Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Dariusz S.:
Dla mnie najważniejsze teraz to nie nabierać złych nawyków w wykonaniu formy, co nawet według starych mistrzów jest trudniejsze do wyeliminowania niż nauczyć się jej od początku poprawnie. Dlatego poza treningiem szukam wszelkich materiałów pisanych i video, aby uniknąć tych błędów, które da się na ich podstawie wyeliminować.
to wszystko prawda,tylko że błędy są tez elementem nauki ;)
To oczywiste, kazdy robi błedy i nauka polega na ich dostrzeganiu. Ale jesli je dostrzegasz to dlaczego je robisz? To takie troche naiwne myslenie samouków ktorym wydaje sie ze wiedza o co chodzi w tym czego sie ucza i sami siebie skoryguja.
A co z tym czego nawet nie wie sie ze sie nie wie i nie podejrzewa ze jest?
Nasladujac i wyobrazajac sobie co jest czym na podstawie płyt czy jakichs nawet wartosciowych tekstow pozostanie sie tylko w sferze swoich wyobrazen i domysłow. Nie da sie zrobic ponad powierzchownego postepu bez wspolpracy z kompetentnym nauczycielem. I to indywidualnej wspolpracy, nie na jakichs otwartych parudniowych warsztatach słuzacych głownie zainspirowaniu do treningu.

konto usunięte

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

To oczywiste, kazdy robi błedy i nauka polega na ich dostrzeganiu. Ale jesli je dostrzegasz to dlaczego je robisz? To takie troche naiwne myslenie samouków ktorym wydaje sie ze wiedza o co chodzi w tym czego sie ucza i sami siebie skoryguja.
A co z tym czego nawet nie wie sie ze sie nie wie i nie podejrzewa ze jest?
Nasladujac i wyobrazajac sobie co jest czym na podstawie płyt czy jakichs nawet wartosciowych tekstow pozostanie sie tylko w sferze swoich wyobrazen i domysłow. Nie da sie zrobic ponad powierzchownego postepu bez wspolpracy z kompetentnym nauczycielem. I to indywidualnej wspolpracy, nie na jakichs otwartych parudniowych warsztatach słuzacych głownie zainspirowaniu do treningu.

Wszystko się zgadza, ale brakuje mi, jak wcześniej pisałem, pozytywnych wniosków, bo jak nie należy praktykować to już wiem. Napisz proszę, jaka była Twoja droga do poziomu jaki reprezentujesz dzisiaj, jakich spotkałeś na niej nauczycieli i co wnieśli do twojego Tai Chi, a czego Ci brakowało w ich przekazie. Proszę też pozostałych uczestników dyskusji o to samo. Dzięki temu myślę, że wszyscy, którzy stawiają pierwsze kroki uznają, że można znaleźć własną drogę.

Z dotychczasowych wypowiedzi można by sądzić, że w zasadzie nie warto się angażować w trening skoro o dobrego nauczyciela w zasadzie trudno, a samodoskonalenie uznawane jest za złą drogę (samouk brzmi bardzo pejoratywnie w kontekście Tai Chi).

Na koniec uwaga: klasyczne teksty o Tai Chi są pisane dla ludzi w zasadzie i można je zrozumieć i zastosować - efekt może być różny oczywiście - warto jednak próbować.
Dariusz Szymik

Dariusz Szymik nauczyciel, zs nr 1

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Przeciwnie,warto się angażować w praktykę(wolę to określenie zamiast trening) i z otwartym umysłem,jeżeli będziesz uważał na kolana i nie zrobisz sobie krzywdy wszystko będzie ok.
Krzysztof Operacz

Krzysztof Operacz robię różne rzeczy
dla kasy

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Piotr W.:

Z dotychczasowych wypowiedzi można by sądzić, że w zasadzie nie warto się angażować w trening skoro o dobrego nauczyciela w zasadzie trudno, a samodoskonalenie uznawane jest za złą drogę (samouk brzmi bardzo pejoratywnie w kontekście Tai Chi).

Na koniec uwaga: klasyczne teksty o Tai Chi są pisane dla ludzi w zasadzie i można je zrozumieć i zastosować - efekt może być różny oczywiście - warto jednak próbować.

Ech... jeśli o mnie chodzi to ćwiczyć warto (pewnie reszta ćwiczących to potwierdzi bo inaczej pewnie by nie ćwiczyli). I warto korzystać z źródeł video/pisanych ale ostrożnie. Ja polemizuje jedynie z Twoim stwierdzeniem

cytuje

Nie znalazłem jednak innych materiałów video, na których wykonywana forma byłaby wystarczająco zbliżona do jego oryginalnej wersji.

koniec cytatu

... bo wg mnie to wizualnie zewnętrzne podobieństwo jest niekonieczne i podejrzane. Mój master powiedział kiedyś : jeśli nie będziemy się widzieć 20 lat i Wasze Taiji będzie takie same jak moje teraz to będzie znaczyć że się zupełnie nie rozwijaliście.

Oczywiście to może być usprawiedliwienie dla patałachów i leniów. U kogo ćwiczyć? to ciężkie pytanie. Każdy będzie Cię zachęcał do siebie. (niektórzy nawet będą się zastrzegali że ich jest jedyne, najlepsze - tych wrzuć do ignorowanych).

Teksty klasyczne... tylko czy my je rozumiemy. Czy przypadkiem kulturowo nie są one zbyt nam odległe. Bo cóż takiego np. znaczy sformułowanie "błąd głodnych butów" z którym się ostatnio spotkałem czytając tłumaczenie chińskich książek (bo niestety język chiński jest mi zupełnie obcy).

konto usunięte

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

No tak, cała masa cennych wniosków, dziękuję wszystkim za uwagi.

"Indywidualizacja" formy, jeżeli można to tak określić, jest chyba procesem nieuchronnym, ale mam wrażenie, że powinna nastąpić dopiero na pewnym późniejszym etapie praktyki i wynikać z doświadczeń płynących z wewnętrznego odczuwania jej efektów.

Myślę, że ważne jest aby znaleźć równowagę pomiędzy oszczędnym ruchem jak np. u CMC, a "teatralną" wersją z przesadnym eksponowaniem niektórych ruchów i gestów jak u wielu innych. Dobrym tutaj przykładem jest rozpoczęcie formy, w którym często widzimy tzw. przerost formy nad treścią.
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Wiesz Piotrze, w takim wypadku lepiej byłoby mówić o konkretach. U kogo na przykład widzisz „przerost formy nad treścią"?

Forma zmienia się z różnych względów co do tego jak widzę większość z nas się zgadza.
Forma Cheng Man-chinga dostępna na filmach ma już bardzo wewnętrzny charakter, jest prezentacją jego doświadczenia a nie filmem instruktażowym. i większość ludzi uczących jego styl będzie Ci odradzać uczenie się formy z tych filmów. Ponieważ wiele istotnych detali jest tam nie do zauważenia.
Wykonanie to różni się od tak zwanego standardu formy opracowanego i opisanego przez samego Cheng Man-ching'a.

Forma nie jest celem samym w sobie, jest narzędziem pracy i podlega zmianom w zależności od tego nad czym się aktualnie pracuje.
To co możesz odbierać jako „przerost formy nad treścią" u innych osób prezentujacych formę Cheng Man-ching'a, może być na przykład, spowodowane o wiele obszerniejszym wykonaniem ruchu w formie w celu zmian jakie muszą nastąpić w strukturze ciała. Na przykład, rozciągnięcia i uzyskania optymalnych proporcji ścięgien.

Może, być też inaczej, że jest to indywidualny wyraz, ekspresja ruchu wynikająca z doświadczeń ćwiczacego.
Może być jeszcze wiele innych powodów takich zmian.
Dlatego, żeby cokolwiek można było na ten temat powiedzieć lepiej byłoby rozmawiać o konkretnych przypadkach. U kogo takie różnice widzisz i jakiego są one charakteru?
To co piszesz, że wielu innych robi na początku formy „teatralne" ruchy, czy, że jest tam „przesadne eksponowanie niektórych ruchów i gestów" jest zbyt ogólnikowe.

konto usunięte

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Nie wiem, czy powinienem załączać jakiekolwiek przykłady, gdyż oznaczało by to, że podejmuję się oceniać je jednoznacznie negatywnie, a nie to jest moim celem. W ogóle ocena innych w moim przypadku nie ma pokrycia we własnym doświadczeniu więc wolałbym kontynuować dyskusję teoretyczną. Wystarczy jednak wpisać na youtube hasło "Cheng Man Ching" i przykładów jest wiele.
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Jak sie efektywnie uczyc taijiquan? Czego mozna nauczyc sie samemu a co tylko z nauczycielem?
Jak juz wielokrotnie pisałem, trzeba najpierw sobie uswiadomic ze pod hasłem taichi (dla wielu rownowaznik taijiquan) kryje sie mnostwo najrozniejszych ofert treningu o zupełnie czasem odmiennych celach metodach i zawartosci. Pomijajac juz swiadome roznicowanie przez prowadzacych i zasad i celow, jest tez mnostwo pomieszania gdzie okresla sie jako jedna opcja a w metodach i zawartosci realizuje sie zupełnie inna
Pisał tez wielokrotnie o tym Andrzej K.
Utrwalony szeroko wizerunek Taijiquan jak tez wielokrotnie pisałem, to mit. Oznacza to ze co i jak sie cwiczy nie daje rezultatu takiego jaki okresla sie w micie.
Mit powstał na bazie fantazji literackiej, legend i jakichs przerysowanych relacji o dawnych mistrzach i "niesmiertelnych" Kultura i tradycja Chin jest tym przesiaknieta
Ten mit w odniesieniu do tjq na poczatku swiadomie utrwalony a potem juz bezkrytycznie powielany trzyma sie mocno. I sa całe rzesze nasladowcow wierzacych w niezwykłe umiejetnosci walki rozwijane łagodnym powolnym ruchem, ktory wytwarza super moc energii Qi. Problem jak z kazdym mitem jest w tym ze fantazja przeplata sie z rzeczywistoscia i nie zorientowanym trudno to oddzielic.
Taijiquan jako sztuka walki po transformacjach metod i zawartosci na poczatku XX w. to mit. Potwierdza to opinia zyjacego w tamtych czasach Wang Xianghaia słynnego praktyka sztuk walki
potwierdza to relacja spotkania srodowiska ze zrodłowa sztuka z Chenjiagou gdy Chen Zhaopi i Chen Fake przybyli do Pekinu (pokaz CFK w szkole Wu Tjq i opinie czy to co on robi to rzeczywiscie ta sama sztuka i bezradnosc w konfrontacji tui shou)

W nauce Taijiquan jest kilka etapów i wiele osob sobie tego nie uswiadamia. Jest etap nauki jest etap budowania jest etap utrwalania i jest etap swobodnego wyrazania.
Dotyczy to zarowno praktyki solowej jak i tui shou.

Nauka i budowanie ma inne metody niz utwalanie i swobodne wyrazanie inne charakter i akcenty ruchu. To jak nauka w szkole gdy nie opanujemy liter nie nauczymy sie układac zdan że o pisaniu np wierszy nie wspomne
Jesli spotykamy sie z pierwszym etapem nauki i traktujemy to jako zawartosc sztuki jestesmy jak dzieci w szkole uczace sie alfabetu i twierdzace ze to cały zakres edukacji.
Niektorzy zatrzymuja sie na alfabecie ale nie rozumiejac liter i słow rysuja potem tylko okragłe kołka i szlaczki mniemajac ze to to samo co pisanie np powiesci.
Dlatego potrzebny jest nauczyciel aby weryfikowac i ukierunkowac. Postep robi sie zas własna praca i wysiłkiem.
Jesli chcesz oprzec sie tylko na własnych wyobrazeniach i interpretacjach tego co zobaczysz i przeczytasz ani okreslona forma czy charakter jej robienia nie ma specjalnie znaczenia to i tak bedzie tylko zabawa w nasladowanie. To czego sobie nie uswiadamiasz nadal bedzie w sferze domysłow, albo poza percepcja.Jarosław Jodzis edytował(a) ten post dnia 17.04.13 o godzinie 13:04
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Piotr W.:
Nie wiem, czy powinienem załączać jakiekolwiek przykłady, gdyż oznaczało by to, że podejmuję się oceniać je jednoznacznie negatywnie, a nie to jest moim celem. W ogóle ocena innych w moim przypadku nie ma pokrycia we własnym doświadczeniu więc wolałbym kontynuować dyskusję teoretyczną. Wystarczy jednak wpisać na youtube hasło "Cheng Man Ching" i przykładów jest wiele.

Rozumiem. I szanuję Cię za to. Jest to dla mnie jasne od początku Twojej obecności na forum, że
należysz do osób zabierających głos na forum, które mają takie podejście.
Na szczęście jest nas coraz więcej:-)
Ale mnie nie chodziło o oceny wykonania form poszczególnych ludzi ani ich umiejętności.
Bardziej o zobaczenie co masz na myśli opisując to jako różnice w formach. Między formą Cheng Man-ching'a a formami jego następców.
Takie różnice oczywiście są i nawet nie musimy zaglądać na YouTube, żeby o nich wiedzieć.
O czym już paru kolegów pisało.
To co chciałem napisać poprzednio to bardziej uzasadnić te różnice.
Chodzi mi o to, że w większości wypadków nie są one przypadkowe, mają swoje uzasadnienia.
Oczywiście możemy o tym rozmawiać teoretycznie. Nie ma problemu, ale ilustracja obrazem o wiele więcej wyjaśnia.

konto usunięte

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Bardzo zaintrygowała mnie 39 ruchowa forma Howarda Choy'a. Pisząc o teatralnych ruchach miałem na myśli właśnie to http://www.shou-yi.org/photos-videos/yang-style-39-sho...

Nie oceniam, tym bardziej, że nie rozumiem eksperymentowania z formami, o którym Howard Choy pisze na stronie http://www.shou-yi.org/taijiquan/traditional-yang-fami...

Proszę, czy ktoś potrafi mi wyjaśnić jego przekaz i jaki związek ma ta forma z 37 ruchowym przekazem CMC?

Tytułem uzupełnienia mała dygresja - kilka miesięcy temu, kiedy rozpoczynałem przygodę z Tai Chi przeszukiwałem sieć w poszukiwaniu materiałów. Nie wiedziałem wtedy "kto, z kim, kiedy i dlaczego". Natknąłem się wtedy na te materiały Video i szybko opuściłem tą stronę nie znajdując kontynuacji tego co zobaczyłem w wykonaniu samego CMC.
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Akurat Howarda Choy'a nie znam ani osobiście ani pośrednio.
Ta interpretacja rzeczywiście bardzo już odbiega od oryginalnej formy i stylu Cheng Man-ching'a.
Widać w niej wyraźnie wpływy stylu Chen.
Pierwotna forma Cheng Man-ching'a ma 37 form a nie 39 i zdecydownie inny charakter ruchu.
Nie oznacza to, że styl Howarda Choy'a nie jest efektywny, lepszy lub gorszy od stylu Cheng Man-ching'a.
Jest jednak jego interpretacją daleko odbiegajacą od oryginału.
W takim wypadku powstaje pytanie czego konkretna osoba chce się uczyć a raczej jaką metodą chce się uczyć Tai Chi.
Czy metodą Cheng Man-ching'a, czy Howarda Choy'a.
Kiedy zadałem Ci pytanie o przykłady i częściowo na nie odpowiedziałem wcześniej bardziej mi chodziło o metodyczne zmiany w oryginalnym stylu Cheng Man-ching'a.
Film obejrzę dokładniej i artykuł przeczytam i napiszę na ten temat więcej.
Generalnie styl Cheng Man-ching'a i jego ewolucja to ciekawy temat. Inspirowany rozmową z Tobą Piotrze wrzucę jutro taki temat na forum Zasady Tai Chi.
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Już przeczytałem. W artykule Howard Choy nawet nie wspomina o Cheng Man-ching'u. Pisze o skróceniu jednej z wersji formy (85 form) Yang Cheng-fu, nauczyciela Cheng Man-ching'a. Wspomina też o studiowaniu u Chen Xiaowang'a i o konsultacjach z nim a także o inspiracji jaką było dla niego skrócenie form stylu Chen przez Chen Xiaowang'a.
Ewidentnie te konsultacje musiały dotyczyć nie tylko skrócenia formy.
Zdecydowanie widać w formie Howarda Choy'a wprowadzenie elementów stylu Chen.
Czyli jest to tak, jak pisałem przed chwilą już zupełnie odrębny styl.

Nie oceniam tu w żadnym wypadku jego efektywności, stwierdzam tylko, że jest to już inny styl.

Ten cytat pochodzi z atykułu o którym rozmawiamy:

"As far as I am aware, Gu Luxing of Shanghai, China, is the only person who has experimented with this idea before and he wrote a booklet on the subject back in the 70's. I don't know why no one is interested in this idea or has tried to promote it before."

Dotyczy idei skrócenia formy. Z tym, że forma Cheng Man-ching'a jest właśnie formą skróconą z formy jego nauczyciela Yang Cheng fu. I powstała w latach 40 dwudziestego wieku.
Od tamtej pory jest szeroko promowana. W czasie wojny w Shanghaju potem na Taiwanie a w latach sześćdziesiatych dotarła do USA i następnie do Europy.
Tak, że idea skracania formy Yang Cheng Fu nie wyszła pierwotnie od Gu Luxing'a.
Dziwię się, że Howard Choy nie zna tych faktów i pisze: „As far as I am aware..." „O ile jestem świadomy...", „O ile mi wiadomo...". I później: "I don't know why no one is interested in this idea or has tried to promote it before."
„Nie wiem dlaczego nikt przed tym (wcześniej) nie był zainteresowany tą ideą (skracania formy) i jej promocją."

Dziwne stwierdzenie, ponieważ fakty dotyczace stylu Cheng Man-ching'a są powszechnie znane i dobrze opisane w literaturze. A sam styl należy do najpopularniejszych na świecie.
Ale o to dlaczego tak przedstawia Howard Choy swoją ideę prawdopodobnie najlepiej byłoby zapytać Howarda Choy'a.Tomasz N. edytował(a) ten post dnia 17.04.13 o godzinie 17:04

konto usunięte

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Pisałeś gdzieś Tomaszu (już nie pamiętam gdzie ponieważ ilość czytanych przeze mnie tekstów ostatnio przerasta moje możliwości przyswajania), że na potrzeby tłumaczenia książki "Trzynaście Rozpraw" praktykowałeś formę CMC. Możesz napisać u kogo, z kim i gdzie?

Na marginesie książka ta jest jak dotąd największą inspiracją dla mnie. Wspominam podczas jej czytania czasy może nie tak dawne - późne lata 80-te kiedy praktykowałem Chow Gar - kiedy o dostępie do tylu co dzisiaj źródeł pisanych można było pomarzyć.
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Tak to prawda, pisałem o tym we wstępie do ksiażki. Tłumaczenie zabrało mi kilka lat między innymi częścią tej pracy były badania na stylem Cheng Man-ching'a i jego rozwojem oraz porównania ze stylem Yang Cheng fu.
To obszerniejszy temat ponieważ mimo, że nie uczę stylu Cheng Man-chinga to mam z nim kontakty od dawna. Podajac Ci wcześniej przykłady, gdzie można w Europie uczyć się stylu Cheng Man-ching'a podawałem je na bazie kontaktów z żywymi, konkretnymi ludźmi których znam. I z którymi spotykam się na międzystylowych spotkaniach tuishou lub w ramach innych spotkań.
Pracowałem też z nauczycielami z Taiwanu uprawiajacymi lub znającymi jego styl.
Mam tam sporo przyjaciół a styl Cheng Man-ching'a jest bardzo popularny.
Znam też osobiscie z Taiwanu jednego z jego najbardziej znanych uczniów Williama C. C. Chen'a który już był wspominany wcześniej w tym temacie.
Przyjaźnie się z jego córką Tiffany Chen z którą razem pracowaliśmy na Festiwalu Tai Chi Chuan na Taiwanie i razem kończyliśmy pierwszy międzynarodowy kurs sędziów techniczych National Tai Chi Chuan Federation of Taiwan w roku 2004. Sędziowaliśmy oboje między innymi później na Mistrzostwach Tai Chi Chuan Taiwanu w roku 2004.
W programie kursu oprócz innych stylów też mieliśmy trenning z umiejętności ocenny poziomu realizacji zasad tai chi w stylu Cheng Man-Ching'a.
Tiffany razem z ojcem prowadzą główne centrum ich szkoły w Nowym Yorku.
Od lat współpracuję też z uczniami Williama C. C. Chen'a. Do moich bliskich przyjaciół należą Niels Klug z Hanoweru i Lora Stone z USA. Lora ma swoja szkołę w Holandii a Niels w Hanowerze jednocześnie Niels organizuje od 13 lat jedne z najbardziej renomowanych międzystylowych spotkań tuishou w Europie.
To jeszcze nie wszyscy:-)Pełna lista byłaby bardzo długa. Styl Cheng Man-ching'a i różne jego odmiany towarzyszy mi od bardzo dawna:-)

Dzięki za opinie o książce:-)Tomasz N. edytował(a) ten post dnia 17.04.13 o godzinie 17:39
Andrzej Kalisz

Andrzej Kalisz Kung Fu, Tai Chi,
Qigong

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Piotr W.:
Bardzo zaintrygowała mnie 39 ruchowa forma Howarda Choy'a. Pisząc o teatralnych ruchach miałem na myśli właśnie to http://www.shou-yi.org/photos-videos/yang-style-39-sho...

Nie oceniam, tym bardziej, że nie rozumiem eksperymentowania z formami, o którym Howard Choy pisze na stronie http://www.shou-yi.org/taijiquan/traditional-yang-fami...

Proszę, czy ktoś potrafi mi wyjaśnić jego przekaz i jaki związek ma ta forma z 37 ruchowym przekazem CMC?

Nie ma związku
Nawiasem mówiąc jakiś czas temu też błędnie kojarzyłem Howarda Choya z przekazem Zheng Manqinga (Cheng Man Chinga), przez związek HC z ośrodkiem krakowskim, gdzie ćwiczono też formę CMC. Dopiero Konrad Dynarowicz, i to chyba nawet na tym forum wyjaśnił mi, że formę CMC wprowadzał tam Gaspar Garcia Lopez, natomiast Howard Choy nie miał z tym nic wspólnego, stylu Yang ucząc się u Yang Shouzhonga (Yang Shou Chunga) w Hongkongu.

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Jeżeli chodzi o pytania do Howarda Choy'a to będzie on w Krakowie w najbliższą niedzielę prowadził seminarium. Mozna wpaść i podpytać.
Robert Obara

Robert Obara Praktyk Tai Chi

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Tomasz N.:
Akurat Howarda Choy'a nie znam ani osobiście ani pośrednio.
Ta interpretacja rzeczywiście bardzo już odbiega od oryginalnej formy i stylu Cheng Man-ching'a.
Widać w niej wyraźnie wpływy stylu Chen.

Z tego co wiem to: Howard Choy uczył się stylu Yang od Yang Sauchunga w latach 1976-78. W latach 90-tych sprowadził z Chin Chen Xiaowanga, który przez jakis czas mieszkał u niego i uczył go. W tym okresie Chen Xiaowang skorygował pozycje ciała Howarda Choy w całej formie stylu Yang.
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Robert O.:
Tomasz N.:
Akurat Howarda Choy'a nie znam ani osobiście ani pośrednio.
Ta interpretacja rzeczywiście bardzo już odbiega od oryginalnej formy i stylu Cheng Man-ching'a.
Widać w niej wyraźnie wpływy stylu Chen.

Z tego co wiem to: Howard Choy uczył się stylu Yang od Yang Sauchunga w latach 1976-78. W latach 90-tych sprowadził z Chin Chen Xiaowanga, który przez jakis czas mieszkał u niego i uczył go. W tym okresie Chen Xiaowang skorygował pozycje ciała Howarda Choy w całej formie stylu Yang.
Nie tylko skorygował mu pozycje pod katem własciwej struktury ale zainspirował do urozmaicenia tempa i dynamiki, zeby przywrocic rownowage yin/yang zaburzona w klasycznych formach yang.
Howard nie bardzo miał czas uczyc sie zupełnie od nowa form chen i pozostał przy własnej modyfikacji formy yang. Wpływy chen dotycza własciwie zroznicowania tempa i moze w paru miejscach poprawienie ruchu pod katem własciwego krazenia. Same obrazy i układy choreografii sa z formy yang, nie ma tam zadnych wstawek z formy chen.
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Robert O.:
Tomasz N.:
Akurat Howarda Choy'a nie znam ani osobiście ani pośrednio.
Ta interpretacja rzeczywiście bardzo już odbiega od oryginalnej formy i stylu Cheng Man-ching'a.
Widać w niej wyraźnie wpływy stylu Chen.

Z tego co wiem to: Howard Choy uczył się stylu Yang od Yang Sauchunga w latach 1976-78. W latach 90-tych sprowadził z Chin Chen Xiaowanga, który przez jakis czas mieszkał u niego i uczył go. W tym okresie Chen Xiaowang skorygował pozycje ciała Howarda Choy w całej formie stylu Yang.

I wszystko się wyjaśniło:-)
Myślę, że w wypowiedzi Roberta jest bardzo cenna informacja na którą warto zwrócić uwagę:

„...W tym okresie Chen Xiaowang skorygował pozycje ciała Howarda Choy w całej formie stylu Yang"

Dokładnie tak, skorygować można tylko konkretnego człowieka i i jego interpretację formy i stylu a nie styl jak niektórzy sugerują.

Styl można jedynie zmieniać tworząc jego nowe odgałęzienie, inny wariant lub zupełnie nowy styl na bazie starego.

Po za tym styl Yang Shouzhonga (Yang Shou Chung'a) ma się nadal dobrze, mimo, że Yang Shou Chung już niestety nie żyje.Tomasz N. edytował(a) ten post dnia 18.04.13 o godzinie 11:29
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: PRZEKAZ CHENG MAN CHING'a

Tomasz N.:
Robert O.:

„...W tym okresie Chen Xiaowang skorygował pozycje ciała Howarda Choy w całej formie stylu Yang"

Dokładnie tak, skorygować można tylko konkretnego człowieka i i jego interpretację formy i stylu a nie styl jak niektórzy sugerują.
Ci niektorzy wcale nie sugeruja ze CXW korygował styl yang. To sam HC urozmaicił swoja forme oparta na formie Yang dodajac zmiany tempa i elementy wybuchowego fajin. To ze zainspirował go do tego styl chen to oczywiste. I to ze styl yang w swoim tzw 'shenfa" ma charakter głównie yin to tez oczywiste, (choc to akurat moze nie dla kazdego.)

Następna dyskusja:

Styl Yang Tai Chi Chuan, od...




Wyślij zaproszenie do