Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Etapy doskonalenia pracowników

W innym poście opisałem czteroetapowy sposób pozyskiwania kompetencji (przedstawionych bardziej dogłębnie aniżeli wyłącznie określony zasób informacji). Aby taki stan miał możliwość zaistnieć, niezbędne jest rozpoczęcie przyswajania wiadomości, występującego po tradycyjnym nauczaniu. Teorią, która sprawuje funkcję wspomagającą w czasie jego realizacji, w czasie moich szkoleń była technika trzech liter A, zdefiniowana dzięki znaczeniu takich wyrazów: wiadomości teoretyczne, kompetencje praktyczne, działanie. Źródło: Gry Menedżerskie - Artykuły
Podstawowym krokiem do skutecznego przyswajania informacji bywa wzbudzenie motywacji u uczniów. Oni muszą chcieć się uczyć. Ten etap to awareness.

Drugim poziomem w procesie dydaktycznym bywa pewna zmiana przewodniej idei szkolenia do wymagań uczestników szkolenia. Nigdy nie prowadziłem dwa razy w ten sam sposób identycznego wykładu lub wystąpienia. Gdy uczę planowania i ustalania celów pracowników będących personelem w hotelu, przygotowuję zadania odpowiednie do tego typu klientów. Gdy mam na szkoleniu kadrę operatora GSM – wtedy piszę case study z sektora teleinformatycznego. Takie projekty to niby identyczny obszar, tak naprawdę należy realizowane projekty edukacyjne „kroić na miarę" oczekiwań danej instytucji. Ten poziom to „abilities”.

Ostatni etap „work” – inaczej wprowadzenie w praktykę zasad opisanych w teorii. Najczęściej osoby biorące udział w szkoleniu idą do domu, gubią notatki i w obszarze, z którego byli szkoleni nic się nie zmienia. Nauczyciel jednak nie powinien kończyć procesu edukacyjnego po lekcjach. Jest przecież opłacany za użycie teorii w praktyce organizacyjnej.
Michał Prawda
Redaktor tego komentarza jest absolwentem kierunku germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego i studiów podyplomowych z obszaru astronomii. Posiada certyfikat Konsultanta Przywództwa Osobistego NMF. Pracuje w Opolu. Od trzynastu sezonów szkoli i kreuje gry dotyczące kreatywności w branży „hotelarstwo i gastronomia”.

O TYM PISZEMY:
Gry Biznesowe
Treningi menedżerskie
Gry komputerowe
Lider i menedżer
Zarządzanie dla brygadzistów
Planowanie strategiczne
Eventy firmowe
Opracowania dla moderatorów gier