Maciej Wojewódka

Maciej Wojewódka analityk, manager,
badacz, organizator,
uhonorowany za kr...

Temat: RPO, a PAS

Pocztą pantoflową dotarła do mnie informacja, że przedstawiciel Rzecznika Praw Obywatelskich zabrał głos podczas spotkań u pełnomocnika Premiera RP do spraw Równego Traktowania, na temat zjawiska PAS. Nie bardzo mi się ta wypowiedź spodobała. Dlatego w październiku u. r. zwróciłem się o udostępnienie informacji publicznej do RPO odnośnie jego stosunku do badań placówki badawczej polskiego
Ministerstwa Sprawiedliwości - Instytutu Ekspertyz Sądowych im. prof. dr Jana Sehna w zakresie obserwowanych objawów bądź zależności, będących wynikiem relacji pomiędzy głównym opiekunem, a dzieckiem opisanych jako PAS, a zwłaszcza czy je neguje albo ignoruje, co jest niezmiernie ważne zwłaszcza w kontekście raportu Transparency International - Global Corruption Barometer 2007, dotyczącego korupcji w sądownictwie.

W odpowiedzi otrzymałem informację, że Rzecznik Praw Obywatelskich nie jest instytucją kompetentną do oceny teorii psychologicznych, nie prowadzi badań o charakterze naukowym i nie posiada jednostki badawczej.

W tej sytuacji, w efekcie naszych dyskusji jak i informacji o problemach osób zwracających się o konsultacje do Komitetu Przestrogi przed Oddzieleniem Rodzica, uwzględniając art 208 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, art. 8, art. 9, art. 12 i art 13 Ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich, art. 3 Konwencji o Prawach Dziecka, fakt, że Instytut Ekspertyz Sądowych im. prof. dr Jana Sehna był jedyną instytucją w Polsce (a także w Europie i jedną z nielicznych na świecie) zajmująca się prowadzeniem badań na ten temat, na podst. art. 221, art. 241, art. 242 kodeksu postępowania administracyjnego zwróciłem się do Rzecznika Praw Obywatelskich o wykonanie ekspertyzy dotyczącej obserwowanych objawów bądź zależności będących wynikiem relacji pomiędzy głównym opiekunem, a dzieckiem opisanych jako PAS.

W odpowiedzi otrzymałem informację, że takie działania pozostają poza kompetencjami Rzecznika Praw Obywatelskich.

Dla przypomnienia:

Art. 208 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej stanowi: "Rzecznik Praw Obywatelskich stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji oraz w innych aktach normatywnych."

Art. 8 ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich stanowi: "Rzecznik podejmuje czynności przewidziane w ustawie, jeżeli poweźmie wiadomość wskazującą na naruszenie wolności i praw człowieka i obywatela."

Art. 9 ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich stanowi:
"Podjęcie czynności przez Rzecznika następuje:
1) na wniosek obywateli lub ich organizacji,
2) na wniosek organów samorządów,
2a) na wniosek Rzecznika Praw Dziecka,
3) z własnej inicjatywy.

Art. 12 ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich stanowi podejmując sprawę Rzecznik może:
1) samodzielnie prowadzić postępowanie wyjaśniające,
2) zwrócić się o zbadanie sprawy lub jej części do właściwych organów, w szczególności organów nadzoru, prokuratury, kontroli państwowej, zawodowej lub społecznej,
3) zwrócić się do Sejmu o zlecenie Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenia kontroli dla zbadania określonej sprawy lub jej części."

Art 13 ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich stanowi:
"1. Prowadząc postępowanie, o którym mowa w art. 12 pkt 1, Rzecznik ma prawo:
1) zbadać, nawet bez uprzedzenia, każdą sprawę na miejscu,
2) żądać złożenia wyjaśnień, przedstawienia akt każdej sprawy prowadzonej przez naczelne i centralne organy administracji państwowej, organy administracji rządowej, organy organizacji spółdzielczych, społecznych, zawodowych i społeczno-zawodowych oraz organy jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną, a także organy jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych jednostek organizacyjnych,
3) żądać przedłożenia informacji o stanie sprawy prowadzonej przez sądy, a także prokuraturę i inne organy ścigania oraz żądać do wglądu w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich akt sądowych i prokuratorskich oraz akt innych organów ścigania po zakończeniu postępowania i zapadnięciu rozstrzygnięcia,
4) zlecać sporządzanie ekspertyz i opinii.
2. W sprawach objętych tajemnicą państwową udzielanie informacji lub umożliwianie Rzecznikowi wglądu do akt następuje na zasadach i w trybie określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
3. Rzecznik odmawia ujawnienia nazwiska i innych danych osobowych skarżącego, w tym także wobec organów władzy publicznej, jeżeli uzna to za niezbędne dla ochrony wolności, praw i interesów jednostki."

Art 3 Konwencji o Prawach Dziecka stanowi .

"1. We wszystkich działaniach dotyczących dzieci, podejmowanych przez publiczne lub prywatne instytucje opieki społecznej, sądy, władze administracyjne lub ciała ustawodawcze, sprawą nadrzędną będzie najlepsze zabezpieczenie interesów dziecka.

2. Państwa-Strony działają na rzecz zapewnienia dziecku ochrony i opieki w takim stopniu, w jakim jest to niezbędne dla jego dobra, biorąc pod uwagę prawa i obowiązki jego rodziców, opiekunów prawnych lub innych osób prawnie za nie odpowiedzialnych, i w tym celu będą podejmowały wszelkie właściwe kroki ustawodawcze oraz administracyjne.

3. Państwa-Strony czuwają, aby instytucje, służby oraz inne jednostki odpowiedzialne za opiekę lub ochronę dzieci dostosowały się do norm ustanowionych przez kompetentne władze, w szczególności w dziedzinach bezpieczeństwa, zdrowia, jak również dotyczących właściwego doboru kadr tych instytucji oraz odpowiedniego nadzoru."

Art. 221 Kodeksu postępowania administracyjnego stanowi:
"§ 1. Zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych realizowane jest na zasadach określonych przepisami niniejszego działu.
§ 2. Petycje, skargi i wnioski mogą być składane do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
§ 3. Petycje, skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą."

Art. 241 Kodeksu postępowania administracyjnego stanowi:
"Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności."

Art. 242 Kodeksu postępowania administracyjnego stanowi:
"§ 1. Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku.
§ 2. Wnioski w sprawach dotyczących zadań organizacji społecznych składa się do organów tych organizacji."

W związku z powyższym nasuwa mi się pytanie czyżby nikt nie zwracał się do tej pory do Rzecznika Praw Obywatelskich z zarzutami wobec funkcjonowania sądownictwa rodzinnego i jego otoczenia?Maciej Wojewódka edytował(a) ten post dnia 15.03.09 o godzinie 12:36
Adam K.

Adam K. Kierownik Sekcji
Zakupów - produkty i
usługi
non-manufact...

Temat: RPO, a PAS

Rysiek,

ale Twoje punkty to polska rzeczywistość, tak jest, ale może nie są spisane w taki sposób jak zaproponowałeś!!!

PozdrAdam
Tomasz K.

Tomasz K. instuktor,

Temat: RPO, a PAS

Trzeba pisać petycje i zbierać podpisy.Skoro uważaja to za mały problem to należy przedstawić jak bardzo dużą on ma skalę.
Piotr B.

Piotr B. Prąd ze Słońca

Temat: RPO, a PAS

kogo zainteresują petycje?
te tony makulatury idą na rozpałkę kominków odpowiednich wielmożów...
Andrzej D.

Andrzej D. Prawy człowiek...
branża IT -
Administracja

Temat: RPO, a PAS

Rzeczywistość jest trudna.

Trochę się zgadzam z kolega, że jakby wreszcie w prawie zapisać, że ojciec jest "darczyńcą" dla biednej matki, to wiele spraw by to uprościło. Ale jest masa kobiet które są "Normalnego" myślenia i jakby takie zapisy porobić, to wtedy i im by się poprzekręcało w główkach.

Więc chyba lepsze są "nic nie znaczące" prawa dziecka czy ojca, jak otwarte zapisanie że "hegemonie" maja mieć kobiety "matki".

Z innej beczki, co do rzecznika, ja do dzisiaj nie mogę zrozumieć, czemu ten człowiek nie zareagował, na np. odpis na dzieci, jak to jest, że ojca obciąża się większością kosztów utrzymania dziecka, a nie ma on prawa zrobić odpisu na dziecko od podatku.... wiele jest niesprawiedliwości, a polska jest krajem trzeciego świata, więc powoli trzeba "próbować" to naprawiać.

Czy się uda, to inna historia.

Temat o którym pisze Maciek, buduje opinię o Rzeczniku, jako kolejny „ktoś” na stołku od brania pieniędzy, bo taka jest „chyba” prawda.

Następna dyskusja:

Psychomanipulacje i korupcj...




Wyślij zaproszenie do