J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Ponieważ na grupie "Zasady Tai Chi" powstał spór o to ile jest podstawowych "Zasad Tai chi" myśle ze warto podjąc dyskusje na ten temat.

Jarosław J.:
"... No to wezmy sie za te poglady i popolemizujmy z nimi.
Ja mam poglad ze w taijiquan jest jedna zasada, a reszta z niej wynika. Bez rozumienia i stosowania tej jednej cała reszta nie ma sensu i nie da sie na nich sensownie czegos trwałego zbudowac.
Ty polemizujesz z tym, twierdzisz ze jest wiele zasad i nalezy kazdej z nich sie przyjzec i z nia swiadomie pracowac az poskladamy wszystkie w zintegrowana całosc.
Zgodzisz sie z tym ?

.. Czy mogłbys wobec tego sformułowac te zasady? ile ich jest?
10 ? 13 ? czy 20 ?
Jest okreslona konkretna liczba zasad taiji, czy to takie okreslenie wytrych na wszystko co prowadzacemu sie skojarzy. Typu w taijiquan jest zasada ze idac do przodu stawiamy najpierw piete, albo w taijiquan jest zasada ze "wzrok podaza za reka" itp
Mozesz na to odpowiedzieć?
"

1. Pierwsze spojrzenie na ta kwestią mówi że jest 10 podstawowych zasad (ruchu Tai Chi) .
2. Natomiast Jarosław zwraca uwagę na to że o wiele istotniejsze od tych 10 zasad (zewnetrznych ruchu ) jest wyróznienie jednej podstwowej zasady : "koncentracja umsyłu i ruch prowadzony z Centrum Dantien".
Nie kwestionując wagi 10 zasad prowdzenia ruchu Tai Chi
muszę przyznać też racje Jarosławowi gdyż
Starożytne chińskie traktaty np autorstwa Da Mo które właśnie w ostatnim czasie dogłębnie studiowałem wyraźnie wskazują na to że:
jest jedna fudamentalna zasada treningu Tai Chi, a wszystkie inne zasady techniczne własnei z niej wynikają.


Zasadę tę można by przedstwiać graficznie:

..........(mądry umysł) Yi
......................................\
.......................................\............Xin(umysł emocjonalny)
.........................................\............/
...........................................\......../
............................................\...../
..........................................SHEN(duch)
..............................................I
............................................Qi
..............................................I
..________________________________________________
..I..............................................................................................I
KAN(woda)...........................................................................LI.(ogień)
..I..............................................................................................I
WDECH<----------------------STRATEGIA--------------------------->WYDECH
..I.......................................( metoda )......................................I
..I..............................................................................................I
Qi do wewnątrz..I..................................................I..Qi na zewnątrz
od kanałów.........I..................................................I..od kanałów
głównych do.......I..................................................I..głównych do
kości i szpiku......I...................................................I..mięsni i skóry
zimno.................I...................................................I..gorąco
wznoszenie........I...................................................I..opadanie
lekkość...............I...................................................I..ciężar
spokój................I......<----Manifestacje---->.......I..podniecenie
gromadzenie.......I...................................................I..manifestacja
zagęszczenie......I...................................................I..rozszerzanie
..I...............................................................................................I
układ nerwowy..................................................układ nerwowy
przywspółczulny*.............................................współczulny**
relaksacja.........................................................pobudzenie
kompensacja....................................................wysiłek
regenercja...............<------objawy------>.........spalanie
natłuszczenie.............fizjologiczne....... ............pocenie się.....
skóry (pobudzenie............................................(pobudzenie gruczołów
gruczołów łojowych)
..........................................potowych)
anabolizm komórkowy.......................................katabolizm komórkowy
..I...............................................................................................I
YIN..<---------------------REZULTATY------------------------->YANG

Tabela pochodzi z książki Dr Yang Jwing-Ming "Zmiana Mięśni /Ścięgien Przemywanie Szpiku /Mózgu "
/* i/** -cechy odkryte w pracy nad autorskim masazem akupresurowo-limfatycznym
i znajdujące potwierdzenie w teorii Fizjoterapii
http://www.goldenline.pl/grupy/Sport_i_rekreacja/fizjo...Ten post został edytowany przez Autora dnia 20.03.14 o godzinie 20:15
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Zasady taijiquan. Wiele zasad, ktore stopniowo zbuduja prawidłowy ruch z centrum w miare "pracy nad ich realizacja" i jakoscia, Czy jedna zasada, ktora jest podstawa i warunkiem dla zaistnienia cech ruchu i postawy charakterystycznych dla taijiquan.

Po pierwsze samo okreslenie zasada.
Wiekszosc osob okresla tym słowem wszystkie cechy i zalecenia co do ruchu i postawy. Stad potem takie okreslenie jak praca z "zasadami taiji"
To nie sa jednak zasady, w sensie prawa czy reguły warunkujacej proces.
Zasada to cos co jednoznacznie i całosciowo determinuje powstawanie i przebieg procesu.
Wszelkie wiec opisy zewnetrznych cech postawy nie moga z definicji, byc zasada tak rozumiana.

W taijiquan zjednoczony ruch całego ciała prowadzony z centrum jest podstawowa zasadą okreslajaca wszystkie cechy ruchu i postawu. Aby prowadzic zjednoczony ruch całego ciała musimy to robic z centrum, ciało musi byc ustawione w rownowadze, a ruch musi miec sipralno falową nature kumulujaca energie poszczegolnych składowych (chansijin) To jest aksjomat.
Bez tego to zewnetrzne nasladowanie ruchu w zwolnionym tempie. To atrapa taijiquan nie prawdziwa sztuka.

Jak wiec cwiczyc aby mozliwy był postep i proces miał szanse cos zbudowac? Ruch z centrum jest niemozliwy dla osob ktore zaczynaja trening. Niemozliwy jest tez postep jesli zbytnio zafiksujemy sie na jakichs wyobrazeniach o "zasadach" Centrum musi sie najpierw ukształtowac. To proces. długi i trudno uchwytny. Dlatego w taijiquan jest tyle powierzchownosci i fantazjowania.
Doswiadczony mistrz moze opisac zewnetrzne i wewnetrzne cechy prwidłowego ruchu i postawy.
Tylko osoby na podobnym poziomie beda rozumiały o czym on mowi. Jesli te cechy zostana gdzies zapisane i jacys kontynuatorzy beda na ich podstawie wyobrazac sobie co miistrz miał na mysli, powstaja wtedy przerozne najdziwniejsze interpretacje oparte na doswiadczeniu interpretatorow.
To takie zgadywanie troche po omacku na zasadzie potocznych skojarzen. Bez wspolpracy z rzeczywiscie kompetentnym mistrzem, nie sposob prawidłowo ich odczytac i wprowadzic do procesu.

Cytowane czesto przez tzw szeroki nurt taijiquan "10 zasad czy wymogow praktyki taiji" zapisane przez Chen Weiminga jako ustne wskazowki Yang C.Fu, to w sumie niewielki wycinek takich wymogow czy cech prawidłowego ruchu z centrum. W zadnym wypadku nie mozna ich traktowac jako klucza, rownowaznika podstawowej zasady.
Po pierwsze sa zbyt ogolne i nieprecyzyjne. Nie do uchwycenia bez rozumienia zasady ruchu z centrum, szczegolnie w punktach nie dotyczacych postawy.
Po drugie nie dotykaja sedna, zasady jednoczenia i powstawania spiralnego ruchu.
Po trzecie interpretacje tych wycinkowo podawanych, enigmatycznych okreslen wyjetych z klasyki tjq, oparte sa na doswiadczeniu osoby stykajacej sie z taijiquan dalekim od zrodlowego stylu i charakteru. W sposob oczywisty narzucaja wiec poziom rozumienia zmodyfikowanej sztuki o cechach odległych od zrodla "o setki mil".

Dla przykłady podam ze w pełnym opisie wymogow tylko co do ustawienia/czucia stopy jest 12 cech. Roznicujacych ustawienia/odczucia stopy w roznych postawach czy technikach.

Nie za bardzo mam czas zbytnio sie rozpisywac. Postaram sie w kolejnych postach przyblizyc temat. Podajac kierunek praktyki umozliwiajacy uformowanie centrum, oraz jałowosc wysilku ogarniecia wszystkich cech prawidłowej praktyki, przez osobe ktora jeszcze tego nie rozwineła.Ten post został edytowany przez Autora dnia 22.03.14 o godzinie 16:52
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Jak wspomniałem w poprzedniej wypowiedzi, w taijiquan jest jedna zasada i rezultatem jej stosowania w praktyce, sa wszystkie wewnetrzne i zewnetrzne cechy ruchu i postawy.
Niemozliwe jest ani dokładne ustawienie tych charakterystycznych cech i osiagniecie głebszej zintegrowanej struktury opierajac sie na zewnetrznym nasladowaniu i opisach, ani niemozliwe jest zrozumienie subtelnych charakterystyk wewnetrznego ruchu, bez rozwiniecia poczucia centrum i znajomosci zasady ruchu z centrum.

Okreslenia typu "nei wei xiang he" (wewnwtrzne i zewnetrzne harmonijjnie polaczone) "fen xu shi" (rozroznianie tego co substancjonalne i niesubstancjonalne), "xiang lian bu duan" (wzajemna zespolenie bez zadnych przerw" sa zupełnie nie do uchwycenia bez idei zjednoczonego ruchu chansijin.

Nasladowcy oczywiscie szybko podchwytuja przeczytane pojecia i posługujac sie nimi probuja dopasowywac do swoich wyobrazen i interpretacji. Ma to sprawiac wrazenie profesjonalizmu i znajomosci tematu. W pełnych ogolnikow i truizmów wywodach staraja sie wkleic jak najwiecej zasłyszanych pojec i okreslen zaczerpnietych ze zrodłowego przekazu.

Tak postepuje degeneracja i dewaluacja pojec.
Pojecia "xu / shi"
- Rozróżnianie pustki i pełności i przemiany pustki i pełności w połączeniu z ruchem talii.
Roróżnianie pustki i pełności to między innymi, umiejętność rozpoznawania stanów yin i yang energii ruchu. I umiejętność zachowania optymalnych proporcji pustki i pełności (dynamicznej równowagi yin yang) w rotacyjnym ruchu wszystkich stawów: stóp, kolan, bioder, stawów kręgosłupa, barków, łokci, nadgarstków i stawów palców dłoni w całościowym połączonym ruchu z ruchem talii.
Kiedy zasada ta jest prawidłowo realizowana, to w naturalny sposób powstaje w ciele spiralny ruch.

To cytat z artykułu Tomasza. Widac ze troche innymi słowami opisuje podawaną przeze mnie wczesniej idee ruch z centrum. To cecha nasladowcow. Po swojemu troche przestawiajac słowa prezentuja jako własne podchwycone opisy.

Sa tylko dwa błedy wynikajace z oczywistego nierozumienia idei.
Po pierwsze zasada ruchu z centrum nie ma nic wspolnego z pojeciami "xu / shi"
To taki prymitywny klucz ze zamiast yin i yang wstawi sie xu /shi i stosuje analogie opisu.
Tak samo czesto uzywa sie tych okreslen w kontekscie rozkladania ciezaru na stopach. Jedna obciazona - pełna, inna nieobciazona - pusta. To tez nie ma wiekszego sensu, nieobciazona noga tez bardzo czesto bywa pełna
po drugie
Ruch z centrum zaczyna sie z centrum. To nie krazenia stawow i rozpoznawanie stanow yin/yang daje ruch z centrum tylko ruch z centrum prowadzony w zintegrowany sposob daje odpowiednie proporcje i zakresu ruchu stawow i przemiany yin/yang kumulujace energie ciała.
Od tylu tego sie nie da zrobic. To oczywisty nonsens.
" xu/shi' dotycza zypelnie innych spraw niz aktywizowanie ciala w zintegrowanym ruchu.
Np dłon i przedramie choc uczestniczy w przemianach yin/yang zachowuje strukturalna "pełnosc" stan "peng"
Dantian również, choc inicjuje i kontroluje fazy ruchu zachowuje swoja "pełnosc" cały czas. Tak jak np klatka piersiowa utrzymuje charakter "xu' ('przezroczystosc' 'rozrzedzona substancjionalnosc")
Nie chce prezentowac zbyt szczegołowych opisow, chce tylko zasygnalizowac, ze nasladowcy zawsze wszystko podchwytuja i przekrecaja po swojemu.

Gurdijew przestrzegał swoich uczniow zeby unikali tzw 'zawodowych okultystow' i nie przekazywali im niczego z metod i idei nad ktorymi pracuja pod jego przewodnictwem. Ci jak sie wyraził 'zawodowi szarlatani' wszystkiego czego sie naucza czy usłysza uzywaja potem do własnych celow czyli robienia z innych ludzi głupcow. To uniwersalna zasada dotyczaca kazdej sfery. W taijiquan szczegolnie rozwinąl sie cały nurt "zawodowych szarlatanow"
Polecam Gurdijewa. Wiele cennych uwag przekazuje nt metod nauczania, rozwoju i pracy w grupach.Ten post został edytowany przez Autora dnia 24.03.14 o godzinie 11:23
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Gdy mowimy o zasadach taijiquan bardzo czesto myli sie wymogi i rezultaty.
Podstawa jest zintegrowany ruch z centrum. Aby poczucie centrum i cały proces mogł sie rozwijac potrzebne sa okreslone warunki, wymogi stawiane przed cwiczacym.
Gdy to poczucie centrum sie wzmacnia i ruch coraz bardziej sie integruje i jednoczy, osiaga sie okreslone rezultaty i cechu takiego ruchu.

W tzw "zasadach taiji" wrzuca sie to wszystko do jednego kotła jako blizej nieokreslone w charakterze i ilosci "zasady" praca nad ktorymi ma rozwijac postep w taijiquan.
Bierze sie to jak wspominałem, z nierozumienia idei ruchu z centrum jako srodka ciezkosci i kierunku praktyki. Wszystkie wymogi musza byc weryfikowane w kontekscie zintegrowanego ruchu z centrum, a tzw cechy i wewnetrzne etapy, sa nie do uchwycenia i moga byc rozwiniete tylko w procesie tworzenia i integrowania centrum.

Jakie sa te podstawowe wymogi?
Głownie dotycza postawy i rozluznienia. Musza byc proste. Rozluznienie klatki i barkow. Trzymanie głowy prosto, osadzanie bioder itp. Proste, typowe dla wiekszosci sztuk walki. Naturalnosc zakresu ruchu. Z tym zaczynamy. Jak prowadzic ruch ramion w polaczeniu ze zmainami ciezaru, ruchem w obszarze talii i bioder. Jak wyprowadzac wewnetrzna spirale ruchu w poszczegolnych osiach. To juz szczegolowe instrukcje zwiazane z praktyczna nauka.
Praktyka ma kilka etapow i kazdy z nich ma swoje akcenty i głowne tematy do uchwycenia. To proces. Niemozliwe jest przeskoczenie jakiegos etapu. To musi naturalnie budowac sie od srodka.
Mowienie o "zasadach pustki i pełnosci" "laczenia wewnetrznego z zewnetrznym" "bezruchu w ruchu" nie ma zadnego sensu gdy proces nie rozwinał wyraznego poczucia centrum.
To sa cechy ruchu, ktore mozemy sobie ew uswiadomic gdy sie pojawia, ale nie wyobrazajac sobie co oznaczaja, probowac jakos wplywac na ruch.

Podstawa jest regularna ukierunkowana praktyka we wspolpracy z kompetentnym doradca.
To uruchamia proces i weryfikuje dewiacje. Ogromna wiekszosc cwiczacych taijiquan, a w poza zrodłowych stylach moze nawet i wszyscy cwiczacy nie wychodza poza podstawowy etap 1 i 2 poziomu (w 5 stopniowej skali)
Mowienie o jakichkolwiek głebszych odczuciach wewnetrznego ruchu, integracji oddechu, subtelnosciach postawy, sciezkach energi itp nie ma na tym etapie wiekszego sensu. To tematy poza percepcja i zadne praktyczne doswiadczenie takich adeptow, nie daje mozliwosci uchwycenia rzeczywistego znaczenia. Mozna o tym czytac i fantaszjowac ile sie chce. To puste słowa.
Ktos kto doswiadczył tego procesu i dotarł do obszaru, ktorego dotyka, z łatwoscia dostrzega poziom i etapy ktore do niego prowadza.
Dariusz Szymik

Dariusz Szymik nauczyciel, zs nr 1

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

krótko mówiąc podstawą jest praktyka,a dywagacje na forach internetowych tylko nas od niej odrywają?
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Dariusz S.:
krótko mówiąc podstawą jest praktyka,a dywagacje na forach internetowych tylko nas od niej odrywają?
Co do praktyki zgoda, to podstawa. Ale jak wielokrotnie pisałem, musi byc tez własciwy kierunek praktyki i mozliwosc weryfikacji u kompetentnego mistrza. Własne fantazje nawet po dzisiecioleciach praktyki, nie zaprowadza nas daleko. Juz po paru latach zaczynamy krecic sie w kolko. Niektorzy zaczynajac zabawe z taijiquan maja juz głowe pełna wyobrazen i pogladow o co w tym wszystkim chodzi i na czym polega sztuka. Gdy po wielu latach cwiczenia, wciaz ma sie te same przekonania, to znaczy ze niczego sie nie nauczylismy. Poruszamy sie w kregu potocznych skojarzen i powierzchownosci. Krecimy sie w kolko w tym samym miejscu.
Wiec praktyka, ale i mozliwosc rozwoju, weryfikacji pogladow i ukierukowania procesu.

Jak to sie mowi, nie sama praktyka człowiek zyje. Trzeba zachowac rownowage. Rozwijanie centrum dotyczy nie tylko poczucia ciała i ruchu, to takze dotyczy naszego zycia na codzien.
Potrzebujemy aktywnosci, ale potrzebujemy tez snu i odpoczynku. Rodzina i praca zawodowa tez nie moga byc zaniedbywane. Inaczej wczesniej czy pozniej stanie sie to przeszkoda i utrudni albo uniemozliwi praktyke.
Mocne centrum, tak samo jak ukierunkowuje nasza postawe i ruch, rowniez ukierunkowuje nasze zycie i relacje. Wszystko powoli znajduje własna orbite i rownowage wokol centrum.
Centrum to nie tylko funkcja ciała to przede wszystkim kwestia energii i umysłu. Rozwijanie centrum zawsze odbywa sie w tych 3 plaszczyznach. dlatego talia i ruch z talii, to nie to samo co centrum i ruch z centrum.

Dyskusje na forum, moga byc urozmaiceniem czasu i forma rozrywki, moga inspirowac do praktyki i zmuszac do pytan i poszukiwan. Moga tez byc toksyczne. To zalezy od charakteru. Jesli zbyt emocjonalnie sie w to angazujemy i stopniowo przesłania nam to inne aktywnosci, to znak ze tracimy rownowage. Centrum jest słabe i łatwo tracimy tzw punkt ciezkosci. Mocne centrum ustawia wszystko na własciwa orbite, Gdy temat ma swoja "grawitacje" moze orbitowac wokol centrum, gdy nie ma, szybko znika "w kosmosie"
Gdy ta grawitacja jest za duza w stosunku do grawitacji centrum, nastepuje kontakt i zaburzenie srodka ciezkosci.
Mam nadzieje ze te porownania sa czytelne i potrafimy je przełozyc na ocene swojego działania.Ten post został edytowany przez Autora dnia 29.03.14 o godzinie 10:57
Bartosz S.

Bartosz S. Psychoanalityk
jungowski,
psychoterapeuta

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Jarosław J.:
Dariusz S.:
krótko mówiąc podstawą jest praktyka,a dywagacje na forach internetowych tylko nas od niej odrywają?
Co do praktyki zgoda, to podstawa. Ale jak wielokrotnie pisałem, musi byc tez własciwy kierunek praktyki i mozliwosc weryfikacji u kompetentnego mistrza. Własne fantazje nawet po dzisiecioleciach praktyki, nie zaprowadza nas daleko.

Na przykład może się zdarzyć, że ćwiczymy dziesięciolecia, przekonani, że nasz nauczyciel przekazuje nam prawdziwe Taiji, a potem w tui shou z pierwszym lepszym przedstawicielem innej szkoły okazuje się, że nie zaprowadziło nas to daleko... to koszmar wielu "mistrzów" ;-).
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Bartosz S.:
Jarosław J.:

Co do praktyki zgoda, to podstawa. Ale jak wielokrotnie pisałem, musi byc tez własciwy kierunek praktyki i mozliwosc weryfikacji u kompetentnego mistrza. Własne fantazje nawet po dzisiecioleciach praktyki, nie zaprowadza nas daleko.

Na przykład może się zdarzyć, że ćwiczymy dziesięciolecia, przekonani, że nasz nauczyciel przekazuje nam prawdziwe Taiji, a potem w tui shou z pierwszym lepszym przedstawicielem innej szkoły okazuje się, że nie zaprowadziło nas to daleko... to koszmar wielu "mistrzów" ;-).
Tak sie czesto zdarza. Jak wspomniałem ogromna wiekszosc cwiczacych nie wykracza poza pewien podstawowy poziom, a tuishou konczy na etapie nauki ruchow i krazen bez rzeczywistej praktyki działania zroznicowanych sił. Po prostu w danym 'przekazie' nie ma nic wiecej. Nie dziwie sie twemu rozczarowaniu.
Nie zawsze jednak "przekaz" jest winny. To ze spotyka sie przez kilka dni w roku, z nawet wybitnym mistrzem na ogolnych seminariach poswieconych glownie podstawom, nie czyni nikogo ekspertem od całosci przekazu. Ktos moze podawac ze cwiczy kilkanascie lat u takiego i takiego mistrza, a widział go moze wszystkiego razem ze dwa tygodnie po pare godzin dziennie. Tuishou zaledwie liznał. Trzeba wiec naprawde miec rozeznanie co jest czym. Podpieranie sie autorytetem mistrza gdy tak naprawde utrwala sie własne wyobrazenia to nagminne.
Sam podajesz, ze cwiczyłes taijiquan ponad 10 lat w tym tez chen taijiquan. Czego jednak tak naprawde sie uczyłes?
Wyszło to w jakims zakresie poza twoje wczesniejsze przekonania nt sztuki?
Tez juz o tym pisałem, tak naprawde w Polsce praktyka tuishou dopiero sie zaczyna. Do tej pory była to nauka form tuishou, nie praktyka tuishou.
Aby nauczyciel mogl przekazac nam "prawdziwe taiji" trzeba wysiłku i zaangazowania ucznia. Jesli proces nie postepuje i okreslone etapy nie sa rozwiniete we własnym intensywnym treningu, nie jestesmy w stanie "odczytac" z przekazu mistrza nic ponad podstawowy zakres.
Sensowne tuishou i efekty zaczynaja sie na przełomie 2 i 3 poziomy praktyki. Zaczyna sie czytelnie rozrozniac tzw małe krazenia i zespalanie cementowanie struktury. Do tego potrzeba intensywnego treningu i indywidualnych korekt i praktyki tuishou z bardziej zaawansowanymi partnerami. Takich osob w naszym kraju, mozna policzyc na palcach jednej reki.Ten post został edytowany przez Autora dnia 30.03.14 o godzinie 10:54
Bartosz S.

Bartosz S. Psychoanalityk
jungowski,
psychoterapeuta

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Jarek, a gdzie ja napisałem, że jestem czymkolwiek rozczarowany? Znów coś konfabulujesz :-).

Gdzie napisałem, że piszę o szkole, w której kiedyś ćwiczyłem taiji? Jeśli sądzisz, że słabo praktykują to poćwicz z KO.

Pisałem o ludziach zbyt pewnych siebie, nie mających pokory i szacunku dla innych. Krytykujących wszystko z bezpiecznego dystansu. Tam, gdzie nie ma ryzyka zderzenia z rzeczywistością i gdzie zawsze można zasłonić się mistrzem niczym rąbkiem matczynej spódnicy. Gdzie można powiedzieć "nie potrzebuję sprawdzać się z innymi, bo oni i tak nic nie potrafią", a potem pławić się w swoim "zrozumieniu".

Kiedy Ty Jarku rozpisujesz się latami o tym, jak to trudno jest osiągnąć wysoki poziom, jak to inni są naśladowcami błądzącymi w mrokach, wielu innych uczestników tego forum spotyka się by ćwiczyć, konfrontować zdolności i wytrwale ulepszać swoje gongfu. Między szkołami, bez zadęcia i kompleksów, w skupieniu nad pracą.

Uważam, że kto latami pisze kilometry wywodów o tym, jak to wszyscy inni nic nie potrafią, nakłada na siebie moralny obowiązek udowodnienia, że sam coś potrafi. Ale może to staroświecki pogląd, nie wiem. Zresztą udowadnianie udowadnianiem, a taka praktyka nadal byłaby nieelegancka i narcystyczna.

Zastanawiam się, kto więcej osiąga - czy ten, co pisze o słabym poziomie taiji innych, czy ci inni, którzy w tym czasie ćwiczą ;-).

PozdrawiamTen post został edytowany przez Autora dnia 30.03.14 o godzinie 11:50
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Bartosz S.:
Jarek, a gdzie ja napisałem, że jestem czymkolwiek rozczarowany? Znów coś konfabulujesz :-).
Jesli piszesz
... że ćwiczymy dziesięciolecia, przekonani, że nasz nauczyciel przekazuje nam prawdziwe Taiji, a potem w tui shou z pierwszym lepszym przedstawicielem innej szkoły okazuje się, że nie zaprowadziło nas to daleko...
To czy to nie jest rozczarowanie?
Nawet jesli to nie jest twoje własne doswiadczenie bezposrednie, to obserwujac taki efekt u innych adeptow, wyrazasz rozczarowanie co do ich nauki i przekazu.
Chyba ze piszesz nie z obserwacji, tylko w tzw trybie przypuszczenia.
To własciwie nie ma wtedy o czym mowic.
Gdzie napisałem, że piszę o szkole, w której kiedyś ćwiczyłem taiji? Jeśli sądzisz, że słabo praktykują to poćwicz z KO.
A gdzie ja napisałem ze tam slabo praktykuja?
Czytasz moje wypowiedzi ze z gory przyjeta teza i nastawieniem. Ja pisze ogolnie o zjawisku powierzchownosci i nagminnym powoływaniem sie na przekaz, gdy tak naprawde w wiekszosci utrwala sie wlasne wyobrazenia. Jesli to ciebie nie dotyczy, nie musisz zabierac głosu, zarzucajac mi konfabulacje.

Pisałem o ludziach zbyt pewnych siebie, nie mających pokory i szacunku dla innych. Krytykujących wszystko z bezpiecznego dystansu. Tam, gdzie nie ma ryzyka zderzenia z rzeczywistością i gdzie zawsze można zasłonić się mistrzem niczym rąbkiem matczynej spódnicy. Gdzie można powiedzieć "nie potrzebuję sprawdzać się z innymi, bo oni i tak nic nie potrafią", a potem pławić się w swoim "zrozumieniu".
Po pierwsze
nie krytykuje wszystkiego i wszystkich, tylko polemizuje i krytykuje powierzchownosc bajerowanie i "pic" w taijiquan, prezentowany w polemikach i wypowiedziach m.in na tym forum.
Charakterystyczne ze nie podwazasz zadnej konkretnej moje wypowiedzi tylko sam fakt wypowiadania sie krytycznie. Przy konkretach to juz trzeba podac argumenty.
Atakujac rozmowce mozna 'jechac' bezpiecznie
po drugie
Fakt, ze wszystko o czym pisze i moje obecne poglady zwiazane z tjq to efekt wspolpracy z mistrzem CXW i innymi nauczycielami, ale jakos specjalnie sie nimi nie zaslaniam. Odpowiadam na pytania i zarzuty, nie odsyłam do mistrza. Nigdzie sie nie chowam. ciebie tez np nie widziałem na zadnym warsztacie z moimi nauczycielami, tymi poswiecanymi tez tuishou. Unikasz? chowasz sie?
i z bezpiecznej odległosci krytykujesz ze tuishou w tjq nie prowadzi do niczego sensownego?
Kiedy Ty Jarku rozpisujesz się latami o tym, jak to trudno jest osiągnąć wysoki poziom, jak to inni są naśladowcami błądzącymi w mrokach, wielu innych uczestników tego forum spotyka się by ćwiczyć, konfrontować zdolności i wytrwale ulepszać swoje gongfu. Między szkołami, bez zadęcia i kompleksów, w skupieniu nad pracą.
I chwała im za to. Ja tez nie spedzam na forum całego dnia. Jeszcze raz powtorze, nie pisze ze tylko ja pozjadałem wszystkie rozumy a wszyscy inni bladza w mrokach. To ty tak probujesz to przedstawic, nie majac argumentow do polemiki w konkretnych tematach.
Chcesz podyskutowac o czyms konkretnym to napisz cos na temat. Jesli nie masz nic do powiedzenia, to szkoda czasu na takie jalowe czepianie sie i dywagacje poza tematem.

Uważam, że kto latami pisze kilometry wywodów o tym, jak to wszyscy inni nic nie potrafią, nakłada na siebie moralny obowiązek udowodnienia, że sam coś potrafi. Ale może to staroświecki pogląd, nie wiem. Zresztą udowadnianie udowadnianiem, a taka praktyka nadal byłaby nieelegancka i narcystyczna.

Zastanawiam się, kto więcej osiąga - czy ten, co pisze o słabym poziomie taiji innych, czy ci inni, którzy w tym czasie ćwiczą ;-).
To juz zupełna demagogia. Kazdy sam obnaza sie ze swoim poziomem i rozumieniem tematu.
Czy to nie ty lansujesz jako glowne przeslanie swojej sztuki, ze jest najlepsza najskuteczniejsza i w rok uczy tego czego inni latami ?
Zarzucasz mi ze nie jedze na te imprezy co ty i nie udawadniam wszystkim jaki to jestem najlepszy? a ty jezdzisz, udawadniasz cos? Jak pisałem, to dziecinada.
Kto chce ze mna pocwiczyc zapraszam, prowadze otwarte semionaria i warsztaty. Wiele osob przyjezdza tez indywidualnie pocwiczyc.
Pisze zawsze o konkretnych tematach i zjawisku. Rzadko o konkretnych osobach z nazwiska.
Pisze od lat nie o tym jak to inni nic nie potrafia, tylko o tym na czym polega istota taijiquan.
To ci dla ktorych jest to trudne do zaakceptowania i ktorym burzy to utrwalone wyobrazenia i fantazje o sztuce, czuja sie obnazeni w swojej niewiedzy.
Normalnym odruchem jest wowczas atakowanie rozmowcy i zbaczanie z tematu na dywagacje o wszystkim byle nie o istocie tematu.Ten post został edytowany przez Autora dnia 30.03.14 o godzinie 13:36
Bartosz S.

Bartosz S. Psychoanalityk
jungowski,
psychoterapeuta

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Jarosław J.:
Jesli piszesz
... że ćwiczymy dziesięciolecia, przekonani, że nasz nauczyciel przekazuje nam prawdziwe Taiji, a potem w tui shou z pierwszym lepszym przedstawicielem innej szkoły okazuje się, że nie zaprowadziło nas to daleko...
To czy to nie jest rozczarowanie?

Nie.
To ci dla ktorych jest to trudne do zaakceptowania i ktorym burzy to utrwalone wyobrazenia i fantazje o sztuce, czuja sie obnazeni w swojej niewiedzy.

Na pewno ;-)...Ten post został edytowany przez Autora dnia 30.03.14 o godzinie 17:20
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Jarosław J.:
Gdy mowimy o zasadach taijiquan bardzo czesto myli sie wymogi i rezultaty.
Podstawa jest regularna ukierunkowana praktyka we wspolpracy z kompetentnym doradca.
To uruchamia proces i weryfikuje dewiacje. Ogromna wiekszosc cwiczacych taijiquan, a w poza zrodłowych stylach moze nawet i wszyscy cwiczacy nie wychodza poza podstawowy etap 1 i 2 poziomu (w 5 stopniowej skali)
Ktos kto doswiadczył tego procesu i dotarł do obszaru, ktorego dotyka, z łatwoscia dostrzega poziom i etapy ktore do niego prowadza.

Na którym jesteś aktualnie poziomie Jarosławie, w waszej 5 stopniowej skali?
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Tomasz N.:

Na którym jesteś aktualnie poziomie Jarosławie, w waszej 5 stopniowej skali?
Czy rozumiesz na czym polegają roznice i jakie sa etapy w tej klasyfikacji 5 poziomow zaawansowania? Czy interesuje cie tylko cyferki.
Poza tym, tak dla rozeznania w etykiecie sztuk walki. Bardzo niewlasciwie jest pytac kogos o jego stopien czy poziom zaawansowania. Takich pytan sie nie zadaje, to albo sie wie, albo potrafi ocenic. Powinienes wiedziec takie rzeczy.
Bartosz S.

Bartosz S. Psychoanalityk
jungowski,
psychoterapeuta

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Jarosław J.:
Tomasz N.:

Na którym jesteś aktualnie poziomie Jarosławie, w waszej 5 stopniowej skali?
Czy rozumiesz na czym polegają roznice i jakie sa etapy w tej klasyfikacji 5 poziomow zaawansowania? Czy interesuje cie tylko cyferki.
Poza tym, tak dla rozeznania w etykiecie sztuk walki. Bardzo niewlasciwie jest pytac kogos o jego stopien czy poziom zaawansowania. Takich pytan sie nie zadaje, to albo sie wie, albo potrafi ocenic. Powinienes wiedziec takie rzeczy.

Czyli to coś jak pytanie kobietę o wiek? ;-)
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Bartosz S.:
Jarosław J.:
Tomasz N.:

Na którym jesteś aktualnie poziomie Jarosławie, w waszej 5 stopniowej skali?
Czy rozumiesz na czym polegają roznice i jakie sa etapy w tej klasyfikacji 5 poziomow zaawansowania? Czy interesuje cie tylko cyferki.
Poza tym, tak dla rozeznania w etykiecie sztuk walki. Bardzo niewlasciwie jest pytac kogos o jego stopien czy poziom zaawansowania. Takich pytan sie nie zadaje, to albo sie wie, albo potrafi ocenic. Powinienes wiedziec takie rzeczy.

Czyli to coś jak pytanie kobietę o wiek? ;-)

Na to wygląda;) Na forum „Zasady Tai Chi", kolega chciał „podszczypywać", nie wyszło. To teraz na tym forum „kokietuje"? ;-)Ten post został edytowany przez Autora dnia 02.04.14 o godzinie 14:55
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Jarosław J.:
Tomasz N.:

Na którym jesteś aktualnie poziomie Jarosławie, w waszej 5 stopniowej skali?
Czy rozumiesz na czym polegają roznice i jakie sa etapy w tej klasyfikacji 5 poziomow zaawansowania? Czy interesuje cie tylko cyferki.

Nie, nie interesują mnie „cyferki". Interesuje mnie co umiesz od strony praktycznej, z tego, o czym piszesz.
W kontekście Twojej wypowiedzi, którą cytowałem zadając to pytanie.
A w której mówisz o poziomie do jakiego dochodzą praktycy Tai Chi innych stylów.
Chodzi mi o ten fragment:
Jarosław J.:
To uruchamia proces i weryfikuje dewiacje. Ogromna wiekszosc cwiczacych taijiquan, a w poza zrodłowych stylach moze nawet i wszyscy cwiczacy nie wychodza poza podstawowy etap 1 i 2 poziomu (w 5 stopniowej skali)


Poza tym, tak dla rozeznania w etykiecie sztuk walki. Bardzo niewlasciwie jest pytac kogos o jego stopien czy poziom zaawansowania. Takich pytan sie nie zadaje, to albo sie wie, albo potrafi ocenic. Powinienes wiedziec takie rzeczy.

Nie pytałem Cię o opinie na temat mojego pytania, ani na temat tego, co powiniennem wiedzieć. Tylko zadałem Ci proste pytanie. Na które nie dostałem odpowiedzi.Ten post został edytowany przez Autora dnia 01.04.14 o godzinie 17:49
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Tomasz N.:
Jarosław J.:

Czy rozumiesz na czym polegają roznice i jakie sa etapy w tej klasyfikacji 5 poziomow zaawansowania? Czy interesuje cie tylko cyferki.

... Interesuje mnie .... o czym piszesz.
W kontekście Twojej wypowiedzi, którą cytowałem ...
A w której mówisz o poziomie do jakiego dochodzą praktycy Tai Chi innych stylów.
Chodzi mi o ten fragment:
Jarosław J.:
To uruchamia proces i weryfikuje dewiacje. Ogromna wiekszosc cwiczacych taijiquan, a w poza zrodłowych stylach moze nawet i wszyscy cwiczacy nie wychodza poza podstawowy etap 1 i 2 poziomu (w 5 stopniowej skali)
Niepokoi cie to czy moze rzeczywiscie tak jest? Pisze w trybie przypuszczajacym i jest to tylko moja opinia. Wiec nie musisz sie przejmowac. Doskonale znasz przeciez swoj poziom.

Na jakiej podstawie formułuja taka opinie?
Bez dokładnego rozpoznania chansijin i zcementowania zjednoczonej struktury nie ma mowy o rozwinieciu i prowadzeniu ruchu z Centrum na bardziej wymagajacym poziomie małych krazen i szybkich przemian. Tego z załozenia nie ma w poza zrodłowym przekazie.Ten post został edytowany przez Autora dnia 02.04.14 o godzinie 12:19
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Jarosław J.:
Tomasz N.:
Jarosław J.:

Czy rozumiesz na czym polegają roznice i jakie sa etapy w tej klasyfikacji 5 poziomow zaawansowania? Czy interesuje cie tylko cyferki.

... Interesuje mnie .... o czym piszesz.
W kontekście Twojej wypowiedzi, którą cytowałem ...
A w której mówisz o poziomie do jakiego dochodzą praktycy Tai Chi innych stylów.
Chodzi mi o ten fragment:
Jarosław J.:
To uruchamia proces i weryfikuje dewiacje. Ogromna wiekszosc cwiczacych taijiquan, a w poza zrodłowych stylach moze nawet i wszyscy cwiczacy nie wychodza poza podstawowy etap 1 i 2 poziomu (w 5 stopniowej skali)
Niepokoi cie to czy moze rzeczywiscie tak jest? Pisze w trybie przypuszczajacym i jest to tylko moja opinia. Wiec nie musisz sie przejmowac. Doskonale znasz przeciez swoj poziom.

Na jakiej podstawie formułuja taka opinie?
Bez dokładnego rozpoznania chansijin i zcementowania zjednoczonej struktury nie ma mowy o rozwinieciu i prowadzeniu ruchu z Centrum na bardziej wymagajacym poziomie małych krazen i szybkich przemian. Tego z załozenia nie ma w poza zrodłowym przekazie.

Jarosławie, masz dziwny zwyczaj unikania odpowiedzi na zupełnie proste pytania dotyczące Twojego praktycznego doświadczenia w Tai Chi.
Nie pytałem Cię na jakiej podstawie fomułujesz swoje opinie. Mam swoje zdanie na ten tamat. Oparte o doświadczenia rozmów z Tobą przez ostatnie lata na forum.
Swój poziom oczywiście, że doskonale znam. Wiem co umiem, wiem nad czym pracuję i nad czym mam pracować.
Nie mam powodów do niepokoju. Tak, że zbytecznie się tym martwisz. Tracisz czas i energię nad zastanawianie się nad sztucznym problemem, który sam tworzysz.

Zadałem Ci proste pytanie i jak widzę masz czas na rozpisywanie się o wszystkim możliwym, ale nie na odpowiedź.
Jeśli nie chcesz odpowiadać, przecież nie musisz.
Po co jednak w takim razie, zbytecznie się nad tym rozwodzisz, odchodząc od tematu pytania?

Pytanie jest proste, jaki jest Twój poziom w Tai Chi Chuan według waszej 5 stopniowej skali?

To wszystko.

Pisałeś niedawo na forum, że w waszym stylu kilka najbardziej zaawansowanych osób ma drugi poziom. Ponieważ mieszkasz w Polsce. Rozumiem z tego, że dotyczy to też Ciebie.
Co oznacza, że i w waszym stylu jak do tej pory prawie nikt w Polsce nie wyszedł po za, jak to określasz, „podstawowy etap 1 i 2 poziomu".
Stąd też moje pytanie, na jakim Ty jesteś poziomie? Na jakim etapie, którego poziomu?
Bardziej chodzi mi jednak o praktycznie umiejętności, doświadczenia, a nie o formalne poziomy.
Czyli treść a nie formę.

W waszej 5 stopniowej skali, oczywiście.Ten post został edytowany przez Autora dnia 02.04.14 o godzinie 16:41
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

I jeszcze, cytat jednej z wcześniejszych wypowiedzi Jarosława o poziomach:
Jarosław J.:
Robert O.:

Jeszcze raz dokładnie przeczytałem tekst o 5 poziomach gongfu w Taijiquan i z chęcią bym z kimś kompetentnym o tym porozmawiał, by uporządkować własne myśli. Nie siedzę w światku Chen Taijiquan od kilku lat i nie wiem kto jakie poczynił postępy. Czy mógłbyś podać jakieś nazwiska osób z Polski będących na poziomie 3 i wyżej? Skontaktuję się z nimi by ta rozmowa była merytoryczna.
Czy są w internecie jakieś prezentacje umiejętności dla poszczególnych poziomów?
Rozczaruje cie, z mego rozeznania wciaz pracujemy na etapie 2 poziomu. Kazdy poziom ma swoje wyrazne 3 fazy i jest duza roznica miedzy poczatkowym a koncowym etapem. Jest kilka osob, ktorym niewiele brakuje do wejscia na 3 poziom. To kwestia intensywniejszej praktyki i wiekszego doswiadczenia w tuishou.

Czy masz już to większe doświadczenie w tuishou, Jarosławie? I czy udało Ci się już dostać na 3 poziom?Ten post został edytowany przez Autora dnia 02.04.14 o godzinie 16:44
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Zasady Tai Chi : jeda czy 10, czy więcej ?

Praktyczne doswiadczenie i teoretyczna wiedza. To mozna powiedziec jak yin i yang. Jedno wynika z drugiego. Kwestia jest tylko jaka wiedza i jakie doswiadczenie. I jak ze soba sie komunikuja. Bez rozumienia teorii zadna praktyka nie zaprowadzi daleko. Z drugiej strony tylko poprzez praktykre mozna rzeczywiscie potwierdzic i rozumiec teorie.
W teorii taiji fundamentem jest ponizsze
' Taiji rodzi sie z Wuji i daje poczatek dla yin i yang. W czasie ruchu yin i yang sie rozdzielaja w bezruchu sie łacza.'
Czy to ruch powoduje zroznicowanie czy zroznicowanie wymusza ruch?
Gdy yin i yang sie łaczą, to czy znikaja, czy nadal sa obecne? Jesli znikaja to co powoduje ruch?
Jesli sa obecne to w jakiej postaci? Czy yin i yang roznia sie, czy sa w swojej naturze takie same?
Taiji jest polaczeniem yin i yang, Czym sie rozni od Wuji? Jak powstaje?

Jesli odpowiesz mi na te pytania, (to kilka pytan ale w sumie to jeden problem) wowczas odpowiem ci na jakim poziomie i etapie praktyki obecnie sie znajduje.Ten post został edytowany przez Autora dnia 03.04.14 o godzinie 09:47



Wyślij zaproszenie do