Temat: Sprzedaż wysyłkowa
Anita B.:
Ale nadal nie wiem, czy wystawienie paragonu w chwili wydania towaru i jego późniejsze przypisywanie do odpowiednich okresów rozliczeniowych to będzie zgodne z przepisami rozwiązanie.
Kilka razy się nad tym zastanawiałem i uważam, że cała sprawa jest fatalnie uregulowana. Brakuje przepisów - analogicznych do tych w przypadku faktur - które wskazywałyby, kiedy należy wystawić paragon fiskalny.
Ale tak na szybko, trochę kombinując:
Teoretycznie ewidencjonowaniu na kasie podlega sprzedaż (na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych). Sprzedaż zaś ma miejsce - w przypadku wysyłki towaru - dopiero w momencie wydania towaru klientowi przez Pocztę lub przez kuriera (najczęściej dopiero wówczas dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel). Czyli teoretycznie dopiero wówczas sprzedaż powinna być na kasę nabita (wcześniej nie ma sprzedaży). Wynika to również z par. 2 pkt 11 rozporządzenia MF z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Przepis ten wskazuje, że przez paragon fiskalny rozumie się wydrukowany dla nabywcy przez kasę
w momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży.
Z drugiej strony, podatnicy są obowiązani prowadzić
ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. To zaś sugeruje, że jeżeli obrót i podatek należny pojawią się wcześniej, tzn. przed wydaniem towaru / wykonaniem usługi (np. na skutek otrzymania zaliczki - por. art. 29 ust. 2 ustawy o VAT), to również to powinno być nabite na kasę. To z kolei potwierdza np. par. 2 pkt 18 wskazanego wyżej rozporządzenia. Zgodnie z tym ostatnim przepisem, przez raport fiskalny rozumie się dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne
o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku.
Czyli, reasumując, paragon co do zasady powinien być wystawiony w momencie sprzedaży (np. wydania towaru oznaczonego co do gatunku), a jeżeli wcześniej powstał obrót (np. na skutek otrzymania zaliczki), to również powstanie tego obrotu powinno być udokumentowane paragonem z kasy fiskalnej.
Oczywiście powyższe wnioski rodzą pewne problemy praktyczne w przypadku sprzedaży wysyłkowej, gdyż zmuszają do odrębnego przesyłania paragonu. No i skąd sprzedawca ma wiedzieć, kiedy nabywca otrzyma towar? (a ta data jest przecież datą sprzedaży). Właśnie z uwagi na powyższe problemy praktyczne oraz milczenie prawodawcy, uważam, że w przypadku sprzedaży wysyłkowej sprzedawca może nabić wysyłany towar na kasę już w momencie wysyłki. Wychodzę z założenia, że lepiej wystawić paragon za wcześnie niż za późno. Tym bardziej, że
impossibilium nulla obligatio est.
Czekam na wnioski Adama.