Tomasz Siennicki Doradca podatkowy
Temat: Wyrok TSUE w sprawie C-446/13 Fonderie - kiedy dostawa...
Dzisiaj TSUE wydał interesujący wyrok (sprawa C-446/13 Fonderie 2A), mający moim zdaniem duże znaczenie dla praktyki obrotu międzynarodowego.Wyrok dotyczył zwrotu dla podmiotów zagranicznych, ale konsekwencje przyjętego stanowiska są ważne również dla innych operacji. Kluczowe są dwa fragmenty:
„29 W tym względzie należy jeszcze przypomnieć, że art. 8 ust. 1 lit. a) szóstej dyrektywy oznacza istnienie dostatecznego czasowego i materialnego związku pomiędzy dostawą spornych towarów i ich wysyłką oraz ciągłość w przeprowadzaniu transakcji (zob. wyrok X, C 84/09, EU:C:2010:693, pkt 33).
30 Brak jest takiego związku i takiej ciągłości, jeżeli wysyłka towarów przez dostawcę usługodawcy ma na celu ich przetworzenie przed ich dostawą do nabywcy, aby doprowadzić je do stanu zgodnego ze zobowiązaniami umownymi między dostawcą a nabywcą. W tych okolicznościach za miejsce dostawy w rozumieniu art. 8 ust. 1 lit. a) szóstej dyrektywy uważa się miejsce, gdzie znajdują się towary, które stały się zgodne ze zobowiązaniami umownymi między tymi dwiema stronami”.
W stanie faktycznym to doprowadzenie do stanu zgodnego ze zobowiązaniem umownym było polakierowanie dostarczanych części.
Moim zdaniem jest to jednak teza zbyt daleko idąca. Zgadzam się, że dla uznania dostawy za wewnątrzwspólnotową ważne jest „istnienie dostatecznego czasowego i materialnego związku pomiędzy dostawą towarów i ich wysyłką oraz ciągłość w przeprowadzaniu transakcji”.
Jednak jestem zdania, że jeśli w momencie rozpoczęcia transportu towarów ustalone są już dwa podstawowe parametry dostawy, to jest przedmiot i podmiot, a po drodze nie dochodzi do istotnej zmiany przedmiotu dostawy, która czyniłaby go de facto innym, to nadal mamy do czynienia z WDT-WNT. Dopiero istotne zmiany w tym przedmiocie, które powodowałyby, że do odbiorcy dostarczany jest de facto inny towar, mogłyby moim zdaniem powodować uznanie, że mamy do czynienia z nową dostawą.
Zwróćcie uwagę na istotne konsekwencje stanowiska TSUE.
Jak istotna musi być usługa dotycząca towaru, aby doszło do rozerwania związku pomiędzy transportem, który rozpoczął się w jednym państwie u wysyłającego i dostawa do ostatecznego nabywcy? Czy nawet niewielkie zmiany w przedmiocie dostawy mają mieć tutaj znaczenie? Jeśli polakierowanie dostarczanych części taką zmianę stanowi, to stanowi ją chyba również doszycie metek do koszuli a może nawet naklejenie nalepek z ceną, jeśli to wynikało ze zobowiązania dostawcy.Ten post został edytowany przez Autora dnia 02.10.14 o godzinie 20:43