Temat: Podwojna forma yang
Bartosz Samitowski:
Tomasz Nowakowski:
Wielkim nieporozumieniem jest traktowanie formy podwójnej jako realnej walki lub sparingu.
Otóż to. Dlatego zdziwiło mnie stwierdzenie Jarka, że forma podwójna Yang nie ma zastosowania w treningu walki. To tak, jakby jakakolwiek forma jakiegokolwiek stylu miała. Ciekaw jestem, czy Jarek uczy swoich uczniów, że formy Chen nauczą ich walczyć. Przecież to w ogóle do tego nie służy! Formy są tradycyjnym elementem służącym do rozwijania mechaniki ruchu na przykładzie wyidealizowanych technik (których szansa możliwości zastosowania w realnej walce jest podobna do szansy na wygraną w totolotka). Do nauki walki służą dopiero tui shou i san shou, tak w Yang, w Chen i każdym innym stylu. Tak mi się przynajmniej wydaje, a jeśli się mylę, to bardziej niż pewne jest, że ktoś mnie zaraz życzliwie poprawi ;-).
Po pierwsze
Nie przypominam sobie abym twierdził, ze podwojna forma traktowana jest jak rodzaj realnej walki czy sparingu. Cały wasz wywod oparty na tym załozeniu traci sens.
Pisałem ze to sztuczny układ technik, sztucznie dopasowywanych do wymyslonych i ograniczonych załozeniem choreografii. I ze ma wartosc tylko estetyczno pokazowa.
Jest zasadnicza roznica pomiedzy forma solowa, budujaca pewne wartosci struktury, koordynacji, jednosci ruchu ciała, a forma podwojna, ktora zamiast rozwijac pewne wartosciowe cechy i nawyki, wyrabia niewłasciwe.
Tam gdzie w praktyce niewielki sens ma wyprowadzanie kopniecia "shuan bai liang' w sposob pokazany w formie (nie jest to kopniecie, a podciecie)
to w formie interpretuje sie to jako kopniecie z zewnatrz zupełnie bezsensowne, ale pasujace do choreografii.
Jesli nie rozrozniacie takich podstaw to o czym mamy dyskutowac.
Po drugie
Trzeba rozumiec czym sa formy i do czego słuza i co mozna dzieki nim rozwinac a czego nie. Zasadnicze znaczenie ma wiec tez charakter form i ich roznorodnosc. Wyrabiaja one swiadomosc i umiejetnosc kontroli rownowagi i przemian yin/yang takze w szybkich i błyskawicznych ruchach nie tylko w jednostajnym obszernym powolnym ruchu.
Ta swiadomosc własnego ciała jest podstawa do dalszej praktyki z partnerem.
Jesli nie rozumie sie tego do czego słuza formy, potem zaczynaja sie takie dywagacje co kto sobie wyobraza.
Generalnie wiekszosc traktuje formy, a widze ze tez sie do tej wiekszosci zaliczacie, (pisze w liczbie mnogiej bo jestescie tu wyjatkowo zgodni z Tomaszem) jako nauke jakiejs choreografii, takich lub innych ruchow.
Rozczaruje was, ruchy nie sa tu wazne. Cały czas pracuje sie z tym samym co potem doskonali tez w treningu z partnerem (tuishou i sparingu)
Czyli własnym poczuciem rownowagi centrum, rozluznienia i jednosci ruchu całego ciała, inaczej chansijin.
Trening form, od wolno i obszernie wykonywanych ruchow do szybkich i dynamicznych, a potem z partnerem, ktory najpierw pomaga, a potem przeszkadza, ma rozwinac i wzmocnic te umiejetnosci.
Poniewaz jednosc chansijin jest trudna i subtelna w tych bardziej złozonych i formach i sytuacjach z partnerem, potrzebna jest wspołpraca z mistrzem do momentu rozwiniecia własnego poczucia na głebokim poziomie.
Formy w parach (tuishou) nie sa walka ani treningiem zastosowan.
Trening zastosowan, ma sens, gdy zblizony jest do rzeczywistych warunkow i nie moze byc sztucznie wymyslany pod katem choreografii.
Od tego daleka droga do spontanicznego działania i utrzymania w nich tych zasad o ktorych pisałem.
Jesli chansijin jest dla was pustym hasłem, nigdy nie zrozumiecie idei i kierunku praktyki taijiquan, poza pustymi ruchami form i mniej lub bardziej bezładna przepychanka w tuishou.
Kewstia estetyki form
Nalezy rozroznic tzw. pusta estetyke od estetyki rzeczywistej. Dobrze wykonana forma, ruch i postawa, gdy ma ugruntowanie i stabilnosc w nogach, zachowuje mocna i zrownowazona strukture, oraz naturalnosc i jednosc ruchu spiralnego, zawsze tez ma swoje piekno i harmonie.
To jak poruszajace sie dzikie zwierze, ma naturalna gracje i siłe.
Pusta estetyka jest zawsze widoczna dla wprawnego oka.
Nie ma siły, ani naturalnej jednosci i połaczonego ruchu ciała.
Ktos moze byc bardzo elastyczny i dynamiczny, ale to swiadomosc chansi swiadczy o prawdziwej estetyce.
To poczucie ma potem wpływ na dalszy postep i efektywnosc w sparingu i walce.
Wiec nie lekcewazmy tej prawdziwej estetyki form, to oznaka postepu w praktyce.
Jarosław Jodzis edytował(a) ten post dnia 25.05.11 o godzinie 13:28