Tomasz
Czech
Doradca Podatkowy z
doświadczeniem w
bankowości
Temat: zwolnienie dla refatkurowanych usług pocztowych
Koncepcja możliwości utrzymywania zwolnienia dla refakturowanych usług pocztowych opiera się na brzmieniu tego zwolnienia z art. 43 ust, 1 pkt 17:Oczywiście nie bierzemy pod uwagę art. 132 Dyrektywy, jako przepisu który jest niekorzystny dla podatnika, a w związku z faktem, iż nie został zaiplementowany do przepisów krajowych, nie rodzi skutków prawnych dla podatników.
17) usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną – realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych;
Zwróćcie uwagę, że tu ustawa posługuje się zwrotem - realizowane.
Przedmiotem opodatkowania jest natomiast zgodnie z art. 5 odpłatne świadczenie usług.
Nowododany ust.2a do art. 8 mówiący o refakturowaniu również posługuje się pojęciem świadczenia usług:
2a. W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Definicję świadczenia usług mamy w art. 8:
1. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Brak natomiast definicji legalnej realizowania – zgodnie z definicją słownikową realizacja oznacza: wprowadzenie czegoś w życie, zastosowanie w praktyce.
Można stąd wysnuć wniosek, że oczywiście w takim przypadku usługa jest świadczona przez podatnika który odsprzedaje ale może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania ponieważ jest realizowana przez Pocztę.
Ustawodawca chciał inaczej ale wyszło jak wyszło.