Temat: Silniki elektryczne - naprawy i remonty
Leszek M.:
Panie Norbercie,
98% silników jakie mamy to standardowe silniki o małych mocach od 7,5 do 22kW, kilka większych o mocy 55kW. temperatura otoczenia latem osiąga 40st zapylenie bardzo duże i absolutnie NIE - sami nie naprawiamy silników, wszystko zlecamy wyspecjalizowanej, zaprzyjaźnionej firmie.
Panie Leszku
Najmniejszy silnik, z którym miałem styczność był typu: SUDg 280 S8 (pierścieniowy), n=730obr/min i mocy 57kW. Silnik pracował (kilkanaście lat) w odlewni żeliwa i napędzał dmuchawy. Ponieważ nie był regularnie poddawany pomiarom, jego eksploatacja została przerwana pożarem. Konieczna okazało się przezwojenie stojana i wirnika.
Zakres prac obejmował:
1. Demontaż mechaniczny,
2. Weryfikacja z pomiarem rezystancji i współczynnika R15/R60 (to od tego parametru zależy czy konieczne jest przezwojenie, czy tylko przegląd, nawet jeśli rezystancja izolacji ma wysoką wartość. O ile dobrze pamiętam to wart. dop. R15/R60>2,2). Należy sprawdzić usztywnienie połączeń czołowych uzwojeń stojana (jeżeli będą słabe tzn. będzie można poruszyć nimi, to konieczna będzie ich poprawienie. W innym przypadku izolacja uzwojeń ulegnie przetarciu i skutek będzie już wiadomy).
3. Mycie wirnika i stojana (może być wodą pod ciśnieniem i użyciem specjalnych środków) - konieczne jest, by oczyścić stojan i wirnik ze wszelkich zabrudzeń.
4. Suszenie w suszarni atmosferycznej (próżniowe nie jest potrzebne)
5. Wyważenie wirnika w klasie G6.3 (wg PN-93/N-01359)
Jeśli silnik jest pierścieniowy to dodatkowo:
Przetoczenie pierścieni ślizgowych + Przegląd aparatu szczotkowego z wymianą szczotek ( koniecznie z dotarciem szczotek)
6. Malowanie stojana i wirnika lakierem elektroizolacyjnym klasy ciepłoodporności F lub H. Wykonuje się to po procesie suszenie (nawet na ciepłym silniku). Następnie należy ponownie wstawić polakierowane części silnika do suszarni , celem utwardzenia ww. lakieru.
7 Wymiana łożysk (tutaj najlepiej zastosować FAG lub SKF) z zastosowaniem smaru np. ŁT (będzie wystarczający do silników małej mocy)
Montaż mechaniczny,
8. Malowanie zewnętrzne (najlepiej farbą epoxydową - zapewni odporność na czynniki zewnętrzne i olej lub PUR - dodatkowo zapewni odporność na promieniowanie UV).
9. Próby i pomiary poremontowe (tutaj należy wspomóc się konkretną normą, której już nie pamietam) - takie jak : pomiary rezystancji , wsp. R15/R60, próba biegu jałowego.
Powyższa "wymienianka" jest uniwersalnym zakresem prac przeglądu w silnikach 50kW i więcej. Być może dla mniejszych mocy silnika, pomiar R15/R60 nie będzie konieczny.