Mariusz Pogoński doradca podatkowy
Temat: Faktura elektroniczna a prawo do odliczenia
Otrzymuję od kontrahenta fakturę elektroniczną i na jej podstawie odliczam VAT naliczony. Zastanawiam się co będzie jeśli w przyszłości organy podatkowe zakwestionują ją (u wystawcy) jako wystawioną/przesłaną w sposób niezgodny z postanowieniami rozporządzenia o fakturach elektronicznych (np. w sposób niezapewniający integralności treści faktury). Czy w konsekwencji stracę prawa do odliczenia podatku naliczonego, jako zrealizowane na podstawie dokumentu niebędącego „fakturą”?Przepisy rozporządzenia o fakturach skierowane są do wystawców faktury VAT („faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane w formie elektronicznej”), a więc będących w konkretnych okolicznościach podatnikami VAT czynnymi, nie zaś do drugiej strony transakcji. Odbiorca takiej faktury musi jedynie wyrazić zgodę na otrzymywanie faktur w tej formie poprzez akceptację. To rolą podmiotu wystawiającego fakturę jest zaś zapewnienie aby tryb oraz forma przesyłania faktury w formie elektronicznej zapewniały autentyczność jej pochodzenia oraz integralność treści. Jako odbiorca, w dobrej wierze muszę zakładać, że to co otrzymuję od kontrahenta spełnia wymogi określone w rozporządzeniu. Poza tym, nie mam przecież wpływu na tryb ani formę faktur przesyłanych przez kontrahenta w formie elektronicznej.
Do tego żaden z przypadków określonych w art. 88 ustawy ograniczających prawo do odliczenia nie odnosi się wprost do takiej sytuacji. A więc? Odliczam i zapominam?
M