Temat: Transakcje łańcuchowe-wątpliwości
Kazus nr 1
VAT PL - VAT CZ1 - VAT CZ2
VAT PL - VAT CZ1 - Incoterms FCA, VAT PL nic nie wie o tym jakie Incoterms ustalili miedzy sobą Czesi.
Wypełnia CMR i zgodnie z warunkami dostawy, której sam dokonuje i zgodnie z Konwencją o CMR wpisuje w polu nadawca VAT CZ1. Po X latach okazuje się, że Czesi ustalili między sobą, że transportu dokona VAT CZ2.
Kazus nr 2
VAT PL - VAT CZ1 - VAT CZ2
VAT PL - VAT CZ1 - Incoterms FCA, VAT PL nic nie wie o tym jakie Incoterms ustalili miedzy sobą Czesi.
Wypełnia CMR i zgodnie z warunkami dostawy, której sam dokonuje i zgodnie z błędną praktyką wpisuje w polu nadawca siebie. Po X latach okazuje się, że Czesi ustalili między sobą, że transportu dokona VAT CZ2.
Uważam, że w obu przypadkach nie można odmówić VAT PL uznania, ze dokonał na rzecz VAT Cz1 dostawy ruchomej, jeżeli można mu przypisac dochowanie należytej starannosci. Oczywiscie w kazusie nr 1 jest lepiej bo CMR wypełnił prawidłowo. Pytanie pewnie nierozstrzygalne, kiedy nalezyta starranność będzie zachowana....Samo Incoterms wystarczy? Czy np. jeszcze VAT CZ1 musi złożyć oświadcznie, że to on organizuje transport?
Na koniec i tak będzie pewnie tak, że "podatnik nie przedstawił żadnych dowodów na to, że miał prawo przypuszczac i przypuszczenie to było w danych okolicznościach uzasadnione, iż transport towaru organizowany jest przez VAT CZ1. Od przedsiębiorców nalezy wymagać podwyższonej staranności. Podatnik mógł zatem żądać przedstawienia poświadczonej za zgodność z oryginałem umowy na przewóz towaru, dowodu zapłaty za przewóz, a w przypadku dokonania przemieszczenia towaru poza granice Polski przez VAT CZ 1 własnym transportem poświadczonego przez notariusza wykazu środków transportowych stanowiacych majątek VAT CZ z podaniem numeru rejestracyjnego każdego pojazdu. Niedochowanie tych podstawowych aktów staranności ze strony podatnika powoduje, że skutkiem swoich zaniedbań nie może obciążać budżetu państwa"