Rafał
Wieszczycki
Trener Szybkiego
Czytania i
Efektywnej Nauki -
Instruktor...
Temat: Pozbądź się "nudnego wzorca" - nauka naprawdę może być...
Wielu ludzi całkowicie nieświadomie, zaczynając się uczyć z książek, czy notatek rzeczy mniej ciekawych zaczyna zwalniać tempo czytania – przez ten mechanizm nauka staje się całkowicie nudna. Dość często widzę jak ludzie czytając trudniejszy tekst zwalniają tempo czytania, a po przeczytaniu dziwią się że nie wiedzą o co chodziło w tym co przed chwilą przeczytali.Jak wygląda ten mechanizm w innych sytuacjach w życiu?
Na różnych uczelniach są różni wykładowcy, jedni mówią dość szybko i ciekawie, inni wolniej, inni wolno, a jeszcze inni tak jakby każde słowo musieli wyduszać z siebie.
W ostatnim czasie zajęcia na mojej specjalności zaczął prowadzić facet, który robi około sekundową przerwę między każdym kolejnym słowem.
Nie wiem czy wiesz jak to jest kiedy ktoś mówi strasznie wolno, a
Ty myślisz sobie – No już!!! Dalej!! No i co dalej?!!! Człowieku bo zasypiamy wszyscy!!!
Na pierwszych zajęciach zacząłem notować, ale nie byłem w stanie zrozumieć o co mu chodzi – kiedy kończył dłuższe zdanie nikt nie wiedział od czego się ono zaczynało. Dopiero po
dłuższym czasie znalazłem sposób na to, by rozumieć nowego wykładowcę bez narastającego zdenerwowania.
Oczywiste że podobna walka odbywa się w głowie człowieka kiedy musi się czegoś nauczyć, a nie umie zrobić tego szybciej niż robił to do tej pory. Z jednej strony umysł zapamiętuje bardziej
efektywnie kiedy informacja podawana jest szybciej, a z drugiej
strony pojawia się trudność w szybszym podaniu informacji, bo w szkole nikt nie uczy jak szybko zdobywać wiedzę.
Zwróć uwagę – to częste zachowanie pojawiające się u większości ludzi dookoła, to wręcz powtarzalny wzorzec zachowaniowy, którego możesz się pozbyć ze swojego życia.
Proponuję Ci, abyś zaczął nawykowo zwiększać prędkość czytania zwłaszcza w miejscach, które są mniej interesujące – jeżeli Twoim celem jest zapamiętanie konkretnej informacji zawsze
zamiast przeczytać materiał raz wolno lepiej jest powtórzyć szybciej kilka razy.
Na zajęciach u tego „powolnego wykładowcy” zauważyłem że ponad polowa sali zaczynała sobie coś mazać z nudów. Nie wiem czy zwróciłeś uwagę na to że wiele osób notując podczas zajęć zaczyna mazać po zeszycie, robiąc niezwiązane ze szkołą rysunki – teraz przypomnij sobie jak wygląda mapa myśli ;)
Mapy myśli pozwalają doskonale wypełnić czas, w którym normalnie człowiek siedzi i się nudzi, dlatego że w tym przypadku „mazanie” wzbogaca notatki, powodując że stają się przejrzyste, czytelne i że można uczyć się z nich naprawdę bardzo szybko.
Jak często zamiast uczyć się szybko człowiek sam dla siebie zamienia się w „powolnego wykładowcę”?
Polecam, abyś zaczął sprawdzać swoje zapamiętywanie i efektywność nauki w rożnych prędkościach – tego typu eksperymenty mogą spowodować że zaczniesz wzbogacać swój system nauki pozbywając się z niego metod działania, które dają słabsze efekty, zamieniając je na nowe lepsze.
Pozdrawiam,
Rafał Wieszczycki
Trener Projektu: Geniusz
http://ProjektGeniusz.pl
rafal@projektgeniusz.plRafał Wieszczycki edytował(a) ten post dnia 12.03.09 o godzinie 10:32