Jacek
Kalinowski
Doradca
Podatkowy/Dyrektor
ds. Podatków i
Nadzoru
Temat: Gmina-odliczenie podatku w związku z budową szkoły -...
Zastrzeżenie: Poniższy opis został ograniczony do najważniejszych składników niezbędnych do znalezienia odpowiedzi na przedmiotowe zagadnienie z pominięciem szczegółowych odniesień do oczecznictwa i interpretacji, głównie z uswagi na znaczną ilość tych ostatnich i rozbieżności w ich treści. Problem jest na tyle szczegółowy i wymagałby odniesienia do przepisów o samorządzie terytorialnym, jednak dla celów związanych z omówieniem zagadnienia przyjmujemy, iż czynności opodatkowane realizowane przez Gminę na terenie szkoły stanowią przedmiot działalności gospodarczej - czynności realizowanych przez czynnego podanika VAT.Pytanie:
W jaki sposób dokonać przyporządkowania wartości podatku naliczonego kwalifikującego się do odliczenia z faktur dokumentujących budowę szkoły w sytuacji gdy faktury potwierdzają wykonanie usług budowy całej szkoły bez podziału na salą gimnastyczną i aulę, które są wykorzystywane do prowadzenie działalności opodatkowanej przez Gminę (najem)? Czy można uwazględnić w rozliczeniu pełną wartość faktur, eliminując część nie do odliczenia na etapie proporcji czynności opodatkowanych do ogółu czynności opodatkowanych, zwolnionych od opodatkowania oraz niepodlegających opodatkowaniu. Czy możliwa jest inna alokacja "funkcjonalna" polegająca na wydzieleniu z całości podatku naliczonego związanego z budową szkoły, jeśli tak jak przeprowadzić tę alokację.
Przepisy prawne:
W związku z tym, iż Gmina nie przekazała szkoły w trwały zarząd, ponosząc do dzisiaj wszelkie koszty jej użytkowania odliczenie nastąpiłoby na podstawie art. 86 ust. 1 i art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług natomiast sposób obliczenia proporcji wynika z treści art. 90 tej ustawy. art. 15 ust. 1 i 6 w zakresie czynności Gminy jako czynności podlegających opodatkowaniu,
Własna propozycja:
W związku ze świadczeniem czynności opodatkowanych na terenie szkoły Gmina powinna korzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego udokumentowanego fakturami dotyczącymi budowy szkoły. Kierując się linią orzecznictwa NSA, możnaby stwierdzić iż cała wartość podatku naliczonego związanego z budową szkoły stanowi podstawę do odliczenia, niezależnie od faktu iż 70% podatku naliczonego związana jest z realizacją czynności niepodelgających opodatkowaniu (funkcjonowanie szkoły). Eliminacja wartości podatku naliczonego związanego z czynnościami zwolnionymi od opodatkowania i niepodelagającymi opodatkowania nastąpiłaby na etapie włączenia proporcji. Przy aktualnej proporcji na poziomie 90% oznaczałoby to jednak, iż Gminie przysługuje zwrot podatku naliczonego w wysokości kilku milionów złotych podczas gdy wartość podatku należnego związanego ze sprzedażą opodatkowaną realizowaną w związku z funkcjonowaniem sal wynosi ok 15.000 złotych. Ta dysproporcja prowadzić będzie do pewnego sporu z urzędem skarbowym. Możnaby dokonać alokacji, jednak udowodnienie iż w danej fakturze określona wartość podatku naliczonego podlega odliczeniu wydaje się być nie do przeprowadzenia. Z uwagi na fakt, iż Gmina nie przekazała wcześniej szkoły w trwały zarząd i od początku świadczyła na obiekcie czynności opodatkowane nie dkonujemy korekty podatku wskazanej w art 91 ustawy o podatku od towarów i usług.