Temat: Rozliczenie VAT przy zbyciu przedsiębiorstwa
Zastanawiam się, na czym polega wydzielenie finansowe zorganizowanej części przedsiębiorstwa?
Case jest taki:
spółka cywilna osób fizycznych prowadzi dwa rodzaje działalności:
- działalność usługową, generującą większość obrotu (zakupów, sprzedaży)
- działalność produkcyjną - marginalną
Działalności te są rozłączne, tj. zupełnie różne, każda wykorzystuje inne składniki majątku, są zlokalizowane w różnych miejscach, nie zazębiają się ze sobą. Brak jest składników majątku, które służyłyby obu działalnościom, poza kasą fiskalną, która jest jedna i jest na niej ewidencjonowana sprzedaż z obu rodzajów działalności.
Działalność usługowa ma zostać sprzedana - cała, bez wyjątku. A więc cesja umowy najmu lokalu, cesja leasingu urządzenia w niej wykorzystywanego, sprzedaż wyposażenia lokalu, materiałów, przekazanie bazy klientów, nazwy itp.
Spółka rozlicza się wg kpir.
I teraz o ile wyodrębnienie organizacyjne nie budzi wg mnie wątpliwości, o tyle finansowe już tak.
Znalazłam interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi IPTPP2/443-30/11-3/BM z maja ub.r. - a więc już po nowelizacji uoptu dot. zorganizowanej części przedsiębiorstwa:
"o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć nie tylko samodzielne sporządzanie bilansu przez oddział, ale każde wyodrębnienie, na podstawie którego możemy poznać sytuację finansową części przedsiębiorstwa, które będzie przedmiotem zbycia".
Ponieważ spółka prowadzi kpir łącznie dla całej swojej działalności, brak jest w tej ewidencji wyodrębnienia, o którym mowa w interpretacji. Z drugiej strony, takie wyodrębnienie nietrudno wykonać (wiadomo, które zakupy dotyczą której działalności, przychody też są do ustalenia, należności nie występują, zobowiązania łatwe do zidentyfikowania).
Tak więc jest to zorganizowana część przedsiębiorstwa - a więc w konsekwencji nie podlega VAT i wchodzi PCC, czy też nie i trzeba wystawić fakturę na sprzedaż poszczególnych składników majątku?