konto usunięte

Temat: Czynności opodatkowane, zwolnione i nie stanowiące obrotu...

Nasunęła mi się taka myśl w związku z lekturą wyroku sygnatura I FSK 2102/09. Załóżmy, że jest taka sytuacja:
Podatnik prowadzi działalność szkoleniową opodatkowaną oraz realizuje dwa projekty unijne finansowane ze środków publicznych – jeden w całości, drugi w 85%, pozostałe 15% finansowane jest przez uczestników, którzy dostają fakturę ze stawką zw. W przypadku obu projektów chodzi o szkolenia zawodowe finansowane ze środków publicznych). Otrzymywane dofinansowanie jest finansowaniem kosztów działalności, nie stanowi obrotu w myśl uptu, w związku z tym nie jest dokumentowane fakturą VAT. W celu obliczenia proporcji uptu w obrocie nie uwzględnia się otrzymanych dotacji.

Nasuwa się pytanie – w jaki sposób ustalane będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego przy działalności opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu (nie stanowiącej obrotu w myśl przepisów uptu) w konkretnych przypadkach
1. W przypadku przeznaczenia zakupu wyłącznie na czynności opodatkowane – odliczany jest VAT w całości,
2. W przypadku przeznaczenia zakupu wyłącznie na sprzedaż opodatkowaną albo działalność dofinansowywaną środkami publicznymi w całości – nie ma prawa do odliczenia podatku
3. W przypadku przeznaczenia zakupu na działalność opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu (projekt 1 finansowany środkami publicznymi w 100%) – odliczany jest VAT w takiej części, w jakiej zakup służy sprzedaży opodatkowanej. Jeżeli nie można określić w jakiej części zakup służy sprzedaży opodatkowanej, to odliczyć można cały VAT, czy należy to zrobić przy pomocy dodatkowego wskaźnika, analogicznie do wskaźnika proporcji art. 90 uptu, ale tutaj uwzględnić tylko udział czynności opodatkowanych i nie będących obrotem?
4. W przypadku przeznaczenia zakupu na działalność opodatkowaną, niepodlegającą opodatkowaniu (projekt 1) oraz niepodlegającą opodatkowaniu i zwolnioną (projekt 2) – odliczany będzie VAT w takiej części, w jakiej zakup służy czynnościom opodatkowanym. Jeśli nie da się określić w jakiej części zakup służy sprzedaży opodatkowanej, to można odliczyć cały VAT, czy należy posiłkować się bardziej złożonym rozwiązaniem – określić dodatkowym wskaźnikiem jaka część przypada na czynności opodatkowane oraz czynności nieuprawniające do odliczenia VAT (czynności związane z projektem 1 finansowanym w 100% ze środków publicznych nie stanowiące obrotu oraz czynności związane z projektem 2 finansowanym w 85% ze środków publicznych). Pozostanie wtedy część VATu związana z działalnością opodatkowaną oraz zwolnioną, którą należałoby potraktować wskaźnikiem proporcji obliczanym zgodnie z art. 90 uptu. Czy innym wyjściem będzie potraktowanie całości tylko i wyłącznie wskaźnikiem proporcji, bez wyłączania części dotyczącej czynnościom nieopodatkowanym, nie stanowiącym obrotu?

Zachodzą wątpliwości dotyczące odliczania podatku VAT w przypadkach 3 i 4.
Jeżeli można odliczyć cały VAT w przypadku 3, to teoretycznie podatnik może każdy zakup przeznaczać na działalność opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu, nie stanowiącą obrotu. W wyniku tego będzie odliczał cały VAT.
Jeśli ustali dodatkowy wskaźnik, to czy jego wyliczanie będzie uzasadnione? Jak go wyliczać i jak postępować przy jego stosowaniu? Podatnik uzyskuje określone kwoty dotacji na realizację całego projektu, ale jego realizacja trwa trzy lata, na przykład od 1 kwietnia 2010 do 31 marca 2013. Z otrzymanej dotacji finansuje koszty działalności zgodnie z budżetami projektów, ale ostateczna kwota wydatkowanych środków zależy od liczby chętnych uczestników, zainteresowania szkoleniami w danym okresie. Jaki wskaźnik dodatkowy przyjąć w kolejnych latach – 2010, 2011, 2012, 2013? Analogia do proporcji nasuwa myśl, żeby ustalić wskaźnik szacunkowo. Wszystko fajnie, ale na koniec roku należałoby przyjąć faktyczny wskaźnik, znowu analogia do proporcji. Pierwszy problem – jaki wskaźnik byłby prawidłowy, czy do jego wyliczania uwzględniać wartość całej otrzymanej dotacji na trzy lata, czy tylko tą faktycznie wykorzystaną do realizacji projektu? Drugi, jeszcze większy problem. Przepisy uptu nie regulują zasad ustalania innych wskaźników niż proporcja, czy stosowanie takiego wskaźnika analogicznie do proporcji uprawniałoby do zrobienia korekty w deklaracji za pierwszy okres kolejnego roku? Czy w takim przypadku nie należałoby dokonywać korekty deklaracji za każdy okres w danym roku? Przy rozliczeniu kwartalnym to 4 deklaracje, ale miesięcznie już 12… Logika podpowiadałaby stosowanie analogii do proporcji, ale to pewnie niezgodne z przepisami.

Sytuacja jest jeszcze gorsza w przypadku 4, gdy zakup przeznaczony jest na sprzedaż opodatkowaną, czynności niepodlegające opodatkowaniu oraz zwolnione. Znowu problemy – czy całość VATu potraktować tylko wyliczoną proporcją? Czy może jednak najpierw wydzielić część niepodlegająca opodatkowaniu, nie stanowiącą obrotu dodatkowym wskaźnikiem tak jak w przypadku 3, a pozostałą część potraktować wskaźnikiem proporcji? Znowu byłby problem w jaki sposób rozliczać dodatkowy wskaźnik, czy można w jego przypadku stosować analogię do proporcji?

Jeśli ktoś dotrwał do tego momentu i temat go interesuje, a to co napisałem jest niezrozumiałe, mogę to przedstawić na przykładzie liczbowym :-)
Co o tym sądzicie? :-)
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: Czynności opodatkowane, zwolnione i nie stanowiące obrotu...

Czy jesteś pewny, że "Otrzymywane dofinansowanie jest finansowaniem kosztów działalności, nie stanowi obrotu w myśl uptu".

Jeśli jest na konkretny projekt?

konto usunięte

Temat: Czynności opodatkowane, zwolnione i nie stanowiące obrotu...

Dotacja nie jest dopłatą do ceny, przedsiębiorstwo nie ma zysku z tytułu świadczenia usług w ramach projektu, z dotacji pokrywane są bezpośrednie koszty działalności związane z realizacją projektu. Dotacja nie ma charakteru "zapłaty" za usługę. Temat ten był przedmiotem interpretacji ILPP2/443-556/11-5/BA, IPTPP1/443-308/11-2/MS, są też wyroki C-353/00, C-184/00.
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Czynności opodatkowane, zwolnione i nie stanowiące obrotu...

Grzegorz C.:
Nasunęła mi się taka myśl w związku z lekturą wyroku sygnatura I FSK 2102/09.

Rozumiem, że z I FPS 9/10 również się zapoznałeś?
2. W przypadku przeznaczenia zakupu wyłącznie na sprzedaż opodatkowaną albo działalność dofinansowywaną środkami publicznymi w całości – nie ma prawa do odliczenia podatku

Rozumiem, że zamiast "opodatkowaną" - w tekście wyżej - powinno być "zwolnioną"?
(...) czy należy to zrobić przy pomocy dodatkowego wskaźnika, analogicznie do wskaźnika proporcji art. 90 uptu, ale tutaj uwzględnić tylko udział czynności opodatkowanych i nie będących obrotem?

IMO - te i dalsze dywagacje o wskaźniku czynności opodatkowanych do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu, wzorowanym na wskaźniku z art.90 są mało zasadne (brak podstawy prawnej) i niepotrzebne (przynajmniej w kontekście I FPS 9/10).
Diabeł zawsze tkwi w szczegółach, ale tak na pierwszy ogląd, Twój przypadek - w oparciu o uchwałę - daje się rozwiązać "czołgowo", stosunkowo bezpiecznie, korzystnie dla podatnika.
Jeżeli można odliczyć cały VAT w przypadku 3, to teoretycznie podatnik może każdy zakup przeznaczać na działalność opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu, nie stanowiącą obrotu. W wyniku tego będzie odliczał cały VAT.

"Teoretycznie" nie oznacza, że zgodnie ze stanem faktycznym (podlegającym - przecież - weryfikacji).Marek G. edytował(a) ten post dnia 06.12.11 o godzinie 17:11

Następna dyskusja:

prawo do odliczenia VAT




Wyślij zaproszenie do