Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Tomasz Krywan:
No właśnie wspomniane powyżej orzeczenie ETS-u wyłącza taki tok rozumowania - zobacz tezy 59-63.

Właśnie zastanawiam się, czy wyklucza definitywnie. A co by było, gdyby:
- firma marketingowa nie doliczała żadnej marży albo
- strony ustaliły zryczałtowane wynagrodzenie.

***

Tak na marginesie, to uważam, że o tym, czy mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym, czy też z kilkoma odrębnymi świadczeniami, decyduje nie sposób ustalenia wynagrodzenia, ale charakter elementów składowych świadczenia oraz relacji między tymi elementami. Idąc bowiem tropem ETS, jeżeli np. kupuję drzwi z montażem, a cena jest skalkulowana częściowo w oparciu o koszt towaru (drzwi), a częściowo w oparciu o koszt usługi (montaż), to powinno to z automatu niejako przesądzać, że mamy to czynienia z dwoma odrębnymi świadczeniami, niezależnie od pozostałych okoliczności. W tym też kontekście wpomniany wyrok ETS, zwłaszcza jego uzasadnienie (wspomniane przez Ciebie Tomku tezy 59-63) nie podoba mi się.
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Dawid Milczarek:
Tak na marginesie, to uważam, że o tym, czy mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym, czy też z kilkoma odrębnymi świadczeniami, decyduje nie sposób ustalenia wynagrodzenia, ale charakter elementów składowych świadczenia oraz relacji między tymi elementami. Idąc bowiem tropem ETS, jeżeli np. kupuję drzwi z montażem, a cena jest skalkulowana częściowo w oparciu o koszt towaru (drzwi), a częściowo w oparciu o koszt usługi (montaż), to powinno to z automatu niejako przesądzać, że mamy to czynienia z dwoma odrębnymi świadczeniami, niezależnie od pozostałych okoliczności.

Nie chcę robić tzw. offtopu, ale nie zgadzam się z takim podejściem. Cena ceną, ale przede wszystkim charakter czynnośc, jej rezultat i ewentualnie cel. A z Twoim podejściem prawie wszystko trzebaby rozbijać.
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Grzegorz P.:
Nie chcę robić tzw. offtopu, ale nie zgadzam się z takim podejściem. Cena ceną, ale przede wszystkim charakter czynnośc, jej rezultat i ewentualnie cel. A z Twoim podejściem prawie wszystko trzebaby rozbijać.

Przeczytałeś co napisałem? :)
Tomasz Krywan

Tomasz Krywan Doradca podatkowy

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Dawid Milczarek:
Tomasz Krywan:
No właśnie wspomniane powyżej orzeczenie ETS-u wyłącza taki tok rozumowania - zobacz tezy 59-63.

Właśnie zastanawiam się, czy wyklucza definitywnie. A co by było, gdyby:
- firma marketingowa nie doliczała żadnej marży albo

tutaj sprawa jest - według mnie - prosta. Odpłatne dostawy towarów dla Klientów (z płatnością dokonywaną przez podmiot trzeci) i nieodpłatnie świadczona usługa (zależnie od okoliczności podlegająca lub niepodlegająca opodatkowaniu)
- strony ustaliły zryczałtowane wynagrodzenie.

Tutaj nie widzę sensownego rozwiązania. Bo obydwa które widzę mają istotne wady.
Rozwiązanie pierwsze - szacowanie podstaw opodatkowania
Rozwiązanie drugie - odpłatnie świadczona usługa marketingowa + nieodpłatne dostawy towarów dokonywane przez firmę marketingową
***

Tak na marginesie, to uważam, że o tym, czy mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym, czy też z kilkoma odrębnymi świadczeniami, decyduje nie sposób ustalenia wynagrodzenia, ale charakter elementów składowych świadczenia oraz relacji między tymi elementami. Idąc bowiem tropem ETS, jeżeli np. kupuję drzwi z montażem, a cena jest skalkulowana częściowo w oparciu o koszt towaru (drzwi), a częściowo w oparciu o koszt usługi (montaż), to powinno to z automatu niejako przesądzać, że mamy to czynienia z dwoma odrębnymi świadczeniami, niezależnie od pozostałych okoliczności. W tym też kontekście wpomniany wyrok ETS, zwłaszcza jego uzasadnienie (wspomniane przez Ciebie Tomku tezy 59-63) nie podoba mi się.

Ja mam mieszane o tyle, że wewnętrznie jestem przeciwny opodatkowywaniu nieodpłatnych świadczeń na cele działalności gospodarczej. Z drugiej strony - przyjęcie stanowiska przyjętego przez ETS w sprawie Baxi powoduje, że wszystko trzyma się kupy. Alternatywą jest albo uznanie, że firma marketingowa dokonuje nieodpłatnych dostaw towarów, albo wyłączenie opodatkowania konsumpcji przekazywanych towarów.
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Dawid Milczarek:
Przeczytałeś co napisałem? :)

Hmmm. No tak, to co napisałeś na początku ma sens, ale wnioski, jakie z tego wyciągasz są z tym sprzeczne.
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Grzegorz P.:
Hmmm. No tak, to co napisałeś na początku ma sens, ale wnioski, jakie z tego wyciągasz są z tym sprzeczne.

Chętnie podyskutuję, ale napisz, proszę, które wnioski masz na myśli i na czym polega ich sprzeczność.
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Dobrze, ale w osobnym wątku i za jakiś czas.
Piotr R.

Piotr R. główny księgowy,
Warszawa, BASF
Coatings Services
Sp. z o.o.

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Dawid Milczarek:
Tomasz Krywan:
Czy firma X dokonuje podlegających opodatkowaniu nieodpłatnych dostaw towarów (oczywiście w przypadku niebędących prezentami o małej wartości)? De facto dla firmy X wydawanie towarów dla firmy X nie ma charakteru nieodpłatnego, bo otrzymuje zwrot kosztów nagród od firmy Y.

Można jeszcze argumentować, że w takiej sytuacji mamy do czynienia tylko z jedną czynnością podlegającą opodatkowaniu - kompleksową usługą marketingową świadczoną przez podatnika X na rzecz firmy Y. Jednym z elementów składowych tej usługi jest wydawanie nagród klientom firmy Y. Wydawanie tych nagród nie jest jednak jakimś odrębnym świadczeniem, a jedynie elementem składowym usługi marketingowej. W tym kontekście nie ma sensu rozważanie, czy jest to odpłatna dostawa towarów czy też nieodpłatna, bo to w ogóle nie jest dostawa towarów rozumiana jako odrębna czynność.
ETS chciał jednak domknąć system opodatkowania, aby nie było sytuacji, że wydaję towar poprzez firmę marketingową i tego przekazania nie opodatkowuję. Dla mnie ma to tak czy owak sens. Bo jeśli samo przekazanie to jedna z czynności składających się na zleconą usługę firmie marketingowej to wtedy ta firma powinna opodatkować u siebie bezpłatne przekazanie. Gdyby zostawić taką dziurę w systemie nikt nie opodatkowałby już żadnego bezpłatnego przekazania.Piotr R. edytował(a) ten post dnia 11.06.11 o godzinie 17:03
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Tomasz Siennicki:
Mając na uwadze te orzeczenie oraz w rozpatrywanej łącznie sprawie C-53/09, powstaje pytanie, czy w przypadku umów o świadczneie na rzecz osoby trzeciej należy podobnie podchodzić do rozliczeń VAT. Chyba jednak nie.

W sprawie Baxi spółka Baxi - na rzecz której miała być świadczona kompleksowa usługa, nie brała żadnego udziału w dostawie preznetów. O miejscu, czasie i rodzaju przekazywanego towaru decydowli klienci oraz zaraządzający programem. To głownie skłoniło Trybunał do wniosku, że dostawa nie jest jednak dokonywana na rzecz Baxi.

Ja myślę z kolei, że ETS w ogóle niczym się nie kierował uznając, że nie jest to świadczenie na rzecz osoby trzeciej tylko świadczenie z odpłatnością dokonaną przez osobę trzecią. Po prostu wyszedł z założenia, że kwestia ta jest rozstrzygnięta w sprawie, a na to wskazuje pytanie sądu krajowego (pkt 29 wyroku):

(...) W szczególności czy przepisy te powinny być interpretowane w ten sposób, że płatności dokonywane przez podatnika na rzecz drugiej spółki należy traktować:

a) wyłącznie jako wynagrodzenie za świadczenie usług przez drugą spółkę na rzecz podatnika;

b) wyłącznie jako wynagrodzenie pochodzące od osoby trzeciej za dostawę towarów dokonaną przez drugą spółkę na rzecz klientów;

c) częściowo jako wynagrodzenie za dostawy towarów lub świadczenie usług przez drugą spółkę na rzecz podatnika, a częściowo jako wynagrodzenie za dostawy towarów przez drugą spółkę na rzecz klientów; albo

d) jako wynagrodzenie zarówno za świadczenie usług reklamowych i marketingowych oraz za dostawy nagród dokonywane przez drugą spółkę na rzecz podatnika?

3) W wypadku udzielenia na pytanie drugie odpowiedzi, zgodnie z którą płatności tego rodzaju stanowią częściowo wynagrodzenie za świadczenie usług przez drugą spółkę na rzecz podatnika, a częściowo wynagrodzenie pochodzące od osoby trzeciej, wypłacane przez podatnika na rzecz drugiej spółki z tytułu dostaw towarów dokonywanych przez drugą spółkę na rzecz klientów podatnika, jakie są, zgodnie z prawem wspólnotowym, kryteria pozwalające dokonać podziału płatności pomiędzy te dwa świadczenia?


W związku z powyższym uważam, że to orzeczenie nie dotyczy w ogóle świadczeń na rzecz osób trzecich, a wyłącznie świadczeń, za które płaci osoba trzecia.

W przypadkach wątpliwych organy mogą się jeszcze zastanawiać czy całość nie powinna być potraktowana jako dostawa łańcuchowa ( z wszystkimi tego konsekwencjami):
Agencja reklamowa (AR) dostarcza towar organizatorowi programu lojalnościowego (OP), organizator programu lojalnościowego dostarcza towar uczestnikowi programu (UP), a wydanie towaru następuje bezpośrednio pomiędzy AR a UP (AR -> OP -> UP).Dawid Milczarek edytował(a) ten post dnia 13.06.11 o godzinie 13:59
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Piotr R.:
ETS chciał jednak domknąć system opodatkowania, aby nie było sytuacji, że wydaję towar poprzez firmę marketingową i tego przekazania nie opodatkowuję. Dla mnie ma to tak czy owak sens. Bo jeśli samo przekazanie to jedna z czynności składających się na zleconą usługę firmie marketingowej to wtedy ta firma powinna opodatkować u siebie bezpłatne przekazanie. Gdyby zostawić taką dziurę w systemie nikt nie opodatkowałby już żadnego bezpłatnego przekazania.

Generalnie co do intencji ETS to się chyba wypada zgodzić, zresztą m.in. autor wątku też już o tym wspominał. Jeżeli natomiast chodzi o moją uwagę co do traktowania nieodpłatnego przekazania jako elementu szeroko rozumianej usługi marketingowej, to miałem na myśli to, że zarówno z punktu widzenia organizatora programu lojalnościowego, jak i agencji reklamowej, nie jest to odrębne świadczenie (dostawa towarów), ale element szeroko rozumianej usługi marketingowej (polegającej m.in. na wydawaniu towarów uczestnikom programu lojalnościowego, ale nie tylko). Niestety dla podatników, ETS nie widzi możliwości takiego potraktowania sprawy.Dawid Milczarek edytował(a) ten post dnia 13.06.11 o godzinie 14:23
Michal Derde

Michal Derde Specjalista ds.
sprzedaży

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Firma X organizuje program lojalnościowy dla firmy Y. Klienci firmy Y kupując towary zbierają punkty, które wymieniają na nagrody. Nagrody kupuje i wysyła klientom firma X, która obciąża firmę Y kosztami nagród + wynagrodzeniem za organizację programu lojalnościowego.

Czy firma X zamiast nagród może wręczać klientom Y pieniądze w gotówce lub wpłacać na konto? Jak to wygląda ze strony prawnej i podatkowej?
Czyli firma X wykonuje firmie Y normalną usługę wystawia firmie Y za to fakturę?
Bardzo wdzięczny będę za odpowiedź.

Pozdrawiam serdeczniemichal derde edytował(a) ten post dnia 24.06.11 o godzinie 13:23
Piotr R.

Piotr R. główny księgowy,
Warszawa, BASF
Coatings Services
Sp. z o.o.

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

A tu...Interpretacja Ministra Finansów z 26 kwietnia 2011 r. (IPPP2/443-352/11-2/KAN) fiskus pozwala odliczyć całość VAT zawartego w fakturze od agencji marketingowej, nawet jeśli były przekazywane niedopłatnie towary. Dla mnie dość kuriozalny wyrok.

konto usunięte

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Odświeżam.
Po okresie bajlando chyba wajcha została przestawiona.
IPPP1/443-34/12-2/AS
Grzegorz S.

Grzegorz S. Poznań; "TAX"
Podatki, Finanse,
Księgowość

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a? wystawione faktury stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane?
hmmmm....
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Ktoś się tam w końcu dogrzebał do orzeczeń ETS...
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Tok rozumowania MF z tej ostatniej podlinkowanej interpretacji jest zapewne taki: firma obsługująca program lojalnościowy wykonuje dwie odrębne czynności (odpłatna dostawa towarów na rzecz klientów + odpłatna usługa marketingowa na rzecz zleceniodawcy), jednak zleceniodawca (podmiot zlecający obsługę programu lojalnościowego oraz finansujący tę obsługę) - z punktu widzenia VAT - dokonuje jedynie nabycia usługi marketingowej, natomiast nabycie towarów lojalnościowych występuje po stronie klienta otrzymującego nagrodę.

Odróżniliśmy dwie sytuacje:

I. Sytuację gdy podmiot A kupuje towar od podmiotu B (umowa sprzedaży jest pomiędzy podmiotem A i B), towar jest wydawany na rzecz A przez B, a za towar ten płaci podmiot C (osoba trzecia).

II. Sytuację, gdy podmiot A kupuje towar od podmiotu B (umowa sprzedaży jest pomiędzy A i B), podmiot A płaci za ten towar na rzecz podmiotu B, towar ten jednak jest wydawany przez podmiot B podmiotowi C.

Pierwsza sytuacja - nabycie towaru (przez A od B), za który płaci podmiot trzeci (C).

Druga sytuacja - nabycie towaru (przez A od B) na rzecz osoby trzeciej (C).

Mam następujące pytania:
1. Którego przypadku dotyczy wyrok ETS - I, II czy obu?
2. Czy po wyroku ETS w sprawie Baxi da się skonstruować obsługę programu lojalnościowego (w oparciu o schemat II) tak, żeby dawała pełne prawo do odliczenia zamawiającemu tę obsługę (i od przekazywanych w zamian za punkty towarów, i od usługi marketingowej)?
2. Na kogo powinna być wystawiona faktura (paragon?) przez firmę obsługującą program lojalnościowy w każdym z tych schematów?

Moim zdaniem wyrok ETS raczej dotyczy sytuacji I, a nie dotyczy sytuacji II. Obie sytuacje mogą jednak w przypadku programów lojalnościowych wystąpić, wszystko zależy od umów pomiędzy poszczególnymi podmiotami. W obu przypadkach faktura powinna być wystawiona na tego, kto jako nabywca zawiera ze sprzedawcą umowę sprzedaży. W przypadku pierwszego schematu będzie to podmiot, który otrzymuje fizycznie od sprzedawcy towar, a w drugim przypadku - podmiot, który za ten towar płaci. Dodatkowo, gdyby program lojalnościowy został skonstruowany w oparciu o schemat II, wówczas trzeba by się w ogóle zastanowić, czy są nabywane dwa odrębne świadczenia. Nawet jednak gdybyśmy uznali, że są nabywane dwa odrębne świadczenia, o obu można by powiedzieć, że są nabywane i wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez ten podmiot, który za nie płaci, a więc dają mu prawo do odliczenia.

Nie podoba mi się tok rozumowania, zgodnie z którym dające prawo do odliczenia nabycie towarów występuje wyłącznie wówczas, gdy nabywca nabywa osobiście prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Gdyby tak miało być, to powtórzę wcześniejsze pytanie Tomka Siennickiego - co z usługami nabytymi na rzecz osoby trzeciej? One również nie dają prawa do odliczenia? Dla mnie byłby to absurd. Ale skoro świadczenia nabywane na rzecz osoby trzeciej nie wykluczają u tego, kto za nie płaci, prawa do odliczenia, to czy wyrok ETS nie jest biciem piany? O większości programów lojalnościowych prędzej bym powiedział, że polegają one na nabywaniu towarów na rzecz osoby trzeciej, aniżeli na nabywaniu towarów, za które płaci osoba trzecia. A co jeżeli oba te przypadki są ze sobą splecione tak, że z zawartych umów i regulaminów wynika, że obie te sytuacje występują jednocześnie?Dawid Milczarek edytował(a) ten post dnia 29.05.12 o godzinie 14:54
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Analizując wyroki w sprawach Auto Lease Holland oraz Baxi (który odwoływał się do tego pierwszego) dochodzę do wniosku, że różnica tkwi jedynie w tym, kto decyduje o rodzaju, jakości, ilości itd. dostarczanego towaru.

W skrócie można byłoby powiedzieć tak: jeżeli wpływ na to ma „podmiot finansujący”, to możemy uznać że możemy mieć do czynienia z nabyciem towaru na rzez osoby trzeciej.

Czyli A zamawia u B towar określonego rodzaju, który zleca dostarczyć bezpośrednio do C.
Jeżeli jednak A nie ma żadnego wpływu na czas, miejsce, rodzaju itd. dostawy, to nie ma nabycia na rzecz osoby trzeciej.

Tylko chyba w ten sposób da się odróżnić sytuacje, w których dochodzi do nabycia towaru na rzecz osoby trzeciej, z tym co napisał TSUE. W praktyce oczywiście będzie występowało wiele stanów pośrednich, bardzo trudnych do oceny. Podmiot A może przecież (i tak w praktyce jest najczęściej) decydować o niektórych aspektach transakcji, np. co do przedmiotu lub podmiotu (np. rodzaj towaru – vide poruszana przeze ze mnie kiedyś sprawa nabywania paliwa na kary paliwowe), o innych będzie decydował pomiot B, a o jeszcze innych podmiot C.
Tomasz Nierobisz

Tomasz Nierobisz Radca prawny,
doradca podatkowy

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

Dawid Milczarek:
Tok rozumowania MF z tej ostatniej podlinkowanej interpretacji jest zapewne taki: firma obsługująca program lojalnościowy wykonuje dwie odrębne czynności (odpłatna dostawa towarów na rzecz klientów + odpłatna usługa marketingowa na rzecz zleceniodawcy), jednak zleceniodawca (podmiot zlecający obsługę programu lojalnościowego oraz finansujący tę obsługę) - z punktu widzenia VAT - dokonuje jedynie nabycia usługi marketingowej, natomiast nabycie towarów lojalnościowych występuje po stronie klienta otrzymującego nagrodę.

Odróżniliśmy dwie sytuacje:

I. Sytuację gdy podmiot A kupuje towar od podmiotu B (umowa sprzedaży jest pomiędzy podmiotem A i B), towar jest wydawany na rzecz A przez B, a za towar ten płaci podmiot C (osoba trzecia).

II. Sytuację, gdy podmiot A kupuje towar od podmiotu B (umowa sprzedaży jest pomiędzy A i B), podmiot A płaci za ten towar na rzecz podmiotu B, towar ten jednak jest wydawany przez podmiot B podmiotowi C.

Nie podoba mi się tok rozumowania, zgodnie z którym dające prawo do odliczenia nabycie towarów występuje wyłącznie wówczas, gdy nabywca nabywa osobiście prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Gdyby tak miało być, to powtórzę wcześniejsze pytanie Tomka Siennickiego - co z usługami nabytymi na rzecz osoby trzeciej? One również nie dają prawa do odliczenia? Dla mnie byłby to absurd.

Może wtedy ktoś wpadnie na pomysł stosowania wówczas art 8 ust. 2a? Firma zlecjąca obsługę programu bierze w imieniu własnym, ale na rachunek swojego klienta uprawnionego do nagrody, udział w świadczeniu na rzecz swojego klienta usługi (np. wycieczki turystycznej). Owa firma zlecająca obsługę programu nabyła usługę (ma prawo do odliczenia) i ją wyświadczyła tyle tylko, ze nieodpłatnie i wtedy to na nią przerzuca się obowiązek naliczenia należnego na podstawie 8 ust. 2. Tylko pytanie co wtedy z towarami? ETS o ile mnie pamięć nie myli nie wypowiadał się w kontekscie odliczenia, to i może 7.8 ustawy znalazłby odpowiednie zastosowanie jako rodzaj transakcji łańuchowej i obowiązek naliczenia podatku należnego na wydaniu towaru przeszedłby na firmę zlecającą obsługę programu?
Piotr R.

Piotr R. główny księgowy,
Warszawa, BASF
Coatings Services
Sp. z o.o.

Temat: Wydanie nagród w programie lojalnościowym przez...

W końcu poszli po rozum do głowy. Była luka i jej nie ma :)



Wyślij zaproszenie do