Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Jacek B.:

Nie będę odnosił się do Twoich wpisów wyżej (byłoby to bardzo nieczytelne), a jedynie przedstawię swoje - w miarę całościowe - stanowisko.
Przede wszystkim zdefiniuję "NAKŁADY" jako towary i usługi zakupione w związku z używaniem prywatnego składnika majątku do celów działalności gospodarczej oraz do celów prywatnych.
NAKŁADY są aktywami (towarami i usługami) różnego rodzaju, zużywającymi się w różny sposób.
Przykładowo (jeśli mówimy o samochodzie):
- usługa myjni samochodowej zużywa się w okresie od mycia do mycia, a więc - przykładowo przez jeden miesiąc (podobnie usługa parkingowa rozliczana co miesiąc),
- materiały eksploatacyjne (filtry, oleje) wymieniane co roku i okresowa usługa przeglądu zużywają się przez rok,
- klocki hamulcowe, opony zużywają się nieregularnie - służą do czasu konieczności ich wymiany.
- różnego rodzaju podzespoły i naprawy (np. lakiernicze) służą do czasu konieczności ich wymiany i kolejnej naprawy.

Nawiązując do przywołanego wcześniej orzecznictwa ETS - podatnik ma, na potrzeby podatku VAT, możliwość dokonania wyboru, czy:
1/ zaliczyć NAKŁADY w całości do aktywów swojego przedsiębiorstwa,
2/ pozostawić NAKŁADY w ramach majątku prywatnego, wyłączając je tym samym całkowicie z systemu podatku VAT, czy też
3/ zaliczyć NAKŁADY do aktywów przedsiębiorstwa jedynie w zakresie wynikającym z rzeczywistego wykorzystania do celów zawodowych.

Pkt 2 nie wymaga komentarza, pkt 3 różni się natomiast od pkt 1 w zasadzie tym, że podatkowe skutki jego zastosowania będą się odnosiły tylko do procentowej części NAKŁADÓW (w zakresie w jakim zaliczono je do aktywów przedsiębiorstwa). Wracając do pkt 1:

Skoro podatnik zaliczył nakłady w całości do aktywów przedsiębiorstwa, to każdorazowe wykorzystanie auta do celów prywatnych, powoduje obowiązek naliczenia podatku od świadczenia NAKŁADAMI na cele prywatne. W przypadku decyzji o zaprzestaniu jazd do celów prywatnych (lub w przypadku sprzedaży auta) pojawi się obowiązek naliczenia podatku od niezużytych NAKŁADÓW.

Podobnie - tylko proporcjonalnie - będzie w przypadku punktu 3.
Tyle, że proporcjonalne rozliczenie podatku na podstawie art.86.1 będzie w przypadków NAKŁADÓW zużywających się przez wiele miesięcy i lat jedynie rozliczeniem wstępnym (rozliczeniem przypadkowym). Należałoby poprawiać to rozliczenie w miarę zużywania się nakładów (rzeczywistego wykorzystania do czynności opodatkowanych). Przy czym należałoby to robić wstecznie, ponieważ brakuje przesłanek do posiłkowania się art.91 i dokonywania korekt na bieżąco (nie dochodzi też do zmiany przeznaczenia NAKŁADÓW, a jedynie do zmiany proporcji wykorzystywania).
Proporcjonalne zastosowanie znajdzie również to zdanie:
W przypadku decyzji o zaprzestaniu jazd do celów prywatnych (lub w przypadku sprzedaży auta) pojawi się obowiązek naliczenia podatku od niezużytych NAKŁADÓW.

Kwestia ustalenia podstaw opodatkowania dla:
- świadczeń NAKŁADAMI,
- przekazania i sprzedaży niezużytych NAKŁADÓW
nadaje się raczej na oddzielny wątek.

Rozmawiamy akurat o samochodach (w kontekście "kilometrówki"), ale powyższe może dotyczyć także innych, bardziej wartościowych składników majątku i dużych NAKŁADÓW. Myślę, że przedstawiony wyżej sposób rozumowania jest w duchu daniny i zgodny z orzecznictwem ETS. Myślę jednak też, że podatnicy nie powinni bez potrzeby aż tak komplikować sobie życia... :-)
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Jest już decyzja derogacyjna, gdyby ktoś przegapił:

http://register.consilium.europa.eu/doc/srv?l=PL&t=PDF...

i errata:

http://register.consilium.europa.eu/doc/srv?l=PL&t=PDF...
Krzysztof K.

Krzysztof K. Administracja
skarbowa

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Jest projekt:
http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/2/projekt/196264/ka...

zapraszam do lektury i wymiany spostrzeżeń...

Która to nowelizacja ustawy o VAT w ciągu ostatnich 2 lat? Może lepiej nie liczyć...Wejście w życie - wręcz błyskawica...

konto usunięte

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Krzysztof K.:
Jest projekt:
http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/2/projekt/196264/ka...

zapraszam do lektury i wymiany spostrzeżeń...

Która to nowelizacja ustawy o VAT w ciągu ostatnich 2 lat? Może lepiej nie liczyć...Wejście w życie - wręcz błyskawica...

Zmiany całkiem całkiem.
Obowiązek prowadzenia "kilometrówki" jest ciekawy :-)
Grzegorz S.

Grzegorz S. Poznań; "TAX"
Podatki, Finanse,
Księgowość

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Tak zupełnie na szybko.
Jadę do WSA w Białymstoku. Z Poznania kawałek drogi jest. Białystok pewnie piękny (nigdy nie byłem), ale akurat nie będę miał czasu na zwiedzanie.
Z pewnością spalę calusieńki bak paliwa (a pewnie więcej niż jeden).
Moim zdaniem, czytając decyzję KE powinienem mieć pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego. Czytając ustawę - nie mam takiego prawa.

Uzasadnienie pisane bardzo lekkim piórem. Chyba "za bardzo". Fragment o "braku racjonalnych możliwości kontroli ze strony administracji" pomnę milczeniem, bo nie będę się na koniec świąt denerwować...
Zbigniew Miernik

Zbigniew Miernik Kierownik, Rejestr

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Tak na pierwsze czytanie to mając już samochód osobowy który kupiłem np w 2013 roku i nie wykorzystuję go "wyłącznie do działalności" to nie będę odliczał VAT od paliwa bo jest art 9 tego projektu. I ktoś powie ok - dlaczego bo Ustawodawca tak chciał (uzasadnienie ustawy) . Ale co z odliczeniami VAT od remontu tego samochodu bo miałem takie prawo i teraz zabiera się mnie je w 50% bo działać będzie nowy 86a.1 w związku z ust 2 pkt 3.
Ciekawe tu już nie ma zasady o której mowa w uzasadnieniu ustawy

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Jeżeli ktoś zdecyduje, że nie będzie wykorzystywał samochodu wyłącznie do działalności gospodarczej (bo chociażby nie będzie miał czasu i ochoty prowadzić ewidencji) to mając na uwadze interpretacje Min.Fin w zakresie podatków dochodowych sam podsunie organom argument za wyłączeniem z kup odpisów z tytułu amortyzacji pojazdu i wydatków eksploatacyjnych.
Nieźle pomyślane :)

konto usunięte

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Andrzej K.:
Jeżeli ktoś zdecyduje, że nie będzie wykorzystywał samochodu wyłącznie do działalności gospodarczej (bo chociażby nie będzie miał czasu i ochoty prowadzić ewidencji) to mając na uwadze interpretacje Min.Fin w zakresie podatków dochodowych sam podsunie organom argument za wyłączeniem z kup odpisów z tytułu amortyzacji pojazdu i wydatków eksploatacyjnych.
Nieźle pomyślane :)

Podobna sytuacja może mieć miejsce z Vatem. Co do zasady, VAT, który nie może być odliczony, jest kosztem uzyskania przychodu. Patrząc chociażby na art. 16 ust. 1 pkt 46 mam pewne wątpliwości czy rzeczywiście? (odliczenie będzie przysługiwało w pełni, a jeżeli podatnik nie chce prowadzić ewidencji to musi się pogodzić, że nieodliczona część będzie nkup).Ten post został edytowany przez Autora dnia 27.12.13 o godzinie 22:23
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Andrzej S.:
(odliczenie będzie przysługiwało w pełni, a jeżeli podatnik nie chce prowadzić ewidencji to musi się pogodzić, że nieodliczona część będzie nkup).

Jeśli dobrze rozumiem Twoje wątpliwości:
Art.86a.1 przedefiniowuje przecież "kwotę podatku naliczonego".
W obu przypadkach, które masz na myśli wyżej - "odliczenie będzie przysługiwało w pełni"... :-)
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Marek G.:
Andrzej S.:
(odliczenie będzie przysługiwało w pełni, a jeżeli podatnik nie chce prowadzić ewidencji to musi się pogodzić, że nieodliczona część będzie nkup).

Jeśli dobrze rozumiem Twoje wątpliwości:
Art.86a.1 przedefiniowuje przecież "kwotę podatku naliczonego".
W obu przypadkach, które masz na myśli wyżej - "odliczenie będzie przysługiwało w pełni"... :-)

"problem" w tym zakresie istnieje już od 1.5.2004 r.


70. Należy zauważyć, że w ustawie VAT ustawodawca – obok wyłączenia w określonych przypadkach prawa podatników do odliczenia podatku naliczonego – przyjął również inną technikę ograniczającą prawo do odliczenia. Dotyczy to mianowicie podatku związanego z nabyciem oraz wzięciem w leasing samochodów osobowych i innych, które nie mają dopuszczalnej mocy całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz innych, które nie spełniają pewnych szczególnych cech. W tych przypadkach bowiem podatnik może odliczyć tylko 60% podatku określonego na fakturze nabycia (leasingu), jednakże nie więcej niż 6000 zł. Ograniczenie to nastąpiło jednak poprzez wskazanie, że tylko ta kwota (którą można odliczać) stanowi podatek naliczony. Pozostała część podatku określona na fakturze nie stanowi dla nabywcy podatku naliczonego. Oznaczałoby to, że tego podatku nie można by również zaliczyć w koszty uzyskania przychodów, gdyż nie jest on podatkiem naliczonym.
Wydaje się jednak, że należy interpretować przepisy w ten sposób, aby umożliwić zaliczanie do kosztów uzyskania tej części podatku (która nie stanowi podatku naliczonego).
Przeciwko takiej interpretacji przemawia jednakże nowe brzmienie art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. b tiret pierwsze u.p.d.o.f. Zmiany tam wprowadzone zdają się bowiem dotyczyć właśnie przypadku wewnętrzwspólnotowego nabycia towarów. Pozwalają bowiem na zaliczenie do kosztów tylko takiej części podatku należnego, która – gdyby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia – podlegałaby odliczeniu jako podatek naliczony. Tak więc w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu do kosztów zaliczyć można by tylko 60% podatku należnego, jednak nie więcej niż 6000 zł.
Istniejący zamęt pogłębia fakt, że z kolei ze zmienionego przepisu dotyczącego ustalania wartości początkowej wynika, że w przypadku, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego, powiększa on wartość środka trwałego. W tym przypadku zatem taki podatek związany z nabyciem samochodów – który nie stanowi podatku naliczonego – jest zaliczany do wartości początkowej, a więc stanowi pośredni koszt uzyskania przychodu.
Należy uznać, że – mając na uwadze względy neutralności VAT dla podatników – każdy podatek od towarów i usług, który poniesiony został przez podatnika, a nie podlega u niego odliczeniu, powinien być zaliczany w koszty.
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Witam

Mam pytanie

1. Załóżmy, że dotrzymam warunków zawartych w art. 10 proponowanej zmiany, czyli np. od 2-go stycznia 2014 mam umowę leasingu samochodu spełniającego warunki do pełnego odliczenia podatku naliczonego. Czy mam rozumieć, że nie ma tutaj znaczenia używanie samochodu także do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą? Odliczam cały podatek naliczony z faktur dotyczących leasingu, ale tylko 50% z pozostałych?
Hanna Sypniewska

Hanna Sypniewska właściciel, FH

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Polak potrafi...
Mam samochód zgłoszony w US jako jeżdżący wyłącznie dla celów DG, prowadzę kilometrówkę. Wracam z podróży służbowej w piątek, wpisuję w kajet 200 km więcej ( np. z Warszawy do Gdyni przez Poznań) i fruuuu na weekend.
KTO TO SPRAWDZI????
Kilometrówki to fikcja, podobnie jak w przypadku " dobrodziejstwa" regulowania należności za f-ry w " terminach".
Byleby na papierze się zgadzało.Ten post został edytowany przez Autora dnia 28.12.13 o godzinie 10:14
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

cóż, "filozoficznie" powiem tak:
IMO w większości i podatnicy i pracownicy organów podatkowych nie dorośli do tych przepisów
z jednej strony będą podatnicy chcący odliczyć całość od wszystkiego
z drugiej strony będą USy chcący wszystko zakwestionować
a pośrodku - doradca podatkowy, księgowy
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Adam B.:
a pośrodku - doradca podatkowy, księgowy

Czy aby na pewno pośrodku? :)
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Ryszard S.:
Adam B.:
a pośrodku - doradca podatkowy, księgowy

Czy aby na pewno pośrodku? :)

na pewno: "pomiędzy"
Jacek Bartwicki

Jacek Bartwicki Doradca podatkowy

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Andrzej K.:
Jeżeli ktoś zdecyduje, że nie będzie wykorzystywał samochodu wyłącznie do działalności gospodarczej (bo chociażby nie będzie miał czasu i ochoty prowadzić ewidencji) to mając na uwadze interpretacje Min.Fin w zakresie podatków dochodowych sam podsunie organom argument za wyłączeniem z kup odpisów z tytułu amortyzacji pojazdu i wydatków eksploatacyjnych.
Nieźle pomyślane :)

Też się nad tym zastanawiam. Interpretacje są raczej jednoznaczne:
z 21 lutego 2013 r. (nr ITPB1/415-1261/12/WM
z 2013.09.30 IPTPB1/415-472/13-3/KO .

Sam art. 8 UPTU który nakazuje opodatkowanie użytkowania firmowego samochodu również powoduje że podatnik podsuwa organom argument za wyłączeniem z kup odpisów. W 2014 planowana jest modyfikacja tego przepisu, ale podatnik nadal będzie się podkładał jeśli będzie częściowo odliczał VAT.Ten post został edytowany przez Autora dnia 28.12.13 o godzinie 22:54
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Andrzej S.:
>
Adam B.:

Dzięki za sugestie i komentarz - zmusiły mnie, oczywiście, do bardziej dogłębnej analizy przepisów i przemyśleń. Ufff... :-)

Wydaje się jednak, że należy interpretować przepisy w ten sposób, aby umożliwić zaliczanie do kosztów uzyskania tej części podatku (która nie stanowi podatku naliczonego).

Chciałbym się podzielić spostrzeżeniem, które przyszło mi do głowy w kontekście kwoty podatku niebędącej podatkiem naliczonym, "wyprodukowanej" przez zastosowanie art.86a.1.
Wszak w tym ograniczeniu prawa do odliczenia (zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego) chodzi o ryczałtowe opodatkowanie prywatnego używania składników majątku przedsiębiorstwa (art.8 nie już zastosowania do takich składników).
Skoro jest to forma opodatkowania podatkiem od towarów i usług prywatnego używania, to czy taki podatek - rzeczywiście - powinien powiększać koszty uzyskania przychodów?
Wydaje się raczej, że nie...

Przepisy art.16 ust.1 pkt 46 (i odpowiednik w updof) łatwiej czytać w kierunku jak wyżej.
Art.16g.3 (i odpowiednik w updof) też można próbować czytać w kierunku jak wyżej.
Wszak podatek niebędący podatkiem naliczonym, to nie tylko ten "wyprodukowany" przez art.86a.1...

konto usunięte

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Denerwuje mnie ten brak stałości i jednoznaczności w przepisach dot. samochodów...Ten post został edytowany przez Autora dnia 31.12.13 o godzinie 13:56
Jacek Bartwicki

Jacek Bartwicki Doradca podatkowy

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Grzegorz S.:
Dzisiaj w DGP info, że "Sama kratka w aucie nie wystarczy do pełnego odliczenia VAT". Wydawało by się, że jeżeli "Dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 2 pkt 6, określona jest na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym . Pojazdy, które w dokumentach, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1".
Jakie jest Wasze zdanie? Czy to homologacja, czy dowód rejestracyjny? W prawie o ruchu drogowym jest mowa o "dokumencie stwierdzającym dopuszczenie pojazdu do ruchu" (dowód rej.). Więc moim zdaniem też jest to dokument wydany zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.

A jakie jest Wasze zdanie?


W ustawie prawo o ruchu drogowym jest o homologacjach ale i o dow. rej.:

Art. 76. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia:
1) a) warunki i tryb rejestracji pojazdów, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, oraz wzory dowodu rejestracyjnego,

Natomiast rozporządzenie wydane z w/w delegacji (nr 133 poz. 1123) określa wzór dowodu rejestracyjnego. Zgodnie z tym wzorem (załącznik nr 3 do rozporządzenia) dow. rejestracyjny posiada informację o ilości miejsc i dopuszczalnej ładowności. Więc jak najbardziej dow. rej. jest dokumentem o którym mowa w ustawie o VAT, ale oczywiście homologacja też takim dokumentem jest.
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Czyli że z samochodami nie zdążą ...

Jacek B.:
Też się nad tym zastanawiam. Interpretacje są raczej jednoznaczne:
z 21 lutego 2013 r. (nr ITPB1/415-1261/12/WM
z 2013.09.30 IPTPB1/415-472/13-3/KO .

IMHO - interpretacje te są jednoznacznie nielogiczne, Jacku.
Weźmy kawałek z ITPB1/415-1261/12/WM:

Ustawodawca nie dopuszcza możliwości wykorzystywania do celów prywatnych samochodu wprowadzonego do ewidencji środków trwałych.

Za prawidłowością takiej wykładni przemawia dodatkowo uregulowanie przez ustawodawcę sposobu dokonywania odpisów amortyzacyjnych od nieruchomości, wykorzystywanych tylko częściowo do działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 22f ust. 4 ww. ustawy, jeżeli tylko część nieruchomości, w tym budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej bądź wynajmowana lub wydzierżawiana - odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w wysokości ustalonej od wartości początkowej nieruchomości, budynku lub lokalu odpowiadającej stosunkowi powierzchni użytkowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, wynajmowanej lub wydzierżawianej, do ogólnej powierzchni użytkowej tej nieruchomości, budynku lub lokalu.

Powyższą regulację należy jednak traktować jako wyjątek od reguły statuującej możliwość dokonania odpisu amortyzacyjnego od środka trwałego jedynie w przypadku jego wykorzystywania wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności. W przypadku innych środków trwałych ustawodawca nie wskazał bowiem sposobu proporcjonalnego ustalania wartości początkowej z uwagi na wykorzystywanie go do innych celów.


Wniosek z ostatniego akapitu jest taki, że jeśli podatnik posiada walec drogowy albo koparkę wpisaną do eśt, to w celu (a może: na czas?) utwardzenia podjazdu do swojego domu lub wykopania dołu na szambo, powinien wykreślić maszynę z eśt. :-)
Podobnie zresztą powinno być w przypadku - przywołanej tu w formie argumentu - części nieruchomości wykorzystywanej w dg (np. garażu), którą podatnik wykorzysta do naprawy prywatnego roweru.

IMHO - decyzja o wpisaniu auta osobowego do eśt lub rozliczania kosztów wykorzystywania takiego auta w dg za pomocą kilometrówki, to suwerenna decyzja podatnika, nieograniczona żadnymi przepisami ustawy (bo jakimi?). Osoba fizyczna prowadząca dg posiada dwie kieszenie: przedsiębiorcy i osoby fizycznej. Dochody (przychody) obu tych kieszeni mogą podlegać opodatkowaniu - także z tytułu uzyskiwania nieodpłatnych świadczeń. Tak więc pełnoprawne są - moim zdaniem - dwa sposoby rozliczania w kosztach dg auta osobowego:
1/ kilometrówka,
2/ wpis do eśt i - w przypadku prywatnego użycia - opodatkowanie nieodpłatnych świadczeń u osoby fizycznej.

Myślę też, że w interesie fiskusa powinno być jak najszybsze uporządkowanie tej kwestii na gruncie daniny dochodowej. Bo z połączenia nowych przepisów w ustawie vat z przywołanymi wyżej interpretacjami, wydanymi na gruncie podatków dochodowych, wynika, że podatnik nie będzie mógł się w żaden sposób od kilometrówki wymigać: rezygnacja z obowiązku prowadzenia kilometrówki na gruncie vat, spowoduje obowiązek prowadzenia kilometrówki na gruncie danin dochodowych. Jeżeli podatnik będzie już musiał kilometrówkę prowadzić, to wiadomo, jaką jej wersję wybierze. Należy też przypuszczać, że rynek samochodowy podąży za trendem, że - przykładowo - w ofertach wielu warsztatów pojawią się "czarcie zapadki" zatrzymujące czasowo samochodowe liczniki... ;-)

Następna dyskusja:

NOWE REGULACJE Limit dla zw...




Wyślij zaproszenie do