Wojciech Mazurek

Wojciech Mazurek właściciel, PPHU
Neuron

Temat: Rosnąca rola systemów CMMS - jak w Twojej firmie?

Maciej Pardo:
Efektywność wyszukiwania i używania informacji --------------------------------------- +10%
Czas pracy pracowników UTR dla uzyskania tego samego rezultatu --------------- -25%
Koszt przestojów ze względu na brak zarządzania parkiem maszyn --------------- -20%
Koszt przestojów ze względu na brak optymalizacji stanów magazynowych ----- -30%
Spadek czasu wdrożenia nowego pracownika technicznego dzięki
kompleksowej bazie wiedzy o przeszłych naprawach i ich przyczynach ------------ średnio o 3 dni

Śmiało mógłbym takie same zestawienie korzyści zrobić dla moich klientów. Albo i lepsze. A co tam:)
Mógłbym też dodać wskaźnik "stosunek kosztu wdrożenia do uzyskanych korzyści" ale nie będę szanownego kolegi dołował z początkiem roku ;)))

strona produktu CMMS Maszyna: http://www.neuron.com.pl/maszyna.html
opis: http://www.neuron.com.pl/pliki/cmms_maszyna_ng.pdf
filozofia programu: http://www.neuron.com.pl/pliki/cmms_maszyna_filozofia.pdf
film: http://www.neuron.com.pl/video/cmms_ng.htm
i galeria ekranów: http://www.neuron.com.pl/cmms_maszyna_galeria.html

a.... zapomniałbym
oferta handlowa: http://www.neuron.com.pl/pliki/cmms_maszyna_oferta_han...
Wojtek Maczynski

Wojtek Maczynski Maintenance and
Reliability
Practitioner

Temat: Rosnąca rola systemów CMMS - jak w Twojej firmie?

Witam,
mam pytanie: Dlaczego większość oferentów systemów CMMS zaczyna swoją ofertę od modułu zgłaszania awarii?
Czyż nie mam innych ważniejszych obszarów od których należałoby zacząć?
Może warto podać to co kolega Wojtek zaznaczył: „stosunek kosztu wdrożenia do uzyskanych korzyści” gdyż to naprawdę jest czynnikiem decydującym o skuteczności danego systemu CMMS.

Warto byłoby tutaj zaznaczyć inne rozwiązania takie jak:

planowanie i harmonogramowanie zadań techników UR - nie tylko w obrębie PM/PdM bo to tak naprawdę stanowi 30-40% czasu dostępnego techników UR;
szeregowanie zadań pracy w zależności od efektywności techników ur oraz kosztów - wykonanie danej pracy w jak najkrótszym czasie i po jak najniższych kosztach przy założonym poziomie jakości;
zarządzanie gospodarką magazynową - pod względem wszelkich analiz rozchodu poszczególnych części zamiennych: rodzaj pobrań, przyczyny pobrań, czas życia poszczególnych części etc.;
budżetowanie w zależności od różnych aspektów - przepracowane rbh, koszty vs poszczególne maszyny i urządzenia (środki trwałe);
analizy niezawodnościowe - dla poszczególnych środków trwałych bazując na danych historycznych (katalog zdarzeń awaryjnych wraz z katalogiem uszkodzeń potencjalnych);
....

Można byłoby tu wymieniać jeszcze wiele wiele ciekawych aspektów.

Sam moduł rejestracji awarii etc. nie jest tutaj czynnikiem decydującym.
Fakt może chwyt marketingowy, który pozwoli za pomocą Wujka Google wylistować w na pierwszych stronach dany produkt, to jest to dobre zagranie. Niemniej jednak tutaj są już osoby, które się uodporniły na tego typu zagrania.

Tak więc należy więcej troszeczkę napisać.

No ale dzięki temu odżyje temat i dyskusja, a może to pójdzie w jeszcze inną stronę...

pzd
wm

Obrazek
Wojciech Mazurek

Wojciech Mazurek właściciel, PPHU
Neuron

Temat: Rosnąca rola systemów CMMS - jak w Twojej firmie?

Wojtek Maczynski:
Witam,
mam pytanie: Dlaczego większość oferentów systemów CMMS zaczyna swoją ofertę od modułu zgłaszania awarii?
Czyż nie mam innych ważniejszych obszarów od których należałoby zacząć?

To proste.
Jednym z głównych problemów UR jest jak to ja nazywam: "spychologia"
myśmy zgłaszali, nie, nam nikt nie zgłaszał.......

Kiedy jest awaria to często jest to okazja dla pracownika aby sobie zrobić przerwę - ot pójdę na kawę albo zapalić, potem zadzwonię po jakiegoś magika z UR.
Oczywiście jak się zacznie awantura to pracownik będzie szedł w zaparte że maszyna jeszcze nie zatrzymała do końca a on już dzwonił.
A jego przełożony będzie trzymał jego stronę, nie stronę innego wydziału. Bo tak.....

Dlatego system zgłoszenia jest tak ważny z tym że trzeba pamiętać że nie jest on systemem przywoławczym - nie ma wezwać ekipy do awarii bo to się nie sprawdza - ani lampy andon, ani smsy nie gwarantują tego że odpowiednia osoba poweźmie odpowiednia informację w odpowiednim czasie. JA swoim klientom zalecam aby pracownik produkcyjny najpierw skontaktował się z UR a potem zgłosił awarię pisząc kogo o tym powiadomiono.
Inaczej mówiąc zgłoszenie awarii ściśle wyznacza moment przejęcia odpowiedzialności za zdarzenie przez dział UR.

dopiszę jeszcze w kontekście tego czym się Wojtku na ogół zajmujesz -
jeśli chcesz rozliczać czas pracy pracowników UR i tworzyć dla nich system wskaźników
to musisz dbać aby ten system nie był dla nich krzywdzący.
Uwierz mi - ta sama firma , te same zespoły ludzkie, ten sam super menagment ta sama maszyna, dwie awarie - o jednej UR dowiaduje się po 6 minutach, o drugiej po 46 minutach.
Albo włożysz te 40 minut w koszty produkcji - ale produkcja Ci na to nie pozwoli jeśli nie będziesz miał czarno na białym kto i o której albo włożysz te 40 minut w koszt UR czyli stosując wskaźnikową ocenę techników mówiąc po ludzku orżniesz ich przy wyliczaniu premii. Proste?Wojciech Mazurek edytował(a) ten post dnia 07.01.13 o godzinie 15:55

konto usunięte

Temat: Rosnąca rola systemów CMMS - jak w Twojej firmie?

Wojtek Maczynski:
No ale dzięki temu odżyje temat i dyskusja, a może to pójdzie w jeszcze inną stronę...

Witam
Wojtku, a może taka bardzo ogólna opinia/komentarz poszerzy obszar dyskusji i nada inne kierunki .
Pomimo wszystkich wygód , zdolności i uniwersalności jakie CMMS systemy posiadają, nie jest doceniany ich potencjał. Problem ten ,moim zdaniem, jest z UZYTKOWNIKIAMI nie z DOSTAWCA/PRODUCENTEM. Znikomy procent użytkowników wykorzystuje pełny potencjał system.u, a obecnie trend przesuwa się w stronę standaryzacji i integracji z kontrola produkcji i ERP czy EAM . Czy potencjał tych systemów ,pojedynczych czy zintegrowanych będzie urzeczywistniony? W większości przedsiębiorstw najprawdopodobniej nie. Powód jest nietrudny do znalezienia. Podczas gdy CMMS ułatwia zbieranie danych , ciągle UZYTKOWNIK jest odpowiedzialny za interpretacje danych, co one oznaczają i jak je wykorzystać. Tylko nieliczne działy UR czy plant engineering maja poświęcone osoby do tych celów. Dopóki się taki stan rzeczy nie zmieni, CMMS-y będą ciągle niewykorzystywane w pełni. Ponadto, CMMS-y automatyzują tylko praktyki zarzadzania UR , one nie tworzą DOBRYCH PRAKTYK tam gdzie one nie istnieją . Narzędzia istnieją , ale użycie ich jest ciągle problemem.
Pozdrawiam
AK
Bartosz K.

Bartosz K. Koordynator/Technik
utrzymania ruchu,
Hi-P Poland

Temat: Rosnąca rola systemów CMMS - jak w Twojej firmie?

Witam
W mojej firmie CMMS jest od początku jest to bardzo przydatny program dla Utrzymania Ruchu.
PLUSY:
1. Technik ma duże wsparcie, ponieważ może się podpierać wpisami podczas usuwania awarii na konkretnych maszynach w efekcie wielokrotnie usunięcie awarii jest krótsze.
2. Technicy na innych zmianach mogą sprawdzać jakie awarie powstały na wcześniejszej zmianie dzięki czemu można ustalić (mniej więcej) gdzie mogą powstać awarie na ich zmianie.
3. Kierownictwo ma łatwy sposób do kontroli pracy swoich pracowników bo w CMMS wpisywane są konkretne zdarzenia takie jak : czas powstania awarii, długość usuwania awarii, kto usuwał awarie, jakie części były użyte itp.
4. Łatwy dostęp do stanów magazynowych części zamiennych.
MINUSY:
1. Jeśli kierownik jest nadgorliwy i wykorzystuje CMMS w celu sprawdzania ilości napraw konkretnego technika, wymusza to na techniku wpisywanie każdej awarii. Powoduje to powstawanie wpisów śmieciowych, to znaczy wielokrotnie wpisuje się te same awarie na tych samych maszynach. Technik wpisując konkretną maszynę w celu uzyskania pomocy widzi 100 wpisów np: na temat uszkodzenia czujnika E2.45.
2. ( nie wszystkie awarie da się usunąć jednemu technikowi) CMMS nie pozwala na wpisanie kilku techników do jednej awarii, co powoduje powstawanie kolejnych wpisów śmieciowych bo każdy musi dokonać wpisu osobno.Ten post został edytowany przez Autora dnia 26.08.14 o godzinie 13:30
Wojciech Mazurek

Wojciech Mazurek właściciel, PPHU
Neuron

Temat: Rosnąca rola systemów CMMS - jak w Twojej firmie?

Bartosz K.:
MINUSY:
1. Jeśli kierownik jest nadgorliwy i wykorzystuje CMMS w celu sprawdzania ilości napraw konkretnego technika , wymusza to na techniku wpisywanie każdej awarii.Powoduje to powstawanie wpisów śmieciowych , to znaczy wielokrotnie wpisuje się te same awarie na tych samych maszynach. Technik wpisując konkretną maszynę w celu uzyskania pomocy widzi 100 wpisów np: na temat uszkodzenia czujnika E2.45.

W nowej maszynie (jeśli dobrze kojarzę mają państwo starą maszynę - dwa lata temu przepisałem cmmsa na nowo) mam możliwość oznaczenia wpisu jako "Baza Wiedzy" a potem filtrowania z użyciem tego oznaczenia.
Dzięki temu szukając pomocy można odrzucić wszystkie wpisy nie niosące "wiedzy"
2. ( nie wszystkie awarie da się usunąć jednemu technikowi) CMMS nie pozwala na wpisanie kilku techników do jednej awarii , co powoduje powstawanie kolejnych wpisów śmieciowych bo każdy musi dokonać wpisu osobno.

Tu poszedłem na skrajne uproszczenie - wprowadziłem pojęcie osoby odpowiedzialnej a nie wykonującej. Jednym się to nie podoba bo chcieli by rozliczać szczegółowo każdego pracownika
co jest zadaniem tylko pozornie prostym innym takie podejście odpowiada.
Od samego początku postanowiłem nie kopać się z koniami - jednym wystarcza moja maszyna inni muszą zainwestować w odpowiednio silny ale wymagający (i kasy i zaangażowania i precyzji wprowadzania danych) system CMMS. Wszystkich zadowolić się nie da ;)))
Bartosz K.

Bartosz K. Koordynator/Technik
utrzymania ruchu,
Hi-P Poland

Temat: Rosnąca rola systemów CMMS - jak w Twojej firmie?

Witam

W żadnym przypadku nie chcę krytykować możliwości CMMS. Moje odczucia napisałem na podstawie mojego konta CMMS stworzonego przez kierownika, a jak wiadomo ma on możliwość wprowadzania ograniczeń dla użytkowników co do uprawnień ( siła hasła). Wiem, że nie mogę jako (tylko) koordynator widzieć wszystkiego tego co mój przełożony.

PozdrawiamTen post został edytowany przez Autora dnia 26.08.14 o godzinie 13:27

Następna dyskusja:

Czym jest TPM w Twojej firmie?




Wyślij zaproszenie do