Tomasz
R.
Wyjątki od reguły
stanowią o uroku
życia.
Temat: takie są plany rządu
http://bip.kprm.gov.pl/portal/kpr/25/297/Inne_dokument...Wieloletni Plan Finansowy Państwa 2013-2016
a poniżej drobny wycinek
2.3. Budżet państwa w latach 2013-2016
2.3.1. Prognoza dochodów budżetu państwa
Najważniejszym źródłem dochodów budżetu państwa są wpływy z podatków pośrednich – podatku VAT i podatku akcyzowego. Dla tej grupy podatków najważniejszym indykatorem wzrostu bazy podatkowej jest wzrost spożycia prywatnego, dla którego prognozowane jest (po 2013 r.) znaczące przyspieszenie tempa wzrostu. Z kolei inwestycje i zakupy netto sektora instytucji rządowych i samorządowych, które również stanowią część bazy podatkowej, po nominalnych spadkach w latach 2012-2013 pozostaną w kolejnych latach prognozy na
stabilnym poziomie, dzięki czemu nie będą ujemnie wpływać na wzrost dochodów podatkowych. Jednakże prognozowane nominalne tempo wzrostu bazy podatkowej pozostanie na znacznie niższym poziomie niż nominalne tempo wzrostu PKB.
Z uwagi na konieczność ograniczenia nierównowagi finansów publicznych przy szacunkach dochodów przyjęte były założenia, że będą utrzymane w kolejnych latach aktualne stawki VAT na niezmienionym poziomie.
Wpływy z ww. podatków nie będą determinowane wyłącznie sytuacją makroekonomiczną, lecz także zmianami systemowymi.
Wśród zmian systemowych w podatku VAT przewiduje się:
– likwidację od 2014 r. tzw. ulgi w podatku VAT polegającej na zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budową i remontem (działanie to związane jest planami rządu wspierającymi politykę mieszkaniową na rzecz obywateli w innej formie – zob. str. 13),
– rozszerzenie stosowania mechanizmu reverse charge; jest to zmiana polegająca na rozszerzeniu katalogu wyrobów, w odniesieniu do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia,
– wprowadzenie systemu mini one-stop-shop od początku 2015 r.; zmiana wynika z konieczności implementacji prawa unijnego do krajowego porządku prawnego i będzie polegała na zmianie miejsca świadczenia usług w odniesieniu do usług telekomunikacyjnych, nadawczych radiowych i telewizyjnych oraz świadczonych drogą elektroniczną na rzecz osób niebędących podatnikami,
– zmianę, od początku 2014 r., w zakresie ograniczenia przy odliczaniu podatku naliczonego przy zakupie samochodów z tzw. kratką oraz paliw do ich napędu; jest to związane z zakończeniem obecnie obowiązującej derogacji na stosowanie ograniczeń w ww. zakresie.
W podatku akcyzowym w horyzoncie prognozy zakłada się coroczne podwyższanie stawek podatku na wyroby tytoniowe. Dodatkowo 31 października 2013 r. kończy się ogólne zwolnienie od akcyzy dla gazu ziemnego, zużywanego do celów opałowych i napędowych. W związku z tym od 1 listopada 2013 r. wyroby te będą podlegać opodatkowaniu akcyzą na zasadach określonych w ustawie o podatku akcyzowym. W celu ograniczenia negatywnego wpływu tego rozwiązania na sektor gospodarstw domowych planuje się wprowadzenie
szerokiego katalogu zwolnień z tego podatku.
W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w całym horyzoncie prognozy zakłada się brak waloryzacji dotychczas obowiązujących progów podatkowych oraz ustawowych, zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów i kwoty zmniejszającej podatek. Oznacza to, że kontynuowany będzie proces nieznacznego podwyższania efektywnego obciążenia podatkiem PIT, którego beneficjentami są praktycznie w równych częściach budżet państwa i samorząd terytorialny.
Począwszy od 2014 r. na wpływy z PIT będzie pozytywnie oddziaływać istotne ograniczenie ulgi z tytułu użytkowania sieci Internet.
Z kolei w zakresie podatku CIT od 2014 r. planuje się wprowadzenie opodatkowania spółek komandytowo-akcyjnych (a od 2015 r. spółek komandytowych) oraz wyłączenie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku CIT wypłat dywidend i innych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegających odliczeniu w spółce wypłacającej.
Wprowadzony w 2013 r. system aukcji sprzedaży praw do emisji gazów cieplarnianych będzie dodatkowym źródłem dochodów budżetu państwa w całym horyzoncie prognozy.
W 2014 r. poziom prognozowanych dochodów niepodatkowych ulegnie znacznemu obniżeniu w
stosunku do prognozowanych na 2013 r., co wynika głównie z braku wpłaty z zysku NBP oraz braku wpłat ze sprzedaży w drodze aukcji częstotliwości z pasma 800 MHz oraz opłaty wnoszonej z tytułu rezerwacji częstotliwości 1800 MHz (występujących w 2013 r.).