Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

Akurat sie tym zajmuję więc warto bym spytała, jakie (i czy) są Wasze doświadczenia z e-learningiem.
Co myślicie o wsparciu szkoleń tradycyjnych prez kursy e-learningowe?
Paweł J.

Paweł J. HR Business Partner

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

Wlasnie niedoawno zostalem oddelegowany do zebrania maximum informacji na ten temat, przetestowania czego tylko sie da i wraz z druga osoba - stworzenia podstaw platformy (zalozenia, procedury, narzedzie no i na koniec sama platforma).

Mimo, iz zadanie nie nalezalo do priorytetowych, juz nieco zglebilem rynek tego typu mozliwosci. Nie jestem informatykiem, ale pasjonuja mnie tego typu rzeczy, wiec w dwa tygodnie poznalem na tyle jezyk php i mysql by postawic sobie wlasny serwer z baza danych i rozpoczac doswiadczenia na zywym organizmie. Jeszcze Wam nie napisze wszystkich szczegolow (nie dlatego, ze nie chce, ale nie mam po prostu czasu dzis), ale wkrotce dolacze cala moja opinie.

Oczywiscie - jestem bardzo "za" wsparciem tradycyjnych szkolen e-learningiem, ale tylko w scisle dobranych i kontrolowanych obszarach. Nic bowiem nie zastapi szkolenia i spotkania "twarza w twarz". Wkrotce szczegoly.
Pozdrawiam

Pawel

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

Z pewnością szkolenia e-learningowe stanowią następny krok , jesli chodzi o wpływ Internetu na możliwości dokształcania. Przed wszystkim stwarzają możliwość dostosowania czasu i miejsca do własnych potrzeb, a w dzisiejszej dobie "zabiegania" z pewnością stanowi to niepodważalny atut. Wydaje mi się jednak, że wiele osób podchodzi jeszcze z pewną nieufnością do tego rodzaju nauki i zdecydowaniwe preferuje kontakt bezpośredni z trenerem.
Ale wszystko przed nami!

Pozdrawiam
Magda
Tadeusz Reimus

Tadeusz Reimus trener, coach PCC,
konsultant,

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

Podoba mi się e-learnik jako wsparcie, ale nie "zamiast" szkoleń, przynajmniej miękkich. W obszarach wiedzy jestem całym sercem za.

Ależ ile samozaparcia i wewnątrzsterowności wymaga taka forma rozwoju!

Podziwiam :)
Michał J.

Michał J. właściciel, Michał
Janas Consulting,
www.michaljanas.com

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

Witam,

przyznam szczerze, że miałem okazję zapoznać się trochę z e-learning, czy - jak to określamy w naszej firmie i uczelni, distance learning (DL). Brałem udział w takich kursach zarówno jako trener/autor jak też po drugiej stronie stołu jako uczestnik.

Osobiście stwierdzam, że do tej ideii podchodzę z dużą dozą ostrożności. Z kilku powodów:
1. Nic nie zastąpi szkolenia twarzą w twarz. To już ktoś powiedział na tym forum.
2. Szkolenia DL wymagają od uczestników niestety bardzo dużej dozy sumienności i rzetelności w nauce. Z perspektywy instytucji szkolącej jest niezmiernie trudno potem zweryfikować ich skuteczność.
3. Z moich doświadczeń jako trenera i organizatora wynika, że jest dość trudno przekonać klientów np. przedsiębiorców do wzięcia udziału w takich szkoleniach.
4. I to chyba ostatnia i najpoważniejsza wada tego typu szkoleń. Większość z nich, a przynajmniej te z którymi ja się spotkałem, przypomina podręczniki lub skrypty akademickie "okraszone" tylko sporą ilością wodotrysków. Widząc taki materiał stwierdzam, że wolę sobie po prostu kupić jakąś dobrą książkę i ją przeczytać.

Na pewno DL ma sens jeżeli stanowi uzupełnienie, ew. rozszerzenie wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć czy warsztatów. Ma także, moim zdaniem, rację bytu jeżeli jest realizowany w formie platformy, czy forum przez które uczestnik utrzymuje kontakt z prowadzącym szkolenie.
I to jest chyba podstawa tego podejścia. My przynajmniej realizując obecnie tego typu projekty wyszliśmy z założenia, iż najpierw robimy szkolenie stacjonarne, a później rozszerzając materiał dajemy możliwość skorzystania z formy e-learning'owej.

Jeśli ktoś byłby zainteresowany głębiej tematem i platformami tego typu to proszę o kontakt. Obecnie realizuję projekt, w ramach którego takie kursy będą opracowane.

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

Witam,
Postaram się pokazać Wam e-learning od innej trochę strony - korzystając ze spostrzeżeń Michała J. (mam nadzieję, że nie będzie miał mi tego za złe).

*do tej ideii podchodzę z dużą dozą ostrożności.*

Jest to niezbędne przy wszystkich dużych projektach szkoleniowych. Musimy być pewni, że dobrze zidentyfikowaliśmy potrzeby i cele szkolenia, i że wybrana przez nas forma ma w naszej firmie sens. Jeśli jednak struktura firmy jest rozproszona, szkolenia są powtarzalne i chcemy mieć możliwość łatwego nimi zarządzania, możemy zacząć myśleć o e-learningu. Ostrożnie, ale otwarcie, ponieważ dobrze przygotowany projekt przynosi dużo korzyści - również (głównie) finansowych.


*1. Nic nie zastąpi szkolenia twarzą w twarz. *

Nie wyobrażam sobie szkolenia np. z rozwoju osobistego bez obecności czlowieka. Z kolei naprawdę nie wiem, dlaczego niektóre firmy upierają się przy tradycyjnej formie szkoleń chociażby z pakietu Office, skoro symulacje komputerowe są naprawdę dużo prostsze i skuteczniejsze...
Niestety - tu nie można generalizować, ponieważ wszystko zależy od tematu. Ciekawą formą jest też blended - learning...

*2. Szkolenia DL wymagają od uczestników niestety bardzo dużej dozy sumienności i rzetelności w nauce. Z perspektywy instytucji szkolącej jest niezmiernie trudno potem zweryfikować ich skuteczność. *

Dla mnie e-learning to nie tylko sam program szkoleniowy. Faktycznie - jeśli pozostawimy ludzi sam na sam z komputerem, to szkolenie ukończy niewielki procent "uczestników". I wszyscy mamy tego świadomość.
Co więc się dzieje, że dobrze przygotowane kursy kończy od 70 do 95...% uczestników? Podpowiadam: usługi wsparcia kursów, marketing związany z jego promocją, pomoc techniczna i merytoryczna oferowana każdemu kursantowi.
My - jako projektanci kursów e-learningowych przecież widzimy jakie są postępy w nauce. Wszystkie wyniki są raportowane do odpowiednich osób i należy mieć świadomość tego, że przełożony zawsze wie jaki jest aktualny poziom wiedzy w grupie.
Oczywiście dla zainteresowanych mogę ten temat kiedyś rozwinąć.

*dość trudno przekonać klientów np. przedsiębiorców do wzięcia udziału w takich szkoleniach. *

Pokutuje u nas przeświadczenie, że na szkoleniu zdobywamy wiedzę (czyt. robimy notatki), a potem dopiero się uczymy w domu. A e-learning od razu uczy... i testuje.
Nawet na najlepszym szkoleniu tradycyjnym, jeśli ktoś nie chce się uczyć, to po prostu tego nie zrobi.
Tym razem jednak mówimy o ludziach, którym dana wiedza jest potrzebna. Indywidualna ścieżka kształcenia maksymalnie skraca czas nauki a ukończywszy szkolenie mamy pewność, że cel został osiągnięty...Chyba o to chodzi w szkoleniach?

*4. I to chyba ostatnia i najpoważniejsza wada tego typu szkoleń. Większość z nich, a przynajmniej te z którymi ja się spotkałem, przypomina podręczniki lub skrypty akademickie "okraszone" tylko sporą ilością wodotrysków. Widząc taki materiał stwierdzam, że wolę sobie po prostu kupić jakąś dobrą książkę i ją przeczytać.*

:) Na naszym rynku jest wiele "szkoleń", napisanych po prostu przez informatyków w oparciu o podręczniki.
Ale to odbiorca szkolenia decyduje o wszystkim. Dysponując kadrą metodyków, grafików, scenarzystów i ekpertów dziedzinowych dane szkolenie może być nie tylko pełne "fajerwerków" ale prawdziwych symulacji, niemal "sztucznej inteligencji", która przeprowadzi nas przez szkolenie - realizując jego cele.
Dla osób zainteresowanych mogę zaprezentować "próbkę" naszych możliwości, jak też chętnie porozmawiam o planowanych projektach.
Tak może dodam, że nasze kursy są zgodne ze standardem AICC i SCORM, co pozwala na ich integrację z dowolną platformą szkoleniową. Kursy wykorzystują komunikację asynchroniczną (mail, forum) i synchroniczną (chat) i od kilku lat zajmujemy sie największymi wdrożeniami w Polsce...

*Obecnie realizuję projekt, w ramach którego takie kursy będą opracowane*

Na ten temat również chętnie porozmawiam - jeśli macie konkretne pomysly i potrzeby, to po prostu proszę o kontakt mailem. Myślę, że nie zaszkodzi porozmawiać.

pozdrawiam ;)
Ewa


Ewa Łysionek edytował(a) ten post dnia 22.11.06 o godzinie 21:09

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

Witam,

zgadzam się z Tadeuszem,

e-learning może stanowić doskonałe wsparcie szkoleń miękkich, nie może jednak ich zastąpić

budowanie miękkich kompetencji wymaga poznania pewnej nowej wiedzy i ta może być bardzo efektywnie podana za pomocą kursu e-learningowego

natomiast wypracowywanie konkretnych umiejętności miękkich wymaga treningu behawioralnego i interakcyjnego - innymi słowy wymaga ćwiczeń, wprawy i obycia z rzeczywistymi wyzwaniami interpersonalnymi

stąd prosty wniosek: b-learning, czyli e-learning jako przygotowanie od strony merytorycznej (wiedzy) do czerpania pełnymi garściami z doświadczenia (tj. tradycyjnych szkoleń stacjonarnych lub coachingu)

pozdrawiam

Paweł Smółka

Tadeusz R.:Podoba mi się e-learnik jako wsparcie, ale nie "zamiast" szkoleń, przynajmniej miękkich. W obszarach wiedzy jestem całym sercem za.

Ależ ile samozaparcia i wewnątrzsterowności wymaga taka forma rozwoju!

Podziwiam :)
Tadeusz Reimus

Tadeusz Reimus trener, coach PCC,
konsultant,

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

Mam taką myśl, że sytuacja z e- czy d- learningiem jest dokładnie taka sama jak z komunikacją internetową bliskich sobie ludzi - rzadko kiedy można zbudować satysfakcjonujący i długofalowy związek tylko przez sieć - w końcu trzeba się spotkać w "realu".

Także myślę: internet nie przybliża ludzi czy wiedzy, ale jego fantastyczną, wielką cechą jest to, że może pomóc się
NIE ODDALAĆ
Marcin L.

Marcin L. instructional
designer,
konsultant, trener

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

Ciekawe, co na ten temat powiedzą nasze dzieci - dajmy na to, za 10 lat???

Jestem pasjonatem i entuzjastą eL. Od Kilku lat, gdy po raz pierwszy zetknąłem się z tą "gałęzią szkoleń", przyglądam się co jest dostępne, słucham co ludzie o tym mówią, eksperymentuję z własnymi rozwiązaniami... uczę się.

Myślę, że warto cofnąć się do pytania, co to w ogóle jest „e-Learning”? Szkolenie z wykorzystaniem technologii IT? Szkolenie na odległość?

Czy prezentacja z PowerPointa to eL? Tak i nie. A PDF? Tak i nie. Kurs angielskiego (gratis do gazety)? Tak... i nie. Z pewnością wszystko to jest "e-", ale czy "learning"?

Dobrze wiemy, jak wiele czynników wpływa na to, czy zachodzi "learning". Czy zatem e-learning może wspierać... "learning"? Moim zdaniem, jeżeli NIE UTRUDNIA, to wspiera - z definicji. Kiedy zaś utrudnia? Gdy jest nudny (pdf), gdy jest ogłupiający (bezmyślne ćwiczenia np. przeciągnij-upuść), gdy mija się z celem/ami szkoleniowymi (fajerwerki i nic poza tym), itd, itp.

EL, jak każda inna forma szkolenia, jest skuteczny gdy angażuje, wywołuje przeżycia, wspiera współpracę, wymianę poglądów i umożliwia refleksję. Przykłady? Niektóre symulatory, gry edukacyjne, zajęcia moderowane z wykorzystaniem list i forów dyskusyjnych itd. EL jest skuteczny nie dlatego, że jest "e-", ale ponieważ jest szkoleniem (i tylko gdy nim jest).

Kilka dni temu wróciłem z OnLine Educa Berlin. Wróciłem z refleksją, że czas najwyższy zacząć uczyć się od Waszych dzieci, tych, które za 10 lat będę studiować i rozpoczynać pracę. Dlaczego? Gdyż chcę być w stanie przygotowywać szkolenia także dla nich. I mojego syna, rocznik 2006.

Dlatego tu jestem.

Z ukłonami -
Marcin



Marcin Langer edytował(a) ten post dnia 16.02.07 o godzinie 11:31

konto usunięte

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

Ja podobnie jak Paweł dostałam zadanie zebrania informacji i pierwszej przymiarki do wdrożenia elearningu w duzej firmie handlowej.

Uwazam, ze w takiej rozproszonej strukturze gdzie ilosc nowych informacji i wiedzy jest ogromna a ludzi do szkolenia mnóstwo, jest to niezbedne. elaearning ma byc wykorzystywany również do pogłębiania szkoleń sprzedażowych i miękkich. Będę wdzięczna za wszystkie szersze wypowiedzi na te temat.
Tadeusz Reimus

Tadeusz Reimus trener, coach PCC,
konsultant,

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

Sam brałem udział tylko w tworzeniu "contentu" do szkoleń e-learnigowych, nie miałem wpływu na forme przekazywania treści.

Znam firmę, która tworzy programy e-learnigowe w oparciu o
-wiedzę ekspertów
-wodotryski graficzne
-informatyków oczywiście
-i (co dla mnie najciekawsze) zespół złożony z pedagoga, trenera i psychologa poznawczego, którzy dbali o odpowiedni przekaz. Wyniki były obiecujące.

Ale - jak to w Rzymie i słynnym tekstem "Kartaginę trzeba znizczyć" powtórzę: nic nie zastąpi kontaktu z człowiekiem :)
Marek F.

Marek F. Doradca
Ubezpieczeniowy

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

mysle ze bedza doskonalym "wygodniejszym "wypelnieniem szkolen tradycyjnych, ale jeszcze sporo wody w rzece uplynie nim zdominuja rynek.

jednak relacje face to face sa bardzo wazne i nie sadze by w najblizszym czasie cos je moglo skutecznie zastapic.

konto usunięte

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

A tak przy okazji....

Ile można sobie policzyć za przygotowanie szkolenia w wersji e-learningowej? Jedna firma zaproponowała mi 2000 zł za przygotowanie im 14 godzinnego szkolenia - wtedy nie miałem możliwości zrobienia czegokolwiek na żądany termin, ale i tak nie wiem, wydaje mi się, że 2k zł za oddanie wszelkich praw autorskich to trochę mało.
Tadeusz Reimus

Tadeusz Reimus trener, coach PCC,
konsultant,

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

znalazłem dość ciekawą propozycję szkoleń dotyczących e-learningu dla firm, przekazuje dalej:
"Tworzenie e-szkolen na podstawie scenariuszy"
http://www.stacjonarne.akademiaparp.gov.pl/szkolenie03...

trwa aż 15 dni, ale jest jednym z wielu, które Nowoczesna Firma proponuje

oj rusza się w tej działce, rusza
Marcin L.

Marcin L. instructional
designer,
konsultant, trener

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

Ja także ("na własnej skórze" - patrz godzina ;-) ) odczuwam "drżenie" na powierzchin "planety e-". Zastanawia mnie jednak, jak jest na prawdę: czy to my (branża szkoleń) promujemy - bardziej lub mniej udolnie/skutecznie/zasadnie - rozwiązania e-szkoleniowe; czy Klienci w sposób od nas niezależny pozyskują wiedżę na temat nowych rozwiązań i sami o nie pytają?

Jaka jest rzeczywistość AD 2007: czy i o co pytają nas klienci w dziedzinie e-learningu?

A przy okazji... Co u Ciebie Paweł?
Paweł J.:Jeszcze Wam nie napisze wszystkich szczegolow (nie dlatego, ze nie chce, ale nie mam po prostu czasu dzis), ale wkrotce dolacze cala moja opinie.
Michał J.

Michał J. właściciel, Michał
Janas Consulting,
www.michaljanas.com

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

[author]Ewa
Marek Niezgoda

Marek Niezgoda Coach Trener Partner
w biznesie

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

E-learning w korporacjach jest standardem, w innych firmach powoli zaczyna abyc, ale jak zsłuszenie zauważuł Tadeusz R - dodatek. Zapraszam do kontaktu. Mam doświadcenie w tworzeniu (scenariusz, kreatywnosc), sprzedazy i wdrazaniu szkolen E-learning, nie tylo jako szkolenia twarde - miekkie rowniez (uzupełnienie lub entre do tradycyjnych sesji). Tyle...zapraszam.

marek
Marcin L.

Marcin L. instructional
designer,
konsultant, trener

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

Bardzo wiele zależy od tego, co chcemy rozumieć pod pojęciem e-Learningu. Często dostrzegam, że rozpatrując zagadnienie przez pryzmat wdrożonej platformy, możliwości technicznych, kosztów itp. zupełnie nie porusza się kwestii metodyki, celów szkolenia, stylów uczenia się, cyklu Kolba i wielu innych, podobno istotnych... To ciekawe... Zupełnie, jak gdyby e-learning był jakimś "magicznym" zjawiskiem zaklętym w większych lub mniejszych skrzyniach naszych komputerów, serwerów, gęstwinie kabli itd. A przecież mówimy o ewolucyjnym (choć dynamicznym) procesie rozwoju mediów, które uczymy się wykorzystywać w wielu sferach naszego życia. I skoro możemy do siebie pisać - już nie tylko na glinianych tabliczkach - to dlaczegoż nie mielibyśmy za pomocą komputera, czy telefonu komórkowego lub iPoda przekazywać sobie wiedzy?...

I tu otwiera się kolejna kwestia. Czy tylko wiedzy?

Michał J.:
Nie da się prowadzić szkoleń "miękkich" przez komputer.


A dlaczego nie? Być może problem tkwi w definicjach? W takim razie, czy umiejętność zadawania różnego rodzaju pytań, stosownie do sytuacji w celu pozyskania określonych informacji, to umiejętność miękka? A umiejętność udzielania informacji zwrotnych? A umiejętność analizy i syntezy informacji w procesie rekrutacji i selekcji kandydatów do pracy? I na koniec jeszcze jeden przykład - umiejętność prowadzenia dyskusji na forum dyskusyjnym GL - czy to jest miękka umiejętność?

W swojej wypowiedzi poruszyłaś jeszcze jedną ważną kwestię, a mianowicie wsparcie dla uczestników ze strony autora czy też opiekuna szkolenia. Właśnie brak takiej formy pomocy mnie osobiście bardzo zniechęca do szkoleń e-learningowych.

Pozdrawiam
Michał


Michał, skąd jednak przekonanie/założnie, o braku takiej formy pomocy? Z całą pewnością nie jest to brak systemowy, bo e-learning = kształcenie (w tym KOMUNIKOWANIE się) via media elektroniczne. Przykładów nie trzeba szukać daleko... jeżeli czytasz tę wypowiedź ;-) Jeżeli założyć, że któryś z jej fragmentów wzbudził Twoje emocje na tyle, by sprowokować Cię do refleksji i dalszych wypowiedzi (na co ogromnie liczę!) - to mamy najlepszy przykład e-learningu...!
___
Na pocieszenie (?): z podobnymi problemami zmaga się branża obsługi klienta, gdzie "magia" systemów CRM-owych objawia się niejednokrotnie totalnym odczłowieczeniem "zarządzanych" z ich pomocą relacji... A CRM to piękna, logiczna i wizjonerska idea! Zainteresowanych zachęcam do lektury "Sztuki budowania trwałych związków z klientami" K. Storbacka, J. R. Lehtinen, oraz "Biznes szybki jak myśl" B. Gates.
Steve Jones

Steve Jones Business English
Trainer, Translator,
Proofreader

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

E-Learning doesn't work in the field of communication for the following reasons:

1. People prefer contact with other people
2. It's difficult to practice interpersonal skills with a computer
3. It's rare to find anyone with such extreme long-term internal motivation who will follow a course from beginner to advanced on their own in their own time with their own self-discipline.
4. People need a push, some encouragement, some praise, some advice... from other people.
Marcin L.

Marcin L. instructional
designer,
konsultant, trener

Temat: Nowoczesne metody nauczania (e-learning...)

Steve, zgadzam się z Tobą - jezeli przez e-Learning chcesz określać program komputerowy służący do samodzielnej nauki poprzez czytanie (ewentualnie słuchanie) materiału prezentowanego na ekranie...

Dla mnie e-Learning to jednak znacznie więcej. To przede wszystkim program zbudowany w oparciu o zasadę "learning by doing" - musi być angażujący. A ponad to całe spektrum aktywności wspierających, ze szczególnym uwzględnieniem korespondencji elektronicznej, forów dyskusyjnych, czatów, a nawet rozmów VoIP. Głównie ze względu na czynniki, które wymieniasz w pkt 4.

A w odniesieniu do pkt 1 - I strongly believe you're real ;-)


Marcin Langer edytował(a) ten post dnia 25.02.07 o godzinie 13:54

Następna dyskusja:

Metody szkoleniowe - testy




Wyślij zaproszenie do