Temat: NOWE REGULACJE / OPINIE MSZ O ZGODNOŚCI Z PRAWEM UE
Adam Bartosiewicz:
http://sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/druk.xsp?documentId=7AC99...
tutaj - uwagi do ustawy o redukcji
dziwi mnie to jednak, że w ogóle się nie zająknęli na temat złych długów
Wcześniej napisałeś jeszcze:
wydaje się, że nie
z projektu wynika, że jeśli nie zapłacisz w ciągu 150.dni, to musisz skorygować odliczenie
to jest przypadek odbioru (wyłączenia) prawa do odliczenia nie wymieniony w dyrektywie i naruszający stand still
uważam, że korekta odliczenia MUSIAŁABY BYĆ poprzedzona korektą podatku należnego u sprzedawcy jako warunku sine qua non
http://www.goldenline.pl/forum/3078062/nowe-regulacje-...
Cały czas się nad tym zastanawiam w kontekście art. 185 Dyrektywy 2006/112/WE:
Artykuł 184.
Wstępne odliczenie podlega korekcie, jeżeli jego kwota jest wyższa lub niższa od kwoty odliczenia przysługującej podatnikowi.
Artykuł 185.
1. Korekta jest dokonywana w szczególności, w przypadku gdy po złożeniu deklaracji VAT nastąpi zmiana czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty odliczenia, na przykład w przypadku anulowania zakupów lub uzyskania obniżek ceny.
2. W drodze odstępstwa od ust. 1, korekta nie jest dokonywana w przypadkach transakcji w całości lub częściowo niezapłaconych, w przypadku należycie udokumentowanego lub potwierdzonego zniszczenia, zagubienia lub kradzieży własności oraz w przypadku towarów przeznaczonych do przekazywania jako prezenty o małej wartości i próbki, o których mowa w art. 16.
Państwa członkowskie mogą jednakże wymagać dokonania korekty w przypadku transakcji całkowicie lub częściowo niezapłaconych oraz w przypadku kradzieży.
Sam art. 185 wydaje się chyba jednak pozwalać na taki zabieg, jaki planuje przeprowadzić nasz prawodawca krajowy. Mam wątpliwości, czy można się tutaj powołać na klauzulę stałości z art. 176. Czy nie jest czasem tak, że klauzula stand still dotyczy jedynie przypadków, gdy Dyrektywa w ogóle nie przewiduje ograniczeń w prawie do odliczenia dla danego przypadku, a w państwie członkowskim takie ograniczenie funkcjonuje? Po prostu głośno się nad tym zastanawiam, nie mam jeszcze do końca wyrobionego stanowiska w tej kwestii.
*
I odnośnie drugiego problemu - czy w Dyrektywie istnieje przepis, który wprost wiązałby korektę podatku należnego in minus u sprzedawcy z dokonywaną na mocy art. 185 ust. 2 zdanie ostatnie korektą podatku naliczonego in minus u nabywcy? Tak, jest to art. 90.
Ale po kolei.
Art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że:
W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Podstawa opodatkowania w Dyrektywie jest zatem określona inaczej niż w naszych przepisach krajowych. Dyrektywa mówi o zapłacie
otrzymanej lub
spodziewanej, a nasze przepisy - o kwocie
należnej.
W związku z tym, na gruncie Dyrektywy, jeżeli sprzedawca ma racjonalne podstawy aby przypuszczać, że od nabywcy nie otrzyma zapłaty, to choćby ta zapłata była należna (np. na podstawie umowy) można by próbować twierdzić, że niejako z automatu może dokonać korekty podatku należnego in minus. Zgodnie z naszymi przepisami - nie może, dopóki nie zmieni się kwota należna (np. na skutek zmiany umowy).
Czy można zatem uznać, że na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE już sam art. 73 przewiduje ulgę na złe długi? Chyba tak.
A jeżeli tak, to i do art. 29a ust. 1 znowelizowanej ustawy powinniśmy podchodzić tak samo (to jest ważna uwaga i zostanie wykorzystana później).
Idąc dalej tym tropem, dojdziemy do wniosku, że art. 89a jest w pewnym sensie niepotrzebny (częściowo pokrywa się z planowanym art. 29a ust. 1, który jednak wejdzie w życie w innym momencie), a nawet jest niezgodny z art. 73 Dyrektywy:
1. Art. 73 Dyrektywy nie uzależnia możliwości korekty podatku należnego u sprzedawcy od tego, czy minęła określona liczba dni od terminu wymagalności zapłaty.
2. Art. 73 nie uzależnia możliwości korekty podatku należnego u sprzedawcy od tego, czy nabywca jest w trakcie postępowania upadłościowego.
3. Art. 73 nie uzależnia możliwości korekty podatku należnego u sprzedawcy od tego, czy nabywca jest podatnikiem VAT czynnym.
4. (...)
5. I tak dalej.
Właściwie wszystkie warunki korekty należnego przez sprzedawcę określone w art. 89a naszej ustawy, czy teraz, czy po zmianie, są niezgodne z branym
w izolacji art. 73 Dyrektywy.
Niestety, nie ma róży bez kolców:
1. Ustawodawca krajowy, na mocy art. 185 ust. 2 zdanie ostatnie i art. 186,
może wprowadzić obowiązek dokonywania korekty podatku naliczonego przez nabywcę.
2. Prawodawca krajowy
może również, zgodnie z art. 90 Dyrektywy, wprowadzić dodatkowe warunki dokonywania korekty należnego przez sprzedawcę.
Pytanie zatem jest następujące - czy warunki określone w art. 89a są zgodne z Dyrektywą? Pomimo zachęcającego brzmienia art. 73 Dyrektywy, art. 90 ust. 1 i 2 wydają się wskazywać, że przynajmniej częściowo tak. Art. 90 ust. 2 wskazuje nawet, że państwo członkowskie w ogóle może nie pozwolić na korektę podatku należnego u sprzedawcy w związku z niezapłaconą wierzytelnością.
Inna sprawa, że poszczególne warunki dokonywania korekty podatku należnego przez sprzedawcę w związku z nieściągalnością wierzytelności, określone w art. 89a, można próbować poddawać w wątpliwość, tak jak to robiono w przypadku potwierdzeń odbioru faktury korygującej, co - jak wiemy - skończyło się pytaniem do ETS-u i wyrokiem częściowo korzystnym dla podatników.
***
REASUMUJĄC:
1A. Dyrektywa
co do zasady pozwala na korektę podatku należnego in minus przez sprzedawcę w przypadku, gdy nabywca nie wywiązał się z płatności (art. 73 i art. 90 ust. 1 Dyrektywy).
1B. W drodze wyjątku, Dyrektywa pozwala państwom członkowskim na wyłączenie możliwości korekty podatku należnego in minus przez sprzedawcę w sytuacji, gdy nabywca nie wywiązał się z płatności (art. 90 ust. 2 Dyrektywy).
2A. Dyrektywa ustala
generalne prawo zachowania prawa do odliczenia nawet od zakupów, za które nabywca nie zapłacił (art. 185 ust. 2 zdanie 1).
2B. W drodze wyjątku, Dyrektywa pozwala państwom członkowskim na wprowadzenie obowiązku korekty podatku naliczonego od zakupów, za które nie zapłacono (art. 185 ust. 2, zdanie drugie).
I teraz pojawiają się dwa pytania. Czy w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności:
1. prawodawca krajowy może wprowadzić regulację, które upoważnia sprzedawcę do korekty podatku należnego, bez jednoczesnego nałożenia na nabywcę obowiązku korekty podatku naliczonego?
2. prawodawca krajowy może wprowadzić regulację, która zmusza nabywcę do korekty podatku naliczonego, bez jednoczesnego upoważnienia sprzedawcy do korekty podatku należnego?
Podchodząc do sprawy czysto literalnie, zarówno art. 90 ust. 2, jak i art. 185 ust. 2 w zw. z art. 186 wydają się sugerować, że tak na pierwsze, jak i na drugie pytanie, należy odpowiedzieć twierdząco. Jeżeli jednak odwołamy się do "istoty" i do naczelnych zasad VAT, to należałoby na oba pytania odpowiedzieć przecząco. Jeżeli wybierzemy to drugie rozwiązanie, to planowana krajowa regulacja będzie niezgodna z "duchem" (czy - jak by powiedzieł Marek - z "filozofią") podatku VAT.
Ale w takim razie pojawia się pytanie dodatkowe. Jeżeli nawet założymy, że nasz przepis będzie niezgodny z Dyrektywą w zakresie, w jakim nałoży na nabywcę obowiązek korekty podatku naliczonego niezależnie od tego, czy sprzedawca skorygował podatek należny, to czy ta niezgodność upoważni nabywcę do tego, by nie dokonywał korekty naliczonego nawet w sytuacji, gdy sprzedawca skoryguje podatek należny i prześle nabywcy korektę faktury in minus? Chyba nie, analogicznie jak niezgodność przepisów krajowych w zakresie prawa do odliczenia od nabycia samochodów nie skutkowała wprowadzeniem bezwzględnego prawa do odliczenia od nabycia jakichkolwiek samochodów, a jedynie przywróciła prawo do odliczenia samochodom "z kratką". Ta niezgodność jest zatem "punktowa" i nie spowoduje, że cała regulacja straci swoje zastosowanie. Jej zastosowanie będzie wyłączone jedynie w odniesieniu do przypadków, gdy sprzedawca nie zmniejszy podatku należnego i nie wyśle nabywcy faktury korygującej in minus. Inaczej mówiąc - być może należy uznać, że w zakresie omawianego problemu (konieczność korekty podatku naliczonego przez nabywcę jedynie w przypadku, gdy otrzymał fakturę korygującą od sprzedawcy) prawie nic się nie zmieni ;).
Dawid Milczarek edytował(a) ten post dnia 26.11.12 o godzinie 21:56