Temat: Techniki/sposoby prewencyjnego utrzymania ruchu dla...
U nas podstawowe działania prewencyjne oparliśmy na strategii CBM ( działania wykonywane w oparciu o stan obiektu) i strategii TBM ( działania wykonywane okresowo nie zależnie od stanu obiektu) i tak dla układów:
- elektrycznych - kontrola wzrokowa izolacji ( uszkodzenia, przetarcia), kontrola termowizyjna, kontrola dokręcenia przyłączy, pomiary prądów, pomiar oporności uzwojeń, kontrola szczotek i komutatora np. dla silników
- hydraulicznych – kontrola wzrokowa nieszczelności, uszkodzeń przewodów, elementów wykonawczych, wymiany okresowe oleju, filtrów przewodów elastycznych, kontrola ciśnień i przepływów
- pneumatycznych - kontrola wzrokowa uszkodzeń przewodów, elementów wykonawczych, kontrola układów przygotowania powietrza, okresowa obsługa sprężarek wg DTR, kontrola ciśnień i przepływów
- pomp - przepływy, ciśnienia, wycieki, inspekcja wzrokowa
- elementów złącznych – głownie kontrola dokręcenia, ( elementy odpowiedzialne odpowiednim momentem), kontrola wzrokowa
Można też stosować bardziej wyrafinowane metody jak:
- Condition monitoring ( monitorowanie parametrów obiektu )
- Predictive maintenance ( ogólne - obsługiwanie wykonywane na podstawie stanu obiektu wykonywane zgodnie z prognozą uzyskaną z analiz i oceny istotnych parametrów degradacyjnych obiektu.)
Ale należy pamiętać, że to kosztuje i nie wszędzie jest sens to wdrażać.
Pozdrawiam