![Jan Leuenberger](https://static.goldenline.pl/user_photo/202/user_646602_9687a0_basic.jpg)
Jan Leuenberger Prawnik
Temat: I FSK 1177/11
Jest uzasadnienie do wyroku dotyczącego kart paliwowych:http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/0AA11E5385
Jak oceniacie zasadność tez NSA?
Jan Leuenberger Prawnik
Marek Gorzycki przedsiębiorca
Jan Leuenberger:
Jak oceniacie zasadność tez NSA?
Tomasz Siennicki Doradca podatkowy
Jan Leuenberger Prawnik
Marek G.:Nie
Jan Leuenberger:
Jak oceniacie zasadność tez NSA?
Chyba nie bardzo jest co oceniać - sąd w całości oparł się na C-185/01.
obowiązywały ceny poszczególnych stacji, a ceny wynegocjowane pomiędzy T i D, co wydaje się dość mocnym argumentem (niepodnoszonym chyba w C-185/01).
Marek Gorzycki przedsiębiorca
Tomasz Siennicki:
Jutro pukam do klienta i jedziemy z nadpłatą :-).
Tomasz Siennicki Doradca podatkowy
Marek G.:
Tomasz Siennicki:
Jutro pukam do klienta i jedziemy z nadpłatą :-).
... i korektą kosztów uzyskania przychodów, której podatkowe skutki, w połączeniu z kosztami robocizny, pochłoną (albo nawet - przekroczą) "urobek"... ;-))
Marek Gorzycki przedsiębiorca
Tomasz Siennicki:
co do korekty kosztów to się nie zgodze.
Tomasz Siennicki Doradca podatkowy
Jan Leuenberger Prawnik
Tomasz Siennicki:
Inna sprawa, czy NSA jednak nie powinien był wystąpić do TSUE z pytaniem prejudycjalnym, co uzasadniałoby odwołanie się jednak do pewnych odrębności w sprawie Auto Lease i rozpatrywanej przez NSA. Wydaje się, że sprawa powinna zostać jednak skierowana do TSUE.
Tezy wyroku w sprawie Auto Lease Holland nie niweczą jednak możliwości realizacji transakcji łańcuchowych. Wynika z nich jednak, że transakcja łańcuchowa możliwa jest wówczas, gdy parametry transakcji są ustalane pomiędzy klientem a dostawca, który następnie – w celu realizacji tej skonkretyzowanej już transakcji – może się posłużyć poddostawcą.
Nie ma co się również oszukiwać: konstrukcja, w której klient miałby na stacji benzynowej nabywać paliwo w imieniu i na rachunek dostawcy, będąc jednocześnie nabywca tego paliwa od D, jest również konstrukcją sztuczną.
Pytanie, jak należałoby (czy inaczej?) ocenić sytuację, gdyby pomiędzy dostawcą D, a klientem K zostały najpierw ustalone warunki dostawy z określeniem szacunkowych ilości, jakości (rodzaju paliw), ceny, okresu, w którym takie paliwo może być nabyte, oraz ze wskazaniem miejsc odbioru tego paliwa, czyli określonych stacji benzynowych.
Tomasz Siennicki Doradca podatkowy
Jan Leuenberger:
Też się zgadzam. Kwestia tylko które konkretnie parametry muszą być ustalone.
Nie ma co się również oszukiwać: konstrukcja, w której klient miałby na stacji benzynowej nabywać paliwo w imieniu i na rachunek dostawcy, będąc jednocześnie nabywca tego paliwa od D, jest również konstrukcją sztuczną.
A tu bym się nie zgodził. Dlaczego byłoby to sztuczne? Z zastrzeżeniem, że kiedy nabywamy paliwo w imieniu i na rachunek dostawcy, to klient nie nabywa paliwa na stacji benzynowej, lecz odbiera towar od poddostawcy.
Pytanie, jak należałoby (czy inaczej?) ocenić sytuację, gdyby pomiędzy dostawcą D, a klientem K zostały najpierw ustalone warunki dostawy z określeniem szacunkowych ilości, jakości (rodzaju paliw), ceny, okresu, w którym takie paliwo może być nabyte, oraz ze wskazaniem miejsc odbioru tego paliwa, czyli określonych stacji benzynowych.
Dlaczego w takiej sytuacji miałoby nie dochodzić do dostawy łańcuchowej?
Następna dyskusja: