Adam
Bartosiewicz
Tax Adviser ;
Solicitor
Temat: KASY FISKALNE 2011 r. / LEKARZE A NFZ / PRAWNICY A POMOC...
ZBIERAM OPINIE:KASY FISKALNE OD 2011 r. / LEKARZE (PIELĘGNIARKI, POŁOŻNE) A KONTRAKTY Z NFZ
Czy obrót z tytułu świadczeń wykonywanych w ramach kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia (dalej: NFZ) jest sprzedażą podlegającą ewidencji w kasie rejestrującej, czy też nie? Pociąga to za sobą następne pytanie, a mianowicie, czy wartość tej sprzedaży podlega wliczeniu do limitu obrotów dla celów zwolnienia podmiotowego?
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 u.p.t.u. podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Ewidencji w kasie podlega zatem sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zgodnie ze słownikiem języka polskiego określenie „na rzecz kogo (czego)” znaczy tyle, co dla kogo (czego), na czyją korzyść1. Uważa się jednak powszechnie, że istotne jest przede wszystkim to, kto nabywa daną usługę, a nie to, kto ją faktycznie odbiera. Może być tak, że nabywcą usługi jest jeden podmiot, zaś jej beneficjentem inny podmiot.
W kontekście niniejszej sytuacji należałoby się zastanowić, czy w przypadku usług wykonywanych w ramach kontraktu z NFZ, jest tak, że:
- usługa jest świadczona dla NFZ, który wskazuje osoby uprawnione do otrzymania świadczenia;
- usługa jest świadczona dla konkretnego pacjenta, zaś NFZ opłaca tę usługę.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.) - dalej u.ś.o.z., świadczeniobiorcy mają, na zasadach określonych w ustawie, prawo do świadczeń opieki zdrowotnej, których celem jest zachowanie zdrowia, zapobieganie chorobom i urazom, wczesne wykrywanie chorób, leczenie, pielęgnacja oraz zapobieganie niepełnosprawności i jej ograniczanie. Przepisy u.ś.o.z. nie definiują pojęcia „świadczeniobiorcy”. Z brzmienia innych przepisów u.ś.o.z. wynika, że świadczeniobiorcy to osoby uprawnione do otrzymania świadczeń zdrowotnych.
Zgodnie z przepisem art. 5 pkt 41 u.ś.o.z. świadczeniodawca to:
a) zakład opieki zdrowotnej wykonujący zadania określone w jego statucie, grupową praktykę lekarską, grupową praktykę pielęgniarek lub położnych, osobę wykonującą zawód medyczny w ramach indywidualnej praktyki lub indywidualnej specjalistycznej praktyki,
b) osoba fizyczna inna niż wymieniona w lit. a, która uzyskała fachowe uprawnienia do udzielania świadczeń zdrowotnych i udziela ich w ramach wykonywanej działalności gospodarczej,
c) państwowa jednostka budżetowa, o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), tworzoną i nadzorowaną przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadającą w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,
d) podmiot realizujący czynności z zakresu zaopatrzenia w środki pomocnicze i wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi;
Z wielu przepisów u.ś.o.z. wynika także, że NFZ jest podmiotem zobowiązanym do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej.
Z powyższego zdaje się wynikać, że w sytuacji wykonywania świadczeń w ramach kontraktu z NFZ jest raczej tak, że usługi wykonywane są na rzecz osób fizycznych, zaś NFZ jest jedynie podmiotem, który opłaca wynagrodzenie za daną usługę.
Nie jest tak, że NFZ kupuje usługi dla siebie (on jest nabywcą usług) i następnie odprzedaje (refakturuje je) na rzecz świadczeniobiorców.
Powyższe wskazuje, że usługi świadczone w ramach kontraktu z NFZ raczej powinny być ewidencjonowane w kasie rejestrującej.
Ale czy tego rodzaju obowiązek jest zasadny?
Celem wprowadzenia kas fiskalnych (przynajmniej oficjalnie) jest walka z szarą strefą oraz wzmocnienie uprawnień konsumentów.
W przypadku usług świadczonych w ramach kontraktu z NFZ nie ma niebezpieczeństwa powstania szarej strefy (wszystkie usługi muszą być ewidencjonowane, aby uzyskać wynagrodzenie z NFZ), zaś prawa konsumentów nie są zagrożone [a przynajmniej nie przez podmioty wykonujące świadczenia na rzecz świadczeniobiorców, a raczej przez sam NFZ ;-) ].
Dlatego też, mając na uwadze powyższe, wydaje się, że usługi wykonywane – w ramach kontraktów z NFZ - przez podmioty świadczące usługi w zakresie ochrony zdrowia, nie powinny podlegać ewidencjonowaniu w kasie rejestrującej.
Z PODOBNYM MNIEJ WIĘCEJ PROBLEMEM I UZASADNIENIEM:
PRAWNICY - ŚWIADCZENIE POMOCY PRAWNEJ Z URZĘDU A KASY REJESTRUJĄCE
(z przepisów wynikałoby, że raczej do kas; z celów wprowadzenia kas – że raczej nie)