Renata Ł. Doradca podatkowy
Temat: Transakcje łańcuchowe po 01.04.2013 a Incoterms
Mamy trzech podatników: VAT PL – VAT CZ1 – VAT CZ2, towar wysyłany jest od pierwszego do ostatniego.Moje wątpliwości dotyczą znowelizowanego od 01.04.2013 art.22 ust.2 ustawy o VAT: „jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie”.
Pytanie: Jakie warunki dostawy, z uwzględnieniem warunków Incoterms, mogą przesądzać o przyporządkowaniu wysyłki pierwszej lub drugiej dostawie, przy założeniu że towar jest wysyłany lub transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT CZ1?
Uwzględniłabym przy tym wyrok ETS Euro Tyre Holding BV, C-430/09: ”W okolicznościach takich jak rozpatrywane przez sąd krajowy, w którym pierwszy nabywca, który uzyskał prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na terytorium państwa członkowskiego pierwszej dostawy, wskazuje na zamiar przetransportowania tego towaru do innego państwa członkowskiego i przedstawia swój numer identyfikacyjny nadany do celów podatku VAT przez to ostatnie państwo, transport wspólnotowy powinien zostać przypisany pierwszej dostawie, pod warunkiem, że prawo do rozporządzania towarem jak właściciel zostało przeniesione na drugiego nabywcę w państwie członkowskim przeznaczenia transportu wewnątrzwspólnotowego”.
Zakładamy, że VAT CZ1 podał polskiemu podatnikowi swój czeski numer VAT, zatem, w myśl wyroku, dla rozpoznania WDT przez podatnika VAT PL pozostaje spełnienie warunku, by prawo rozporządzania towarem jak właściciel przeszło na VAT CZ2 na terenie Czech, a nie na terenie Polski.
Poniżej przedstawiam kombinacje Incoterms na pierwszej (między VAT PL oraz VAT CZ1) oraz drugiej (miedzy VAT CZ1 a VAT CZ2) fakturze i propozycje przyporządkowania wysyłki do pierwszej lub drugiej dostawy.
a) EXW (lub FCA lub inne „F”) – EXW (lub FCA lub inne „F”) – oznacza, że transport organizuje VAT CZ2, czyli przytoczony fragment art. 22 ust.2 nie ma zastosowania, bo trzeci a nie drugi podatnik organizuje transport (co oznacza, że WDT jest między VAT CZ1 a VAT CZ2).
b) Grupa „C” lub „D” (np. CPT, DAP) na pierwszej fakturze - obojętne jaki Incoterms na drugiej fakturze – oznacza, że pierwszy podatnik organizuje transport, więc przytoczony fragment art.22 ust.2 nie ma zastosowania (co oznacza że WDT jest między VAT PL a VAT CZ1)
c) EXW (FCA) – Grupa „D” (np. DAP) – czyli drugi podatnik organizuje transport. Incoterms z grupy „D” oznaczają, że ryzyko związane z towarem przechodzi na nabywcę w miejscu przeznaczenia, czyli tutaj- w Czechach – więc chyba jest to równoznaczne ze stwierdzeniem, że prawo do rozporządzania jak właściciel przechodzi w Czechach? – czyli zgodnie z wyrokiem C-430/09 WDT byłaby między VAT PL a VAT CZ1.
d) EXW (FCA) – Grupa „C” (np. CPT) - czyli drugi podatnik organizuje transport i ponosi jego koszt, jednak przeczytałam, że dla grupy „C” ryzyko na nabywcę (tu: na podatnika VAT CZ2) przechodzi już w momencie rozpoczęcia tego transportu, czyli w Polsce. Oznaczałoby to więc, że między VAT PL a VAT CZ1 mamy dostawę krajową a między VAT CZ1 a VAT CZ2 mamy WDT
Napiszcie co myślicie o rozwiązaniach przedstawionych w punktach a)-d). Moje największe wątpliwości dotyczą punktu d) i grupy „C” Incoterms, gdyż zastanawiam się, czy stwierdzenie, ż ryzyko związane z towarem przechodzi na nabywcę w określonym momencie jest jednoznaczne ze stwierdzeniem, że prawo do rozporządzania jak właściciel przechodzi w tym momencie.
Zastanawiam się też, czy można powiązać jakoś z Incoterms pismo Ministerstwa Finansów z dnia 9 października 1995 r. (WWM/4648/95/AŚ, Biul. Skarb. 1996, nr 3, s. 21), do którego odwołuje się np. ten artykuł:
http://newsletter.wolterskluwer.pl/wkp/index.html?acti...
Czy lit. a) z pisma to Incoterms grupa „D”, lit. b) z pisma to grupa „E”, a lit. c) z pisma to grupa „F” lub „C”? (wstępnie mniej więcej tak bym zakładała…)