Temat: Jak powstają bestsellery w Niemczech ? Zakończyła się...

W piątek 16 października zakończyła się tygodniowa wizyta grupy polskich wydawców w Niemczech. Podróż zorganizowana została przez Centrum Informacji o Książce Niemieckiej w Warszawie i Polską Izbę Książki w ramach projektu „Książka non-fiction (humanistyka, nauki społeczne, biografie etc.; książka naukowa, popularnonaukowa) na niemieckim rynku książki - podróż informacyjna redaktorów z wydawnictw polskich do Niemiec”. Projekt jest finansowany przez Frankfurckie Targi Książki i Polską Izbę Książki oraz uzyskał wsparcie finansowe ze strony Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Autorem projektu jest Nina Klein, dyrektor Centrum Informacji o Książce Niemieckiej w Warszawie.
Polscy wydawcy spotkali się z przedstawicielami niemieckich wydawnictw, a także firm dystrybucyjnych. Cykl spotkań zainaugurowała wizyta w istniejącej od 25 lat niezależnej księgarni Literaturhandlung w Monachium, której założycielka i właścicielka Rachel Salamander zaprezentowała prace placówki specjalizującej się w tematyce judaistycznej. Kolejne punkty programu to wizyta w księgarni należącej do sieci Hugendubel w centrum Monachium liczącej 3500 mkw. na sześciu piętrach, dyskusja w wydawnictwie C.H.Beck, jednym z najstarszych wydawnictw w Europie, zalożonym w 1763 roku, oraz prezentacja niemieckiej części międzynarodowej grupy wydawniczej Random Hause. Odbyły się także spotkania z innymi wydawcami jak wydawnictwo Antje Kunstmann, Piper czy Carl Hanser, których przedstawiciele podkreślali swoją niezależną pozycję na niemieckim rynku. Polscy wydawcy uczestniczyli tez w otwarciu corocznej największej w Bawarii wystawy książek "Müchner Bücherschau" zorganizowanej po raz 48. Na koniec pobytu w Monachium goście z Polski spotkali się z przedstawicielami Instytutu Goethego w siedzibie centrali tej instytucji, gdzie dyskutowano o zasadach wsparcia finansowego udzielanego przez Instytut Goethego dla tłumaczeń książek niemieckich na języki obce, z którego już od lat korzystają nasi wydawcy. W spotkaniu wziął też udział dr Olaf Meier z wydawnictwa Campus z Frankfurtu, który przedstawił referat „Książka non-fiction - jak powstaje bestseller”.
W Berlinie odbyła się całodniowa konferencja w Literarisches Colloqium z udziałem przedstawicieli wydawnictw: Ch. Links, S.Fischer, Marebuchverlag, Rowohlt, Hoffmann und Campe, Booklett.Brodersen & Company oraz Wallstein, a program zakończyła wizyta w berlińskim oddziale Instytutu Goethego i spotkanie z wydawnictwem Aufbau.
W podróży uczestniczy ośmiu polskich redaktorów oraz dwie osoby z BIZ - Nina Klein i Monika Lipska. Redaktorzy reprezentują następujące wydawnictwa: Bertelsmann Media, Magnum, W.A.B., Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo Naukowe Scholar, SIC!, Jeden Świat, WAM oraz „Magazyn Literacki KSIĄŻKI”. Wszyscy uczestnicy podróży studyjnej podkreślali dobrą organizację wizyty, a także byli bardzo zadowoleni z nawiązanych kontaktów. Z pewnością w najbliższym czasie będziemy więcej slyszeć o konkretnych wynikach przeprowadzonych rozmów.
(pd)