Tomasz Siennicki Doradca podatkowy
Temat: Nabycie paliwa „na karty” paliowe a obowiązek rozliczenia...
Kwestia ta była już poruszona na formom, ale trochę w innym kontekście.Ogólnie mówiąc system ten (akurat mnie interesujący, bo z udziałem zagranicznego wystawcy faktur) działa w ten sposób, że przedsiębiorca posiadający taką kartę:
- tankuje na określonej stacji paliw;
- otrzymuje zbiorcze faktury VAT bez wykazanego podatku (od kwietnia);
- wystawcą faktur jest podatnik nieposiadający siedziby ani SMPDG w Polsce.
Umowa z przedsiębiorcą jest skonstruowana w ten sposób, iż nabycie paliwa w sensie cywilistycznym następuje od wystawcy faktury, przy czym jego odbiór dokonywany jest u określonych operatorów stacji paliw. Czyli zgodnie z umową mamy mieć do czynienia ze sprzedażą łańcuchową, a karta ma stanowić znak legitymacyjny upoważniający do odbioru określonych kategorii towarów lub usług. Przy czym przedsiębiorca może odebrać paliwo w wybranej przez siebie ilości, jakości, miejscu i czasie.
Ale czy aby na pewno mamy tutaj dostawę towarów realizowaną przez wystawcę faktury?
Trybunał w wyroku w sprawie Auto Lease Holland BV, w bardzo podobnym stanie faktycznym, uznał, że jednak dostawa jest realizowana pomiędzy operatorem stacji paliw a klientem. Właśnie głównie z racji tego, że o ilości, czasie, miejscu i jakości towaru decyduje klient. Ponieważ taki wystawca faktury nie dysponuje nigdy ekonomicznym władztwem nad towarem to nie może on dokonać dalszej dostawy (czemu trudno się chyba w tych okolicznościach sprzeciwić; klient przyjeżdża na stację, tankuje paliwo do baku, a potem – w zależności od jego wyboru, czyli tego czy wyjmie z portfela kartę, czy też zapomniał jej z domu – mielibyśmy mieć dostawę przez operatora karty albo operatora stacji).
W stanie faktycznym będących podstawą wyroku w sprawie Auto Lease Holland, były dodatkowe okoliczności:
a) leasingobiorca nabywał paliwo w imieniu i na rachunek leasingodawcy (tutaj natomiast nabywa od spółki zagranicznej, ale odbiera od innego podmiotu);
b) w całość operacji włączona była jeszcze instytucja kredytowa, która wydała karty, którymi posługiwał się leasingobiorca;
c) leasingobiorca płacił na rzecz Auto Lease Holland ryczałtową kwotę miesięczną, oderwaną od ilości zakupionego paliwa w danym miesiącu, która jednak po zakończeniu roku była rozliczna z uwzględnieniem faktycznie nabytego paliwa.
Biorąc jednak pod uwagę sens orzeczenia Trybunału, wydaje się, że okoliczności te nie powinny mieć znaczenia dla ustalenia, pomiędzy którymi podmiotami dokonywana jest dostawa. Okoliczności te były też wskazywane w uzasadnieniu (zwłaszcza adwokat generalny się nimi „podpierał”), były to jednak argumenty posiłkowe, a nie główne.
Przy takim założeniu (tzn. że nie ma transakcji łańcuchowej) powstałaby bardzo ciekawa sytuacja.
Załóżmy, że mam flotę samochodów osobowych. Załóżmy też, że samochody takie tankuję z wykorzystaniem kart paliwowych i otrzymuję faktury VAT bez wykazanego podatku. Normalnie nie mam prawa do odliczenia VAT. Ale jeżeli faktycznie dostawa nie jest realizowana przez wystawcę, to nie mam w ogóle obowiązku rozliczenia VAT z zastosowaniem RC.Tomasz Siennicki edytował(a) ten post dnia 09.07.11 o godzinie 14:26