konto usunięte

Temat: Gry n-osobowe niekooperacyjne i kooperacyjne

Witam

Czy ktoś interesuje się grami n-osobowymi niekooperacyjnymii kooperacyjnymi? Z miłą chęcią porozmiawiam na ten temat ponieważ szukam zastosowań ekonomicznych przy wejściu nowych graczy na rynek.

Pozdrawiam

Tomek

konto usunięte

Temat: Gry n-osobowe niekooperacyjne i kooperacyjne

z gier kooperacyjnych interesuję się brydżem, a z gier niekooperacyjnych pokerem :)
Agnieszka Maria Walorska

Agnieszka Maria Walorska Dyrektor/właściciel
agencji
internetowej,
ekspert usabili...

Temat: Gry n-osobowe niekooperacyjne i kooperacyjne

Tomasz Krawczyk:
Witam

Czy ktoś interesuje się grami n-osobowymi niekooperacyjnymii kooperacyjnymi? Z miłą chęcią porozmiawiam na ten temat ponieważ szukam zastosowań ekonomicznych przy wejściu nowych graczy na rynek.

Pozdrawiam

Tomek

Czesc Tomku,
chetnie podyskutuje na ten temat
pozdrawiam
Aga

konto usunięte

Temat: Gry n-osobowe niekooperacyjne i kooperacyjne

Cześć Agnieszka

Interesują mnie gry kooperacyjne i niekooperacyjne w obszarze rywalizacji technologicznej w oparciu o teorie innowacji. na przykład
:
1. W jakiejś określonej branzy są trzy przedsiębiorstwa. Rywalizacja pomiędzy tymi trzema przedsiębiorstwami opiera się w obszarze opracowania nowych produktów. W celu opracowania okreslonego nowego produktu przedsiebiorstwa muszą przejść na wyższy poziom technologiczny. W tym przypadku program badawczo-rozwojowy (B+R) jest kosztowny i ryzykowny. Przyjmuje założenie, że w przypadku nawiązania aliansu pomiędzy dwoma przedsiębiorstwanmi w B+R, alians zwiększa szanse powodzenia projektu i tym samej wygranej w stosunku do trzeciego przedsiębiorstwa. W tym przypadku rozpatruje więc sytuację kooperacji dwóch przedsiębiorstw przeciwko trzeciemu.
2. Inna sytuacja. Na rynek wchodzi gracz z nową technologią która stanowi nowość na skalę branży. Przedsiębiorstwo jednak nie posiada wystarcząjąych zasobów finansowych na ekspansję na rynku. Z drugiej strony, przedsiębiorstwa z branży posiadające zaplecze kapitałowe nie są w stanie w krótkim okresie czasu opracować technologię. Od strony technologicznej wejście nowego gracza zagraża przedsiębiorstwom z branży w długim okresie czasu. w tym przypadku istnieje możliwość nawiązywania aliansów w których: z jednej strony przedsiębiorstwo z nową technologią może uzyskać kapitał, z drugiej przedsiębiorstwo posiadające kapitał może uzyskać dostęp do nowej technologii.

Powyższe przykłady są akurat wybranymi problemami które mnie interesują. Szukam osób które były by chętne do dyskusji na temat możliwości zastosowania teorii gier n-osobowych kooperacyjnych i niekooperacyjnych w tego typu przykładach.

pozdrawiam

Tomek
Agnieszka Maria Walorska

Agnieszka Maria Walorska Dyrektor/właściciel
agencji
internetowej,
ekspert usabili...

Temat: Gry n-osobowe niekooperacyjne i kooperacyjne

W tym przypadku najbardziej odpowiednim przykładem gier byłyby moim zdaniem tzw. gry koalicyjne
Michał Bojanowski

Michał Bojanowski socjolog, analityk

Temat: Gry n-osobowe niekooperacyjne i kooperacyjne

Myślę, że do modelowania aliansów między firmami, np. R&D, można użyć zarówno gier kooperacyjnych jak również niekooperacyjnych. Myślę, że wybór zależy od kontekstu: jakiego rodzaju umowami są te aliansy, czym charakteryzuje sie rynek, na którym funkcjonują te firmy etc. No i oczywiście na czym polegają korzyści z wejścia w alians R&D. Czy tylko obniża to koszty produkcji uczestników aliansu, czy też może ma to też pozytywne efekty zewnętrzne dla innych firm na rynku (spillovers). Można sobie wyobrazić sytuację, w której z technologii opracowanej przez dwie firmy w ramach R&D mogą szybko zacząć korzystać inne firmy bez ponoszenia faktycznych kosztów badań itd.

Dwa przykłady z pamięci: kooperacyjny i niekooperacyjny

1. Niekooperacyjny. Możemy wyobrazić sobie oligopol z firmami które mogą tworzyć dwustronne alianse R&D, które obniżają koszty produkcji uczestników. Każda firma może wejść w więcej niż jeden alians. Gra może polegać na tym, że firmy wpierw wybierają partnerów do aliansów po czym konkurują na rynku np Cournota. Taką grę można rozwiązać indukcją wsteczną. O ile dobrze pamiętam wyniki, to, w zależności od wysokości kosztów badawczych albo nikomu nie opłaca się wchodzić w żadne alianse albo opłaca się tworzyć alianse każdego z każdym.

2. W podobny sposób można stworzyć grę koalicyjną, w której alianse nie muszą być jedynie dwustronne. Mogą też nie polegać na obniżaniu kosztów produkcji ale na zmowie cenowej (kartele).

Polecam zajrzeć tekstów min. osób: Sanjeev Goyal, Francis Bloch, Sumit Joshi, Stephanie Rosenkrantz.

Oba przykłady, które podałeś wyglądają bardzo ciekawie. Szczególnie cześć związana z faktem, że wspólny projekt może być ryzykowny (ma np. prawdopodobieństwo niepowodzenia). Można też myśleć o ryzyku takiego projektu w sposób podobny do Dylematu Więźnia: firmie - uczestnikowi projektu - może opłacać się być "gapowiczem" i udawać, że się pracuje, licząc na to, że współpracownik "odwali" za nas całą robotę.

Żeby przełożyć te intuicje na model myślę, że musiałbyś doprecyzować te rzeczy: rynek, koszty i benefity aliansów etc.

Pozdrawiam,

Michał

konto usunięte

Temat: Gry n-osobowe niekooperacyjne i kooperacyjne

Dzięki za informacje Michał dotyczące lektury. Musze przyznać, że przykłady które podajesz zainspirowały mnie do dalszych przemyśleń badawczych w zakresie teorii innowacji i transferu technologii w oparciu o teorię gier. Przyszło mi do głowy kilka ciekawych pomysłów. Pracuje też, nad przełożeniem obserwowanych zjawisk gospodarczych na zredukowany model w oparciu o teorie gier. Na razie są to proste modele, wydaje się jednak, że dobrze przedstawiają badane zjawiska.

Mam jeszcze pytania
Czy może ktoś zna program komputerowy dedykowany lub aplikację komputerową w której można by przeprowadzać analizy w oparciu o teorię gier?

Czy ktoś może przeprowadzał badania na próbie n>30 z zastoswoaniem teorii gier?

Czy ktoś zajmował się następujacą rozgrywką w oparciu o teorię gier w której wartości wypłat się zmieniają a rozgrywka toczy się cały czas w obrębie tej samej gry. Tzn: jest ciagłość czasowa gry, zmieniają się tylko w trakcie wartości wypłat np: w sposób losowy, lub zależny od innych czynników?

Pozdrawiam wszystkich

Tomek
Michał Bojanowski

Michał Bojanowski socjolog, analityk

Temat: Gry n-osobowe niekooperacyjne i kooperacyjne

Tomasz Krawczyk:
Dzięki za informacje Michał dotyczące lektury. Musze przyznać, że przykłady które podajesz zainspirowały mnie do dalszych przemyśleń badawczych w zakresie teorii innowacji i transferu technologii w oparciu o teorię gier. Przyszło mi do głowy kilka ciekawych pomysłów. Pracuje też, nad przełożeniem obserwowanych zjawisk gospodarczych na zredukowany model w oparciu o teorie gier. Na razie są to proste modele, wydaje się jednak, że dobrze przedstawiają badane zjawiska.

Nie ma za co. Może napiszesz coś tutaj o swoich przykładach?


Mam jeszcze pytania
Czy może ktoś zna program komputerowy dedykowany lub aplikację komputerową w której można by przeprowadzać analizy w oparciu o teorię gier?

Program Gambit jest chyba najbardziej znany:
http://gambit.sourceforge.net/
Czy ktoś zajmował się następujacą rozgrywką w oparciu o teorię gier w której wartości wypłat się zmieniają a rozgrywka toczy się cały czas w obrębie tej samej gry. Tzn: jest ciagłość czasowa gry, zmieniają się tylko w trakcie wartości wypłat np: w sposób losowy, lub zależny od innych czynników?

Pewnie najprostsze przykłady to gry z niekompletną informacją kiedy wypłaty graczy zależą od pewnych losowych czynników. W stylu np.: użyteczność wzięcia ze sobą parasola jutro rano zależy od tego czy będzie padać, a decydent zna tylko prawdopodobieństwo wystąpienia deszczu.

Popełniłem jakiś czas temu artykuł, w którym analizuję proces formowania się sieci społecznej jako grę. W skrócie wygląda ona tak, że mamy zbiór aktorów, którzy grają w wieloosobową grę koordynacji z innymi. Jednak to, kto z kim stara się koordynować determinowane jest przez sieć społeczną (graf łączący aktorów relacjami). Ów graf również podlega modyfikacji przez samych aktorów. Jeżeli założy się, że aktorzy podejmują decyzje sekwencyjnie (jeden po drugim) to zbiór działań aktora, który ma podjąc decyzję w danym momencie zależy od decyzji podjętych wcześniej przez innych. Zmieniać się mogą również wypłaty ponieważ, powiedzmy, użyteczność dla aktora A z nawiązania relacji z B może być inna w zależności czy B jest w relacji z C itd.

Link do draftu (PDF)

~michałMichał Bojanowski edytował(a) ten post dnia 15.06.09 o godzinie 03:13
Dominika Berezyna

Dominika Berezyna Młodszy Analityk
Biznesowy

Temat: Gry n-osobowe niekooperacyjne i kooperacyjne

Witam,

jestem studentką ostatniego roku Matematyki Finansowej na Politechnice Gdańskiej. Tematem mojej pracy magisterskiej jest "Analiza Matematycznych Modeli Kooperacji i Konfliktu". Czy mogłabym prosić o wskazanie jakiejś literatury na początek?

Pragnę zaznaczyć, że pozycja Straffin'a "Teoria Gier" nie jest mi obca :)

Pozdrawiam

Następna dyskusja:

Szkolenia a gry




Wyślij zaproszenie do