Paweł Ziółkowski

Paweł Ziółkowski Wykładowca,
Publicysta,
Właściciel Biura
Doradztwa Gospod...

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

A swoją drogą, to jedyny normalny przewoźnik to Polski Bus. Bilet kupiony przez internet zawiera wszystkie dane i jeszcze podstawę prawną uznania za fakturę (§ 17 rozporządzenia).

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

Sprzedaż rozliczają. A z § 17 wynika pośrednio, że bilet może nie spełniać wymogów. A poza tym, jak zaznaczysz w systemie, to wystawią Ci fakturę z NIPem
Prostuję na bilecie nie ma NIP-u PKP Intercity. Zarówno ustawa o NIP jak rozporządzenie fakturowe i w sprawie kas fiskalnych nakładają na sprzedawcę obowiązek zamieszczenia swojego numeru NIP bez znaczenia czy chodzi o fakturę czy paragon. Nie kwestionuję tego, że rozliczają sprzedaż prawidłowo tylko czy klient otrzymuje prawidłowo sformatowany pod kątem obowiązków podatnika w tym zakresie dokument.Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 14.04.13 o godzinie 16:58
Paweł Ziółkowski

Paweł Ziółkowski Wykładowca,
Publicysta,
Właściciel Biura
Doradztwa Gospod...

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

Aleksander K.:
Sprzedaż rozliczają. A z § 17 wynika pośrednio, że bilet może nie spełniać wymogów. A poza tym, jak zaznaczysz w systemie, to wystawią Ci fakturę z NIPem
Prostuję na bilecie nie ma NIP-u PKP Intercity. Zarówno ustawa o NIP jak rozporządzenie fakturowe i w sprawie kas fiskalnych nakładają na sprzedawcę obowiązek zamieszczenia swojego numeru NIP bez znaczenia czy chodzi o fakturę czy paragon. Nie kwestionuję tego, że rozliczają sprzedaż prawidłowo tylko czy klient otrzymuje prawidłowo sformatowany pod kątem obowiązków podatnika w tym zakresie dokument.

Ja bym się nie czepiał - bilet to nie faktura ani paragon (może być jedynie uznany za fakturę). Ale PKP Intercity zachowują się bez sensu (podobnie jak interregio). Zamiast zawrzeć wszystkie dane w bilecie to pomijają niektóre, przez co musza odrębnie wystwiać faktury.
Katarzyna P.

Katarzyna P. Najmłodsza księgowa
w Polsce

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

Aleksander K.:
Sprzedaż rozliczają. A z § 17 wynika pośrednio, że bilet może nie spełniać wymogów. A poza tym, jak zaznaczysz w systemie, to wystawią Ci fakturę z NIPem
Prostuję na bilecie nie ma NIP-u PKP Intercity. Zarówno ustawa o NIP jak rozporządzenie fakturowe i w sprawie kas fiskalnych nakładają na sprzedawcę obowiązek zamieszczenia swojego numeru NIP bez znaczenia czy chodzi o fakturę czy paragon. Nie kwestionuję tego, że rozliczają sprzedaż prawidłowo tylko czy klient otrzymuje prawidłowo sformatowany pod kątem obowiązków podatnika w tym zakresie dokument.
Nie do końca prawda.
Kupując bilet w kasie - na bilecie (czy to IC czy to Przewozy Regionalne) NIP sprzedawcy i jego nazwa zawsze są.

W przypadku kupowania biletów IC przez internet to przy zaznaczeniu opcji, że chce się fakturę VAT - otrzymuje się taką fakturę, a na bilecie jest adnotacja, że nie może on zostać uznany za fakturę i nie dają tam NIPu.
Paweł Ziółkowski

Paweł Ziółkowski Wykładowca,
Publicysta,
Właściciel Biura
Doradztwa Gospod...

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

Katarzyna P.:
W przypadku kupowania biletów IC przez internet to przy zaznaczeniu opcji, że chce się fakturę VAT - otrzymuje się taką fakturę, a na bilecie jest adnotacja, że nie może on zostać uznany za fakturę i nie dają tam NIPu.

Bilet w kasi ma NIP - mówimy o sprzedaży przez internet. Inna sprawa, że mam bilet czasowy na koleje mazowieckie, na podstawie którego można było było jeździć przez 6h w granicach strefy (w uproszczeniu między Tłuszczem a Nieporentem). I tu zagadka - bilet kupiony w kasie, więc zawiera wszystkie dane. Tylko że jest na godziny, a nie na odległość. Faktura, czy nie?

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

Ja bym się nie czepiał - bilet to nie faktura ani paragon (może być jedynie uznany za fakturę). Ale PKP Intercity zachowują się bez sensu (podobnie jak interregio). Zamiast zawrzeć wszystkie dane w bilecie to pomijają niektóre, przez co musza odrębnie wystwiać faktury.
Z punktu widzenia podatnika który chce VAT z biletu odliczyć ja bym się czepił tego. Z tego względu, że do 50 km bilet nie jest fakturą z urzędu a powyżej 50 km zależy od tego, czy klientowi jest potrzebne do odliczenia czy nie. Jeśli są pozostałe wymagane przez rozporządzenie dane a nie ma NIP-u sprzedawcy to problem. Generalnie zrobiłem tylko analizę dokumentu czy jest wystawiony prawidłowo. Pominąłem kwestię czy jest fakturą czy nie. brak NIP-u sprzedawcy pozbawia dokument waloru tak paragonu jak i faktury. Ale to to akurat znalazłem w formie ciekawostki sam podpowiedziałeś a ja tylko sprawdziłem dokładnie ale pod innym kątem.Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 14.04.13 o godzinie 17:24
Paweł Ziółkowski

Paweł Ziółkowski Wykładowca,
Publicysta,
Właściciel Biura
Doradztwa Gospod...

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

Przez 6h możesz zrobić więcej niż 50 km (na bilecie napisane są stacje graniczne oddalone od siebie o więcej niż 50 km - Nowy Dwór Mazowieckie, Tłuszcz, Mińsk Mazowiecki, Celestynów itp. Ale też uważam, że brak km na bilecie jest przeszkodą do odliczenia VAT.

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

>
Nie do końca prawda.
Kupując bilet w kasie - na bilecie (czy to IC czy to Przewozy Regionalne) NIP sprzedawcy i jego nazwa zawsze są.

W przypadku kupowania biletów IC przez internet to przy zaznaczeniu opcji, że chce się fakturę VAT - otrzymuje się taką fakturę, a na bilecie jest adnotacja, że nie może on zostać uznany za fakturę i nie dają tam NIPu.
Wiem, że to wydaje się dziwne ale jeśli pani nie wierzy
http://intercity.pl/pl/dokumenty/Przepisy%20i%20taryfy...
str 45 stąd czepiłem się.
Paweł Ziółkowski

Paweł Ziółkowski Wykładowca,
Publicysta,
Właściciel Biura
Doradztwa Gospod...

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

Aleksander K.:

Wiem, że to wydaje się dziwne ale jeśli pani nie wierzy
http://intercity.pl/pl/dokumenty/Przepisy%20i%20taryfy...
str 45 stąd czepiłem się.

Ale to jest tylko blankiet - wszystko zależy od tego jak się go wypełnia. W kasie NIP jest zawsze w formie nadruku. Problemem są tylko bilety kupowane przez internet.

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

Problemem są
tylko bilety kupowane przez internet.
Dlatego, że nie ma na nich NIP sprzedawcy więc nie spełniają wymogów tak rozporządzenia kasowego jak i fakturowego. Tu dopatrywałem się problemu.
W temacie Intercity znalazłem jeszcze- & 10 ich regulaminu sprzedaży internetowej. Zgodnie z nim w skrócie gdyż ciąg dalszy dotyczył procedury wystawiania faktury taki bilet co do zasady nie jest fakturą. Czyli w ich rozumieniu jest spełniony warunek jaki stawia rozporządzenie fakturowe a dotyczący właściwej ścieżki audytu między fakturą a dostawą. Czyli czytaj dalej, to do sprzedawcy zależy opracowanie takich metod , by klient wiedział, czy może w razie potrzeby dany dokument uznać za fakturę czy też nie. A że mam ciągotkę do szukania dziury w całym to już taka przypadłość. Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 14.04.13 o godzinie 18:25
Tomasz Z.

Tomasz Z. Freelancer

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

Paweł Z.:

Ale to jest tylko blankiet - wszystko zależy od tego jak się go wypełnia. W kasie NIP jest zawsze w formie nadruku. Problemem są tylko bilety kupowane przez internet.

Ja kiedyś kupiłem bilet w kasie PKP po czym okazało się że to jednak nie była kasa PKP a jakaś spółeczka cywilna która była agencją-pośrednikiem. I na bilecie był ich NIP :) Faktura czy nie faktura ?Tomasz Z. edytował(a) ten post dnia 14.04.13 o godzinie 23:13

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

Paweł Z.:
Katarzyna P.:
W przypadku kupowania biletów IC przez internet to przy zaznaczeniu opcji, że chce się fakturę VAT - otrzymuje się taką fakturę, a na bilecie jest adnotacja, że nie może on zostać uznany za fakturę i nie dają tam NIPu.

Bilet w kasi ma NIP - mówimy o sprzedaży przez internet. Inna sprawa, że mam bilet czasowy na koleje mazowieckie, na podstawie którego można było było jeździć przez 6h w granicach strefy (w uproszczeniu między Tłuszczem a Nieporentem). I tu zagadka - bilet kupiony w kasie, więc zawiera wszystkie dane. Tylko że jest na godziny, a nie na odległość. Faktura, czy nie?
Nie jest fakturą. Sprawdziłem w regulaminie świadczenia usług Kolei Mazowieckich &5 pkt 12 i 13. Generalnie problem sprowadza się do tego, że odbiorca oprócz sprawdzenia czy dokument zawiera wymagane dane by uznać go za fakturę musi jeszcze sprawdzić, czy wystawca uznaje ten dokument za fakturę czy też nie także samo spełnienie wymogów formalnych rozporządzenia nie wystarcza jak sądzę. Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 15.04.13 o godzinie 09:10
Paweł Ziółkowski

Paweł Ziółkowski Wykładowca,
Publicysta,
Właściciel Biura
Doradztwa Gospod...

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

Aleksander K.:
Nie jest fakturą. Sprawdziłem w regulaminie świadczenia usług Kolei Mazowieckich &5 pkt 12 i 13. Generalnie problem sprowadza się do tego, że odbiorca oprócz sprawdzenia czy dokument zawiera wymagane dane by uznać go za fakturę musi jeszcze sprawdzić, czy wystawca uznaje ten dokument za fakturę czy też nie także samo spełnienie wymogów formalnych rozporządzenia nie wystarcza jak sądzę.

Ale w rozporządzeniu nie ma wymogu, żeby wystawca uważał bilet za fakturę. Z treści § 17 wynika, że liczy się treść biletu.

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

Paweł Z.:
Aleksander K.:

Nie jest fakturą. Sprawdziłem w regulaminie świadczenia usług Kolei Mazowieckich &5 pkt 12 i 13. Generalnie problem sprowadza się do tego, że odbiorca oprócz sprawdzenia czy dokument zawiera wymagane dane by uznać go za fakturę musi jeszcze sprawdzić, czy wystawca uznaje ten dokument za fakturę czy też nie także samo spełnienie wymogów formalnych rozporządzenia nie wystarcza jak sądzę.

Ale w rozporządzeniu nie ma wymogu, żeby wystawca uważał bilet za fakturę. Z treści § 17 wynika, że liczy się treść biletu.
Ok ale jest jeszcze & 20a rozporządzenia który troszeczkę miesza stąd ta teoria. Wynika z niego -według mnie- że wystawca ma tak skonstruować dokument, by raz był zgodny z wymogami formalnymi dla niego właściwymi a dwa by odbiorca wiedział, czy to co dostał jest fakturą czy też nie. Stąd przykładowo adnotacja, że bilet nie jest fakturą VAT chyba będzie spełniała warunki &20arozporządzenia. Poza tym regulamin Kolei Mazowieckich mówi podobnie, że jeżeli bilet dotyczy przejazdów na trasie powyżej 50km i
zawiera dane wymagane w &17 rozporządzenia to uznaje się go za fakturę automatycznie.Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 15.04.13 o godzinie 10:11
Paweł Ziółkowski

Paweł Ziółkowski Wykładowca,
Publicysta,
Właściciel Biura
Doradztwa Gospod...

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

Aleksander K.:
Ok ale jest jeszcze & 20a rozporządzenia który troszeczkę miesza stąd ta teoria. Wynika z niego -według mnie- że wystawca ma tak skonstruować dokument, by raz był zgodny z wymogami formalnymi dla niego właściwymi a dwa by odbiorca wiedział, czy to co dostał jest fakturą czy też nie. Stąd przykładowo adnotacja, że bilet nie jest fakturą VAT chyba będzie spełniała warunki &20arozporządzenia. Poza tym regulamin Kolei Mazowieckich mówi podobnie, że jeżeli bilet dotyczy przejazdów na trasie powyżej 50km i
zawiera dane wymagane w &17 rozporządzenia to uznaje się go za fakturę automatycznie.


Ale z § 17 wynika, że bilet nie jest fakturą, a tylko jest za fakturę uznawany. I to, co jakaś firma sobie zapisze w swoim regulaminie nie ma najmniejszego znaczenia.
No i dodatkowe przemyślenia. Na dworcu do biletu możesz poprosić o fakturę (inna sprawa, że procedura wystawiania faktur w kasach PKP, to często normalnie kabaret). Dostajesz wtedy bilet spełniający warunki do uznania go za fakturę i fakturę na ten sam przejazd. Czyli - w uproszczeniu - są dwie faktury na jedną transakcję. To też jest argument za tym, że bilet nie jest fakturą, a jedynie może pełnić jej rolę.
Po drugie zastanawia mnie sens tych 50 km. Kiedyś jechałem ze stacji Warszwa Olszynka Grochowska do stacji Gdynia Chylonia. Jedna podróż, trzech przewoźników:
1. Wawa Olsz.G. - Wawa Wsch - Koleje Mazowieckie - bilet nie jest fakturą (ok 4 km)
2. Wawa Wsch - Gdynia Gł - Intercity - bilet jest fakturą
3. Gdynia Gł - Gdynia Chylonia - SKM - bilet nie jest fakturą (ok 5 km)
(wiem, że można kupić bilet łączony, ale to nie o to chodzi, żeby sobie ułatwiać :).
Klauzula 50 km jest jak dla mnie pozbawiona większego sensu. Dlaczego jak jadę 49 km, to bilet nie jest FV, a jak jadę kawałek dalej, to już jest. Przecież tak naprawdę w obu przypadkach mamy do czynienia z taką samą usługą.

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

Ale z § 17 wynika, że bilet nie jest fakturą, a tylko jest za fakturę uznawany. I to, co jakaś firma sobie zapisze w swoim regulaminie nie ma najmniejszego znaczenia.
Na razie nie mamy orzecznictwa w temacie nowego rozporządzenia więc w sumie wróżymy z fusów czy taka adnotacja coś będzie zmieniała czy nie. Moim zdaniem ma sens w kontekście tzw. ochrony tyłów inaczej zamieszczenie & 20a nie miałoby większego sensu.
No i dodatkowe przemyślenia. Na dworcu do biletu możesz poprosić o fakturę (inna sprawa, że procedura wystawiania faktur w kasach PKP, to często normalnie kabaret). Dostajesz wtedy bilet spełniający warunki do uznania go za fakturę i fakturę na ten sam przejazd. Czyli - w uproszczeniu - są dwie faktury na jedną transakcję.
Powiedziałbym raczej, że paragon i na jego podstawie fakturę. Choć jeśli bilet spełnia warunki & 17 to wystawienie faktury na jego podstawie nie wiem czy byłoby prawidłowym postępowaniem. "Uznaje się" oznacza według mnie tyle, że dokument nabiera praw faktury. jeżeli przyjąć oczywiście, że bilet spełniający warunki &17 jest uznawany z automatu za fakturę na podstawie samego & 17. Gdyby więc wystawić fakturę na podstawie takiego biletu to nie wiem czy nie musiałoby to być poprzedzone korektą biletu. Ryzykujemy podwójny VAT. Typowe dmuchanie na zimne i dzielenie włosa na czworo z mojej strony.
To też jest argument za tym, że
bilet nie jest fakturą, a jedynie może pełnić jej rolę.
Po drugie zastanawia mnie sens tych 50 km. Kiedyś jechałem ze stacji Warszwa Olszynka Grochowska do stacji Gdynia Chylonia. Jedna podróż, trzech przewoźników:
1. Wawa Olsz.G. - Wawa Wsch - Koleje Mazowieckie - bilet nie jest fakturą (ok 4 km)
2. Wawa Wsch - Gdynia Gł - Intercity - bilet jest fakturą
3. Gdynia Gł - Gdynia Chylonia - SKM - bilet nie jest fakturą (ok 5 km)
(wiem, że można kupić bilet łączony, ale to nie o to chodzi, żeby sobie ułatwiać :).
Klauzula 50 km jest jak dla mnie pozbawiona większego sensu. Dlaczego jak jadę 49 km, to bilet nie jest FV, a jak jadę kawałek dalej, to już jest. Przecież tak naprawdę w obu przypadkach mamy do czynienia z taką samą usługą.
Tak ale z punktu widzenia klienta. Z punktu widzenia dostawcy tym przypadku jest w sumie trzech dostawców usługi i każdy rozlicza ją odrębnie tak jakby to były trzy odrębne usługi- w końcu na każdy odcinek jest inny bilet wystawiany przez innego przewoźnika. Tak na mój rozum.Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 15.04.13 o godzinie 11:54

Temat: Faktura proforma - brak ryzyka.

Tu znalazłem kolejny artykuł na temat proform w którym zalecają zubożanie proformy o niektóre konieczne dla faktury elementy.. Tylko po kiegoi w jakim celu zasiewają niepewność.
http://www.podatki.biz/artykuly/faktura-pro-forma-raz-...Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 21.04.13 o godzinie 19:12

Następna dyskusja:

Umowa leasingu podpisana w ...




Wyślij zaproszenie do