Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Szermierka Tai Chi

Jarosław Jodzis:
Tomasz Nowakowski:

Rozumiem Jarku doskonale, że wykręcasz się od prostej odpowiedzi na proste pytania.
Wydaje mi sie ze jasniej juz nie mozna odpowiedziec na twoje pytanie o formy.
Czy wolisz jak napisze; znam bardzo dobrze forme z mieczem i chen i yang w kilku wariantach.
Na poziomie integracji miecza z ciałem i kontroli przepływy energii do czubka miecza.
Co przez to ocenisz? Czy wiem o czym pisze, cwiczac od ponad trzydziestu lat ?
Nie są to, „dość proste układy, jak większość form stylu yang".
Żeby to zrozumieć i móc porównywać i innymi stylami tak, jak usiłujesz ciągle to robić, najpierw trzeba je znać i umieć z nimi pracować.
Dla mnie sa proste, zeby to ocenic trzeba miec z czym porownać.

A propos formy z mieczem.
Jedna reka trzyma miecz, a druga układa sie w specyficzna 'mudre' (wyprostowany i złaczony wskazujacy i srodkowy palec, a pozostałe ugiete docisniete kciukiem)
czy masz jakis pomysł dlaczego tak sie tę dłon układa? dlaczego np z szabla, dlon trzyma sie normalnie otwarta, a z mieczem palce tak sie zagina ?
Macie jakis przekaz na ten temat ?

Mamy.

Dokładniej na te pytania Jarku, chętnie Ci odpowiem w przyszłości. ...
Macie?, a my nie mamy.
Moze po prostu napisz, "nie mam pojecia dlaczego tak sie to ustawia"
albo wymysl cos madrego o symbolice, meridianach i punktach akup.
Jak przychodzi do konkretów to robisz uniki.

Znowu próbujesz tym razem mnie obrażać.
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Szermierka Tai Chi

Dariusz Szymik:
Tomasz Nowakowski:
Dariusz Szymik:
Czy ktoś miał doświadczenie z formą z mieczem długim (czy dłuższym) niż standardowy w tai chi?

Co rozumiesz Darku przez standardowy? Masz na myśli sportową odmianę Tai Chi?
I co rozumiesz przez długi? Po za tym, że dluższy od standardowego jak określiłeś w tym pytaniu?
przez długi rozumiem długi

Przepraszam Darku, że czekasz na odpowiedź, ale dyskusja nam się trochę rozwinęła:-)

Poruszyłeś w swoich pytaniach parę ciekawych wątków i chcę napisać trochę więcej na ten temat.
Zacznę od końca.

Pytałem Cię co rozumiesz przez długi miecz dlatego, że chciałem się upewnić czy nie chodzi Ci przypadkiem o jakiś konkretny rodzaj miecza. W szermierce gong fu jest wiele różnych rodzajów miecza prostego.

Na przykład, z długich mieczy może to być Wen Jian długi miecz ale stosunkowo lekki. Używany był głównie przez wykształcone i bogate warstwy społeczeństwa do obrony własnej i pojedynków. Rzadko był wykorzystywany na polu walki.

Inny przykład długiego miecza to Wu Jian, był przede wszystkim cięższym, długim mieczem bojowym w przeciwieństwie do Wen Jian (tego poprzedniego) przeznaczonym do walki na polu walki.

Po za oficjalnym w Chinach ludowych nurtem sportowo-rekreacyjnego wushu nie ma takiego pojęcia jak miecz standardowy mierzony w centymetrach. Dlatego pytałem Cię czy chodzi Ci o sportowe odmiany Tai Chi.

W wushu tradycyjnym uprawianym w Chinach i w guoshu uprawianym nieoficjalnie lub półoficjalnie w Chinach oraz normalnie na Taiwanie, w Malezji, Singapurze, w Hong Kongu i generalnie wśród emigracji chińskiej, długość miecza dobiera się proporcjonalnie do budowy ciała szermierza.

Generalnie w Tai Chi mogą to być trzy różne długości: krótszy od tego który podajesz jako typowy.
Nazywa się Bi shou i jest bardzo krótkim mieczem, rodzajem sztyletu. Dobiera się go do długości przedramienia szermierza.

Średni, Tai Chi Jian, najczęściej spotykany, mierzony od ziemi do przestrzeni dolnego dantian, od początku głowni(klingi) do końca rękojeści.

I długi, też Tai Chi Jian, mierzony od ziemi do średniego dantian, dokładnie do podstawy mostka.
Ten rodzaj miecza w porównaniu do tego jaki określiłeś jako „standardowy" będzie właśnie mieczem długim.

Do tego jeszcze dochodzi różnica w ustawieniu gardy w zależności czy jest to północna czy południowa odmiana Tai Chi.

W północnych odmianach garda w stosunku do głowni jest ustawiona tak -(-------
„wąsami" w stronę głowni(klingi).

W odmianach południowych, Hong Kong, Kanton, Taiwan garda jest ustawiona odwrotnie,
tak -)------ „wąsami" w dół, stronę rękojeści.

Tai Chi w naszej szkole ma swoje korzenie w odmianach południowych, ale ćwiczymy różnymi rodzajami mieczy o różnej długości.

Tak, że odpowiadając na Twoje pytanie postawione na początku powiem, tak, mam doświadczenie w praktyce Tai Chi długim mieczem.

Do tematu jeszce wrócę.

Pozdrawiam,

TomaszTomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 20.12.11 o godzinie 00:48
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Szermierka Tai Chi

Bartosz S.:
Tomasz Nowakowski:
W tym, co tu piszesz o formach, na pewno się obaj zgadzamy. Jednak, nie sugeruj mi proszę tego, co ja myślę o formach Tai Ch i jak je odbieram. Nie popełniam błędu jak piszesz: „jak wiele osób, które uczą się taichi".

Jako osoba, której też Jarku też nie raz sugerowałeś autorstwo wypowiedzi, które nigdy nie miały miejsca, również i tutaj muszę raczej nieprzychylnie odnieść się do prób nauczania ex cathedra o co chodzi w Taiji Tomasza, który chyba o przyjęcie roli nauczyciela ani Ciebie ani nikogo na tym forum nie prosił. Stwierdzam przy tym (z pełną pokorą), że to, co reprezentuje sobą Tomasz w moim odczuciu zdecydowanie się wyróżnia na tle nauczycieli Taiji, których spotkałem. Ćwiczone przez niego formy wyraźnie są "obrazem" wewnętrznego ruchu, który posiada w ciele i który potrafi zaprezentować w konfrontacji. To wspaniale Jarku, że i Ty również odkryłeś, że Taiji to nie tylko formy.
Jezeli wiec wszyscy sie zgadzamy ze istota taijiquan to nie formy, nie a sensu od znajomosci jakiegos układu, uzalezniac miary postepu czy poziomu realizacji.
Nie traktuje Tomasza 'ex cathedra'
Odnosze sie do jego wypowiedzi i pytan najlepiej jak potrafie. Staram sie jasno przedstawic moj punkt widzenia i go uzasadnic.
Powtórze kolejny raz, nie zajmuje sie T. w swoich wypowiedziach i konkluzjach, jesli bezposrednio nie wkreca mnie w jakies swoje interpretacje. Pisze o pewnych zjawiskach, mitach, przekłamaniach. Nie mam pojecia jak naucza i jak cwiczy Tomasz i pisze raczej ogolnie o zjawisku.
I tego proponuje sie trzymac
Poruszamy sie w obszarze słów, interpretacji, opisow, przekonan. To z gory ogranicza zakres i mozliwosc oceny.
Przestancie byc tacy wrazliwi na kazdy podtekst i uogolnienie. Jesli to kogos nie dotyczy, nie ma powodu do utozsamiania sie.
Np. gdy pisze o nasladowaniu taijiquan, dlaczego ktos czuje sie urazony? Kazdy proces uczenia sie to nasladowanie. Zeby cokolwiek opanowac trzeba zaczac nasladowac nauczyciela.
albo okreslenie 'zabawa w sparing czy szermierke'. Nie rozumiem, co w tym dyskredytujacego.
Przeciez nie kpie, ani nie wysmiewam jak mi sie usiłuje przypiac, tylko tak to nazywam, tez sie w to bawie.
Wiec panowie troche dystansu i poczucia humoru. Dyskusja na forum ma swoje prawa jesli ma sie jakos zywo toczyc.
Mdli mnie jak czytam czasem jakies wzajemne laurki i paplanie bez wyrazu. Dobra dyskusja musi miec jakas tresc, ładunek, dotykac spraw z ktorymi czujemy sie zwiazani emocjonalnie.
Jesli zachowujemy kulture wypowiedzi bez osobistych epitetow jest ciekawa i dla dyskutujacych i czytajacych.Jarosław Jodzis edytował(a) ten post dnia 20.12.11 o godzinie 12:11
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Szermierka Tai Chi

Tomasz Nowakowski:

Do tego jeszcze dochodzi różnica w ustawieniu gardy w zależności czy jest to północna czy południowa odmiana Tai Chi.

W północnych odmianach garda w stosunku do głowni jest ustawiona tak -(-------
„wąsami" w stronę głowni(klingi).

W odmianach południowych, Hong Kong, Kanton, Taiwan garda jest ustawiona odwrotnie,
tak -)------ „wąsami" w dół, stronę rękojeści.

Tai Chi w naszej szkole ma swoje korzenie w odmianach południowych, ale ćwiczymy różnymi rodzajami mieczy o różnej długości.
Nie słyszałem o północnych lub południowych odmianach tai chi. Jest podział na polnocne i południowe np. shaolin, modliszka, czy ogolnie style walki południowe lub polnocne.
Ale takiego podziału w taichi ani w taijiquan dalibóg nie spotkałem.
Czy aby nie interpolujesz okreslenia style walki ogolnie, na taichi?
Taijiquan powstało i rozwineło sie raczej na polnocy, (Henan) na południe trafiło z podrozami YCF i popularnoscia yang, gdzies pewnie w latach 20-30, lub nawet pozniej, XX w.
Nie wykształciło sie zadne południowe taichi o wlasnej charakterystyce.
To co piszesz o mieczu tez odnosi sie raczej ogolnie do roznych stylow walki, niz do taichi.
Raczej jest jeden rodzaj tzw. taijijian uzywany w praktyce. Taki sredniej długosci, od podłoza do ca pepka, lub inaczej mierzac, gdy trzymamy go z boku w reku, to siega ca. ucha.
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Szermierka Tai Chi

Tomasz Nowakowski:
Jarosław Jodzis:
Macie?, a my nie mamy.
Moze po prostu napisz, "nie mam pojecia dlaczego tak sie to ustawia"
albo wymysl cos madrego o symbolice, meridianach i punktach akup.
Jak przychodzi do konkretów to robisz uniki.

Znowu próbujesz tym razem mnie obrażać.
A co tu niby obrazliwego. Ja jak czegos nie wiem, to pisze ze nie wiem, albo wymyslam interpretacje uzasadniajac.
Jesli piszesz ze wiesz, ale nie powiesz, bo najpierw musze sie pokajac, to brzmi to smiesznie.

Nie chcesz ty, sprobuje ja powymyslac interpretacje ustawienia 'dłoni miecza'

1. To taka symbolika. Złaczone dwa srodkowe palce symbolizuja miecz i sa efektywnym ustawieniem do prezyzyjnych atakow na punkty witalne. nie tylko miecz jest bronia, druga dłon tez moze atakowac.

2. Ma to znaczeniae energetyczne. To zamkniecie i połaczenie meridianow przechodzacych przez te dwa palce. srodkowe wyprostowane palce łacza sie i wzajemnie wzmacniaja energie, a pozostałe ugiete ale połaczone z kciukiem zamykaja obieg odpowiadajacych im meridianow, a kciuk naciskajac punkt u nasady paliczka pierwszego stawu palca serdecznego aktywuje ... (dla lepszego wrazenia powinno sie rzucic nazwami odpowiednich meridianow i punktow ale nie chce mi sie szukac tych szczegołow)

3. To taka pusta symbolika. kiedys ktos uczył sie formy z mieczem ale nie miał miecza pod reka i ustawiajac palce imitował ustawienia miecza. i tak to potem zostało i sie utrwaliło.
Mistrz CXW np nie przywiazuje do tego wielkiej wagi i w wielu miejscach w formie zmienił to ustawienie na normalnie otwarta dłan lub uchwyt oburacz.

Ma ktos jakies ciekawe własne lub z przekazu, interpretacje tego ustawienia?
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Szermierka Tai Chi

Jarosław Jodzis:
Tomasz Nowakowski:

Do tego jeszcze dochodzi różnica w ustawieniu gardy w zależności czy jest to północna czy południowa odmiana Tai Chi.

W północnych odmianach garda w stosunku do głowni jest ustawiona tak -(-------
„wąsami" w stronę głowni(klingi).

W odmianach południowych, Hong Kong, Kanton, Taiwan garda jest ustawiona odwrotnie,
tak -)------ „wąsami" w dół, stronę rękojeści.

Tai Chi w naszej szkole ma swoje korzenie w odmianach południowych, ale ćwiczymy różnymi rodzajami mieczy o różnej długości.
Nie słyszałem o północnych lub południowych odmianach tai chi. Jest podział na polnocne i południowe np. shaolin, modliszka, czy ogolnie style walki południowe lub polnocne.
Ale takiego podziału w taichi ani w taijiquan dalibóg nie spotkałem.
Czy aby nie interpolujesz okreslenia style walki ogolnie, na taichi?

Nie. To, że Jarku o czymś nie słyszałeś nie oznacza, że nie ma takiego podziału.

Przykładem może być na styl Wu (Wu nie Hao), który ma odmianę północną z Pekinu, odmianę Szanghajską i południową z Hong Kongu.
Bardzo znanym przedstawicielem północnej odmiany był nieżyjący już niestety mistrz Wu Tunan.
Na którego temat również wypowiadałeś się na forum.
Znanym europejskim przedstawicielem południowej odmiany z Hong Kongu jest Dan Docherty o którym też rozmawialiśmy na forum.

Podobnie jest w stylu Yang to bardzo bogaty styl i ma wiele odmian.
Taijiquan powstało i rozwineło sie raczej na polnocy, (Henan) na południe trafiło z podrozami YCF i popularnoscia yang, gdzies pewnie w latach 20-30, lub nawet pozniej, XX w.
Nie wykształciło sie zadne południowe taichi o wlasnej charakterystyce.

Poczytaj Jarku najpierw, porozmawiaj i poćwicz z ludźmi praktykującymi różne style zanim zaczniesz coś twierdzić na pewno.
To co piszesz o mieczu tez odnosi sie raczej ogolnie do roznych stylow walki, niz do taichi.
Raczej jest jeden rodzaj tzw. taijijian uzywany w praktyce. Taki sredniej długosci, od podłoza do ca pepka, lub inaczej mierzac, gdy trzymamy go z boku w reku, to siega ca. ucha.

Jak wyżej Jarku, zacznij się głębiej interesować tematem i wyjdź po za swoje ,podwórko".

To co tu piszesz o mieczu to bardza duże uproszczenie charakterystyczne raczej dla dzisiejszego oficjalnego wushu.
W Tai Chi Chuan związanym z guoshu i tradycyjnym wushu jest tak jak napisałem.
A nawet temat miecza jest jeszcze bardziej rozległy. Nie napisałem wszystkiego co wiem na ten temat.
Do tego jeszcze mimo, że od wielu lat zajmuję się badaniem tematu nie wiem wszystkiego. Wciąż odkrywam nowe rzeczy.Tomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 20.12.11 o godzinie 13:40
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Szermierka Tai Chi

Jarosław Jodzis:
Tomasz Nowakowski:
Jarosław Jodzis:

Macie?, a my nie mamy.
Moze po prostu napisz, "nie mam pojecia dlaczego tak sie to ustawia"
albo wymysl cos madrego o symbolice, meridianach i punktach akup.
Jak przychodzi do konkretów to robisz uniki.

Znowu próbujesz tym razem mnie obrażać.
A co tu niby obrazliwego. Ja jak czegos nie wiem, to pisze ze nie wiem, albo wymyslam interpretacje uzasadniajac.

To jest właśnie Twój problem, że jak czegoś nie wiesz to wymyślasz własne interpretacje przedstawiając je jako niepodważalne fakty.
A to, że przyznajesz się, że czegoś nie wiesz to ma być dowcip?

Przecież wystarczy prześledzić wiele Twoich wypowiedzi z ostatnich dwóch lat.

Jeśli nie wiesz nawet, że obrażasz ludzi to jak to jest z efektem Twojej wieloletniej praktyki Tai Chi rozwijącej świadomość, czucie, wrażliwość, umiejętność samorefleksji itp.
Jeśli nie wiesz, że obrażasz ludzi to Ci powiem: Obrażasz. I nie jest to tylko moje zdanie.
Jesli piszesz ze wiesz, ale nie powiesz, bo najpierw musze sie pokajac, to brzmi to smiesznie.

Nie napisałem, że wiem ale nie powiem. Znowu sugerujesz mi swoje własne interpretacje tego co prawdopobnie nieuważnie czytasz.

Napisałem, że mamy takie uzasadnienia ustawienie dłoni i że szerzej na ten temat chętnie Ci odpowiem jak zmienisz swoje zachowania na forum i styl swoich wypowiedzi.
Użyłem takiego argumentu dlatego, że uważam, że dwa lata to wystarczajaco dużo czasu żeby nauczyć się rozmawiać na ogólnie przyjętym poziomie kultury.
Po prostu moja cierpliwość do tonu wielu twoich wypowiedzi się kończy.
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Szermierka Tai Chi

Tomasz Nowakowski:
Jarosław Jodzis:
Tomasz Nowakowski:

Do tego jeszcze dochodzi różnica w ustawieniu gardy w zależności czy jest to północna czy południowa odmiana Tai Chi.

W północnych odmianach garda w stosunku do głowni jest ustawiona tak -(-------
„wąsami" w stronę głowni(klingi).

W odmianach południowych, Hong Kong, Kanton, Taiwan garda jest ustawiona odwrotnie,
tak -)------ „wąsami" w dół, stronę rękojeści.

Tai Chi w naszej szkole ma swoje korzenie w odmianach południowych, ale ćwiczymy różnymi rodzajami mieczy o różnej długości.
Nie słyszałem o północnych lub południowych odmianach tai chi. Jest podział na polnocne i południowe np. shaolin, modliszka, czy ogolnie style walki południowe lub polnocne.
Ale takiego podziału w taichi ani w taijiquan dalibóg nie spotkałem.
Czy aby nie interpolujesz okreslenia style walki ogolnie, na taichi?

Nie. To, że Jarku o czymś nie słyszałeś nie oznacza, że nie ma takiego podziału.
To ze podajesz taki podział, tez nie oznacza ze ma on podstawy zeby taki podział wprowadzac.
To ze obecnie od kilkudziesieciu lat cwiczy sie taichi tez na południu to fakt. Nie o tym pisze.
zaznaczam, ze nie ma charakterystycznego południowego taichi z odrebnymi cechami. to wszystko powielanie znanych wariantow yang, chen, wu.
Sa dwa odgałezienia stylu wu jedno wychodzace z yang drugie od chen. Oba sa z polnocy. To ze ktos z południa tez cwiczy ktorys z nich, nie oznacza poludniowego stylu. Miej jakies kryterium czym sie charakteryzuja szkoły poludniowe od polnocnych w zaleznosci od technik nie miejsca zamieszkania nauczycieli.

Podobnie jest w stylu Yang to bardzo bogaty styl i ma wiele odmian.
To tylko warianty wykonania poszczegolnych nauczycieli, nie wnoszace zadnych istotnych zmian do charakteru sztuki. Juz o tym pisałem


To co tu piszesz o mieczu to bardza duże uproszczenie charakterystyczne raczej dla dzisiejszego oficjalnego wushu.
W Tai Chi Chuan związanym z guoshu i tradycyjnym wushu jest tak jak napisałem.
A nawet temat miecza jest jeszcze bardziej rozległy. Nie napisałem wszystkiego co wiem na ten temat.
Do tego jeszcze mimo, że od wielu lat zajmuję się badaniem tematu nie wiem wszystkiego. Wciąż odkrywam nowe rzeczy.
Raczej to co ty piszesz odniosłbym do szerokiego nurtu miecza w chinskich sztukach walki.
Ten podział na rodzaje jelca, długosci, południowe i polnocne szkoły.
W taijiquan sposob wykonania, techniki i układ form determinuje długosc miecza.
Krotki prawiee sztylet, czy b. długi dwureczny to zupełnie inna kategoria technik i układów.
Nie spotkałem tego w taijiquan
Ale jak pisałem, jest duzy nurt taichi zyjacy własnym zyciem i eksperymentujacy z roznymi 'zabawkami'
Nie ma co tylko przedstawiac tego jako tradycji , standardu i przekazu przodkow w tej sztuce,
bo to wspołczesne zabawy.Jarosław Jodzis edytował(a) ten post dnia 20.12.11 o godzinie 14:07
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Szermierka Tai Chi

Tomasz Nowakowski:

To jest właśnie Twój problem, że jak czegoś nie wiesz to wymyślasz własne interpretacje przedstawiając je jako niepodważalne fakty.
A to, że przyznajesz się, że czegoś nie wiesz to ma być dowcip?
Chyba wszyscy tak robią? nie sadziszsz? Wymysla sie własne interpretacje i już wtedy uwaza sie, że sie wie. Dlatego warto czasem weryfikowac swoje interpretacje u kompetentnych doradcow.
Przeciez cała twoja wiedza o taichi z tego sie bierze. Czytasz cos, ogladasz i interpretujac i dodajac własne wyobrazenia i skojarzenia tworzysz swoja wersje zasad i sztuki.
o tym cały czas dyskutujemy.
Ja czasem mam inna.

Jeśli nie wiesz, że obrażasz ludzi to Ci powiem: Obrażasz. I nie jest to tylko moje zdanie.
Zalezy co kto uwaza za obraze. Moze ma sie po prostu zbyt wygorowane mniemanie o sobie i o tym co sie robi, jesli wszystko co ktos napisze krytycznego o sposobie interpretacji traktuje sie jako obraze. Jesli ja inaczej interpretuje zasady i sedno sztuki to to cie obraza?
Bo masz poczucie ze wszyscy powinni ci przytakiwac i traktowac jak straznika pieczeci prawdziwej wiedzy?
Jesli piszesz ze wiesz, ale nie powiesz, bo najpierw musze sie pokajac, to brzmi to smiesznie.

Nie napisałem, że wiem ale nie powiem. Znowu sugerujesz mi swoje własne interpretacje tego co prawdopobnie nieuważnie czytasz.

Napisałem, że mamy takie uzasadnienia ustawienie dłoni i że szerzej na ten temat chętnie Ci odpowiem jak zmienisz swoje zachowania na forum i styl swoich wypowiedzi.
Come on... czym to sie rozni od "wiem ale nie powiem dopoki sie nie pokajasz"
Jesli macie takie uzasadnienie, chetnie je zobacze. jestem ciekaw. To chyba nie tajemnica.
Po co pisac na forum, jesli mamy tylko poprzestawac na pretensjach i wytykaniu co kto mysli ze my myslimy i udawadniac ze mysli inaczej niz mysli i pisze.Jarosław Jodzis edytował(a) ten post dnia 20.12.11 o godzinie 14:27
Bartosz S.

Bartosz S. Psychoanalityk
jungowski,
psychoterapeuta

Temat: Szermierka Tai Chi

Jarosław Jodzis:
Bo masz poczucie ze wszyscy powinni ci przytakiwac i traktowac jak straznika pieczeci prawdziwej wiedzy?

Coraz bardziej chyba jasne się staje, że po prostu sam nie jesteś Jarku świadom tego, w jaki sposób dyskutujesz. Widać to wyraźnie po wielu przykładach przypisywania rozmówcom własnych stanów. W związku z tym kilkakrotnie już z Tomkiem z życzliwością próbowaliśmy tłumaczyć swoje obiekcje, ale chyba to nie ma już sensu...
Po co pisac na forum, jesli mamy tylko poprzestawac na pretensjach i wytykaniu co kto mysli ze my myslimy i udawadniac ze mysli inaczej niz mysli i pisze.

Nie zauważyłem, by tego typu rzeczy pojawiły się na tym forum poza rozmowami, w których jesteś uczestnikiem.
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Szermierka Tai Chi

Jarosław Jodzis:
Tomasz Nowakowski:

To jest właśnie Twój problem, że jak czegoś nie wiesz to wymyślasz własne interpretacje przedstawiając je jako niepodważalne fakty.
A to, że przyznajesz się, że czegoś nie wiesz to ma być dowcip?
Chyba wszyscy tak robią? nie sadziszsz?

Nie sądzę. Postępuję inaczej i mam inne doświadczenia. Mało tego, w życiu, po za tym forum, trzymam się od takich „wszystkich" z daleka.
Tu nie mam innej możliwości, jestem też moderatorem forum.
Dlatego warto czasem weryfikowac swoje interpretacje u kompetentnych doradcow.
Przeciez cała twoja wiedza o taichi z tego sie bierze.

Dokładnie. Cała moja wiedza o Tai Chi bierze się przede wszystkim z praktyki weryfikowanej przez kompetentnych doradców.
Czytasz

Oczywiście, że czytam, myślę i weryfikuję z praktyką i doświadczonymi ludźmi.
Tobie też bym radził poczytać. Wiesz Jarku oprócz pisania to bardzo przydatna umiejętność.
Całe cywilazcje dzięki temu powstawały, rozwijały się i trwały. W tym również chińska.
cos, ogladasz i interpretujac i dodajac własne wyobrazenia i skojarzenia tworzysz swoja wersje zasad i sztuki.

Znowu sugerujesz swoje własne wyobrażenia na mój temat. Nie widziałeś mnie przecież z grubsza ćwierć wieku. To bardzo długo Jarku.
Po za tym, ta moja interpretacja jest zgodna prawie ze wszystkimi innymi interpretacjami Tai Chi Chuan. A co dla mnie najważniejsze, działa.


Jeśli nie wiesz, że obrażasz ludzi to Ci powiem: Obrażasz. I nie jest to tylko moje zdanie.
Jesli ja inaczej interpretuje zasady i sedno sztuki to to cie obraza?

To mnie nie obraża.
Bo masz poczucie ze wszyscy powinni ci przytakiwac i traktowac jak straznika pieczeci prawdziwej wiedzy?

Nie mam takiego poczucia.
Jesli piszesz ze wiesz, ale nie powiesz, bo najpierw musze sie pokajac, to brzmi to smiesznie.

Nie napisałem, że wiem ale nie powiem. Znowu sugerujesz mi swoje własne interpretacje tego co prawdopobnie nieuważnie czytasz.

Napisałem, że mamy takie uzasadnienia ustawienie dłoni i że szerzej na ten temat chętnie Ci odpowiem jak zmienisz swoje zachowania na forum i styl swoich wypowiedzi.
Come on... czym to sie rozni od "wiem ale nie powiem dopoki sie nie pokajasz"

To bardzo duża różnica. Nikt nie oczekuje od Ciebie żebyś się kajał. Nie obrażaj ludzi i zachowuj się jak na prawdziwego profesjonalistę przystało to, nie będziesz się musiał tak rozwlekle tłumaczyć.

Po za tym Jarku, myślę (może się mylę), że ten rodzaj dyskusji jaki usiłujesz ze mną prowadzić, nikogo po za Tobą nie interesuje.

Dlatego proponuję wrócić do tematu szermierki. Ja przynajmniej to zrobię. I tak jak pisałem niedawno Konradowi, kolejne Twoje wypowiedzi nie związane z tematem na początek będę ignorował.Tomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 20.12.11 o godzinie 16:50

Temat: Szermierka Tai Chi

Tomasz Nowakowski:
Do tego jeszcze dochodzi różnica w ustawieniu gardy w zależności czy jest to północna czy południowa odmiana Tai Chi.

W północnych odmianach garda w stosunku do głowni jest ustawiona tak -(-------
„wąsami" w stronę głowni(klingi).

W odmianach południowych, Hong Kong, Kanton, Taiwan garda jest ustawiona odwrotnie,
tak -)------ „wąsami" w dół, stronę rękojeści.
Pozdrawiam,

Tomasz
Do tej pory zawsze spotykalem sie z twierdzeniem, ze rodzaj jelca jest zalezny od okresu kiedy dany egzemplarz powstal (dynastia Ming, Qing itd.). Skad pochodza informacje o wplywie pochodzenia geograficznego na rodzaj i kszalt jelca?
Dariusz Szymik

Dariusz Szymik nauczyciel, zs nr 1

Temat: Szermierka Tai Chi

Marcin Z.:
Tomasz Nowakowski:
Do tego jeszcze dochodzi różnica w ustawieniu gardy w zależności czy jest to północna czy południowa odmiana Tai Chi.

W północnych odmianach garda w stosunku do głowni jest ustawiona tak -(-------
„wąsami" w stronę głowni(klingi).

W odmianach południowych, Hong Kong, Kanton, Taiwan garda jest ustawiona odwrotnie,
tak -)------ „wąsami" w dół, stronę rękojeści.
Pozdrawiam,

Tomasz
Do tej pory zawsze spotykalem sie z twierdzeniem, ze rodzaj jelca jest zalezny od okresu kiedy dany egzemplarz powstal (dynastia Ming, Qing itd.). Skad pochodza informacje o wplywie pochodzenia geograficznego na rodzaj i kszalt jelca?
Też mnie to zastanowiło.Strasznie niepraktyczne.
Dariusz Szymik

Dariusz Szymik nauczyciel, zs nr 1

Temat: Szermierka Tai Chi

Tomasz Nowakowski:
Dariusz Szymik:
Tomasz Nowakowski:
Dariusz Szymik:
Czy ktoś miał doświadczenie z formą z mieczem długim (czy dłuższym) niż standardowy w tai chi?

Co rozumiesz Darku przez standardowy? Masz na myśli sportową odmianę Tai Chi?
I co rozumiesz przez długi? Po za tym, że dluższy od standardowego jak określiłeś w tym pytaniu?
przez długi rozumiem długi

Przepraszam Darku, że czekasz na odpowiedź, ale dyskusja nam się trochę rozwinęła:-)

Poruszyłeś w swoich pytaniach parę ciekawych wątków i chcę napisać trochę więcej na ten temat.
Zacznę od końca.

Pytałem Cię co rozumiesz przez długi miecz dlatego, że chciałem się upewnić czy nie chodzi Ci przypadkiem o jakiś konkretny rodzaj miecza. W szermierce gong fu jest wiele różnych rodzajów miecza prostego.

Na przykład, z długich mieczy może to być Wen Jian długi miecz ale stosunkowo lekki. Używany był głównie przez wykształcone i bogate warstwy społeczeństwa do obrony własnej i pojedynków. Rzadko był wykorzystywany na polu walki.

Inny przykład długiego miecza to Wu Jian, był przede wszystkim cięższym, długim mieczem bojowym w przeciwieństwie do Wen Jian (tego poprzedniego) przeznaczonym do walki na polu walki.

Po za oficjalnym w Chinach ludowych nurtem sportowo-rekreacyjnego wushu nie ma takiego pojęcia jak miecz standardowy mierzony w centymetrach. Dlatego pytałem Cię czy chodzi Ci o sportowe odmiany Tai Chi.

W wushu tradycyjnym uprawianym w Chinach i w guoshu uprawianym nieoficjalnie lub półoficjalnie w Chinach oraz normalnie na Taiwanie, w Malezji, Singapurze, w Hong Kongu i generalnie wśród emigracji chińskiej, długość miecza dobiera się proporcjonalnie do budowy ciała szermierza.

Generalnie w Tai Chi mogą to być trzy różne długości: krótszy od tego który podajesz jako typowy.
Nazywa się Bi shou i jest bardzo krótkim mieczem, rodzajem sztyletu. Dobiera się go do długości przedramienia szermierza.

Średni, Tai Chi Jian, najczęściej spotykany, mierzony od ziemi do przestrzeni dolnego dantian, od początku głowni(klingi) do końca rękojeści.

I długi, też Tai Chi Jian, mierzony od ziemi do średniego dantian, dokładnie do podstawy mostka.
Ten rodzaj miecza w porównaniu do tego jaki określiłeś jako „standardowy" będzie właśnie mieczem długim.

Do tego jeszcze dochodzi różnica w ustawieniu gardy w zależności czy jest to północna czy południowa odmiana Tai Chi.

W północnych odmianach garda w stosunku do głowni jest ustawiona tak -(-------
„wąsami" w stronę głowni(klingi).

W odmianach południowych, Hong Kong, Kanton, Taiwan garda jest ustawiona odwrotnie,
tak -)------ „wąsami" w dół, stronę rękojeści.

Tai Chi w naszej szkole ma swoje korzenie w odmianach południowych, ale ćwiczymy różnymi rodzajami mieczy o różnej długości.

Tak, że odpowiadając na Twoje pytanie postawione na początku powiem, tak, mam doświadczenie w praktyce Tai Chi długim mieczem.

Do tematu jeszce wrócę.

Pozdrawiam,

Tomasz
Co do długości mieczy to dotyczy to też rękojeści?Chodzi o to,czy to miecze dwuręczne?
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Szermierka Tai Chi

Dariusz Szymik:
Marcin Z.:
Tomasz Nowakowski:
Do tego jeszcze dochodzi różnica w ustawieniu gardy w zależności czy jest to północna czy południowa odmiana Tai Chi.

W północnych odmianach garda w stosunku do głowni jest ustawiona tak -(-------
„wąsami" w stronę głowni(klingi).

W odmianach południowych, Hong Kong, Kanton, Taiwan garda jest ustawiona odwrotnie,
tak -)------ „wąsami" w dół, stronę rękojeści.
Pozdrawiam,

Tomasz
Do tej pory zawsze spotykalem sie z twierdzeniem, ze rodzaj jelca jest zalezny od okresu kiedy dany egzemplarz powstal (dynastia Ming, Qing itd.). Skad pochodza informacje o wplywie pochodzenia geograficznego na rodzaj i kszalt jelca?
Też mnie to zastanowiło.Strasznie niepraktyczne.

Dlaczego niepratyczne? Co przez to rozumiesz? Oczywiście odpowiem Ci na to pytanie , ale chciałbym wiedzieć co widzisz w tym niepraktycznego. Wprost przeciwnie ma to swoje uzasadnienia. I jest bardzo praktyczne w zależności jakiego rodzaju technik się używa i w jakim kontekście (sytuacji). Wlaściwie już Ci na to odpowiedziałem. Odpowiadając Marcinowi Z. na jego pytanie.Tomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 21.12.11 o godzinie 03:09
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Szermierka Tai Chi

Dariusz Szymik:
Co do długości mieczy to dotyczy to też rękojeści?Chodzi o to,czy to miecze dwuręczne?

Tak. Dotyczy to też rękojeści. Pisałem o tym odpowiadając na Twoje pytanie. Długość miecza mierzy się nie od długości klingi, ale od jej początku do końca rękojeści.
Pisałem, że są różne długości miecza. Średni, od początku klingi do końca rękojeści. Ustawiony proporcjonalnie w ten sposób, że początek klingi opiera się o ziemię, koniec rękojeści sięga przestrzeni dolnego dantian.
Długi, początek klingi opiera się o ziemię, koniec rękojeści sięga podstawy mostka. Czyli początku wyrostka mieczowego.

To, czy to jest miecz jednoręczny, czy dwuręczny w mieczach długich zależy od użytej techniki.Tomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 21.12.11 o godzinie 03:00
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Szermierka Tai Chi

Marcin Z.:
Tomasz Nowakowski:
Do tego jeszcze dochodzi różnica w ustawieniu gardy w zależności czy jest to północna czy południowa odmiana Tai Chi.

W północnych odmianach garda w stosunku do głowni jest ustawiona tak -(-------
„wąsami" w stronę głowni(klingi).

W odmianach południowych, Hong Kong, Kanton, Taiwan garda jest ustawiona odwrotnie,
tak -)------ „wąsami" w dół, stronę rękojeści.
Pozdrawiam,

Tomasz
Do tej pory zawsze spotykalem sie z twierdzeniem, ze rodzaj jelca jest zalezny od okresu kiedy dany egzemplarz powstal (dynastia Ming, Qing itd.). Skad pochodza informacje o wplywie pochodzenia geograficznego na rodzaj i kszalt jelca?

Z praktyki. Konsultacji z moim glównym nauczycielem, innymi moimi nauczycielami z którymi pracowałem i ludźmi praktykujacymi szermierkę Tai Chi. Także z moich badań nad historią rozwoju szermierki.

Ustawienie jelca w odmianach północnych w taki sposób: -(------ uzasadnione jest tym, że przeważały w tego rodzaju szermiece techniki stosowane w bardziej otwartej przestrzeni. Taki rodzaj ustawienia jelca (gardy) umożliwia łatwiejsze blokowanie miecza i „wyłamywanie" go, wytrącanie z ręki przeciwnika.

Ustawienie jelca (gardy) w stylach południowych w taki sposób -)------- było spowodowane tym, że pojedynki szermiercze odbywały się w małych przestrzeniach wielkich miast. Przeważały techniki defensywne. Ustawienie jelca miecza w sposób charakterystyczny dla stylów południowych umożliwiało blokowanie miecza przez ześlizgiwanie się głowni po tak ustawionej gardzie.
Sprawdziłem to w praktyce. Jest to bardzo logiczne.
Generalnie w stylach południowych ze względu na przestrzeń techniki były bardziej zwarte, oszczędne, z wykorzystaniem małych przestrzeni.
Oczywiście jest to pewnego rodzaju uogólnienie. Zawsze w historii ludzkości istniało zjawisko przenikania kultur, tylko w różnym tempie. Nie tylko w historii kultury europejskiej, również chińskiej. Jak również przenikanie kultur między wschodem i zachodem.Tomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 21.12.11 o godzinie 02:55
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Szermierka Tai Chi

Tomasz Nowakowski:

Ustawienie jelca w odmianach północnych w taki sposób: -(------ uzasadnione jest tym, że przeważały w tego rodzaju szermiece techniki stosowane w bardziej otwartej przestrzeni. Taki rodzaj ustawienia jelca (gardy) umożliwia łatwiejsze blokowanie miecza i „wyłamywanie" go, wytrącanie z ręki przeciwnika.

Ustawienie jelca (gardy) w stylach południowych w taki sposób -)------- było spowodowane tym, że pojedynki szermiercze odbywały się w małych przestrzeniach wielkich miast. Przeważały techniki defensywne. Ustawienie jelca miecza w sposób charakterystyczny dla stylów południowych umożliwiało blokowanie miecza przez ześlizgiwanie się głowni po tak ustawionej gardzie.
Sprawdziłem to w praktyce. Jest to bardzo logiczne.
Generalnie w stylach południowych ze względu na przestrzeń techniki były bardziej zwarte, oszczędne, z wykorzystaniem małych przestrzeni.
Oczywiście jest to pewnego rodzaju uogólnienie. Zawsze w historii ludzkości istniało zjawisko przenikania kultur, tylko w różnym tempie. Nie tylko w historii kultury europejskiej, również chińskiej. Jak również przenikanie kultur między wschodem i zachodem.
Kuriozalne wyjasnienia. Jesli przestrzen ma ograniczac zasieg to nie uzywa sie miecza.
To takie kombinowanie, jesli w opisach styli południowych podaje sie, ze sa mniej 'przestrzenne', co zwiazane jest głownie z formami recznymi i uzywaniu raczej broni krotkiej, (typu np miecze motylkowe vingtsun itp). to i kształt jelca niby sie w to wpisuje.
Tomku nie obrazaj sie znowu, ale piszesz bzdury.

Co ma wspolnego kształt jelca z zasiegiem technik?
Oczywiste, ze rozne kształty miecza zwiazane sa z epoka i rozwojem technik szermierki.
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Szermierka Tai Chi

Bartosz S.:
Jarosław Jodzis:
Bo masz poczucie ze wszyscy powinni ci przytakiwac i traktowac jak straznika pieczeci prawdziwej wiedzy?

Coraz bardziej chyba jasne się staje, że po prostu sam nie jesteś Jarku świadom tego, w jaki sposób dyskutujesz. Widać to wyraźnie po wielu przykładach przypisywania rozmówcom własnych stanów. W związku z tym kilkakrotnie już z Tomkiem z życzliwością próbowaliśmy tłumaczyć swoje obiekcje, ale chyba to nie ma już sensu...
Po co pisac na forum, jesli mamy tylko poprzestawac na pretensjach i wytykaniu co kto mysli ze my myslimy i udawadniac ze mysli inaczej niz mysli i pisze.

Nie zauważyłem, by tego typu rzeczy pojawiły się na tym forum poza rozmowami, w których jesteś uczestnikiem.
Tak, jestem swiadom tego ze poruszamy sie w roznych przestrzeniach. Moje postrzeganie taijiquan i zasad jest ze tak powiem 'ortodoksyjne' cokolwiek to znaczy. Na tyle rozne od utrwalonego stereotypu, ze trudne do zaakceptowania dla reprezentantow tegoż. Ale zamiast dyskutowac na argumenty i bronic własnych interpretacji przechodzi sie do typowej defensywy przy braku argumentow.
tj. typu
'na ten temat nie bede z panem rozmawiał'
'pan panie posle ciagle obraza i z tego typu argumentami nie bede dyskutował'
'panskie argumenty sa nie do przyjecia i wszyscy wiedza ze pan wygaduje bzdury'

gdy zbierza sie tzw. 'klaka' potakiwaczy moga zakrzyczec kazdego.

Tak, jestem dla utozsamiajacych sie ze stereotypem jak ciern na tylku, ciagle uwierajacy i zmuszajacy do obrony swoich wymyslanych interpretacji, przed moimi argumentami.
Jesli ma sie mocne centrum i przekonanie o wartosci własnych przekonan, z łatwoscia obroni sie przed kazdym poddawaniem w watpliwosc.
Odczepcie sie wiec od pseudo analiz co do moich stanow i poczytalnosci, a zacznijcie bronic sie argumentami w dyskusji.
Bartosz S.

Bartosz S. Psychoanalityk
jungowski,
psychoterapeuta

Temat: Szermierka Tai Chi

Jarosław Jodzis:
Tak, jestem swiadom tego ze poruszamy sie w roznych przestrzeniach. Moje postrzeganie taijiquan i zasad jest ze tak powiem 'ortodoksyjne' cokolwiek to znaczy. Na tyle rozne od utrwalonego stereotypu, ze trudne do zaakceptowania dla reprezentantow tegoż. Ale zamiast dyskutowac na argumenty i bronic własnych interpretacji przechodzi sie do typowej defensywy przy braku argumentow.
tj. typu
'na ten temat nie bede z panem rozmawiał'
'pan panie posle ciagle obraza i z tego typu argumentami nie bede dyskutował'
'panskie argumenty sa nie do przyjecia i wszyscy wiedza ze pan wygaduje bzdury'

gdy zbierza sie tzw. 'klaka' potakiwaczy moga zakrzyczec kazdego.

Tak, jestem dla utozsamiajacych sie ze stereotypem jak ciern na tylku, ciagle uwierajacy i zmuszajacy do obrony swoich wymyslanych interpretacji, przed moimi argumentami.
Jesli ma sie mocne centrum i przekonanie o wartosci własnych przekonan, z łatwoscia obroni sie przed kazdym poddawaniem w watpliwosc.
Odczepcie sie wiec od pseudo analiz co do moich stanow i poczytalnosci, a zacznijcie bronic sie argumentami w dyskusji.

Jarku, zaiste przypisujesz sobie chwalebną rolę. Jednakże to Tobie puszczają nerwy, gdy ktoś dyskutuje nie po Twojej myśli. Wystarczy spojrzeć, jak rozzłościła Cię dyskusja o jelcach, skoro nie potrafisz się ograniczyć do argumentów i zaraz wyrzucasz rozmówcy "bzdury" i "kurioza". Wnoszę, że w opisanej przez Ciebie relacji bycia "cierniem na tyłku" jesteś raczej po stronie owego udręczonego tyłka. Pozdrawiam.Bartosz S. edytował(a) ten post dnia 21.12.11 o godzinie 16:08

Następna dyskusja:

Nowa książka o Tai Chi




Wyślij zaproszenie do