Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: zaliczenie nadpłaty VAT na lokalne

I FSK 577/11 - Wyrok NSA
Data orzeczenia
2012-01-20

jak się Wam podoba ten wyrok?

a jeśli, wyrok się podoba, to jak ocenić przepisy OP w tym zakresie.

Ja mam wątpliwości tego rodzaju, że mamy tu do czynienia z różnymi wierzycielami podatkowymi
i zaliczenie nadpłaty (zwrotu) na poczet zobowiązań może prowadzić do pokrzywdzenia wierzyciela podatkowego

z punktu widzenia dłużnika to wszystko jedno, ale patrząc na sytuację wierzyciela, to jest problem

US nie zwraca kasy. Gmina nie dostaje kasy.
Czy są jakieś procedury, aby gmina dostała należny podatek?
Szukałem kiedyś i nie znalazłem.

Jeśli nawet uznać, że faktycznie przepisy OP na to pozwalają, to czy nie powinno się zmienić przepisów...

Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: zaliczenie nadpłaty VAT na lokalne

Widzę, że wchodzimy ostatnio w tematy proceduralne :)

Nie ma uzasadnienia, ale jeżeli dobrze odgaduję intencję, to możnaby zaliczyć w zasadzie każdą należność publicznoprawną na każdą inną, a potem niech się organy martwią, kto kiedy komu ile i na co zaliczył. No to by była po prostu rewolucja.
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: zaliczenie nadpłaty VAT na lokalne

Nie tylko ile zaliczył, ale - skoro zaliczenie następuje z urzędu - to niech się organy martwią kto, kiedy, komu i ile powinien był zaliczyć tego zwrotu lub nadpłaty.
Wiec jak jest do zapłaty podatek od nieruchomosci w 1000 gmin w kraju, to prosze bardzo :-)

konto usunięte

Temat: zaliczenie nadpłaty VAT na lokalne

Jakieś regulacje prowadzenia kart kontowych muszą być, ale to są raczej uregulowania wewnętrzne, być może dlatego mógł Pan tego nie znaleźć.
Być może również do tej pory nikt nie przewidział sytuacji, w której należna nadwyżka zadysponowana przez podatnika do zarachowania na poczet innego tytułu zostanie przemieszczona poza dotychczasowego dysponenta.
Ponieważ jednak przepisy zawsze mówią, kto jest beneficjentem z tytułu danego podatku, to nie wydaje mi się, żeby gmina nie dostała kasy - po prostu urząd skarbowy będzie te pieniądze musiał jej przelać na konto.
Na podobnej zasadzie podatnik nie dostanie zwrotu kosztów postępowania przed sądem od organu podatkowego, jeśli ma zaległości, toczy się wobec niego postępowanie egzekucyjne etc.
Tu moim zdaniem Ordynacja podatkowa słusznie rozgranicza dwie strony: aparat władzy publicznej z jednej i obywatel - z drugiej. Jeśli w obrębie tego aparatu mają zapaść jakieś rozliczenia, to nie powinno to spędzać snu z powiek obywatelowi.
Ja tam, nic bym nie zmieniał :)
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: zaliczenie nadpłaty VAT na lokalne

Piotr W.:
Tu moim zdaniem Ordynacja podatkowa słusznie rozgranicza dwie strony: aparat władzy publicznej z jednej i obywatel - z drugiej. Jeśli w obrębie tego aparatu mają zapaść jakieś rozliczenia, to nie powinno to spędzać snu z powiek obywatelowi.
Ja tam, nic bym nie zmieniał :)


Zawsze uważałem, że fiskus potrzebuje po prostu wymiany pokoleniowej :-)
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: zaliczenie nadpłaty VAT na lokalne

Piotr W.:
Jakieś regulacje prowadzenia kart kontowych muszą być, ale to są raczej uregulowania wewnętrzne, być może dlatego mógł Pan tego nie znaleźć.

Jak to wewnętrzne.
Jest ustawa o dochodach j.s.t.
Jest Konstytucja.

A w ten sposób j.s.t. nie dostaje swojej kasy. Zgodnie z prawem (?) nie osiąga dochodu, który jej się zgodnie z prawem należy.
Wątpię, aby były procedury, które by pozwalałby na przekazanie takiej nadpłaty wierzycielowi, na poczet którego wierzytelności podatkowej zaliczono tę kwotę.

Zwróćcie jeszcze uwagę, że ten wyroku zapadł w następstwie interpretacji.
Mamy jedną taką sprawę w Kancelarii (z rolnym bodajże) - o którą się "kłóciliśmy" wewnętrznie pół roku temu - i problem proceduralny nam jeszcze wychodzi. Jak mianowicie przymusić organ do pożądanego działania (zaliczenia).

konto usunięte

Temat: zaliczenie nadpłaty VAT na lokalne

Może źle to ująłem. Moim zdaniem wygląda (lub raczej powinno wyglądać) to tak:
Jak wiadomo, polityka rachunkowości jednostki leży w gestii jej kierownika, a zatem są to ustalenia wewnętrzne. Zarówno operacje wewnątrz jednostki, jak i wykonywanie operacji zewnętrznych powinno być uregulowane w tej polityce (czy jak to się tam w rachunkowości budżetowej nazywa). Oczywiście to, kto jest beneficjentem i w efekcie, komu wysłać pieniądze z nadpłaty wynika już z ustaw i Konstytucji.
Osobiście nie widzę powodu, dla którego urząd skarbowy miałby tych pieniędzy nie przelewać na konto j.s.t. celem ich zarachowania na karcie kontowej danego podatnika i wrzucenia do odpowiedniego strumyczka ... woreczka.
Dlatego też uważam, że skoro jednym ze sposobów wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jest zaliczenie nadpłaty, to podatnik po wydaniu prawidłowej dyspozycji powinien przestać się martwić.
Natomiast, gdy w związku z potencjalnie możliwym [ ;-)] brakiem należytego przepływu informacji pomiędzy urzędami, j.s.t. upomni się o należną jej zaległość podatkową, ów podatnik wyjaśni, że sprawa już jest załatwiona i teraz niech się kontaktują ze skarbowym
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: zaliczenie nadpłaty VAT na lokalne

Adam Bartosiewicz:
A w ten sposób j.s.t. nie dostaje swojej kasy. Zgodnie z prawem (?) nie osiąga dochodu, który jej się zgodnie z prawem należy.
Wątpię, aby były procedury, które by pozwalałby na przekazanie takiej nadpłaty wierzycielowi, na poczet którego wierzytelności podatkowej zaliczono tę kwotę.

Jeżeli nie ma, to powinny być, bo jst kasę dostać musi. Myślę jednak, że są, bo skoro są w zakresie przekazywania pieniedzy miedzy urzędami skarbowymi, to możliwe nawet, żęda sieje stosowaćmiędzy innymi organami, w końcu NUS jest organem egzekucyjnym i wyegzekwowane kwoty przekazuje wierzycielom. Problem polega tylko na tym, że tej kasy jst nie dostanie wtedy kiedy powinien, a dopiero po dokonaniu zaliczenia.



Wyślij zaproszenie do