Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Usługi budowlane, usługi drukowania - obowiązek podatkowy...

Zastanawiam się właśnie jak powstaje obowiązek podatkowy w przypadku importu i eksportu usług budowlanych oraz usług drukowania.

Z grubsza wychodzi na to, że chyba tak jak w przypadku transakcji krajowych (brak odrębnych regulacji dla importu i eksportu usług).

Ale czy tylko od strony eksportu usług, czy importu również? Z chwilą wystawienia faktury (przez zagranicznego podatnika), nie później niż - odpowiednio - 30 lub 90 dnia od wykonania usługi?

Wydaje się, że tak, tylko że krajowa definicja faktury obejmuje w zasadzie wyłącznie dokumenty wystawiane przez krajowych podatników. Poza tym art. 19a ust. 5 pkt 3 (poprzez powiązanie z art. 106b ust. 1) również wydaje się odwoływać wyłącznie do faktur wystawianych przez krajowych podatników.

Z drugiej strony w art. 20 ust. 5 również jest mowa o fakturze i nikt nie ma wątpliwości, że chodzi o dokumenty wystawiane za miedzą.
Krzysztof Pysz

Krzysztof Pysz doradca podatkowy,
Podkarpackie Biuro
Analiz Podatkowych
...

Temat: Usługi budowlane, usługi drukowania - obowiązek podatkowy...

Dawid M.:

Z drugiej strony w art. 20 ust. 5 również jest mowa o fakturze i nikt nie ma wątpliwości, że chodzi o dokumenty wystawiane za miedzą.

Z kolei z trzeciej strony, gdyby uznać że zagramaniczna faktura powoduje obowiązek podatkowy u importera usługi, konsekwentnie należałoby (chyba) taką fakturę uznać również dla potrzeb art. 31a ust. 2, który rzecze o kursach walut, czyli że w odniesieniu do tej obcej faktury obliczałoby się kursy. W tym ostatnim wypadku organy oponują, np. interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 4 grudnia 2013 r., nr PT8/033/324/1034/ WCX/13/RD-125816

Jeśli chodzi o art. 19a ust. 5 pkt 3, to - sądzę - iż odwołanie w tym przepisie do art. 106b, a więc do faktur wystawianych zgodnie z polskimi przepisami, według 106a, wyklucza powstanie obowiązku podatkowego w momencie wystawienia faktury zagranicznej. Faktury zagranicznego eksportera usług nie są wystawiane na podstawie rozdziału polskiej ustawy o fakturach (Dział XI R.1).

Co innego jednak w przypadku usług związanych z nieruchomościami, takich jak najem, dzierżawa lub - niekiedy - magazynowych. Tu brak odwołania w art. 19a ust. 5 pkt 4 do rozdziału o fakturach, np. art. 106a, moim skromnym zdaniem powoduje problemy, takie jak w przypadku kursu walut od faktury w zw. z imp. usług.

Bo w definicji faktury z art. 2, z wahaniem stawiam tezę, iż może mieścić się i nasza i zagraniczna faktura.
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Usługi budowlane, usługi drukowania - obowiązek podatkowy...

Dawid M.:
Z drugiej strony w art. 20 ust. 5 również jest mowa o fakturze i nikt nie ma wątpliwości, że chodzi o dokumenty wystawiane za miedzą.

Nikt nie ma wątpliwości, ponieważ jest dopisek "przez podatnika podatku od wartości dodanej" (art.20 ust.5 i 9) lub wynika to z kontekstu (art.20b.1)... :-)
Krzysztof P.:
Bo w definicji faktury z art. 2, z wahaniem stawiam tezę, iż może mieścić się i nasza i zagraniczna faktura.

Zakładając, że polskie przepisy powinny być zharmonizowane z przepisami UE - zagraniczna faktura może się mieścić w tej definicji (choć takie zdefiniowanie zagranicznej faktury wydaje mi się nieeleganckie). Ale co, jeżeli:
1/ Zagraniczna "faktura" zawiera błędy formalne?
2/ Zagraniczna "faktura" jest prawidłowym dokumentem sprzedaży kraju trzeciego (i nie zwiera wszystkich danych wymaganych przez przepisy krajowe)?

Traktujemy takie dokumenty na potrzeby określenia momentu powstania obowiązku podatkowego jako faktury, czy nie?

Bo jeśli nie, to w przypadku importu usług mielibyśmy do czynienia z różnymi momentami powstania obowiązku podatkowego. Czy znalazłyby się jakieś argumenty i przesłanki, aby w przypadku importu usług różnicować moment powstania obowiązku podatkowego z powodów li tylko formalnych - kwalifikacji dokumentu sprzedaży otrzymanego przez podatnika? Wydaje mi się, że nie.

A skoro są poważne wątpliwości co do brzmienia krajowych przepisów, to nie wydaje się Wam, że należy je rozumieć prowspólnotowo (art.66 akapit drugi Dyrektywy 2006/112)?
Tadeusz Młochowski

Tadeusz Młochowski radca prawny, Poznań

Temat: Usługi budowlane, usługi drukowania - obowiązek podatkowy...

Sprawa jest moim zdaniem ciekawa także z tego względu, że nie ma obowiązku wystawienia faktury w przypadku importu usług ( art. 106a pkt 1) a co za tym idzie w przypadku usług z art. 19a ust.5 pkt. 4 jedynym terminem obiektywnym jest upływ terminu płatności (19a ust.7).
Tomasz Krywan

Tomasz Krywan Doradca podatkowy

Temat: Usługi budowlane, usługi drukowania - obowiązek podatkowy...

A ja jeszcze się spotkałem ze stanowiskiem, że w przypadku importu usług budowlanych (no i konsekwentnie usług drukowania) mają zastosowanie zasady ogólne. Wydaje mi się, że przynajmniej po części jest to konsekwencją wyjaśnień MF z broszury, w której można przeczytać, że w przypadku świadczenia usług budowlanych dla konsumentów, którzy nie zażądali wystawienia faktury, obowiązek podatkowy powstaje właśnie na zasadach ogólnych:-)

W każdym razie ja uważam, że w przypadku importu usług budowlanych obowiązek podatkowy powstaje (jeżeli nie było zapłaty przed wykonaniem) 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi, bo moim zdaniem:
1) faktury wystawiane przez zagraniczne firmy budowlane nie są w takim przypadku fakturami w rozumieniu VAT ze względu na art. 2 pkt 31 w zw. z art. 106a pkt 1 ustawy o VAT,
2) stanowisku sugerujące stosowanie z tego powodu zasad ogólnych pozbawione jest jakiejkolwiek podstawy prawnej (skoro w innych przypadkach ustawodawca wyłączył stosowanie przepisów do importu usług, a nie uczynił tego w przypadku usług budowlanych),
3) zwrot "z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4" ma formę bezosobową, a zatem odwołuje się nie do terminu wystawienia faktury dla danego rodzaju czynności (np. usług budowlanych), a nie do terminu wystawienia faktury obowiązującego podatnika; poza tym nie widzę istotnej różnicy między sytuacją, w której podatnik nie musi wystawić faktury (np. dlatego że bo nie zażądał tego nabywca będący konsumentem), a sytuacją, w której nie może jej wystawić (ze względu na art. 106a pkt 1). W obu przypadkach termin wystawienia faktury z art. 106i ust. 3 pkt 1 ustawy podatnika nie dotyczy, a chyba nikt nie twierdzi, że w tej pierwszej sytuacji obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia krajowych usług budowlanych powstaje najpóźniej z chwilą upływu terminu płatności.

Temat: Usługi budowlane, usługi drukowania - obowiązek podatkowy...

Tomasz K.:
chyba nikt nie twierdzi, że w tej
pierwszej sytuacji obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia krajowych usług budowlanych powstaje najpóźniej z chwilą upływu terminu płatności.

A czemu nie? Termin o którym mowa w 106i ust. 3 pkt 1 ma upłynąć - a jak może upłynąć, jeśli nigdy nie zaczął biec, bo w danej sytuacji 106i ust. 3 pkt 1 nie miał zastosowania? Swoją drogą, celowościowo Twoja interpretacja też mi nie gra - o ile wiem zapis w tej formie powstał, żeby się zabezpieczyć przed ryzykiem, że podatnicy nie będą wystawiać faktur albo celowo wystawiać je z opóźnieniem, żeby zmanipulować moment powstania obowiązku podatkowego. Jeśli podatnik nie jest zobowiązany do wystawienia faktury, to nie można zakładać, że fakturą będzie manipulować obowiązkiem podatkowym. Zresztą, gdyby przyjąć Twoją interpretację to część przepisu o sytuacjach gdy terminu nie ustalono byłaby nadmiarowa - nie widzę sytuacji w której miałaby zastosowanie, gdyby przyjąć Twoją interpretację.
Tomasz Krywan

Tomasz Krywan Doradca podatkowy

Temat: Usługi budowlane, usługi drukowania - obowiązek podatkowy...

Jan L.:
A czemu nie? Termin o którym mowa w 106i ust. 3 pkt 1 ma upłynąć - a jak może upłynąć, jeśli nigdy nie zaczął biec, bo w danej sytuacji 106i ust. 3 pkt 1 nie miał zastosowania?

ale czy na pewno nie płynie? art. 106i ust. 6 pkt 1 nakazuje wystawić fakturę zgodnie z art. 106i ust. 1 i 2, jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone do końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty. W istocie zatem termin wystawienia faktury z art. 106i ust. 3 pkt 1 płynie, lecz nie obowiązuje podatnika, jeżeli nabywca nie zażąda wystawienia faktury przed końcem miesiąca wykonania usługi.

>Swoją drogą, celowościowo Twoja interpretacja
też mi nie gra - o ile wiem zapis w tej formie powstał, żeby się zabezpieczyć przed ryzykiem, że podatnicy nie będą wystawiać faktur albo celowo wystawiać je z opóźnieniem, żeby zmanipulować moment powstania obowiązku podatkowego. Jeśli podatnik nie jest zobowiązany do wystawienia faktury, to nie można zakładać, że fakturą będzie manipulować obowiązkiem podatkowym.

według mnie ten zapis powstał tylko po to, aby przetłumaczyć na unijne warunek, że obowiązek podatkowy powstaje nie później niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi. Gdyby ustawodawca chciał zabezpieczyć się przed wskazanym przez Ciebie ryzykiem po prostu zrezygnowałby ze szczególnego sposobu powstawania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług budowlanych (tak jak uczynił to w przypadku usług transportowych). W zasadzie to specyfika tych usług nie wymaga takiego szczególnego sposobu powstawania obowiązku podatkowego.
Zresztą, gdyby przyjąć Twoją interpretację to część przepisu o sytuacjach gdy terminu nie ustalono byłaby nadmiarowa - nie widzę sytuacji w której miałaby zastosowanie, gdyby przyjąć Twoją interpretację.

Fakt, sens ostatniego fragmentu art. 19a ust. 7 ustawy też mnie gnębi. Ale przypomnij sobie w jaki sposób on został dodany. W projekcie art. 19a ust. 7 ustawy brzmiał "w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4", zaś art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy przewidywał, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż z upływem terminu płatności. Dopiero Senat wyjął fragment z art. 19a ust. 5 pkt 4 i dodał go na końcu art. 19a ust. 7. A że jednocześnie dodał art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy, straciło to sens. Oczywiście to niczego nie przesądza, tym niemniej przynajmniej twórcy ustawy nie planowali, aby końcowe zdanie art. 19a ust. 7 ustawy miało dotyczyć usług budowlanych.
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Usługi budowlane, usługi drukowania - obowiązek podatkowy...

Tomasz K.:
1) faktury wystawiane przez zagraniczne firmy budowlane nie są w takim przypadku fakturami w rozumieniu VAT ze względu na art. 2 pkt 31 w zw. z art. 106a pkt 1 ustawy o VAT,
2) stanowisku sugerujące stosowanie z tego powodu zasad ogólnych pozbawione jest jakiejkolwiek podstawy prawnej (skoro w innych przypadkach ustawodawca wyłączył stosowanie przepisów do importu usług, a nie uczynił tego w przypadku usług budowlanych),

Zainspirowałeś mnie, Tomku... :-)
Skoro art.19a.5.3.c odnosi się do importu usług (wyłącza go), oznacza to, że import usług przechodzi - wg ustawodawcy - przez "bramkę" art.19a.5.3 w brzmieniu: "wystawienia faktury w przypadkach, o których mowa w art. 106b ust. 1".
Oznacza to, że:
- "fakturę" należy rozumieć odpowiednio,
- "przypadki, o których mowa w art. 106b ust. 1" należy rozumieć odpowiednio.
W konsekwencji - "podatnika" z art.19a.7 należałoby też rozumieć odpowiednio... :-)

Co do momentu powstania obowiązku podatkowego wyjdzie - co prawda - na Twoje.
Ale droga do celu (zakładając, że słuszny) też się liczy... :-)Ten post został edytowany przez Autora dnia 11.04.14 o godzinie 10:34
Tomasz Krywan

Tomasz Krywan Doradca podatkowy

Temat: Usługi budowlane, usługi drukowania - obowiązek podatkowy...

Napisałem najpierw co innego, bo nie zrozumiałem do końca wypowiedzi Marka:-) Ale przy okazji wpadło mi do głowy coś innego. Skoro art. 19a ust. 7 ustawy mówi o fakturze wystawionej przez podatnika, również o fakturze wystawionej przez podatnika musi być mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT. Wyklucza to w przypadku importu usług budowlanych uznanie faktury zagranicznej za fakturę, bo nie jest to faktura wystawiona przez podatnika (z tytułu świadczenia tej usługi budowlanej). Podatnikiem z tytułu świadczenia usługi budowlanej jest wszak w takim przypadku jej nabywca.Ten post został edytowany przez Autora dnia 11.04.14 o godzinie 11:10

Temat: Usługi budowlane, usługi drukowania - obowiązek podatkowy...

Tomasz K.:
ale czy na pewno nie płynie? art. 106i ust. 6 pkt 1 nakazuje wystawić fakturę zgodnie z art. 106i ust. 1 i 2

Wydaje mi się, że w takim razie od wielkiej biedy (nie przekonuje mnie to) możemy mówić, że płynie termin z ust. 1, ale nie termin z ust. 3 i 4, a 19a odwołuje się explicite do upływu terminu z ust. 3 i 4.
według mnie ten zapis powstał tylko po to, aby przetłumaczyć na unijne warunek, że obowiązek podatkowy powstaje nie później niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi. Gdyby ustawodawca chciał zabezpieczyć się przed wskazanym przez Ciebie ryzykiem po prostu zrezygnowałby ze szczególnego sposobu powstawania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług budowlanych (tak jak uczynił to w przypadku usług transportowych). W zasadzie to specyfika tych usług nie wymaga takiego szczególnego sposobu powstawania obowiązku podatkowego.

Zakładasz wysoki poziom krajowej legislacji - wmso niezasadnie. Chociażby w świetle faktu, że gdyby ustawodawca chciał osiągnąć efekt o którym piszesz to powinien cywilizowanie napisać, że dla usług budowlanych OP powstanie najdalej 30 dnia od dnia wykonania usługi (takie rozwiązanie przecież już istniało). Skoro tego nie zrobił, założenie o wysokiej kulturze legislacyjnej można raczej pożegnać.
Zresztą, gdyby przyjąć Twoją interpretację to część przepisu o sytuacjach gdy terminu nie ustalono byłaby nadmiarowa - nie widzę sytuacji w której miałaby zastosowanie, gdyby przyjąć Twoją interpretację.

Fakt, sens ostatniego fragmentu art. 19a ust. 7 ustawy też mnie gnębi. Ale przypomnij sobie w jaki sposób on został dodany. W projekcie art. 19a ust. 7 ustawy brzmiał "w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4", zaś art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy przewidywał, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż z upływem terminu płatności. Dopiero Senat wyjął fragment z art. 19a ust. 5 pkt 4 i dodał go na końcu art. 19a ust. 7. A że jednocześnie dodał art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy, straciło to sens. Oczywiście to niczego nie przesądza, tym niemniej przynajmniej twórcy ustawy nie planowali, aby końcowe zdanie art. 19a ust. 7 ustawy miało dotyczyć usług budowlanych.

Zgadza się. Wygląda na to, ze nie tylko obywatele nie mogą być pewni swojej czci i majątku, gdy obraduje parlament :D
Tomasz Krywan

Tomasz Krywan Doradca podatkowy

Temat: Usługi budowlane, usługi drukowania - obowiązek podatkowy...

Jan L.:
Zakładasz wysoki poziom krajowej legislacji - wmso niezasadnie.

na bogów, absolutnie nie miałem czegoś takiego na myśli;-)
Chociażby w świetle faktu, że gdyby ustawodawca chciał osiągnąć efekt o którym piszesz to powinien cywilizowanie napisać, że dla usług budowlanych OP powstanie najdalej 30 dnia od dnia wykonania usługi (takie rozwiązanie przecież już istniało). Skoro tego nie zrobił, założenie o wysokiej kulturze legislacyjnej można raczej pożegnać.

No właśnie przepisy mają takie a nie inne brzmienie dlatego właśnie, że nie mogli tak napisać. Bo byłoby to niezgodne z przepisami unijnymi. Art. 66 Dyrektywy przewiduje trzy dopuszczalne sposoby powstawania obowiązku podatkowego w sposób szczególny i żadnym z nich nie jest uzależnienie powstania obowiązku podatkowego od upływu jakiegoś czasu od dnia wykonania usługi. To właśnie dlatego TSUE uznał za niezgodny z przepisami unijnymi stary przepis dotyczący świadczenia usług transportowych. Pośrednio wynikało z tego, że niezgodny z przepisami unijnymi był również stary przepis dotyczący świadczenia usług budowlanych. Dlatego chcąc nie chcąc musieli go zmodyfikować.Ten post został edytowany przez Autora dnia 11.04.14 o godzinie 18:45



Wyślij zaproszenie do