Maciej
Wojewódka
analityk, manager,
badacz, organizator,
uhonorowany za kr...
Temat: RPO, a PAS
Pocztą pantoflową dotarła do mnie informacja, że przedstawiciel Rzecznika Praw Obywatelskich zabrał głos podczas spotkań u pełnomocnika Premiera RP do spraw Równego Traktowania, na temat zjawiska PAS. Nie bardzo mi się ta wypowiedź spodobała. Dlatego w październiku u. r. zwróciłem się o udostępnienie informacji publicznej do RPO odnośnie jego stosunku do badań placówki badawczej polskiegoMinisterstwa Sprawiedliwości - Instytutu Ekspertyz Sądowych im. prof. dr Jana Sehna w zakresie obserwowanych objawów bądź zależności, będących wynikiem relacji pomiędzy głównym opiekunem, a dzieckiem opisanych jako PAS, a zwłaszcza czy je neguje albo ignoruje, co jest niezmiernie ważne zwłaszcza w kontekście raportu Transparency International - Global Corruption Barometer 2007, dotyczącego korupcji w sądownictwie.
W odpowiedzi otrzymałem informację, że Rzecznik Praw Obywatelskich nie jest instytucją kompetentną do oceny teorii psychologicznych, nie prowadzi badań o charakterze naukowym i nie posiada jednostki badawczej.
W tej sytuacji, w efekcie naszych dyskusji jak i informacji o problemach osób zwracających się o konsultacje do Komitetu Przestrogi przed Oddzieleniem Rodzica, uwzględniając art 208 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, art. 8, art. 9, art. 12 i art 13 Ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich, art. 3 Konwencji o Prawach Dziecka, fakt, że Instytut Ekspertyz Sądowych im. prof. dr Jana Sehna był jedyną instytucją w Polsce (a także w Europie i jedną z nielicznych na świecie) zajmująca się prowadzeniem badań na ten temat, na podst. art. 221, art. 241, art. 242 kodeksu postępowania administracyjnego zwróciłem się do Rzecznika Praw Obywatelskich o wykonanie ekspertyzy dotyczącej obserwowanych objawów bądź zależności będących wynikiem relacji pomiędzy głównym opiekunem, a dzieckiem opisanych jako PAS.
W odpowiedzi otrzymałem informację, że takie działania pozostają poza kompetencjami Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dla przypomnienia:
Art. 208 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej stanowi: "Rzecznik Praw Obywatelskich stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji oraz w innych aktach normatywnych."
Art. 8 ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich stanowi: "Rzecznik podejmuje czynności przewidziane w ustawie, jeżeli poweźmie wiadomość wskazującą na naruszenie wolności i praw człowieka i obywatela."
Art. 9 ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich stanowi:
"Podjęcie czynności przez Rzecznika następuje:
1) na wniosek obywateli lub ich organizacji,
2) na wniosek organów samorządów,
2a) na wniosek Rzecznika Praw Dziecka,
3) z własnej inicjatywy.
Art. 12 ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich stanowi podejmując sprawę Rzecznik może:
1) samodzielnie prowadzić postępowanie wyjaśniające,
2) zwrócić się o zbadanie sprawy lub jej części do właściwych organów, w szczególności organów nadzoru, prokuratury, kontroli państwowej, zawodowej lub społecznej,
3) zwrócić się do Sejmu o zlecenie Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenia kontroli dla zbadania określonej sprawy lub jej części."
Art 13 ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich stanowi:
"1. Prowadząc postępowanie, o którym mowa w art. 12 pkt 1, Rzecznik ma prawo:
1) zbadać, nawet bez uprzedzenia, każdą sprawę na miejscu,
2) żądać złożenia wyjaśnień, przedstawienia akt każdej sprawy prowadzonej przez naczelne i centralne organy administracji państwowej, organy administracji rządowej, organy organizacji spółdzielczych, społecznych, zawodowych i społeczno-zawodowych oraz organy jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną, a także organy jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych jednostek organizacyjnych,
3) żądać przedłożenia informacji o stanie sprawy prowadzonej przez sądy, a także prokuraturę i inne organy ścigania oraz żądać do wglądu w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich akt sądowych i prokuratorskich oraz akt innych organów ścigania po zakończeniu postępowania i zapadnięciu rozstrzygnięcia,
4) zlecać sporządzanie ekspertyz i opinii.
2. W sprawach objętych tajemnicą państwową udzielanie informacji lub umożliwianie Rzecznikowi wglądu do akt następuje na zasadach i w trybie określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
3. Rzecznik odmawia ujawnienia nazwiska i innych danych osobowych skarżącego, w tym także wobec organów władzy publicznej, jeżeli uzna to za niezbędne dla ochrony wolności, praw i interesów jednostki."
Art 3 Konwencji o Prawach Dziecka stanowi .
"1. We wszystkich działaniach dotyczących dzieci, podejmowanych przez publiczne lub prywatne instytucje opieki społecznej, sądy, władze administracyjne lub ciała ustawodawcze, sprawą nadrzędną będzie najlepsze zabezpieczenie interesów dziecka.
2. Państwa-Strony działają na rzecz zapewnienia dziecku ochrony i opieki w takim stopniu, w jakim jest to niezbędne dla jego dobra, biorąc pod uwagę prawa i obowiązki jego rodziców, opiekunów prawnych lub innych osób prawnie za nie odpowiedzialnych, i w tym celu będą podejmowały wszelkie właściwe kroki ustawodawcze oraz administracyjne.
3. Państwa-Strony czuwają, aby instytucje, służby oraz inne jednostki odpowiedzialne za opiekę lub ochronę dzieci dostosowały się do norm ustanowionych przez kompetentne władze, w szczególności w dziedzinach bezpieczeństwa, zdrowia, jak również dotyczących właściwego doboru kadr tych instytucji oraz odpowiedniego nadzoru."
Art. 221 Kodeksu postępowania administracyjnego stanowi:
"§ 1. Zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych realizowane jest na zasadach określonych przepisami niniejszego działu.
§ 2. Petycje, skargi i wnioski mogą być składane do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
§ 3. Petycje, skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą."
Art. 241 Kodeksu postępowania administracyjnego stanowi:
"Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności."
Art. 242 Kodeksu postępowania administracyjnego stanowi:
"§ 1. Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku.
§ 2. Wnioski w sprawach dotyczących zadań organizacji społecznych składa się do organów tych organizacji."
W związku z powyższym nasuwa mi się pytanie czyżby nikt nie zwracał się do tej pory do Rzecznika Praw Obywatelskich z zarzutami wobec funkcjonowania sądownictwa rodzinnego i jego otoczenia?Maciej Wojewódka edytował(a) ten post dnia 15.03.09 o godzinie 12:36