Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Zapodaję więc temat.
Problem taki: A (podmiot nieposiadający siedziby, miejsca zamieszkania itd, itp. w Polsce) świadczy usługę doradczą na rzecz podatnika polskiego. Nalicza jednakowoż przy tej transakcji polski VAT i - jako że był zarejestrowany dla potrzeb - dajmy na to - usług transportu osób - rozlicza ten podatek w deklaracji VAT - 7 złożonej w II US Warszawa Śródmieście.
Czy polski podatnik ma obowiązek rozliczyć VAT w związku z tą transakcją?

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Tak, wyłączenie reverse charge w drodze rozliczenia podatku przez sprzedawcę nie dotyczy usług do których stosuje się 28b.
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Cześć wszystkim :).

Wychodzi na to, że jeżeli sprzedawca usługi nie ma siedziby w PL, a miejsce świadczenia usługi zgodnie z art. 28b ust. 1 wypada w PL, to VAT obligatoryjnie powinien być odprowadzony przez nabywcę usługi. Ten obowiązek (wynikający z art. 17 ust. 2 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4) jest zasadniczo zgodny z Dyrektywą 2006/112/WE, a dokładniej - z art. 196 w zw. z art. 44 Dyrektywy. Jedyna różnica między przepisami krajowymi a wspólnotowymi jest taka, że na gruncie przepisów krajowych obowiązek rozliczenia VAT przez nabywcę zaistnieje wtedy, gdy sprzedawca nie będzie miał w kraju ani siedziby, ani stałego miejsca zamieszkania, ani stałego miejsca prowadzenia działalności, natomiast w myśl Dyrektywy - wówczas, gdy sprzedawca nie będzie miał SIEDZIBY na terytorium państwa członkowskiego, w którym usługa jest opodatkowana.

Jako ciekawostkę podam, że zgodnie z art. 14 projektu rozporządzenia Rady ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego
systemu podatku od wartości dodanej (Google - 2009/0177 (NLE)):

"1. Miejscem siedziby przedsiębiorstwa podatnika w rozumieniu dyrektywy 2006/112/WE jest miejsce, w którym zapadają istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem i gdzie wykonywane są zasadnicze funkcje jej naczelnego zarządu.Miejsce to może być różne od miejsca, w którym dany podatnik prowadzi swoją działalność.
2. Ustalając miejsce siedziby przedsiębiorstwa, uwzględnia się, co następuje:
a) adres zarejestrowanej siedziby,
b) miejsce naczelnego zarządu przedsiębiorstwa,
c) miejsce posiedzeń zarządu przedsiębiorstwa,
d) miejsce podejmowania decyzji dotyczących ogólnego kierunku prowadzonej działalności.
3. Ustalając miejsce siedziby przedsiębiorstwa, można uwzględnić, co następuje:
a) miejsca zamieszkania kierowników przedsiębiorstwa,
b) miejsce, gdzie zwołuje się walne zebrania,
c) miejsce przechowywania akt administracyjnych i dokumentacji księgowej,
d) miejsce prowadzenia głównych kont bankowych,
e) ewentualne inne okoliczności o istotnym znaczeniu.
4. Sam adres pocztowy nie może być uznany za miejsce siedziby przedsiębiorstwa podatnika, o ile nie spełnia on wymogów wskazanych w ust. 1, 2 i 3."
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

No dobrze, a jak należy w związku z tym ustalić podstawę opodatkowania?
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Kwestia podstawy opodatkowania była jedną z pierwszych rzeczy, nad którymi się zastanowiłem po przeczytaniu Twojego pytania. Niestety cała kwota należna sprzedawcy jest podstawą opodatkowania przy imporcie usług (art. 29 ust. 17), a jak się kupujący na cenę (podwyższoną o VAT) nie zgadza, to chyba tylko pozostaje mu domagać się zwrotu części nienależnie pobranej ceny.
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Dawidzie, zastanów się więc jeszcze raz nad kwestią zastosowania 29 ust. 17 (do tego właśnie zmierzam).

Jest tam mowa o imporcie usług. Są też przewidziane wyjątki. Jakiej sytuacji może dotyczyć ostatni (trzeci) z wyjątków?
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Tomku, moim zdaniem w art. 29 ust. 17 in fine (ostatni wyjątek) chodzi nie o sytuację, gdy sprzedawca po prostu wpłaca kwotę podatku na konto US i wykazuje go w deklaracji, ale o taką wpłatę, którą w ogóle można określić mianem "rozliczenia", czyli zgodną z szeregiem innych przepisów. Inaczej mówiąc, ten wyjątek nie dotyczy sytuacji, gdy VAT zapłacił sprzedawca pomimo że powinien to zrobić nabywca. W takiej bowiem sytuacji nie można uznać, moim zdaniem, że VAT został rozliczony. Ktoś po prostu był nadgorliwy (i może wystąpić o stwierdzenie nadpłaty), ale nie powoduje to wygaśnięcia obowiązku zapłaty podatku po stronie kupującego usługę. To przypomina trochę wałkowany kiedyś dylemat związany z tym czy można zapłacić podatek w czyimś imieniu.
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

No tak, z grubsza by się zgadzało... Problem jest jednak głębszy.
Jeżeli mamy usługi inne niż z art. 27 ust. 3 lub 28 ust. 3, 4, 6 lub 7 - to rozliczenie VAT przez usługodawcę powoduje, że nie mamy w ogóle importu usług. Stąd moje pytanie: jakiej sytuacji może dotyczyć ostatni (trzeci)z wyjątków?
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Rozumiem do czego zmierzasz. Jeżeli VAT rozliczył sprzedawca usługi, to u nabywcy w ogóle nie wystąpi import usługi. Tymczasem brzmienie art. 29 ust. 17 (trzeci wyjątek) sugeruje, że może wystąpić sytuacja, w której jednocześnie wystąpi import usługi (podatnikiem będzie nabywca) i zarazem VAT zostanie rozliczony przez sprzedawcę. Wychodziłoby na to więc, że w podanym przez Ciebie przykładzie podstawą opodatkowania będzie nie kwota należna sprzedawcy usług (art. 29 ust. 17), ale - zgodnie z zasadą ogólną - obrót (art. 29 ust. 1).

Powstaje jednak kolejny problem wówczas. Obrotem jest bowiem kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę NALEŻNEGO podatku. Tymczasem trudno uznać, że podatek zapłacony przez sprzedawcę był NALEŻNY, czy też że w ogóle był podatkiem. Wychodziłoby więc na to, że i przy takiej interpretacji podstawa opodatkowania obejmie (we wskazanej przez Ciebie na początku wątku sytuacji) niepotrzebnie odprowadzony przez sprzedawcę podatek ;).

Moim zdaniem jednak należy interpretować art. 29 ust. 17 w ten sposób, że gdy jest tam mowa o imporcie usług, z tytułu którego VAT rozliczył sprzedawca, to chodzi w tym przepisie o te usługi, do których NIE stosuje się art. 28b (tylko w takich sytuacjach sprzedawca może rozliczyć podatek zamiast nabywcy). Można mieć wprawdzie wątpliwość, czy wówczas w ogóle wystąpi import usług, ale to raczej jest konsekwencją nieprecyzyjnego przepisu, aniżeli powodem stwierdzenia, że ten przepis dotyczy opisanej przez Ciebie sytuacji.

Zresztą - zauważ, że wszystkie wyjątki, o których mowa w art. 29 ust. 17 dotyczą sytuacji, gdy w istocie nie dochodzi do importu usług. Trzeba zatem ten przepis interpretować "życzliwie dla prawodawcy" ;), inaczej byśmy zwariowali :).Dawid Milczarek edytował(a) ten post dnia 31.08.10 o godzinie 09:57
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Po pierwsze primo: nigdzie nie pisałem, że nie należy rozliczyć podatku. To była celowa sugestia :-) Zwłaszcza, że tytuł tematu brzmiał: "Import usług - podstawa opodatkowania".

Jenak przprowadzona przez Ciebie wyładnia dotycząca zastosownaia art. 29 ust. 17 jest moim zdaniem wykładnią contra legem. Import usług został zdefiniowany przez ustawę i nie można twierdzić, że jakaś czynność nim jest, skoro nie spełnia przesłanek definicji. To nie jest kwestia przepisu niepracyzyjnego (jest bardziej precyzyjny niż wiele innych przepisów VATU).

Jeżelei chodzi o pozostałe dwa wyjątki z ust. 17: na jakiej podstawie z ustawy o VAT nie ma importu usług? Gdyby tak było, to po cóż te wyłączenia?
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Masz rację, pewne fragmenty art. 29 ust. 17 nie są nieprecyzyjne, tylko zbędne. Moim zdaniem końcówka art. 29 ust. 17 to tak zwane superfluum ustawowe, wyłączenia zupełnie niepotrzebne, tak jak kilka innych jeszcze rzeczy jest w ustawie zbędnych. Albo inaczej - to są martwe zapisy ustawy, które nie znajdą pewnie zastosowania, bo i tak objęte nimi stany faktyczne w pierwszej kolejności podpadną pod zastosowanie innych przepisów.

Dlaczego?

1. Ponieważ w sytuacji, gdy mamy do czynienia z WNT i usługą poboczną, nie wyodrębnia się dwóch czynności opodatkowanych, tylko wszystko traktuje się jako świadczenie kompleksowe według reżimu obowiązującego dla świadczenia dominującego - traktuje się to po prostu jako WNT-kombo. Import usług w tym przypadku nie występuje jako odrębna czynność podlegająca opodatkowaniu i nie ma sensu rozważanie podstawy opodatkowania dla importu usług.

2. Podobnie będzie z importem towarów.

3. Co do "importu usług" rozliczonego przez sprzedawcę - patrz mój wywód wyżej. W tym zakresie w 100% podzielam pogląd wyrażony w komentarzu A. Bartosiewicza i R. Kubackiego (VAT. Komentarz, Wolters Kluwer 2009, s. 456-457).Dawid Milczarek edytował(a) ten post dnia 31.08.10 o godzinie 13:20
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Myślę, że nie możemy tracić tutaj z oczu pewnego faktu.
Otóż zwróćcie uwagę na fakt, że import usług w istocie nie jest czynnością opodatkowaną, ani zdarzeniem opodatkowanym.
Import usług to tylko i wyłącznie SPOSÓB ROZLICZENIA podatku należnego od świadczenia usług. Nie jest to odrębny przedmiot podatku. Przedmiotem podatku pozostaje tutaj mimo wszystko świadczenie usług.
Owszem – problemem jest tutaj zapis w art. 17 ust. 2 u.p.t.u., który wskazuje, że w przypadku usług z 28b u.p.t.u. podatnikiem (podmiotem) zobowiązanym do rozliczenia podatku w każdym przypadku jest usługobiorca.
Jednak faktem pozostaje również i to, że jeśli zagraniczny sprzedawca opodatkował swoją usługę, to jednak jest to PODATEK NALEŻNY od tej usługi. Nie jest to przecież podatek ze 108 u.p.t.u. Jest to podatek, który niepoprawnie został przez sprzedawcę naliczony, jednakże przecież jest to podatek od przedmiotu opodatkowania. Jest to podatek obiektywnie istniejący, tylko „złapany” u niewłaściwego podmiotu (u sprzedawcy, a nie u nabywcy – zgodnie z „reverse charge”).

W związku z tym powstaje pytanie, czy nie szukać jednak – w tym przypadku – sposobów jakiegoś wyłączenia podatku naliczonego przez sprzedawcę z podstawy opodatkowania w imporcie usług. Opodatkowanie dwa razy tej samej czynności w tym samym państwie narusza zasady VAT. Fakt – sprzedawca i nabywca sami sobie winni, ale jednak zasady VAT to narusza.

Przy czym, mimo wszystko wydaje się, że bardziej właściwe – w świetle ogólnych zasad konstrukcyjnych rozliczania VAT – byłaby próba wyłączenia tego VAT u sprzedawcy, niż u nabywcy.
Najprostszym rozwiązaniem byłoby oczywiście przekonanie sprzedawcy do korekty.
Jeśli będzie trudno – próbować jednak argumentować, że VAT naliczony przez sprzedawcę nie jest częścią ceny (kwoty należnej). I że w związku z tym nie powinien być ujmowany w podstawie opodatkowania.
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Koncepcja jedności świadcznia nie zawsze nam pomoże (np. import towarów od A i transport przez B).
Oczywiście stanowisko, że wyłączenia powinny się znaleźć w art. 17 jest jak najbardziej słuszne. Ale są w art. 29 i tyle.

Nie można się natomista moim zdaniem zgodzić, że z przepisu tego wynika wprost, że podstawa opodatkowania jest "0", tak jak przyjmuje większość komentatorów. Oczywiście będzie zero, ale nie w wyniku zastosownaia tego przepisu, ale na skutek tego, że nie znajdzie on wówczas w ogóle zastosownaia.

Przepis nie mówi, że nie ustala się podstawy opodatkowania. Zaistnienie sytuacji opisanej w wyjątyku powoduje po prostu tyle, że nie stosuje się ust. 17 (przepis brzmi: "... z wyjątkiem, przypadków, gdy...) Skoro jednak stosownaie przepisu szczególnego zostało wyłączone, to mamy powrót do zasady ogólnej (zgodnie z jego literalnym brzmieniem), co jednak powodowałoby podwójne opodatkowanie. Tak wiec należy odrzucić zastosowanie art. 29 ust. 1 jako sprzecznego z tą zasadą.

Moim zdaniem problem uznania, że znaczenie opisanych wyjątków jest takie, że "nie ustala się podstawy opodatkowania" wynika z pewnego automatyzmu w zakresie interpretacji. Chodzi o to, że to "z wyjątkiem przypadków gdy..." jest odczytywane automatycznie, sugstywnie, bo to oczywiście pasuje do koncepcji zakazu podwójnego opodatkowania.

Podsumowując: art. 29 ust. 17 nie ma zastosowania, bo to wynika z jego brzmienia; art. 29 ust. 1 - musimy odrzucić jako spzreczny z zasadą zakazu podójnego opodatkowania. Po prostu błąd legislacyjny.
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Nie miałbym problemu ze stwierdzeniem, że import usługi jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, jeżeli założyłbym, że jest to jeden z rodzajów świadczenia usług na terytorium kraju - taki, w przypadku którego VAT rozlicza nabywca ;). W związku z tym import usługi nie jest odrębną czynnością w stosunku do świadczenia usług na terytorium kraju, może być jednak (przy przyjęciu powyższych założeń) potraktowany jako odrębna czynność w stosunku do innych niż świadczenie usług czynności wchodzących w zakres przedmiotowy VAT. To kwestia przyjęcia takiej, a nie innej konwencji.

Chyba nie do końca zgodzę się, że podatek "złapany" u sprzedawcy w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, jest w ogóle podatkiem, czy też podatkiem obiektywnie istniejącym :). Dla mnie jest to kwota bezsensownie odprowadzona do US, albo - jak to zabawnie ujął w jednym z orzeczeń NSA - kwota podszywająca się pod podatek (orzeczenie zapadło na gruncie art. 108 u.p.t.u.).

Z punktu widzenia kupującego jedyne wyjście jakie widzę, to próbować wykazać, że kupujący nie jest zobowiązany do zapłaty kwoty obejmującej podatek, lecz kwoty "netto", nawet w sytuacji, gdy sprzedawca doliczył VAT. Ale to by musiało znaleźć potwierdzenie w podstawie stosunku, w ramach którego obowiązek zapłaty się pojawia (np. w umowie).
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Jak widać wstrzeliłem się między dwie wypowiedzi.

A tak na marginesie, to jeszcze trochę, a będzie można to publkować:-)
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Tak, taki tekst, który ma kilku autorów, którzy toczą polemikę sami ze sobą, i spośród których każdy zgłasza votum separatum, mógłby mieć wzięcie ;).

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Nie zgodzę się z Waszymi stanowiskami z poniższych przyczyn:

Wydaje mi się, że nie zauważacie specyficznej konstrukcji art. 29 ust. 17, która wskazuje kiedy ostatni z wyjątków w tym przepisie znajdzie zastosowanie.

Mianowicie ustawodawca wskazuje, że podstawą opodatkowania przy imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca zobowiązany jest zapłacić, chyba że:

a) wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2;

b) wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru;

c) podatek został rozliczony przez usługodawcę.

Zwracam uwagę na zasadniczą różnicę między wyjątkami a i b, a wyjątkiem c. W przypadku dwóch pierwszych wyjątków ustawodawca wskazał, że okoliczność wliczenia została dokonana na podstawie art. 31 ust. 2 pkt 2 oraz na podstawie odrębnych przepisów.

Czyli w obu przypadkach ustawodawca wskazują, że te okoliczności muszą zajść zgodnie z przepisami czy na podstawie przepisów.

Brak jest natomiast takiego sformułowania w odniesieniu do trzeciego wyjątku. Moim zdaniem w świetle innych okoliczności może to być argument przemawiający za tym, że nie chodzi o sytuację, w której zgodnie z przepisami usługodawca rozliczył podatek, tylko właśnie o sytuację, gdy błędnie usługodawca rozliczył podatek zamiast usługobiorcy.

Przemawia za tym fakt, że przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Przepisu tego nie stosuje się gdy usługodawca rozliczy podatek należny, ale nie dotyczy to usług o których mowa w art. 28b, w przypadku których podatnikiem zawsze jest usługobiorca.

Z takiego brzmienia przepisów wynika, więc że w przypadku usług o których mowa w art. 28b zawsze podatnikiem będzie usługobiorca, a kwestia rozliczenia podatku przez usługodawcę nie ma żadnego znaczenia.

Wydaje się więc, że może zaistnieć sytuacja w której zaistnieje import usług, mimo rozliczenia podatku przez usługodawcę.

W tym świetle zwraca uwagę, że art. 17 ust. 2 mówi nam, że nie stosuje się ust. 4 gdy podatek należny został rozliczony przez usługodawcę, a ostatni wyjątek mówi o rozliczeniu podatku (a nie podatku należnego) przez usługodawcę.

Zastanawia więc dlaczego racjonalny ustawodawca w jednym przepisie mówi o podatku należnym rozliczonym przez usługodawcę, a w drugim rzekomo dotyczącym tej samej materii mówi już tylko o podatku.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na art. 108 ust. 2 w którym czytamy, że "gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego".

Gdyby chcieć odczytywać pojęcie "podatek" jako równoznaczne pojęciu "podatek należny", to z powyższego przepisu wynikałoby, że dotyczy sytuacji gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku należnego wyższą od kwoty podatku należnego". Zgodzicie się chyba, że to masło maślane, z którego nic by nie wynikało.

Z tego wynika więc, że pojęcia "podatek" nie można utożsamiać z pojęciem "podatku należnego".

W konsekwencji, w przypadku usług z art. 28b zawsze zaistnieje import usług, niezależnie od kwestii tego, że usługodawca mógł niezasadnie rozliczyć podatek (który jednak nie miał charakteru podatku należnego).

Wtedy w myśl art. 29 ust. 17 podstawą opodatkowania byłaby cała kwota zapłacona usługodawcy (czyli nabywca płaciłby podatek VAT od podatku VAT co jednoznacznie byłoby sprzeczne z zasadami VAT), jednak ostatni wyjątek pozwala nam właśnie tego uniknąć, bo stwierdza, że gdy podatek (a nie podatek należny) został rozliczony przez usługodawcę, to nie stosujemy tej metody ustalania podstawy opodatkowania.

Przechodzimy więc do zasady ogólnej w myśl której obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Wskazany przepis statuuje zasadę obliczania podatku w stu, więc nie analizujemy czy kwota podatku rozliczona przez usługodawca była podatkiem należnym czy też nie, bo nie o to chodzi w przepisie.

Stosując ten przepis, jak w odniesieniu do dowolnej innej sytuacji, osiągniemy taki efekt, że podstawą opodatkowania będzie kwota "netto" zapłacona usługodawcy, a nie kwota "brutto", tym samym unikając opodatkowania podatkiem podatku. Nabywca rozliczy więc prawidłową kwotę podatku.

Nie można natomiast w ogóle odrzucić konieczności rozliczenia podatku przez nabywcę z powodu podwójnego opodatkowania w takiej sytuacji tej samej transakcji. Wynika to z tego, że jak sądzę, podwójne opodatkowanie musi wynikać z konstrukcji przepisów - nie można mówić o podwójnym opodatkowaniu i na tej podstawie wyłączać zastosowanie przepisów, gdy faktyczne podwójne opodatkowanie wynika z błędów podatników. Gdyby uznać, że na tej podstawie można nie rozliczać podatku to mogłoby się okazać, że finalnie nikt nie rozliczył podatku - podmiot, który popełnił błąd może go skorygować, a podmiot, który winien był rozliczyć podatek nie rozliczył go bo byłoby podwójne opodatkowanie. Czy gdyby nabywcy w zwykłej krajowej transakcji coś się pomerdało i opodatkowałby transakcję u siebie, to sprzedawca mógłby stwierdzić, że w takiej sytuacji nie musi rozliczyć podatku?

Rzecz jasna, usługodawca powinien dokonać korekty, bo ewidentnie niezasadnie rozliczył podatek i wtedy wszystko będzie wyglądać normalnie.Jan Leuenberger edytował(a) ten post dnia 01.09.10 o godzinie 22:28
Andrzej Nikończyk

Andrzej Nikończyk Doradca Podatkowy,
Kolibski Nikończyk
Dec i Partnerzy

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Na wstępie zastrzegę, że jeszcze nie udało mi się ogarnąć całości materii która już tu została powiedziana, ale mam takie jedno pytanie - szczególnie do ostatniej wypowiedzi.

No przedstawiona koncepcja prowadzi do wniosku, iż w przypadku, gdy kwota podatku była rozliczona w ramach importu towarów lub WNT przez usługodawcę - to i tak musimy opodatkować kwotę netto zgodnie z zasada ogólną - jeśli będziemy traktować ten wyjątek od wyjątku, jako powrót do zasady ogólnej.

Wiec ta koncepcja, która ratuje import usług w zakresie nie naliczania podatku od podatku kładzie go w zakresie WNT i importu - bo tam byłoby podwójne opodatkowanie.

Czy nie jest to aby okoliczność pozwalająca nam na "nieliteralną" interpretację tego przepisu - bo wniosek jest jeden jest on fatalny.

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Nie kładzie nam WNT oraz importu, gdyż w tym przypadku rzeczywiście mielibyśmy podwójne opodatkowanie wynikające z konstrukcji przepisów, więc moglibyśmy twierdzić, że zasada ogólna nie może zostać zastosowana. Podatek został rozliczony przez właściwy podmiot, więc również z punktu widzenia SP jest to akceptowalne.

Alternatywnie możnaby stwierdzić (i to jest koncepcja, która wydaje mi się lepsza), że podstawa opodatkowania w odniesieniu do nabywanej usługi została już ustalona na podstawie przepisów, w ramach ustalania podstawy opodatkowania z importu albo WNT, co wyłączałoby możliwość zastosowania zasady ogólnej (nie można dwukrotnie ustalać podstawy opodatkowania).

Bynajmniej nie twierdzę, że taka konstrukcja jak zastosowana jest dobra, bo nie jest, ale podtrzymuję, że doszukiwanie się w odniesieniu do ostatniego wyjątku podwójnego opodatkowania mogłoby doprowadzić do nieopodatkowania transakcji w ogóle (a przecież o to nie może chodzić) oraz de facto pozwalałoby stronom transakcji wybierać - "no to dzisiaj ja sobie opodatkuję, bo mam nierozliczony naliczony". Taki woluntaryzm byłby moim zdaniem contra legem.
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Import usług - podstawa opodatkowania

Wracajac jeszcze do tematu, poniżej link do wyroku WSA w W-wie, wiążącego się z omawianym tutaj problemem.
Nie dotczył wprawdzie podstawy opodatkowania, ale prawa do odliczenia z faktury wystawionej przez zagranicznego usługodawcę.

http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/B681243CB7



Wyślij zaproszenie do