Umiejętności
Marketing
Strategia biznesowa
Reklama
Strategia marketingowa
Analiza
Komunikacja Marketingowa
Strategia
Języki
angielski
biegły
niemiecki
podstawowy
Doświadczenie zawodowe
Szkoleniowiec - "Redagowanie tekstów internetowych"
Projekt Fundacji Teatrikon
Lipiec 2014 - Projekt portalu "I Lub You" - opracowanie konspektu oraz prowadzenie zajęć praktycznych dotyczących tworzenia treści internetowych. Edycja pierwsza.
Marzec 2015 - zajęcia "Webwriting" w trakcie Festiwalu "Rozwój w biały dzień"
Maj i czerwiec 2015 - Projekt portalu "I Lub You" - opracowanie konspektu oraz prowadzenie zajęć praktycznych dotyczących tworzenia treści internetowych. Edycja druga.
Marzec 2015 - zajęcia "Webwriting" w trakcie Festiwalu "Rozwój w biały dzień"
Maj i czerwiec 2015 - Projekt portalu "I Lub You" - opracowanie konspektu oraz prowadzenie zajęć praktycznych dotyczących tworzenia treści internetowych. Edycja druga.
Account & Social Media Manager
(Wszech)Ogarniacz - on line i off line
W agencji Vena Art jako Project Manager zajmował się m.in. tworzeniem strategii i koordynacją realizacji kampanii informacyjno-promocyjnych projektów „Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej – województwo lubelskie” (Departament Gospodarki i Współpracy Zagranicznej, UM – WL) i „Dolina Ekologicznej Żywności” (IUNG Puławy), a także działań social mediowych w kampaniach teaserowych „Szybko Zleciało” (lubelski E. Leclerc) i „Czas na Radom” (radomski E. Leclerc) oraz promujących programy operacyjne RPO i POKL. Odpowiadał również za obsługę takich firm i organizacji jak m.in.: Anwo, Fabryka Cukierków Pszczółka, Lubelska Wyżyna IT, LPEC (projekt SIW), Nordic Development, Profi, Szkoły Paderewski, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych i VitaGenum.
W agencji Vena Art jako Project Manager zajmował się m.in. tworzeniem strategii i koordynacją realizacji kampanii informacyjno-promocyjnych projektów „Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej – województwo lubelskie” (Departament Gospodarki i Współpracy Zagranicznej, UM – WL) i „Dolina Ekologicznej Żywności” (IUNG Puławy), a także działań social mediowych w kampaniach teaserowych „Szybko Zleciało” (lubelski E. Leclerc) i „Czas na Radom” (radomski E. Leclerc) oraz promujących programy operacyjne RPO i POKL. Odpowiadał również za obsługę takich firm i organizacji jak m.in.: Anwo, Fabryka Cukierków Pszczółka, Lubelska Wyżyna IT, LPEC (projekt SIW), Nordic Development, Profi, Szkoły Paderewski, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych i VitaGenum.
Asystent Dyrektora ds. marketingu internetowego i PR (staż)
Portal internetowy Połówki Pomarańczy, Lublin
Prowadzenie działów Podróże oraz Sport, tworzenie artykułów, promocja portalu, działania marketingowe i wizerunkowe w internecie i mediach społecznościowych.
wystawiono
Jacek jest osobą niezwykle rzetelną, kreatywną i pracowitą. W czasie naszej współpracy Jacek był dla mnie dużym wsparciem i dał się poznać jako człowiek mocno zaangażowany w realizowany projekt, a zarazem słowny, kompetentny, ambitny. Jestem przekonana, że każdy kto będzie miał okazję pracować z nim, zgodzi się z moja opinią.
Asystent w Dziale Komunikacji Wewnętrznej, Gliwice
Vattenfall Distribution Poland S.A.
opracowywanie koncepcji, przeprowadzenie oraz analiza wyników wewnętrznych badań sondażowych, przygotowanie koncepcji konkursu grantowego dla pracowników, pomoc w organizacji imprez integracyjnych, tworzenie komunikatów i prezentacji informacyjnych, współpraca z działem HR (opracowywanie ogłoszeń rekrutacyjnych, pomoc przy realizacji programu stażowego oraz tworzeniu przewodnika dla nowych pracowników, współpraca z firmami consultingowymi, edycja i redagowanie pism okolicznościowych), pomoc w redagowaniu biuletynu wewnętrznego, przygotowywanie treści do intranetu, opracowywanie i uzupełnianie baz danych, tłumaczenia (j. angielski).
Szkolenia i kursy
22-23.06.2022 r. szkolenie "Projektowanie strategii komunikacji" - prow. Marcin Samek, SAR
14.06.2022 r. szkolenie "Branding w praktyce" - prow. Łukasz Murawski, Marketer+
07-08.06.2022 r. szkolenie "Consumer Insights” – prow. Marek Staniszewski, SAR
26-28.05.2022 r. "Planowanie projektu marketingowego" prow. Katarzyna Bem-Elert i Ewelina Kawnik, SAR
27.04.2022 r. szkolenie „Kreatywny marketing B2B. Jak wykorzystać wiedzę nabytą w marketingu B2C do działań B2B” – prow. Mariya Hud, Marketer +
26.04.2022 r. szkolenie „Skuteczna promocja na TikToku. Jak wykorzystać potencjał aplikacji w marketingu i e-commerce” – prow. Mateusz Juja, Marketer +
9-12.2021 kurs i certyfikat "Digital Transformation Expert - poziom 1", Digital Univeristy
9-12. 2021 kurs i certyfikat "Brand Management" prow. Mateusz Oktaba, Laba
02 i 03.12.2021 szkolenie "Czy to się opłaca? Pomiar efektywności działań marketingowych" – prow. Anna Gorączka i Michała Protasiuka, Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
18.11.2021 szkolenie "Marka osobista na LinkedInie", Marketer +, prow. Adrian Gamoń
28.10.2021 szkolenie „Marketing odpowiedzialny społecznie. Jak budować markę i tworzyć kampanie w zgodzie z zasadami CSR” - Marketer +, prow. Martyna Zastawna
16/06/2021 r. szkolenie "Strategia marketingowa" - prow. Jacek Pogorzelski, Sprawny Marketing
15/06/2021 r. Szkolenie „Customer success w praktyce” - prow. Dominik Cisoń i Łukasz Kozłowski, Marketer+
03.05.2021 r. Szkolenie "Planowanie kompleksowej strategii reklamowej online" - Michał Dziekoński, Online Marketing, Uniqskills
27.04.2021 r. Szkolenie „Strategia marketingowa w synergii ze strategią biznesową” – prowadząca: Joanna Piela, Marketer+
11.03.2021 „Planowanie kampanii digital na wiele rynków Jak skutecznie prowadzić globalne działania marketingowe?” – prow. Sebastian Umiński, Marketer+
03.2021 „Warsztaty strategiczne w praktyce”, Marketer+, prow.: Dorota Ziółkowska, Wojciech Walczak
10.2020 – 02.2021 Kurs” Python – analiza danych”, Coders Lab, numer dyplomu 6672/2021
03.08.2020 r. szkolenie online "Value Based Prospecting & New Business Development" - W. Herra
15.06.2020 r. szkolenie i certyfikat "Zarządzanie sobą" - program rozwoju menedżerów ICAN Busines Advisor, Harvard Business Review Polska, ICAN Institute
12.06. 2020 r. szkolenie i certyfikat "Wdrażanie strategii" - program rozwoju menedżerów ICAN Busines Advisor, Harvard Business Review Polska, ICAN Institute
10.06.2020 r. szkolenie i certyfikat "Tworzenie wygrywających strategii" - program rozwoju menedżerów ICAN Busines Advisor, Harvard Business Review Polska, ICAN Institute
18.05.2020 r. szkolenie "Pivoting Your Small Business in a Crisis", Linkedin Learning
13.05.2020 r. szkolenie i certyfikat "Strategia i myślenie strategiczne" - program rozwoju managerów ICAN Business Advisor, Harvard Business Review Polska, ICAN Institute
06.05.2020 r. szkolenie i certyfikat "Marketing strategiczny" - program rozwoju managerów ICAN Business Advisor, Harvard Business Review Polska, ICAN Institute
03.2020 r. szkolenie on-line "Prezentacje i wystąpienia publiczne" (Piotr Bucki, Udemy)
02.2020 r. Certificate in Professional Marketing - Award in Marketing (The Chartered Institute of Marketing)
07-08.2019 r. szkolenie on-line "Building your sharing economy business" - SharEEN
06-12.2019 r. szkolenie on-line "Jak zaplanować marketing w Twojej firmie od A do Z" - Uniqskills
10.04.2019 r. szkolenie "Jak skutecznie zdobywać rynki zagraniczne - budowa modelu biznesowego internacjonalizacji wraz z wdrożeniem strategii eksportowej", EEN, Lublin, prow. Grzegorz Bratek
02.04.2019 r. szkolenie "Skandynawia - zasady realizacji usług i współpracy handlowej", EEN, Lubelska Fundacja Rozwoju, Lublin, prow. Łukasz Żak
18.06.2018 r. Certyfikowane szkolenie "Trendy w digital marketingu" (Socjomania, Warszawa, prow. Martyna Tarnawska)
14/15.06.2018 r. Konferencja "Social Media Week Warsaw 2018"
05.2018 r. "RODO dla marketerów" (Akademia Marketera, Marketer Plus)
28.09.2017 r. "Professional Diploma in Digital Strategy and Planning" (certyfikat zawodowy brytyjskiego Digital Marketing Institute)
09.06.2017 r. - Konferencja "Certyfikowany Social Media Manager" (Online Marketing Magazyn, Warszawa): certyfikaty "Facebook & Instagram", "Content social media", "You Tube"
04/05. 2017 r. Kurs przygotowujący do certyfikatu Digital Marketing Institute z zakresu "Digital Strategy & Planning" (Socjomania, Warszawa)
02.2017 r. Szkolenie "Branding Fundamentals" (Linkedin Learning)
01.2017 r. Szkolenie "Customer Segmentation" (Linkedin Learning)
01.2017 r. Szkolenie "Small Business Marketing Fundamentals (LinkedIn Learning)
12.2016 r. Szkolenie "Facebook marketing" (Infolia, szkolenie on-line)
15.11.2016 r. Szkolenie "Psychologia ceny" (Paweł Porębski, PricingLab, WSPiA Lublin)
03-04.08.2016 r. Warsztat "Strategiczne planowanie marki" (Marketing Communication Academy, prow. dr Maciej Tesławski)
21.07.2016 r. Szkolenie "Gotowe algorytmy pozyskiwania klientów z kanałów online w MSP - dla B2B i B2C" (Warszawa, Forum Media Polska, Artur Maciorkowski)
05.07.2016 r. Szkolenie "Jak budować wizerunek marki i zwiększać sprzedaż dzięki mediom społecznościowym" (Lublin, MoM Plus, Magdalena Subdys - Pozytywnie.pl)
9.06.2016 r. Szkolenie "Jak rozwijać swój biznes z wykorzystaniem social media"? (Lublin, MoM Plus, Marcin Osman),
14.04.2016 r. Forum Strategii Marketingowej Case Open (Warszawa, Wydawnictwo Słowo i Myśli),
14-16.03.2016 r. Szkolenie "Lean Startup oraz Customer Development oraz finansowanie projektów typu startup" (Lubelskie Centrum Consultingu, Lublin),
od 26.02.2016 r. kurs "Content marketing i webwriting" (Infolia/Artur Jabłoński - kurs w trakcie),
08.11.2015 r. warsztaty "Design Thinking" zorganizowane w ramach "Design Thinking Week 2015" (Lubelski Park Naukowo-Technologiczny),
15.08.2015 r. szkolenie "User Experience" (Łukasz Fedorowicz, Mataba, Business Link Lublin)
31.08.2015 r. szkolenie "Efektywny e-marketing" (Mariusz Łodyga, agencja Premium Consulting, Business Link Lublin)
17.07.2015 r. warsztaty "Google Analitics - Business Training" (Karol Dziedzic, agencja Brandman, Business Link Lublin)
od 14.07.2015 r. kurs "Growth Hacking Masterclass" (Davis Jones, Eazl/Udemy - kurs w trakcie)
od 22.04.2015 kurs "Marketing in a Digital Word" (University of Illinois at Urbana-Champaign/Coursera - kurs w trakcie)
od 17.04. 2015 r. certyfikowany kurs "Google Analitics w praktyce" (Infolia/Martyna Zastrożna - kurs w trakcie),
od 19.10.2014 do 13.04.2015 r. udział i II miejsce w MediaLab Lublin Battle z zespołem PI razy OKO i projektem "Check in Lublin http://checkinlublin.pl/ ,
- 27.02.2015 r. warsztat "Projektowanie aplikacji mobilnych" z Moniką Mikowską (Mobee Dick),
- 14.02.2015 r. warsztat "Produkcja przestrzeni i grafika generatywna"z Dawidem Górnym (Fabrica),
- 08.03.2015 r. warsztat "Budowa i promocja biznesu w sieci i nie tylko" z Michałem Sadowskim (Brand24),
- 28.02.2015 r. warsztat technologiczny "Prototypowanie i obsługa Arduino" z Anną Widerą (Netizens),
- 21.02.2015 r. warsztat "Grywalizacja" z Pawłem Tkaczykiem (Midea),
- 07.02.2015 r. warsztat "Techniki i narzędzia badania oraz opisywania rozwoju przestrzennego miasta" z Pawłem „Ozyrysem” Jaworskim (filozof i architekt - Fundacją Napraw Sobie Miasto, Towarzystwo Urbanistów Polskich, kolektyw MIASTOPROJEKT, MediaLab Katowice),
- 24.01.2015 r. warsztat "Psychologia reklamy oraz tworzenie kampanii komunikacyjnych" z Romanem Łozińskim (Dyrektor Strategii w agencji Ars Thanea),
- 17.01.2015 r. warsztat "Nowe prawa cyfrowe" z Kamilem Śliwowskim (Fundacja Panoptykon),
- 10.01.2015 r. warsztat "Tworzenie projektów kreatywnych" z Szymonem Kaliskim (freelance creative technologist).
od 19.10.2014 r. do 26.12.2014 ukończony kurs "An Introduction to Marketing" Coursera/University of Pennsylvania
16.10. 2014 r. ukończony certyfikowany kurs "Social Media Marketing (Infolia.pl/Paweł Tkaczyk),
od 07.10.2014 r. certyfikowany kurs "Copywriting - jak szybciej pisać teksty, które sprzedają" (Infolia.pl/Dariusz Puzyrkiewicz - w trakcie),
07.10.2014 r. ukończony certyfikowany kurs "Planowanie i budowa kampanii PR" (Akademia Proto),
17.09.2014 r. Warsztat "Poranek z e-mail marketingiem" (Freshmail, Lublin)
31.07.2014 r. VIII Forum "TRENDY MARKETINGU INTERNETOWEGO W 2014 r. - CO NOWEGO W OBSZARACH B2B ORAZ B2C?"(Warszawa, Centrum Promocji Informatyki),
30.07.2014 r. seminarium szkoleniowe "Skuteczna reklama na Facebooku" (Piotr Chmielewski, agencja Social Media Now),
19.07.2014 r. ukończony certyfikowany kurs "Opracowanie strategii PR" (Akademia Proto),
21.06.2014 r. ukończony certyfikowany kurs "Copywriting - skuteczna komunikacja za pomocą słów" (Akademia Proto),
20.06.2014 r. ukończony certyfikowany kurs "Social media w komunikacji firmy (Akademia PRoto),
14.03.2014 r. ukończony kurs "Ochrona danych osobowych" (poziom wysoki), ODO 24
09-11.2013 ukończony zawodowy kurs podyplomowy "Certyfikowany Online Manager", nr certyfikatu #000107 (organizator Online Marketing Polska, partnerzy Divante, K2 Search i Goldensubmarine).
Ramowy Program Kursu Zawodowego:
- marketing w wyszukiwarkach,
- media społecznościowe i ich wykorzystanie w promocji firm, produktów i usług,
- skuteczna sprzedaż przez internet,
- email marketing,
- marketing mobilny,
- prowadzenie skutecznych kampanii marketingu internetowego,
- Google Analitics,
- egzamin końcowy.
10-11.2013 ukończony kurs "Writing fot the Web" (Certificate of Achievement, Open Universities Australia),
08-10.2013 ukończony kurs "New Models of Business in Society" (Certificate of Accomplishment, University of Virginia/Coursera),
07-10.2013 ukończony kurs "The Global Business of Sport" (Certificate of Accomplishment, University of Pennsylvania/Coursera),
10.2013 ukończony kurs "Online Advertising" (Certificate of Achievement, Open Universities Australia),
09.2013 ukończony kurs "Management for a Competitive Edge" (Certificate of Achievement, Open Universities Australia),
08/09.2013 ukończony kurs "User Experience for the Web" (Certificate of Achievement, Open Universities Australia),
20.04.2012 "Lubelska blogosfera meets", Lublin
19.02.2012 "LubCamp#4" (BarCamp), Lublin
29.01.2013 "LubCamp#3" (BarCamp), Lublin
09.12.2012 "Narzędzia internetowe", szkolenie wewnętrzne, agencja Vena Art (Lublin)
18.10.2012 Konferencja Showcase "SEM/SEO, e-mail marketing, performance marketing", IAB Polska (Warszawa)
27.09.2012 Certyfikowane seminarium e-marketingowe "Era E-marketera", agencja interaktywna Brain Juice, Warszawa
11.2011 - 08.2012 Kurs języka angielskiego na poziomie Upper Intermediate, Avantis S.C., Warszawa
14.06. 2012 "Introduction to Lean Management", szkolenie wewnętrzne (Żagiel S.A.), Warszawa
04-06.2012 Certyfikowany kurs "PR Start", agencja 24/7 PR, Warszawa
22.03.2012 Konferencja ShowCase, "Marketing szeptany, serwisy społecznościowe", IAB Warszawa
24.02.2012 Konferencja ShowCase, „SEM/SEO, Technologie”, IAB Warszawa
06.12.2011 "Po co firmom rebranding", agencja reklamowa Czteryczwarte, seminarium szkoleniowe,
16.11.2011 „Komunikacja wewnętrzna narzędziem employer brandingu”, Employer Branding School, warsztat szkoleniowy
11.2011 Roczny internetowy kurs grafiki komputerowej (e-learning, platforma Centrans - w trakcie)
06-07.2011 Szkolenie "Marketing internetowy i e-commerce w MŚP", Akademia PARP (certyfikowane szkolenie on line),
06.2011 Konferencja ShowCase "Video on-line i marketing mobilny", IAB Warszawa,
05.2011 Konferencja ShowCase "Brand advertising online", IAB, Warszawa
03.2011 Konferencja ShowCase "Serwisy społecznościowe, marketing szeptany", IAB, Warszawa,
01.2011 Seminarium "Zarządzanie Architekturą Marki", agencja brandingowa Dragon Rouge (szkolenie in company)
12.2010 Seminarium "Banki w social media - różna oblicza działalności (cykl "Rewolucja w finansach", Bankier.pl/Internet.PR)
11.2010 Seminarium szkoleniowe "Sztuka rebrandingu" (agencja brandingowa Dragon Rouge, Warszawa),
07.2010 Kurs inbound marketingu, Inbound Marketing University (szkolenie on line - w trakcie),
04.2010 Prelekcja "Intranet - skuteczne narzędzie zarządzania pracownikami i komunikacją wewnętrzną" (agencja Kolibor, targi ZZL),
01.2010 Szkolenie z obsługi CMS strony intranetowej (JOOMLA), Żagiel S.A.
10.2009 - 11.2009 absolwent Lubelskiej Akademii Public Relations (szkolenie z zakresu PR i komunikacji medialnej, dotowane ze środków EFS)
03.2009 Szkolenie z zakresu obsługi systemu CMS (Żagiel S.A./MRM)
11.2008 – 12.200 Absolwent Akademii eMarketingu (warsztaty z marketingu internetowego, Enzo sp. z o.o./Lublin)
12.2007 – 05.2008 Absolwent II edycji Lubelskiej Akademii Unii Europejskiej(program szkoleniowy eurodeputowanego prof. Zbigniewa Zaleskiego,Lublin)
05.2008 Kurs „Specjalistyczne umiejętności dziennikarskie”(Uniwersytet Arteveledehogeschool Gent/ WSPiA Lublin)
04.2008 Seminarium „Project Management”(Uniwersytet Arteveledehogeschool Gent/ WSPiA Lublin)
04.2008 Kurs specjalistyczny „Strategic approaches in public relations”(Uniwersytet Arteveledehogeschool Gent/ WSPiA Lublin)
02.2008 Seminarium „Zarządzanie różnorodnością i polityka równych szans”(Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju/WSPiA Lublin)
05.2007 Kurs specjalistyczny „Marketing Communication”
(Uniwersytet Arteveledehogeschool Gent/ WSPiA Lublin)
02.2007 – 04.2007 Szkolenie komputerowe „MS Office w praktyce” (Fundacja UMCS)
02.2007 – 03.2007 Szkolenie „Fundusze strukturalne Unii Europejskiej" (Fundacja UMCS)
03.2006 – 05.2006 Certyfikat zawodowy - instruktor koszykówki (Lubelska Unia Sportu)
14.06.2022 r. szkolenie "Branding w praktyce" - prow. Łukasz Murawski, Marketer+
07-08.06.2022 r. szkolenie "Consumer Insights” – prow. Marek Staniszewski, SAR
26-28.05.2022 r. "Planowanie projektu marketingowego" prow. Katarzyna Bem-Elert i Ewelina Kawnik, SAR
27.04.2022 r. szkolenie „Kreatywny marketing B2B. Jak wykorzystać wiedzę nabytą w marketingu B2C do działań B2B” – prow. Mariya Hud, Marketer +
26.04.2022 r. szkolenie „Skuteczna promocja na TikToku. Jak wykorzystać potencjał aplikacji w marketingu i e-commerce” – prow. Mateusz Juja, Marketer +
9-12.2021 kurs i certyfikat "Digital Transformation Expert - poziom 1", Digital Univeristy
9-12. 2021 kurs i certyfikat "Brand Management" prow. Mateusz Oktaba, Laba
02 i 03.12.2021 szkolenie "Czy to się opłaca? Pomiar efektywności działań marketingowych" – prow. Anna Gorączka i Michała Protasiuka, Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
18.11.2021 szkolenie "Marka osobista na LinkedInie", Marketer +, prow. Adrian Gamoń
28.10.2021 szkolenie „Marketing odpowiedzialny społecznie. Jak budować markę i tworzyć kampanie w zgodzie z zasadami CSR” - Marketer +, prow. Martyna Zastawna
16/06/2021 r. szkolenie "Strategia marketingowa" - prow. Jacek Pogorzelski, Sprawny Marketing
15/06/2021 r. Szkolenie „Customer success w praktyce” - prow. Dominik Cisoń i Łukasz Kozłowski, Marketer+
03.05.2021 r. Szkolenie "Planowanie kompleksowej strategii reklamowej online" - Michał Dziekoński, Online Marketing, Uniqskills
27.04.2021 r. Szkolenie „Strategia marketingowa w synergii ze strategią biznesową” – prowadząca: Joanna Piela, Marketer+
11.03.2021 „Planowanie kampanii digital na wiele rynków Jak skutecznie prowadzić globalne działania marketingowe?” – prow. Sebastian Umiński, Marketer+
03.2021 „Warsztaty strategiczne w praktyce”, Marketer+, prow.: Dorota Ziółkowska, Wojciech Walczak
10.2020 – 02.2021 Kurs” Python – analiza danych”, Coders Lab, numer dyplomu 6672/2021
03.08.2020 r. szkolenie online "Value Based Prospecting & New Business Development" - W. Herra
15.06.2020 r. szkolenie i certyfikat "Zarządzanie sobą" - program rozwoju menedżerów ICAN Busines Advisor, Harvard Business Review Polska, ICAN Institute
12.06. 2020 r. szkolenie i certyfikat "Wdrażanie strategii" - program rozwoju menedżerów ICAN Busines Advisor, Harvard Business Review Polska, ICAN Institute
10.06.2020 r. szkolenie i certyfikat "Tworzenie wygrywających strategii" - program rozwoju menedżerów ICAN Busines Advisor, Harvard Business Review Polska, ICAN Institute
18.05.2020 r. szkolenie "Pivoting Your Small Business in a Crisis", Linkedin Learning
13.05.2020 r. szkolenie i certyfikat "Strategia i myślenie strategiczne" - program rozwoju managerów ICAN Business Advisor, Harvard Business Review Polska, ICAN Institute
06.05.2020 r. szkolenie i certyfikat "Marketing strategiczny" - program rozwoju managerów ICAN Business Advisor, Harvard Business Review Polska, ICAN Institute
03.2020 r. szkolenie on-line "Prezentacje i wystąpienia publiczne" (Piotr Bucki, Udemy)
02.2020 r. Certificate in Professional Marketing - Award in Marketing (The Chartered Institute of Marketing)
07-08.2019 r. szkolenie on-line "Building your sharing economy business" - SharEEN
06-12.2019 r. szkolenie on-line "Jak zaplanować marketing w Twojej firmie od A do Z" - Uniqskills
10.04.2019 r. szkolenie "Jak skutecznie zdobywać rynki zagraniczne - budowa modelu biznesowego internacjonalizacji wraz z wdrożeniem strategii eksportowej", EEN, Lublin, prow. Grzegorz Bratek
02.04.2019 r. szkolenie "Skandynawia - zasady realizacji usług i współpracy handlowej", EEN, Lubelska Fundacja Rozwoju, Lublin, prow. Łukasz Żak
18.06.2018 r. Certyfikowane szkolenie "Trendy w digital marketingu" (Socjomania, Warszawa, prow. Martyna Tarnawska)
14/15.06.2018 r. Konferencja "Social Media Week Warsaw 2018"
05.2018 r. "RODO dla marketerów" (Akademia Marketera, Marketer Plus)
28.09.2017 r. "Professional Diploma in Digital Strategy and Planning" (certyfikat zawodowy brytyjskiego Digital Marketing Institute)
09.06.2017 r. - Konferencja "Certyfikowany Social Media Manager" (Online Marketing Magazyn, Warszawa): certyfikaty "Facebook & Instagram", "Content social media", "You Tube"
04/05. 2017 r. Kurs przygotowujący do certyfikatu Digital Marketing Institute z zakresu "Digital Strategy & Planning" (Socjomania, Warszawa)
02.2017 r. Szkolenie "Branding Fundamentals" (Linkedin Learning)
01.2017 r. Szkolenie "Customer Segmentation" (Linkedin Learning)
01.2017 r. Szkolenie "Small Business Marketing Fundamentals (LinkedIn Learning)
12.2016 r. Szkolenie "Facebook marketing" (Infolia, szkolenie on-line)
15.11.2016 r. Szkolenie "Psychologia ceny" (Paweł Porębski, PricingLab, WSPiA Lublin)
03-04.08.2016 r. Warsztat "Strategiczne planowanie marki" (Marketing Communication Academy, prow. dr Maciej Tesławski)
21.07.2016 r. Szkolenie "Gotowe algorytmy pozyskiwania klientów z kanałów online w MSP - dla B2B i B2C" (Warszawa, Forum Media Polska, Artur Maciorkowski)
05.07.2016 r. Szkolenie "Jak budować wizerunek marki i zwiększać sprzedaż dzięki mediom społecznościowym" (Lublin, MoM Plus, Magdalena Subdys - Pozytywnie.pl)
9.06.2016 r. Szkolenie "Jak rozwijać swój biznes z wykorzystaniem social media"? (Lublin, MoM Plus, Marcin Osman),
14.04.2016 r. Forum Strategii Marketingowej Case Open (Warszawa, Wydawnictwo Słowo i Myśli),
14-16.03.2016 r. Szkolenie "Lean Startup oraz Customer Development oraz finansowanie projektów typu startup" (Lubelskie Centrum Consultingu, Lublin),
od 26.02.2016 r. kurs "Content marketing i webwriting" (Infolia/Artur Jabłoński - kurs w trakcie),
08.11.2015 r. warsztaty "Design Thinking" zorganizowane w ramach "Design Thinking Week 2015" (Lubelski Park Naukowo-Technologiczny),
15.08.2015 r. szkolenie "User Experience" (Łukasz Fedorowicz, Mataba, Business Link Lublin)
31.08.2015 r. szkolenie "Efektywny e-marketing" (Mariusz Łodyga, agencja Premium Consulting, Business Link Lublin)
17.07.2015 r. warsztaty "Google Analitics - Business Training" (Karol Dziedzic, agencja Brandman, Business Link Lublin)
od 14.07.2015 r. kurs "Growth Hacking Masterclass" (Davis Jones, Eazl/Udemy - kurs w trakcie)
od 22.04.2015 kurs "Marketing in a Digital Word" (University of Illinois at Urbana-Champaign/Coursera - kurs w trakcie)
od 17.04. 2015 r. certyfikowany kurs "Google Analitics w praktyce" (Infolia/Martyna Zastrożna - kurs w trakcie),
od 19.10.2014 do 13.04.2015 r. udział i II miejsce w MediaLab Lublin Battle z zespołem PI razy OKO i projektem "Check in Lublin http://checkinlublin.pl/ ,
- 27.02.2015 r. warsztat "Projektowanie aplikacji mobilnych" z Moniką Mikowską (Mobee Dick),
- 14.02.2015 r. warsztat "Produkcja przestrzeni i grafika generatywna"z Dawidem Górnym (Fabrica),
- 08.03.2015 r. warsztat "Budowa i promocja biznesu w sieci i nie tylko" z Michałem Sadowskim (Brand24),
- 28.02.2015 r. warsztat technologiczny "Prototypowanie i obsługa Arduino" z Anną Widerą (Netizens),
- 21.02.2015 r. warsztat "Grywalizacja" z Pawłem Tkaczykiem (Midea),
- 07.02.2015 r. warsztat "Techniki i narzędzia badania oraz opisywania rozwoju przestrzennego miasta" z Pawłem „Ozyrysem” Jaworskim (filozof i architekt - Fundacją Napraw Sobie Miasto, Towarzystwo Urbanistów Polskich, kolektyw MIASTOPROJEKT, MediaLab Katowice),
- 24.01.2015 r. warsztat "Psychologia reklamy oraz tworzenie kampanii komunikacyjnych" z Romanem Łozińskim (Dyrektor Strategii w agencji Ars Thanea),
- 17.01.2015 r. warsztat "Nowe prawa cyfrowe" z Kamilem Śliwowskim (Fundacja Panoptykon),
- 10.01.2015 r. warsztat "Tworzenie projektów kreatywnych" z Szymonem Kaliskim (freelance creative technologist).
od 19.10.2014 r. do 26.12.2014 ukończony kurs "An Introduction to Marketing" Coursera/University of Pennsylvania
16.10. 2014 r. ukończony certyfikowany kurs "Social Media Marketing (Infolia.pl/Paweł Tkaczyk),
od 07.10.2014 r. certyfikowany kurs "Copywriting - jak szybciej pisać teksty, które sprzedają" (Infolia.pl/Dariusz Puzyrkiewicz - w trakcie),
07.10.2014 r. ukończony certyfikowany kurs "Planowanie i budowa kampanii PR" (Akademia Proto),
17.09.2014 r. Warsztat "Poranek z e-mail marketingiem" (Freshmail, Lublin)
31.07.2014 r. VIII Forum "TRENDY MARKETINGU INTERNETOWEGO W 2014 r. - CO NOWEGO W OBSZARACH B2B ORAZ B2C?"(Warszawa, Centrum Promocji Informatyki),
30.07.2014 r. seminarium szkoleniowe "Skuteczna reklama na Facebooku" (Piotr Chmielewski, agencja Social Media Now),
19.07.2014 r. ukończony certyfikowany kurs "Opracowanie strategii PR" (Akademia Proto),
21.06.2014 r. ukończony certyfikowany kurs "Copywriting - skuteczna komunikacja za pomocą słów" (Akademia Proto),
20.06.2014 r. ukończony certyfikowany kurs "Social media w komunikacji firmy (Akademia PRoto),
14.03.2014 r. ukończony kurs "Ochrona danych osobowych" (poziom wysoki), ODO 24
09-11.2013 ukończony zawodowy kurs podyplomowy "Certyfikowany Online Manager", nr certyfikatu #000107 (organizator Online Marketing Polska, partnerzy Divante, K2 Search i Goldensubmarine).
Ramowy Program Kursu Zawodowego:
- marketing w wyszukiwarkach,
- media społecznościowe i ich wykorzystanie w promocji firm, produktów i usług,
- skuteczna sprzedaż przez internet,
- email marketing,
- marketing mobilny,
- prowadzenie skutecznych kampanii marketingu internetowego,
- Google Analitics,
- egzamin końcowy.
10-11.2013 ukończony kurs "Writing fot the Web" (Certificate of Achievement, Open Universities Australia),
08-10.2013 ukończony kurs "New Models of Business in Society" (Certificate of Accomplishment, University of Virginia/Coursera),
07-10.2013 ukończony kurs "The Global Business of Sport" (Certificate of Accomplishment, University of Pennsylvania/Coursera),
10.2013 ukończony kurs "Online Advertising" (Certificate of Achievement, Open Universities Australia),
09.2013 ukończony kurs "Management for a Competitive Edge" (Certificate of Achievement, Open Universities Australia),
08/09.2013 ukończony kurs "User Experience for the Web" (Certificate of Achievement, Open Universities Australia),
20.04.2012 "Lubelska blogosfera meets", Lublin
19.02.2012 "LubCamp#4" (BarCamp), Lublin
29.01.2013 "LubCamp#3" (BarCamp), Lublin
09.12.2012 "Narzędzia internetowe", szkolenie wewnętrzne, agencja Vena Art (Lublin)
18.10.2012 Konferencja Showcase "SEM/SEO, e-mail marketing, performance marketing", IAB Polska (Warszawa)
27.09.2012 Certyfikowane seminarium e-marketingowe "Era E-marketera", agencja interaktywna Brain Juice, Warszawa
11.2011 - 08.2012 Kurs języka angielskiego na poziomie Upper Intermediate, Avantis S.C., Warszawa
14.06. 2012 "Introduction to Lean Management", szkolenie wewnętrzne (Żagiel S.A.), Warszawa
04-06.2012 Certyfikowany kurs "PR Start", agencja 24/7 PR, Warszawa
22.03.2012 Konferencja ShowCase, "Marketing szeptany, serwisy społecznościowe", IAB Warszawa
24.02.2012 Konferencja ShowCase, „SEM/SEO, Technologie”, IAB Warszawa
06.12.2011 "Po co firmom rebranding", agencja reklamowa Czteryczwarte, seminarium szkoleniowe,
16.11.2011 „Komunikacja wewnętrzna narzędziem employer brandingu”, Employer Branding School, warsztat szkoleniowy
11.2011 Roczny internetowy kurs grafiki komputerowej (e-learning, platforma Centrans - w trakcie)
06-07.2011 Szkolenie "Marketing internetowy i e-commerce w MŚP", Akademia PARP (certyfikowane szkolenie on line),
06.2011 Konferencja ShowCase "Video on-line i marketing mobilny", IAB Warszawa,
05.2011 Konferencja ShowCase "Brand advertising online", IAB, Warszawa
03.2011 Konferencja ShowCase "Serwisy społecznościowe, marketing szeptany", IAB, Warszawa,
01.2011 Seminarium "Zarządzanie Architekturą Marki", agencja brandingowa Dragon Rouge (szkolenie in company)
12.2010 Seminarium "Banki w social media - różna oblicza działalności (cykl "Rewolucja w finansach", Bankier.pl/Internet.PR)
11.2010 Seminarium szkoleniowe "Sztuka rebrandingu" (agencja brandingowa Dragon Rouge, Warszawa),
07.2010 Kurs inbound marketingu, Inbound Marketing University (szkolenie on line - w trakcie),
04.2010 Prelekcja "Intranet - skuteczne narzędzie zarządzania pracownikami i komunikacją wewnętrzną" (agencja Kolibor, targi ZZL),
01.2010 Szkolenie z obsługi CMS strony intranetowej (JOOMLA), Żagiel S.A.
10.2009 - 11.2009 absolwent Lubelskiej Akademii Public Relations (szkolenie z zakresu PR i komunikacji medialnej, dotowane ze środków EFS)
03.2009 Szkolenie z zakresu obsługi systemu CMS (Żagiel S.A./MRM)
11.2008 – 12.200 Absolwent Akademii eMarketingu (warsztaty z marketingu internetowego, Enzo sp. z o.o./Lublin)
12.2007 – 05.2008 Absolwent II edycji Lubelskiej Akademii Unii Europejskiej(program szkoleniowy eurodeputowanego prof. Zbigniewa Zaleskiego,Lublin)
05.2008 Kurs „Specjalistyczne umiejętności dziennikarskie”(Uniwersytet Arteveledehogeschool Gent/ WSPiA Lublin)
04.2008 Seminarium „Project Management”(Uniwersytet Arteveledehogeschool Gent/ WSPiA Lublin)
04.2008 Kurs specjalistyczny „Strategic approaches in public relations”(Uniwersytet Arteveledehogeschool Gent/ WSPiA Lublin)
02.2008 Seminarium „Zarządzanie różnorodnością i polityka równych szans”(Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju/WSPiA Lublin)
05.2007 Kurs specjalistyczny „Marketing Communication”
(Uniwersytet Arteveledehogeschool Gent/ WSPiA Lublin)
02.2007 – 04.2007 Szkolenie komputerowe „MS Office w praktyce” (Fundacja UMCS)
02.2007 – 03.2007 Szkolenie „Fundusze strukturalne Unii Europejskiej" (Fundacja UMCS)
03.2006 – 05.2006 Certyfikat zawodowy - instruktor koszykówki (Lubelska Unia Sportu)
Edukacja
Specjalizacje
Internet/e-Commerce/Nowe media
Media społecznościowe
Marketing
Komunikacja marketingowa
Marketing
Marketing internetowy i mobilny
Marketing
Zarządzanie marką
Marketing
Zarządzanie marketingiem
Zainteresowania
Hobby: koszykówka oraz social media:
- od lipca 2010 r. piszę osobisty blog marketingowy "Marketing, książki i życie" na http://jaceklipski.pl ,
- od listopada 2010 r. prowadzę fan page bloga "Marketing, książki i życie": http://www.facebook.com/marketing.ksiazki.zycie ,
- od 8 czerwca 2011 r. prowadzę stronę o polskich kryminałach miejskich "Lubię polskie kryminały" na Facebooku: http://www.facebook.com/LubiePolskieKryminaly
- od połowy 2015 r. prowadzę newsletter o bezpłatnych szkoleniach z marketingu, social media, zarządzania, IT& startupów w Lublinie: http://jaceklipski.pl/2015/12/bezplatne-szkolenia-i-wydarzenia-w-lublinie-marketing-social-media-it-
startupy-newsletter-34/
- od sierpnia 2015 r. prowadzę „EduHacker Newsletter #1” czyli e-wiedza za darmo i na wynos (biznesowe kursy, e-magazyny, raporty oraz e-booki): http://jaceklipski.pl/2015/07/eduhacker-newsletter-1-czyli-e-wiedza-za-darmo-i-na-wynos-biznesowe-kursy-e-magazyny-raporty-oraz-e-booki/
- od lipca 2010 r. piszę osobisty blog marketingowy "Marketing, książki i życie" na http://jaceklipski.pl ,
- od listopada 2010 r. prowadzę fan page bloga "Marketing, książki i życie": http://www.facebook.com/marketing.ksiazki.zycie ,
- od 8 czerwca 2011 r. prowadzę stronę o polskich kryminałach miejskich "Lubię polskie kryminały" na Facebooku: http://www.facebook.com/LubiePolskieKryminaly
- od połowy 2015 r. prowadzę newsletter o bezpłatnych szkoleniach z marketingu, social media, zarządzania, IT& startupów w Lublinie: http://jaceklipski.pl/2015/12/bezplatne-szkolenia-i-wydarzenia-w-lublinie-marketing-social-media-it-
startupy-newsletter-34/
- od sierpnia 2015 r. prowadzę „EduHacker Newsletter #1” czyli e-wiedza za darmo i na wynos (biznesowe kursy, e-magazyny, raporty oraz e-booki): http://jaceklipski.pl/2015/07/eduhacker-newsletter-1-czyli-e-wiedza-za-darmo-i-na-wynos-biznesowe-kursy-e-magazyny-raporty-oraz-e-booki/
Organizacje
Brak
Inne
Dodatkowe umiejętności:
- bardzo dobra znajomość pakietu MS Office,
- bardzo dobra znajomość obsługi CMS JOOMLA i Wordpress (także tworzenie stron w WP),
- dobra znajomość tematyki ochrony danych osobowych w przedsiębiorstwie,
- podstawowa znajomość obsługi programów graficznych.
Publikacje:
- pomysłodawca i współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015": http://jaceklipski.pl/2015/12/lubelskie-startupy-2015-pierwszy-e-book-o-lubelskich-startupach/
Wystąpienia na konferencjach i seminariach, dodatkowe prowadzone szkolenia i warsztaty:
04-05.2016 r. Pomysłodawca i koordynator programu "Youth MediaLab Lublin" realizowanego dla Warsztatów Kultury (w tym również drugiej edycji na jesieni 2016 r.)
30.03.2015 r. Seminarium "Social Media Marketing", AIP Lublin,
06.11.2015 r. "Social media marketing w małych firmach i startupach", Business Link Lublin (w ramach "Maratonu praktycznych szkoleń)
21.04.2015 r. "Czwartek Social Media #4" w Lublinie - temat: "Czy social media marketing to ściema?
Osiągnięcia i wyróżnienia naukowe:
05.2008 Laureat VIII edycji lokalnego programu stażowego „Najlepsi u Najlepszych” (praca konkursowa: „Strategia CSR dla instytucji z sektora finansowego”)
03.2008 III miejsce w finale ogólnopolskiego konkursu CSR Challenge (praca konkursowa: „Strategia CSR dla Wydawnictwa Wiedza i Praktyka”)
07.2007 Laureat XII edycji ogólnopolskiego konkursu „Grasz o staż” (praca konkursowa: „Strategia PR dla Kościoła Katolickiego w Polsce”)
05.2007 Laureat IV edycji ogólnopolskiego konkursu "PRaktykuj za granicą"(praca konkursowa: „Natura 2000 - strategia public affairs”)
06.2006 Laureat III edycji ogólnopolskiego konkursu „PRaktykuj za granicą” (praca konkursowa: „Strategia komunikacji dla polskiej sekcji Amnesty International”)
Osiągnięcia i wyróżnienia sportowe (koszykówka):
2022 - I miejsce w rozgrywkach Maxi Ligi/LLK (+32) w Lublinie z drużyną Czwarte Piętro
2017 - III miejsce w rozgrywkach I ligi LNBA w Lublinie z drużyną Kadeo-Nadar
2016 - I miejsce w rozgrywkach I ligi TKKF w Lublinie z drużyną Kadeo-Nadar
2012 - IV miejsce w rozgrywkach I ligi TKKF w Lublinie z drużyną Invest Dźwig Czuby
2009 - III miejsce w rozgrywkach I ligi Megasports w Warszawie (edycja letnia)z drużyną PWPW S.A.
2009 - mistrzostwo I ligi Megasports w Warszawie (edycja zimowa)z drużyną PWPW S.A.
2006 - IV miejsce w rozgrywkach I ligi TKKF w Lublinie z drużyną Lift Czuby
2005 - srebrny medal w Akademickich Mistrzostwach Polski w koszykówce ulicznej z drużyną UMCS Lublin (Kraków 2005, klasyfikacja drużynowa)
2005 - III miejsce w rozgrywkach I ligi TKKF w Lublinie z drużyną Lift Czuby
2004 - wicemistrzostwo I ligi TKKF w Lublinie z drużyną Grażyna KUL
2003 - awans i występy w LAK (Ogólnopolskiej Lidze Akademickiej) z drużyną UMCS Lublin
1999 - awans do Final Four Mistrzostw Lublina szkół średnich z drużyną VI L.O im. Hugona Kołłątaja
1998 - V miejsce w finałach mistrzostw Polski juniorów młodszych z drużyną Startu Lublin (Toruń)
- bardzo dobra znajomość pakietu MS Office,
- bardzo dobra znajomość obsługi CMS JOOMLA i Wordpress (także tworzenie stron w WP),
- dobra znajomość tematyki ochrony danych osobowych w przedsiębiorstwie,
- podstawowa znajomość obsługi programów graficznych.
Publikacje:
- pomysłodawca i współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015": http://jaceklipski.pl/2015/12/lubelskie-startupy-2015-pierwszy-e-book-o-lubelskich-startupach/
Wystąpienia na konferencjach i seminariach, dodatkowe prowadzone szkolenia i warsztaty:
04-05.2016 r. Pomysłodawca i koordynator programu "Youth MediaLab Lublin" realizowanego dla Warsztatów Kultury (w tym również drugiej edycji na jesieni 2016 r.)
30.03.2015 r. Seminarium "Social Media Marketing", AIP Lublin,
06.11.2015 r. "Social media marketing w małych firmach i startupach", Business Link Lublin (w ramach "Maratonu praktycznych szkoleń)
21.04.2015 r. "Czwartek Social Media #4" w Lublinie - temat: "Czy social media marketing to ściema?
Osiągnięcia i wyróżnienia naukowe:
05.2008 Laureat VIII edycji lokalnego programu stażowego „Najlepsi u Najlepszych” (praca konkursowa: „Strategia CSR dla instytucji z sektora finansowego”)
03.2008 III miejsce w finale ogólnopolskiego konkursu CSR Challenge (praca konkursowa: „Strategia CSR dla Wydawnictwa Wiedza i Praktyka”)
07.2007 Laureat XII edycji ogólnopolskiego konkursu „Grasz o staż” (praca konkursowa: „Strategia PR dla Kościoła Katolickiego w Polsce”)
05.2007 Laureat IV edycji ogólnopolskiego konkursu "PRaktykuj za granicą"(praca konkursowa: „Natura 2000 - strategia public affairs”)
06.2006 Laureat III edycji ogólnopolskiego konkursu „PRaktykuj za granicą” (praca konkursowa: „Strategia komunikacji dla polskiej sekcji Amnesty International”)
Osiągnięcia i wyróżnienia sportowe (koszykówka):
2022 - I miejsce w rozgrywkach Maxi Ligi/LLK (+32) w Lublinie z drużyną Czwarte Piętro
2017 - III miejsce w rozgrywkach I ligi LNBA w Lublinie z drużyną Kadeo-Nadar
2016 - I miejsce w rozgrywkach I ligi TKKF w Lublinie z drużyną Kadeo-Nadar
2012 - IV miejsce w rozgrywkach I ligi TKKF w Lublinie z drużyną Invest Dźwig Czuby
2009 - III miejsce w rozgrywkach I ligi Megasports w Warszawie (edycja letnia)z drużyną PWPW S.A.
2009 - mistrzostwo I ligi Megasports w Warszawie (edycja zimowa)z drużyną PWPW S.A.
2006 - IV miejsce w rozgrywkach I ligi TKKF w Lublinie z drużyną Lift Czuby
2005 - srebrny medal w Akademickich Mistrzostwach Polski w koszykówce ulicznej z drużyną UMCS Lublin (Kraków 2005, klasyfikacja drużynowa)
2005 - III miejsce w rozgrywkach I ligi TKKF w Lublinie z drużyną Lift Czuby
2004 - wicemistrzostwo I ligi TKKF w Lublinie z drużyną Grażyna KUL
2003 - awans i występy w LAK (Ogólnopolskiej Lidze Akademickiej) z drużyną UMCS Lublin
1999 - awans do Final Four Mistrzostw Lublina szkół średnich z drużyną VI L.O im. Hugona Kołłątaja
1998 - V miejsce w finałach mistrzostw Polski juniorów młodszych z drużyną Startu Lublin (Toruń)
Grupy
Uczelnia Łazarskiego
Łazarski to wiodąca uczelnia prawniczo-ekonomiczna w Warszawie. Jest najlepszą polską szkołą wyższą według globalnego rankingu U-Multirank. Od lat przoduje w rankingach „Rzeczpospolitej” i
Advertising 2.0
Mamy już mnóstwo serwisów Web 2.0, są użytkownicy, są statystyki, trzeba wreszcie zacząć na tym zarabiać.
Agape custom publishing
Agencja custom publishing, która specjalizuje się w tworzeniu biuletynów i magazynów firmowych, newsletterów elektronicznych, a także prowadzi szkolenia, coaching, przygoto
Architektura Informacji
Architektura informacji (AI) to sztuka i nauka organizowania treści w celu ułatwienia ludziom efektywnego zaspokojenia ich potrzeb informacyjnych.
Badania Internetu
Badania wykonywane poprzez Internet, jak i o Internecie. Metody, techniki, analizy, wyniki badan. Zapraszam.
Biznes a zdrowie
Dosyć rzadko mówi się o zdrowiu w naszym kraju. Moda na zdrowy styl życia jest jeszcze bardzo mało rozpowszechniona wśród ludzi robiących karierę czy budujących własny kapitał. Myślę jednak, że warto