Marek Gorzycki przedsiębiorca
Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...
Jacek B.:
Nie będę odnosił się do Twoich wpisów wyżej (byłoby to bardzo nieczytelne), a jedynie przedstawię swoje - w miarę całościowe - stanowisko.
Przede wszystkim zdefiniuję "NAKŁADY" jako towary i usługi zakupione w związku z używaniem prywatnego składnika majątku do celów działalności gospodarczej oraz do celów prywatnych.
NAKŁADY są aktywami (towarami i usługami) różnego rodzaju, zużywającymi się w różny sposób.
Przykładowo (jeśli mówimy o samochodzie):
- usługa myjni samochodowej zużywa się w okresie od mycia do mycia, a więc - przykładowo przez jeden miesiąc (podobnie usługa parkingowa rozliczana co miesiąc),
- materiały eksploatacyjne (filtry, oleje) wymieniane co roku i okresowa usługa przeglądu zużywają się przez rok,
- klocki hamulcowe, opony zużywają się nieregularnie - służą do czasu konieczności ich wymiany.
- różnego rodzaju podzespoły i naprawy (np. lakiernicze) służą do czasu konieczności ich wymiany i kolejnej naprawy.
Nawiązując do przywołanego wcześniej orzecznictwa ETS - podatnik ma, na potrzeby podatku VAT, możliwość dokonania wyboru, czy:
1/ zaliczyć NAKŁADY w całości do aktywów swojego przedsiębiorstwa,
2/ pozostawić NAKŁADY w ramach majątku prywatnego, wyłączając je tym samym całkowicie z systemu podatku VAT, czy też
3/ zaliczyć NAKŁADY do aktywów przedsiębiorstwa jedynie w zakresie wynikającym z rzeczywistego wykorzystania do celów zawodowych.
Pkt 2 nie wymaga komentarza, pkt 3 różni się natomiast od pkt 1 w zasadzie tym, że podatkowe skutki jego zastosowania będą się odnosiły tylko do procentowej części NAKŁADÓW (w zakresie w jakim zaliczono je do aktywów przedsiębiorstwa). Wracając do pkt 1:
Skoro podatnik zaliczył nakłady w całości do aktywów przedsiębiorstwa, to każdorazowe wykorzystanie auta do celów prywatnych, powoduje obowiązek naliczenia podatku od świadczenia NAKŁADAMI na cele prywatne. W przypadku decyzji o zaprzestaniu jazd do celów prywatnych (lub w przypadku sprzedaży auta) pojawi się obowiązek naliczenia podatku od niezużytych NAKŁADÓW.
Podobnie - tylko proporcjonalnie - będzie w przypadku punktu 3.
Tyle, że proporcjonalne rozliczenie podatku na podstawie art.86.1 będzie w przypadków NAKŁADÓW zużywających się przez wiele miesięcy i lat jedynie rozliczeniem wstępnym (rozliczeniem przypadkowym). Należałoby poprawiać to rozliczenie w miarę zużywania się nakładów (rzeczywistego wykorzystania do czynności opodatkowanych). Przy czym należałoby to robić wstecznie, ponieważ brakuje przesłanek do posiłkowania się art.91 i dokonywania korekt na bieżąco (nie dochodzi też do zmiany przeznaczenia NAKŁADÓW, a jedynie do zmiany proporcji wykorzystywania).
Proporcjonalne zastosowanie znajdzie również to zdanie:
W przypadku decyzji o zaprzestaniu jazd do celów prywatnych (lub w przypadku sprzedaży auta) pojawi się obowiązek naliczenia podatku od niezużytych NAKŁADÓW.
Kwestia ustalenia podstaw opodatkowania dla:
- świadczeń NAKŁADAMI,
- przekazania i sprzedaży niezużytych NAKŁADÓW
nadaje się raczej na oddzielny wątek.
Rozmawiamy akurat o samochodach (w kontekście "kilometrówki"), ale powyższe może dotyczyć także innych, bardziej wartościowych składników majątku i dużych NAKŁADÓW. Myślę, że przedstawiony wyżej sposób rozumowania jest w duchu daniny i zgodny z orzecznictwem ETS. Myślę jednak też, że podatnicy nie powinni bez potrzeby aż tak komplikować sobie życia... :-)