Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Nabycie paliwa „na karty” paliowe a obowiązek rozliczenia...

Kwestia ta była już poruszona na formom, ale trochę w innym kontekście.

Ogólnie mówiąc system ten (akurat mnie interesujący, bo z udziałem zagranicznego wystawcy faktur) działa w ten sposób, że przedsiębiorca posiadający taką kartę:
- tankuje na określonej stacji paliw;
- otrzymuje zbiorcze faktury VAT bez wykazanego podatku (od kwietnia);
- wystawcą faktur jest podatnik nieposiadający siedziby ani SMPDG w Polsce.

Umowa z przedsiębiorcą jest skonstruowana w ten sposób, iż nabycie paliwa w sensie cywilistycznym następuje od wystawcy faktury, przy czym jego odbiór dokonywany jest u określonych operatorów stacji paliw. Czyli zgodnie z umową mamy mieć do czynienia ze sprzedażą łańcuchową, a karta ma stanowić znak legitymacyjny upoważniający do odbioru określonych kategorii towarów lub usług. Przy czym przedsiębiorca może odebrać paliwo w wybranej przez siebie ilości, jakości, miejscu i czasie.

Ale czy aby na pewno mamy tutaj dostawę towarów realizowaną przez wystawcę faktury?

Trybunał w wyroku w sprawie Auto Lease Holland BV, w bardzo podobnym stanie faktycznym, uznał, że jednak dostawa jest realizowana pomiędzy operatorem stacji paliw a klientem. Właśnie głównie z racji tego, że o ilości, czasie, miejscu i jakości towaru decyduje klient. Ponieważ taki wystawca faktury nie dysponuje nigdy ekonomicznym władztwem nad towarem to nie może on dokonać dalszej dostawy (czemu trudno się chyba w tych okolicznościach sprzeciwić; klient przyjeżdża na stację, tankuje paliwo do baku, a potem – w zależności od jego wyboru, czyli tego czy wyjmie z portfela kartę, czy też zapomniał jej z domu – mielibyśmy mieć dostawę przez operatora karty albo operatora stacji).

W stanie faktycznym będących podstawą wyroku w sprawie Auto Lease Holland, były dodatkowe okoliczności:
a) leasingobiorca nabywał paliwo w imieniu i na rachunek leasingodawcy (tutaj natomiast nabywa od spółki zagranicznej, ale odbiera od innego podmiotu);
b) w całość operacji włączona była jeszcze instytucja kredytowa, która wydała karty, którymi posługiwał się leasingobiorca;
c) leasingobiorca płacił na rzecz Auto Lease Holland ryczałtową kwotę miesięczną, oderwaną od ilości zakupionego paliwa w danym miesiącu, która jednak po zakończeniu roku była rozliczna z uwzględnieniem faktycznie nabytego paliwa.

Biorąc jednak pod uwagę sens orzeczenia Trybunału, wydaje się, że okoliczności te nie powinny mieć znaczenia dla ustalenia, pomiędzy którymi podmiotami dokonywana jest dostawa. Okoliczności te były też wskazywane w uzasadnieniu (zwłaszcza adwokat generalny się nimi „podpierał”), były to jednak argumenty posiłkowe, a nie główne.

Przy takim założeniu (tzn. że nie ma transakcji łańcuchowej) powstałaby bardzo ciekawa sytuacja.

Załóżmy, że mam flotę samochodów osobowych. Załóżmy też, że samochody takie tankuję z wykorzystaniem kart paliwowych i otrzymuję faktury VAT bez wykazanego podatku. Normalnie nie mam prawa do odliczenia VAT. Ale jeżeli faktycznie dostawa nie jest realizowana przez wystawcę, to nie mam w ogóle obowiązku rozliczenia VAT z zastosowaniem RC.Tomasz Siennicki edytował(a) ten post dnia 09.07.11 o godzinie 14:26
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Nabycie paliwa „na karty” paliowe a obowiązek rozliczenia...

Tomasz Siennicki:
Kwestia ta była już poruszona na formom, ale trochę w innym kontekście.

Biorąc jednak pod uwagę sens orzeczenia Trybunału, wydaje się, że okoliczności te nie powinny mieć znaczenia dla ustalenia, pomiędzy którymi podmiotami dokonywana jest dostawa. Okoliczności te były też wskazywane w uzasadnieniu (zwłaszcza adwokat generalny się nimi „podpierał”), były to jednak argumenty posiłkowe, a nie główne.


Wolałbym chyba, aby "diabeł" tego wyroku tkwił w... okolicznościach.
Inaczej, większość transakcji łańcuchowych, gdzie "ekonomiczne władztwo nad towarem" przekazywane jest z pominięciem niektórych uczestników łańcucha - byłoby zagrożone nieuznaniem (do celów vat) niektórych dostaw.
Przydałaby się - w kontekście tego wyroku (i do kompletu) - jasna definicja "ekonomicznego władztwa nad towarem".
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Nabycie paliwa „na karty” paliowe a obowiązek rozliczenia...

Transakcja łańcuchowa zachodziłaby z pewnością wówczas, gdyby podmiot zagraniczny decydował choć trochę o rozmiarach transakcji. Nie ma wątpliwości, że mamy transakcję łańcuchową w takich np. sytuacjach:

a) A zmawia u B określone towary w określonej ilości i jakości, ten nabywa je u C i ustala miejsce spełnienia świadczenia uzgodnione poprzednio z A, którym jest magazyn A;

b) B zawiera umowę z C o świadczenie na rzecz A polegające na dostarczeniu do A określonych towarów.

No i oczywiście przypadek zbliżony do przedstawionego (oraz do sytuacji a):

c) A zamawia u B określone towary w określonej ilości i jakości, ten nabywa je u C, A odbiera samodzielnie te towary od C.

W obu pierwszych przypadkach B ma wpływ na rodzaj, jakoś, ilość, itp. dostarczanych towarów. Taki wystarczający wpływ ma również w trzecim przypadku.

Tezy z orzeczenia w sprawie Auto Lease Holland BV zostały powtórzone w orzeczeniu w sprawach Loyalty Management Gropu i Baxi. Tam również decydujące było to, że o momencie i rozmiarze danej dostawy decydował wyłącznie finalny odbiorca i podmiot faktycznie dostarczający towar lub usługę.

W opisanej przeze mnie sytuacji mamy w umowie wprawdzie ustalony zakres towarów i usług nabywanych w tym systemie, ale jest on bardzo szeroki. To przede wszystkim paliwo, ale też inne towary i usługi dostępne na stacji. Wyjątkiem jest chyba tylko alkohol.Tomasz Siennicki edytował(a) ten post dnia 10.07.11 o godzinie 13:21
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Nabycie paliwa „na karty” paliowe a obowiązek rozliczenia...

Marek Gorzycki:
Wolałbym chyba, aby "diabeł" tego wyroku tkwił w... okolicznościach.
Inaczej, większość transakcji łańcuchowych, gdzie "ekonomiczne władztwo nad towarem" przekazywane jest z pominięciem niektórych uczestników łańcucha - byłoby zagrożone nieuznaniem (do celów vat) niektórych dostaw.
Przydałaby się - w kontekście tego wyroku (i do kompletu) - jasna definicja "ekonomicznego władztwa nad towarem".

Abstrahując od głównego zagadnienia podjętego w tym wątku, a odnosząc się do kwestii "ekonomicznego władztwa nad towarem"...

1. Jeżeli przedmiotem dostawy jest towar oznaczony co do tożsamości, to dostawa towaru jest dokonana z chwilą samego zawarcia umowy sprzedaży, niezależnie od jego fizycznego wydania (chyba że wydanie towaru oznaczonego co do tożsamości następuje w ramach tej dostawy jeszcze przed zawarciem umowy - wówczas uznałbym, że dostawa ma miejsce już w chwili wydania towaru).

2. Jeżeli natomiast przedmiotem dostawy jest towar oznaczony co do gatunku, wówczas należy uznać, że dostawa ma miejsce w chwili wydania towaru.

W związku z powyższym, pojęcie "ekonomicznego władztwa nad towarem" nie powinno być ograniczone do faktycznego władania nim, ale powinno obejmować również możliwość dysponowania nim w sensie prawnym (nawet bez faktycznego władania). Jeżeli sprzedam kontrahentowi prywatny samochód (o tym a nie innym numerze podwozia), to własność przejdzie - co do zasady - już z chwilą zawarcia umowy sprzedaży, nawet jeżeli kontrahent zgłosi się po odbiór samochodu dopiero po 2 miesiącach. Kontrahent bowiem już od momentu zawarcia umowy ze mną może tym samochodem dysponować jak właściciel (np. sprzedawać go kolejnym nabywcom).

W związku z tym, "ekonomiczne władztwo nad towarem" obejmuje każdy z następujących przypadków:
- dysponowanie towarem w sensie faktycznym jak właściciel,
- dysponowanie towarem w sensie prawnym jak właściciel.
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Nabycie paliwa „na karty” paliowe a obowiązek rozliczenia...

Tomasz Siennicki:

Załóżmy, że mam flotę samochodów osobowych. Załóżmy też, że samochody takie tankuję z wykorzystaniem kart paliwowych i otrzymuję faktury VAT bez wykazanego podatku. Normalnie nie mam prawa do odliczenia VAT. Ale jeżeli faktycznie dostawa nie jest realizowana przez wystawcę, to nie mam w ogóle obowiązku rozliczenia VAT z zastosowaniem RC.

:-))
IMHO - skoro właściciel floty samochodów uznaje, że nie ma obowiązku rozliczenia vat z zastosowaniem RC, oznacza to, że:
1/ posada wiedzę co do wadliwości "łańcucha" na gruncie ustawy vat,
2/ powinien wystąpić do faktycznych dostawców paliwa (stacji benzynowych) o wystawienie faktur vat,
3/ powinien zrezygnować z dalszych zakupów przy użyciu karty.
Brak reakcji na wadliwość łańcucha w połączeniu z nierozliczaniem vat z zastosowaniem RC - oznaczałoby szukanie guza... :-)

BTW - Dzięki, Dawidzie, za wypowiedź przybliżającą (w łatwo przyswajalny sposób) pojęcie "ekonomicznego władztwa nad towarem".
Piotr R.

Piotr R. główny księgowy,
Warszawa, BASF
Coatings Services
Sp. z o.o.

Temat: Nabycie paliwa „na karty” paliowe a obowiązek rozliczenia...

W odniesieniu do terminu powstania obowiązku podatkowego dla nabywcy to powstaje on zgodnie z art. 19 ust. 20 - ogólnie w dacie otrzymania zaliczki, wystawienia faktury przez wystawcę faktury. I tu powstaje pewien absurd, niedogodność. Faktury za paliwo bez podatku z adnotacją, że VAT rozlicza nabywca wystawione przez podmioty zagraniczne bez siedziby i miejsca prowadzenia działalności, które bierze udział w tej transakcji niestety w przypadku otrzymania ich ze znacznym opóźnieniem w stosunku do daty wystawienia powodować będą konieczność korekty deklaracji. VAT naliczony można rozliczać okresie otrzymania faktury lub w dwóch okresach następnych - jeśli komuś odliczenie przysługuje. O tym w artykule nikt jakoś nie wspominał, chociaż moim zdaniem to istotna kwestia. http://www.rp.pl/artykul/56107,734091-Podatek-nalezny-...

Jeszcze jednak kwestia, co do której artykuł wprowadza w błąd to fakt, że podmiot zagraniczny może posiadać w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności, ale nie bierze ono udziału w transakcji określonej w art. 17.1.4 i 17.1.5, mówi o tym art. 17.1a.Piotr R. edytował(a) ten post dnia 24.10.11 o godzinie 13:01
Tadeusz Młochowski

Tadeusz Młochowski Radca Prawny, Żabka
Polska sp. z o.o.

Temat: Nabycie paliwa „na karty” paliowe a obowiązek rozliczenia...

Władztwo ekonomiczne robi karierę w DIS.
IS Łd stwierdziła ostatnio, że okulary korekcyjne dla pracowników nie dają podstawy do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na władztwo ekonomiczne nad tymi okularami przez pracownika.
Dla IS nie ma znaczenia, że jest to narzędzie umożliwiające świadczenie pracy,lecz władztwo ekonomiczne. Bez znaczenia jest fakt, że istnieje bezpośredni związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Fakt, iż jest to wykonanie obowiązku prawnego w zakresie BHP celowo pomijam.
Z tego wynik, że dla DIS art. 7 ust. 8 nie istnieje a transakcje łańcuchowe mają prawo zaistnieć tylko w obrocie transgranicznym.



Wyślij zaproszenie do