Temat: Dwa pytania :)
Odnośnie pierwszego pytania - pomijając takie kwestie jak brak doświadczenia, wiedzy itd., wydaje mi się, że główną trudnością jest fakt, że manager jest młody i zarządza ludźmi starszymi od siebie = ludźmi z większym doświadczeniem. Szczególnie, jeśli do tej pory byli na równorzędnym stanowisku z osobą, która awansowała na managera.
Oczywiście kompetencji potrzebnych jest mnóstwo, nie można być liderem, jeśli ma się zasadnicze problemy z organizacją swojej pracy, podejmowaniem decyzji, realizowaniem projektów na czas itd. Myślę, że warto podkreślić szacunek wobec pracowników, w szczególności wobec ich większego doświadczenia, umiejętność wykorzystania potencjału swoich pracowników i ich wiedzy. Pracownik musi wiedzieć, że w razie pytań i problemów może przyjść do swojego managera, a ten nawet jeśli nie zna odpowiedzi to nie zbywa go/zapomina o sprawie, tylko szuka rozwiązania. Może brzmi górnolotnie, ale przecież chodzi o lidera, a nie tylko o sprawnego administratora.