowi?
- 1
- 2