Temat: REGRESING
Agnieszka Ka.:
Nie wiem! :)
Ale wiem, że niektórzy ludzie mówią na niego (na Boga) Allah
;-)
a ja wiem, że niektórzy mówią na swoją żonę
żabciu- czy to zmienia fakt, że to jednak żona?
Co do bogów pomniejszych i Boga głownego buddyzmu- buddyzm, jak każda wiara, ma swoją formę dla prostych ludzi, jak i dla wtajemniczonych. Forma egzoteryczna to Sutrayana, forma ezoteryczna to Mantrayana.
Jesli ktoś nie wie o bogach i Bogu, trudno, głupcem pozostanie. Gdy Gotama osiągnął oświecenie i stał się buddhą, zjawił się bóg Indra i poprosił go by nauczał Dharma. Gatama o bogach wiedział.
Doktryna hinajany nie zawiera w sobie koncepcji Boga – Stwórcy, czy osobowego Absolutu. Przypisuje natomiast nirwanie wiele atrybutów, które odnoszą się do bytu absolutnego (Udana 8, 1-4)
W buddyzmie mahajany również nie występuje koncepcja Boga osobowego, stwarzającego świat. Obecna jest natomiast wiara w bogów zamieszkujących sfery niższe i wyższe buddyjskiego wszechświata. Ci bogowie pomagają ludziom, którzy ich przyzywają, czyniąc dla nich cuda.
Najbardziej charakterystyczną cechą w procesie rozwoju religijnej tradycji mahajany jest ujawniające się w niej jakościowe przejście od Gautamy historii do Buddy wiary.
Tradycja kanoniczna wyrażona w Dżatakach zawiera wiele opowieści o wcześniejszych żywotach Buddy.
Obdarza go atrybutami, które w hinduizmie przysługują Brahmie. Jest on panem bogów niebieskich, posiada moc czynienia cudów, zna ludzkie serca i myśli, jest wolny od wszelkiej niedoskonałości.
Natomiast w pobożności ludowej Budda staje się dla wiernych jedynym i zasadniczym przedmiotem ich wiary. To
do Buddy wierni zwracają się z ufnością i miłością oraz otaczają go kultem boskim.
Grzegorz Halkiew edytował(a) ten post dnia 06.02.08 o godzinie 16:29