Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Anulowanie faktury

Zgodnie z utartymi poglądami anulowanie faktury jest możliwe pod warunkiem, że faktura taka nie została wprowadzona do „obrotu prawnego”.

Zawsze mnie nurtowało, w jakim to momencie taka faktura jest do „obrotu prawnego” wprowadzana. Przede wszystkim, czy fakt jej wręczenia (przekazania) odbiorcy, jest tymże wprowadzeniem. Dla mnie to było absurdalne (nie tylko biorąc pod uwagę powszechną praktykę, która - wiadomo – wrzucała faktury do niszczarki, a jak nie dało się zmienić numeru w systemie to udawała, że oryginał nigdy nie został wysłany do odbiorcy), aby nie pozwalać na anulowanie faktury, która była wprawdzie przekazana odbiorcy, ale następnie przez niego zwrócona, czyli w okolicznościach, gdy odbiorca nie akceptował jej wystawienia w ogóle, lub nie akceptował jej treści.

Inaczej należałoby uznać za wystawioną ze wszelkimi konsekwencjami tego faktu (a więc m.in. bez możliwości jej anulowania) fakturę, która została przekazana zupełnie bezpodstawnie osobie X i przez nią zwrócona. Sprowadzając to do absurdu, można by powiedzieć, że jak ja np. przekaże w ręce klienta fakturę a on natychmiast(nie akceptując jej) mi ją zwróci, to już doszło do wprowadzenia faktury do obiegu prawnego.

Na szczęście niedawnymi czasy w interpretacjach organów pojawiły się głosy rozsądku, wskazujące, że anulowanie faktury jest możliwe, nawet jeżeli została ona przekazana klientowi, ale przez niego zwrócona, ale oczywiście pod warunkiem:
- posiadania oryginału przez wystawcę;
- niezaksięgowania (nieujęcia jej w ewidencji) przez nabywcę,
- trwałego naniesienia na niej informacji o anulowaniu.

Jeżeli jednak w ten sposób podchodzić do anulowania faktury, to jak w takim razie anulować fakturę wystawioną i przesłaną w drodze elektronicznej? Trudno posiadać oryginał takiej faktury (tym bardziej, że oznaczanie w ten sposób nie jest konieczne) jak też trwale nanieść na niej informacje o anulowaniu. W końcu to plik elektroniczny.

Możliwości są więc dwie: (i) albo odmawiamy w ogóle anulowania takich faktur, albo (ii) jako skuteczne anulowanie faktury uznajemy wyłącznie informacje skierowaną do dostawcy o tym, że faktura jest anulowana, w okolicznościach jej niezaksięgowania przez klienta.

Pierwszy wariant uważam za zbyt restrykcyjny. Daltego skłąniam się do wariantu 2, choć widze też pewne problemy, które mogą się pojawić w praktyce (związane przykładowo z problemami komunikacyjnymi między kontrahentami, np. brak informajci o anulowaniu, ale faktyczne niezaksięgowanei faktury, data dojścia informacji o anulowaniu itd.).
???Tomasz Siennicki edytował(a) ten post dnia 27.10.11 o godzinie 11:07

konto usunięte

Temat: Anulowanie faktury

Anulowanie faktury wynika z przyjętej praktyki, więc jeśli jakaś zostanie przyjęta i powszechnie uznana za dopuszczalną i prawidłową w odniesieniu do faktur elektronicznych, to tak będzie.

Ponieważ anulowanie faktury z reguły następuje w krótkim odstępie czasowym od jej wystawienia, to jednym z bardziej sensownych rozwiązań w razie zwrotu takiej faktury wydaje mi się wystawienie faktury korygującej "do zera" z podaniem odpowiedniej przyczyny (zamiennik dla oświadczenia na f. papierowej) - w takim przypadku nawet, gdy (jak w przypadku anulowania f-y papierowej) nie wprowadzi się obu tych f-r elektronicznych do ewidencji, to nikt nie powinien się skutecznie przyczepić.

Innym sposobem, który wydaje mi się również w miarę sensowny jest wydrukowanie tej faktury i potraktowanie jej tradycyjnie poprzez skreślenie, anulowanie i zamieszczenie oświadczenia na obu eglemplarzach.

Temat: Anulowanie faktury

To chyba nadmierna formalizacja - ETS dla niepłacenia podatku z faktury ze 108 wymaga by podatnik doprowadził do sytuacji w której podatek z faktury nie będzie mógł zostać odliczony. Nie sprecyzował jak konkretnie miałoby to wyglądać.

Analogicznie otwarte podejście należałoby chyba prezentować i propagować również w tym przypadku - jeśli zostanie stwierdzone, że faktura "nie zaistniała" w obrocie to można ją uznać za anulowaną na podstawie oświadczenia wystawcy. Jeśli w przyszłości jednak "zaistnieje" to pojawią się odsetki, więc dla podatnika nie ma sensu udawać, że faktura została anulowana.
Piotr R.

Piotr R. główny księgowy,
Warszawa, BASF
Coatings Services
Sp. z o.o.

Temat: Anulowanie faktury

Wprowadzenie do obiegu prawnego powinno brać pod uwagę kwestię akceptacji faktury przez odbiorcę.

konto usunięte

Temat: Anulowanie faktury

Tylko jak ustalić, co jest akceptacją? Bo na pewno (???), to dopiero ujęcie takiej faktury w swoim rozliczeniu.

BTW, nie wiem czy o tej nadmiernej formalizacji, to było do mnie, czy do Tomka. Jeśli do mnie, to to były tylko luźne propozycje bezpiecznego sposobu udokumentowania decyzji o anulowaniu faktury, a formalności przy tym tyle, co i przy zwrocie, skreśleniu i opisaniu faktury jako anulowana i co najważniejsze, spełnia wymogi uznanie przez MinFin, lub w inny sposób "radzi sobie" z problemem.

Temat: Anulowanie faktury

Do Tomka - próby usystematyzowania co trzeba zrobić, żeby uznać fakturę za anulowaną przy fakturach elektronicznych, mogą prowadzić właśnie do takich skutków jak przy papierowych, tj. że były wątpliwości czy jak faktura została wysłana i zwrócona to czy można ją anulować.

Co do akceptacji - to sądzę, że to też może różnie wyglądać. Czasem może być kilometrowa korespondencja z kontrahentem z której wynika, że jej nie zaakceptował. I co wtedy, jeśli nie wysłał zawiadomienia do kontrahenta, że ją anuluje albo z jakiegoś powodu do kontrahenta nie doszło? Kwestionować anulowanie?

Z punktu widzenia bezpieczeństwa byłoby oczywiście najlepiej gdyby kontrahenci umawiając się na faktury elektroniczne po prostu od razu ustalali procedurę anulowania faktury elektronicznej.

konto usunięte

Temat: Anulowanie faktury

IMHO, przy ocenie możliwości anulowania faktury powinno się całkowicie odejść od koncepcji czy została ona wprowadzona do „obrotu prawnego” czy nie. Ta koncepcja od początku nie miała żadnego sensu, bo faktura, która nie została wprowadzona do obrotu prawnego nie jest żadną fakturą tylko co najwyżej projektem faktury, który ktoś sporządził i zapisał sobie w komputerze. Żeby ten projekt stał się fakturą muszę go właśnie „wprowadzić do obiegu prawnego”. Bez wprowadzenia mogę ją „anulować” poprzez umieszczenie w koszu (wirtualnym lub realnym) i żadne procedury nie są mi do tego potrzebne.

konto usunięte

Temat: Anulowanie faktury

Chyba, że masz program fakturujący, który z automatu nadaje kolejne numery. Ktoś mógłby zacząć szukać tego brakującego.
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Anulowanie faktury

Jestem zdecydowanym przeciwnikiem anulowania faktur. Po to On wymyślił nam korekty, żebyśmy z tego korzystali :)
Oczywiście życie jest na tyle bogate, że czasami wystawianie i przesyłanie korekt jest po prostu nieopłacalne, wtedy rozsądni podatnicy wpadli na pomysł anulowania. Ok, orzecznictwo przedstawia swój pogląd, ostatnio dość mocno rozszerzając zakres. Widziałem już przypadki, gdy strony się "dogadały" i przesyłały sobie skany faktur. Przy czym wystawca myślał, że jeżeli poprosi nabywcę o anulowanie kilku z nich z różnych powodów, to nabywca na pewno tak zrobi ;)
Skoro jednak mamy pewność, że nasz kontrahent należy do grupy "zaufanych", to moim zdaniem każda forma anulowania jest możliwa, byleby tylko ślad transakcji nie został ujęty w ewidencji.

Następna dyskusja:

Potwierdzenie odbioru faktu...




Wyślij zaproszenie do