Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podwojna forma yang

Podwojne formy w taijiquan jako rozbudowane układy technik poza estetyczno choreograficznym efektem nie maja sensu jako element treningu walki.
Dlatego ze sa zbyt rozbudowane i sztuczne. O ile tuishou ma sens, bo uczy wrazliwosci, czucia energii partnera i rozwija pewne nawyki neutralizacji. To jednak tylko pierwszy krok do san tuishou i potem sanshou i sparingów.
Kazdy rodzaj ataku i kazdy ruch z formy moze byc wyprowadzany i stosowany w wielu zastosowaniach. Utrwalanie pewnych sztucznych nawykow ruchowych tłumi spontanicznosc i ogranicza swobode działania.
Wiele form podwojnych w innych stylach walki, to przewaznie proste układy ktore maja za zadanie wzmocnienie np przedramion na uderzenia, lub wyrobienia struktury w kontakcie z atakujacym partnerem. Wielu mistrzów nie poleca zbytniego rozbudowywania takich cwiczen.
Ponizej podwojna forma. Prawda ze ładna ?

http://www.youtube.com/watch?v=REVCMRUlmGo
Bartosz S.

Bartosz S. Psychoanalityk
jungowski,
psychoterapeuta

Temat: Podwojna forma yang

<ciach>
Po zastanowieniu, nic jednak nie powiem... ;-)Bartosz S. edytował(a) ten post dnia 19.05.11 o godzinie 11:42
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Podwojna forma yang

Ja powiem, ale później, chwilowo mi trochę ręce opadły a stopami na klawiaturze pisać jeszcze nie umiem;-)
Jak by powiedział pewien nasz kolega z forum Zasady Tai Chi, brakuje mi pewnych zdolności;)Tomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 19.05.11 o godzinie 12:08
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Podwojna forma yang

Jarosław Jodzis:
Podwojne formy w taijiquan jako rozbudowane układy technik poza estetyczno choreograficznym efektem nie maja sensu jako element treningu walki.
Dlatego ze sa zbyt rozbudowane i sztuczne. O ile tuishou ma sens, bo uczy wrazliwosci, czucia energii partnera i rozwija pewne nawyki neutralizacji. To jednak tylko pierwszy krok do san tuishou i potem sanshou i sparingów.
Kazdy rodzaj ataku i kazdy ruch z formy moze byc wyprowadzany i stosowany w wielu zastosowaniach. Utrwalanie pewnych sztucznych nawykow ruchowych tłumi spontanicznosc i ogranicza swobode działania.
Wiele form podwojnych w innych stylach walki, to przewaznie proste układy ktore maja za zadanie wzmocnienie np przedramion na uderzenia, lub wyrobienia struktury w kontakcie z atakujacym partnerem. Wielu mistrzów nie poleca zbytniego rozbudowywania takich cwiczen.
Ponizej podwojna forma. Prawda ze ładna ?

http://www.youtube.com/watch?v=REVCMRUlmGo

Nie całkiem ale już trochę lepiej, tak, że, mogę napisać krótki komentarz:

Jeśli Jarku zamiast z praktyki, ponieważ jak wiemy podwójnej formy nigdy nie ćwiczyłeś, czerpiesz wiedzę o stylu Yang z takich filmików, to nie dziwi mnie już, że mamy tak różne poglądy na styl Yang.
Mówimy po prostu o różnych rzeczach.
A co do Twojego pytania czy ładne?
Tak, bardzo ładne:-)

Pozdrawiam,

Tomasz Nowakowski
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podwojna forma yang

Bartosz S.:
<ciach>
Po zastanowieniu, nic jednak nie powiem... ;-)

Nno..!! Jak mawiał Nikodem Dyzma
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podwojna forma yang

Tomasz Nowakowski:

Jeśli Jarku zamiast z praktyki, ponieważ jak wiemy podwójnej formy nigdy nie ćwiczyłeś, czerpiesz wiedzę o stylu Yang z takich filmików, to nie dziwi mnie już, że mamy tak różne poglądy na styl Yang.
Mówimy po prostu o różnych rzeczach.
A co do Twojego pytania czy ładne?
Tak, bardzo ładne:-)
Cwiczyłem swego czasu dosc długo kilka podwojnych form ze szkoły Nama. Mam tez kilkudziesiecioletnie doswiadczenie w sztukach walki i wiem co ma sens w takich formach, a co nie.
Dlaczego tak sie odcinasz od tego wykonania? Tak sie cwiczy forme yang.
Powoli obszernie, jednostajnie i w pełnej harmonii i rownowadze. W tym kierunku to ewoulowało i zdobyło popularnosc.
Mozesz robic to szybko i nawet probowac łaczyc z fajin, ale to nie zmienia niczego. Wciaz jest to sztuczne, ograniczajace i pozytek jest tylko na poziomie relaksowo/rekreacyjno/estetycznym. Co ma swoje zalety. Wielu osobom głownie o to chodzi
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Podwojna forma yang

Jarosław Jodzis:
Tomasz Nowakowski:

Jeśli Jarku zamiast z praktyki, ponieważ jak wiemy podwójnej formy nigdy nie ćwiczyłeś, czerpiesz wiedzę o stylu Yang z takich filmików, to nie dziwi mnie już, że mamy tak różne poglądy na styl Yang.
Mówimy po prostu o różnych rzeczach.
A co do Twojego pytania czy ładne?
Tak, bardzo ładne:-)
Cwiczyłem swego czasu dosc długo kilka podwojnych form ze szkoły Nama. Mam tez kilkudziesiecioletnie doswiadczenie w sztukach walki i wiem co ma sens w takich formach, a co nie.
Dlaczego tak sie odcinasz od tego wykonania? Tak sie cwiczy forme yang.

Nie ćwiczy się tak w stylu Yang który uprawiam i w żadnej innej wersji stylu Yang z tych które znam. A trochę ich znam.
Nie bardzo rozumiem dlaczego mam się nie odcinać. Czego oczekujesz? Że zamieścisz cokolwiek co znajdziesz w internecie a ja mam dla Twojego dobrego samopoczucia utożsamiać się z tym co tu pokażesz?

Nie wiem co ćwiczyłeś u Nama, ale jeszcze niedawno (przed kilkoma dniami) mówiłeś, że nie znasz i nie ćwiczyłeś podwójnej formy stylu Yang.

Pozdrawiam,

Tomasz Nowakowski
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podwojna forma yang

Tomasz Nowakowski:

Nie ćwiczy się tak w stylu Yang który uprawiam i w żadnej innej wersji stylu Yang z tych które znam. A trochę ich znam.
Nie bardzo rozumiem dlaczego mam się nie odcinać. Czego oczekujesz? Że zamieścisz cokolwiek co znajdziesz w internecie a ja mam dla Twojego dobrego samopoczucia utożsamiać się z tym co tu pokażesz?
To moze to juz nie jest styl yang to co cwiczysz? Jesli macie tam dynamiczne formy z fajin, robicie sanshou, sparingi i szermierke, a te typowe wykonania formy yang, ktorych pełno w internecie w niczym nie przypominaja tego co cwiczysz to pomysl, moze warto nazwac własnym stylem

Nie wiem co ćwiczyłeś u Nama, ale jeszcze niedawno (przed kilkoma dniami) mówiłeś, że nie znasz i nie ćwiczyłeś podwójnej formy stylu Yang.
Formy podwojne u Nama nie miały nic wspolnego z podwojna forma yang. To formy dynamiczne ze stylu ktorego nauczał.
To, ze nie uczyłem sie, układu podwojnej formy yang nie oznacza ze jest to dla mnie zupełnie nieznana forma, ktorej nie widziałem na oczy.
Wystarczajaco wyraznie wyraziłem tez swoje zdanie, oprocz cytowaneej opinii znacznie wiekszych ekspertow, co sadze o celowosci tego typu pomysłow w jakims praktycznym aspekcie nauki walki.
Ruch, ktory ma rozwijac swobode roznorakich zastosowan, sztucznie ustawia sie w jakims jednym okreslonym układzie. Gdzie podstawa jest idea, aby to sie ładnie składało i komponnowało płynne w całosc. Jak juz pisałem klkakrotnie, ma to tylko wartosc estetyczno/pokazowo/choreograficzną.
Jesli na tym chcesz budowac umiejetnosc praktycznego zastosowania taijiquan przy niespodziewanym ataku, to rezultaty beda załosne.

To nie ma znaczenia, ze w tym filmie para wykonuje to powoli i miekko. To nawet lepiej pasuje w tej konwencji, niz miałoby byc takie niby rzeczywiste zastosowanie
Bartosz S.

Bartosz S. Psychoanalityk
jungowski,
psychoterapeuta

Temat: Podwojna forma yang

Nno..!! Jak mawiał Nikodem Dyzma

Nawet dostrzegam pewne podobieństwo ;-).Bartosz S. edytował(a) ten post dnia 22.05.11 o godzinie 22:52
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Podwojna forma yang

Jarosław Jodzis:
Tomasz Nowakowski:

Nie ćwiczy się tak w stylu Yang który uprawiam i w żadnej innej wersji stylu Yang z tych które znam. A trochę ich znam.
Nie bardzo rozumiem dlaczego mam się nie odcinać. Czego oczekujesz? Że zamieścisz cokolwiek co znajdziesz w internecie a ja mam dla Twojego dobrego samopoczucia utożsamiać się z tym co tu pokażesz?
To moze to juz nie jest styl yang to co cwiczysz? Jesli macie tam dynamiczne formy z fajin, robicie sanshou, sparingi i szermierke, a te typowe wykonania formy yang, ktorych pełno w internecie w niczym nie przypominaja tego co cwiczysz to pomysl, moze warto nazwac własnym stylem


Uprawiam kompletny i efektywny a nie efektowny lub internetowy styl Yang.

Pozdrawiam,

Tomasz NowakowskiTomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 22.05.11 o godzinie 23:05
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podwojna forma yang

Tomasz Nowakowski:
Jarosław Jodzis:

To moze to juz nie jest styl yang to co cwiczysz? Jesli macie tam dynamiczne formy z fajin, robicie sanshou, sparingi i szermierke, a te typowe wykonania formy yang, ktorych pełno w internecie w niczym nie przypominaja tego co cwiczysz to pomysl, moze warto nazwac własnym stylem


Uprawiam kompletny i efektywny a nie efektowny lub internetowy styl Yang.
I Szczęść Boże.
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Podwojna forma yang

W praktyce Tai Chi Chuan ważne jest zrozumienie roli jaką spełniają formy. Nie są one celem samym w sobie, tylko środkiem do celu. Są ważną częścią metodyki treningu.
Ważne są też umiejętności pracy z formami na różnych poziomach, w zależności od celu jaki chce się osiągnąć lub umiejętności jakie trzeba na danym etapie praktyki rozwinąć.
Typowym nieporozumieniem w podejściu do praktyki form jest traktowanie ich w sposób kolekcjonerski, zbieranie form. Oraz nadmierne koncentrowanie się na samej technice stylu. Co prowadzi najczęściej do braku zrozumienia całości i braku świadomości czemu służą formy.

Podobnie często bywa z formą podwójną. Celem praktyki formy podwójnej nie jest wyeliminowanie praktyki pełnego wszechstronnego tuishou lub praktyki sanshou.
Praktyka formy podwójnej podobnie jak każdej innej formy, służy rozwijaniu umiejętności związanych z Tai Chi.
Jest to po prostu nauka podstaw rzemiosła.

Wielkim nieporozumieniem jest traktowanie formy podwójnej jako realnej walki lub sparingu.
Foma podwójna ma wiele różnych wariantów podobnie jak inne formy stylu. Charakterystyczne dla tej formy w porównaniu z formami indywidualnymi jest jednak to, że obaj ćwiczący mogą wybierać w kolejnych krokach formy różne warianty techniczne.
Wymusza to na partnerze bardzo wysoki stopień koncentracji uwagi i umiejętność szybkiego dostosowania się do zmieniającej się sytuacji. Forma nie przebiega na zasadzie: jak ja zrobię krok lewą nogą, to partner musi zareagować prawą itp.
Taki sposób ćwiczenia formy mamy tylko na początku, w czasie uczenia się podstawowego układu formy.
Później sytuacja się zmienia i pojawia się możliwość stosowania różnych rozwiązań.

Jeśli już próbujemy wybierać przykłady różnych wersji formy podwójnej stylu Yang z internetu, to tradycyjnej,
88 ruchowej formie podwójnej stylu Yang bardziej odpowiadają te filmy:

http://www.youtube.com/watch?v=RChfK8uZM90&feature=rel...

ten:

http://www.youtube.com/watch?v=0dHBj54Uly8&feature=rel...

lub ten:

http://www.youtube.com/watch?v=XSGlJCf7YCk&feature=rel...

Ten ostatni przykład jest prezentowany przez uczniów mistrza Yang Jwing Minga, którego uczniowie od wielu lat uczą Tai Chi również w Polsce.
Wszystkie podane przeze mnie przykłady są wariantami podwójnej formy stylu Yang związanymi bardziej z nurtem kuo shu, tradycyjnego Kung fu, uprawianego w Hong Kongu, na Taiwanie, Malezji, Singapurze itp. Oraz mniej lub bardzej nieoficjalnie w Chinach. I przeniesionego do Australii, Japonii, USA, Wielkiej Brytanii, Holandii i innych krajów naszej, zachodniej kultury. Z tym nurtem (kuo shu) również ja jestem związany.
Jest to trochę inny nurt kung fu niż oficjalne, uproszczone i bardziej widowiskowe dla publicznosci wu shu propagowane i popierane współcześnie przez chińskie władze.
Film pokazany na początku tego tematu przez Jarka jest właśnie przykładem tego widowiskowego wushu.
Z tradycyjną podwójną formą stylu Yang ma niewiele wspólnego.

Pozdrawiam,

Tomasz NowakowskiTomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 24.05.11 o godzinie 14:21
Bartosz S.

Bartosz S. Psychoanalityk
jungowski,
psychoterapeuta

Temat: Podwojna forma yang

Tomasz Nowakowski:
Wielkim nieporozumieniem jest traktowanie formy podwójnej jako realnej walki lub sparingu.

Otóż to. Dlatego zdziwiło mnie stwierdzenie Jarka, że forma podwójna Yang nie ma zastosowania w treningu walki. To tak, jakby jakakolwiek forma jakiegokolwiek stylu miała. Ciekaw jestem, czy Jarek uczy swoich uczniów, że formy Chen nauczą ich walczyć. Przecież to w ogóle do tego nie służy! Formy są tradycyjnym elementem służącym do rozwijania mechaniki ruchu na przykładzie wyidealizowanych technik (których szansa możliwości zastosowania w realnej walce jest podobna do szansy na wygraną w totolotka). Do nauki walki służą dopiero tui shou i san shou, tak w Yang, w Chen i każdym innym stylu. Tak mi się przynajmniej wydaje, a jeśli się mylę, to bardziej niż pewne jest, że ktoś mnie zaraz życzliwie poprawi ;-).

Oczywiście, praca nad mechaniką ruchu ma bezpośredni wpływ na umiejętność zachowania się w walce, jednak mówimy cały czas o zachowaniu się w ramach własnego ciała. Zachowanie względem przeciwnika to inna bajka... W przypadku formy podwójnej ćwiczone są elementy, takie jak zachowanie właściwego dystansu względem partnera, jednak jest to przecież płynna współpraca, nie zaś realne ciosy albo próba wytrącania się z równowagi itp.

Aha, nie byłbym też pewien, czy adepci Chen tak wcale nie dbają o estetykę ruchu. Znam przynajmniej kilku takich, co dbają. Choćby pod kątem pokazów i turniejów. I nie ma w tym nic złego, w końcu za piękne ruchy można dostać medal ;-). Ale czemu to zaraz wyrzucać innym?Bartosz S. edytował(a) ten post dnia 24.05.11 o godzinie 23:55
Robert Bieńkowski

Robert Bieńkowski kursy językowe

Temat: Podwojna forma yang

O tym że w Chen dbają o estetyką świadczy chociażby to wykonanie :).

http://www.youtube.com/watch?v=mhOvO3cV888
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Podwojna forma yang

Bartosz S.:

Formy są tradycyjnym elementem służącym do rozwijania mechaniki ruchu na przykładzie wyidealizowanych technik (których szansa możliwości zastosowania w realnej walce jest podobna do szansy na wygraną w totolotka). Do nauki walki służą dopiero tui shou i san shou, tak w Yan, w Chen i każdym innym stylu.

Dokładnie tak.

Pozdrawiam,

TomaszTomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 24.05.11 o godzinie 22:27
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Podwojna forma yang

Dodam jeszcze moją refleksję na temat Tai Chi Chuan. Jest to kompletna sztuka na którą składa się wiele elementów. Wszystkie są ważne i wszystkie trzeba rozwijać. Dotyczy to jednak przede wszystkim konkretnych umiejętności a nie tylko elementów technicznych. Chociaż i te są ważne.
Aplikacje form indywidualnych z partnerem praktycznie niczym się nie różnią od form podwójnych, jedynie długością.
Są to tak samo modelowe sytuacje. Mające za zadanie przygotowanie psychofizyczne człowieka do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, opanowanie różnych przydatnych umiejętności technicznych, wyczucia dystansu, timingu (wyczucia czasu), umiejętności taktycznych i strategicznych itp.
Dlatego twierdzenie, że forma podwójna jest tworem sztucznym, a zabawa w aplikacje form indywidualnych jest przygotowaniem do realnej walki, jest twierdzeniem mocno naciąganym.
I jedno i drugie jest poligonem doświadczalnym.

A kontakt z partnerem w tuishou to realna rozmowa o Tai Chi (bynajmniej nie internetowa ;), o równowadze Tai Chi i jej braku, o zdolności powrotu do równowagi kiedy została ona naruszona, o umiejętności kreatywnego a nie formalnego i schematycznego radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Jest to najprostszy sposób na weryfikację własnych umiejętności i koncepcji. I nie wymaga czekania latami na osiągnięcie jakiegoś nadzwyczajnego poziomu
na którym dotyk mistrza nie będzie już potrzebny. (Nie chcę przez to powiedzieć, że kontakt z kompetentnym nauczycielem jest zbyteczny).

Pozdrawiam,

Tomasz NowakowskiTomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 25.05.11 o godzinie 01:36
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podwojna forma yang

Bartosz Samitowski:
Tomasz Nowakowski:
Wielkim nieporozumieniem jest traktowanie formy podwójnej jako realnej walki lub sparingu.

Otóż to. Dlatego zdziwiło mnie stwierdzenie Jarka, że forma podwójna Yang nie ma zastosowania w treningu walki. To tak, jakby jakakolwiek forma jakiegokolwiek stylu miała. Ciekaw jestem, czy Jarek uczy swoich uczniów, że formy Chen nauczą ich walczyć. Przecież to w ogóle do tego nie służy! Formy są tradycyjnym elementem służącym do rozwijania mechaniki ruchu na przykładzie wyidealizowanych technik (których szansa możliwości zastosowania w realnej walce jest podobna do szansy na wygraną w totolotka). Do nauki walki służą dopiero tui shou i san shou, tak w Yang, w Chen i każdym innym stylu. Tak mi się przynajmniej wydaje, a jeśli się mylę, to bardziej niż pewne jest, że ktoś mnie zaraz życzliwie poprawi ;-).
Po pierwsze
Nie przypominam sobie abym twierdził, ze podwojna forma traktowana jest jak rodzaj realnej walki czy sparingu. Cały wasz wywod oparty na tym załozeniu traci sens.
Pisałem ze to sztuczny układ technik, sztucznie dopasowywanych do wymyslonych i ograniczonych załozeniem choreografii. I ze ma wartosc tylko estetyczno pokazowa.
Jest zasadnicza roznica pomiedzy forma solowa, budujaca pewne wartosci struktury, koordynacji, jednosci ruchu ciała, a forma podwojna, ktora zamiast rozwijac pewne wartosciowe cechy i nawyki, wyrabia niewłasciwe.
Tam gdzie w praktyce niewielki sens ma wyprowadzanie kopniecia "shuan bai liang' w sposob pokazany w formie (nie jest to kopniecie, a podciecie)
to w formie interpretuje sie to jako kopniecie z zewnatrz zupełnie bezsensowne, ale pasujace do choreografii.
Jesli nie rozrozniacie takich podstaw to o czym mamy dyskutowac.

Po drugie
Trzeba rozumiec czym sa formy i do czego słuza i co mozna dzieki nim rozwinac a czego nie. Zasadnicze znaczenie ma wiec tez charakter form i ich roznorodnosc. Wyrabiaja one swiadomosc i umiejetnosc kontroli rownowagi i przemian yin/yang takze w szybkich i błyskawicznych ruchach nie tylko w jednostajnym obszernym powolnym ruchu.
Ta swiadomosc własnego ciała jest podstawa do dalszej praktyki z partnerem.
Jesli nie rozumie sie tego do czego słuza formy, potem zaczynaja sie takie dywagacje co kto sobie wyobraza.
Generalnie wiekszosc traktuje formy, a widze ze tez sie do tej wiekszosci zaliczacie, (pisze w liczbie mnogiej bo jestescie tu wyjatkowo zgodni z Tomaszem) jako nauke jakiejs choreografii, takich lub innych ruchow.

Rozczaruje was, ruchy nie sa tu wazne. Cały czas pracuje sie z tym samym co potem doskonali tez w treningu z partnerem (tuishou i sparingu)
Czyli własnym poczuciem rownowagi centrum, rozluznienia i jednosci ruchu całego ciała, inaczej chansijin.
Trening form, od wolno i obszernie wykonywanych ruchow do szybkich i dynamicznych, a potem z partnerem, ktory najpierw pomaga, a potem przeszkadza, ma rozwinac i wzmocnic te umiejetnosci.
Poniewaz jednosc chansijin jest trudna i subtelna w tych bardziej złozonych i formach i sytuacjach z partnerem, potrzebna jest wspołpraca z mistrzem do momentu rozwiniecia własnego poczucia na głebokim poziomie.
Formy w parach (tuishou) nie sa walka ani treningiem zastosowan.
Trening zastosowan, ma sens, gdy zblizony jest do rzeczywistych warunkow i nie moze byc sztucznie wymyslany pod katem choreografii.
Od tego daleka droga do spontanicznego działania i utrzymania w nich tych zasad o ktorych pisałem.

Jesli chansijin jest dla was pustym hasłem, nigdy nie zrozumiecie idei i kierunku praktyki taijiquan, poza pustymi ruchami form i mniej lub bardziej bezładna przepychanka w tuishou.

Kewstia estetyki form
Nalezy rozroznic tzw. pusta estetyke od estetyki rzeczywistej. Dobrze wykonana forma, ruch i postawa, gdy ma ugruntowanie i stabilnosc w nogach, zachowuje mocna i zrownowazona strukture, oraz naturalnosc i jednosc ruchu spiralnego, zawsze tez ma swoje piekno i harmonie.
To jak poruszajace sie dzikie zwierze, ma naturalna gracje i siłe.
Pusta estetyka jest zawsze widoczna dla wprawnego oka.
Nie ma siły, ani naturalnej jednosci i połaczonego ruchu ciała.
Ktos moze byc bardzo elastyczny i dynamiczny, ale to swiadomosc chansi swiadczy o prawdziwej estetyce.
To poczucie ma potem wpływ na dalszy postep i efektywnosc w sparingu i walce.
Wiec nie lekcewazmy tej prawdziwej estetyki form, to oznaka postepu w praktyce.Jarosław Jodzis edytował(a) ten post dnia 25.05.11 o godzinie 13:28
Konrad Dynarowicz

Konrad Dynarowicz Nauczyciel Taijiquan
(Tai Chi Chuan) oraz
Qigong (Chi Kung)

Temat: Podwojna forma yang

Bartosz S.:
Formy są tradycyjnym elementem służącym do rozwijania mechaniki ruchu na przykładzie wyidealizowanych technik (których szansa możliwości zastosowania w realnej walce jest podobna do szansy na wygraną w totolotka).

Zabawne....
Bartosz S.

Bartosz S. Psychoanalityk
jungowski,
psychoterapeuta

Temat: Podwojna forma yang

Jarosław Jodzis:
Po pierwsze
Nie przypominam sobie abym twierdził, ze podwojna forma traktowana jest jak rodzaj realnej walki czy sparingu.

Ale twierdzisz, że powinna być. Przeczytaj sam siebie.
Pisałem ze to sztuczny układ technik, sztucznie dopasowywanych do wymyslonych i ograniczonych załozeniem choreografii. I ze ma wartosc tylko estetyczno pokazowa.
Jest zasadnicza roznica pomiedzy forma solowa, budujaca pewne wartosci struktury, koordynacji, jednosci ruchu ciała, a forma podwojna, ktora zamiast rozwijac pewne wartosciowe cechy i nawyki, wyrabia niewłasciwe.

Skąd wiesz, co rozwija a czego nie, skoro nie ćwiczyłeś? Poza - składając w jedno zdanie dwie Twoje wypowiedzi - podwójną formą Yang u Nama, która nie jest podwójną formą Yang?
Po drugie
Trzeba rozumiec czym sa formy i do czego słuza i co mozna dzieki nim rozwinac a czego nie.

No to zrozum, my już rozumiemy :-).
Ta swiadomosc własnego ciała jest podstawa do dalszej praktyki z partnerem.

Czyż nie to właśnie napisałem wcześniej? :) Znowu mnie powtarzasz, udając, że polemizujesz :). Czy tak wygląda mentalny chansijin?
Jesli nie rozumie sie tego do czego słuza formy, potem zaczynaja sie takie dywagacje co kto sobie wyobraza.

No właśnie Jarku, Ty i te Twoje dywagacje i wyobrażenia o tym czym jest Tai Chi... ;-)
Generalnie wiekszosc traktuje formy, a widze ze tez sie do tej wiekszosci zaliczacie, (pisze w liczbie mnogiej bo jestescie tu wyjatkowo zgodni z Tomaszem) jako nauke jakiejs choreografii, takich lub innych ruchow.

Jak wyżej. Przeczytaj, co napisałem, bo było to coś zupełnie innego niż to, co właśnie stwierdziłeś.
Rozczaruje was, ruchy nie sa tu wazne.

J.w. przeczytaj jeszcze raz, bo na razie dyskutujesz z jakimś swoim niewidzialnym dyskutantem.
Cały czas pracuje sie z tym samym co potem doskonali tez w treningu z partnerem (tuishou i sparingu)

Znów. Dokładnie to napisałem powyżej. Oczywiście, przy tui shou wychodzą wszystkie braki z treningu solo i pozwala ono je naprawić. Z kim polemizujesz?
Czyli własnym poczuciem rownowagi centrum, rozluznienia i jednosci ruchu całego ciała, inaczej chansijin.

Brawo! Chyba jednak coś tam wiesz... ;-)
Poniewaz jednosc chansijin jest trudna i subtelna w tych bardziej złozonych i formach i sytuacjach z partnerem, potrzebna jest wspołpraca z mistrzem do momentu rozwiniecia własnego poczucia na głebokim poziomie.

...czego serdecznie Ci życzę.
Formy w parach (tuishou) nie sa walka ani treningiem zastosowan.

Tui shou i formy w parach to nie to samo. Chyba, że tui shou taki, jak jest ćwiczony w Chen, nie uczy właściwości bojowych, co też jest możliwe.
Trening zastosowan, ma sens, gdy zblizony jest do rzeczywistych warunkow i nie moze byc sztucznie wymyslany pod katem choreografii.

Trening zastosowań ma też parę innych sensów - na przykład, uczy zachowania własnej struktury w czasie wykonywania technik wobec zewnętrznej siły. Poza tym, pokazuje na przykładzie wyidealizowanych praktyk co mogłoby się zdarzyć, dla zilustrowania pewnych zasad, które można zastosować w zupełnie inny sposób.
Od tego daleka droga do spontanicznego działania i utrzymania w nich tych zasad o ktorych pisałem.

Dla jednych dalsza, dla innych bliższa.
Jesli chansijin jest dla was pustym hasłem, nigdy nie zrozumiecie idei i kierunku praktyki taijiquan, poza pustymi ruchami form i mniej lub bardziej bezładna przepychanka w tuishou.

Ciebie z całą pewnością nigdy nie zrozumiemy (my Bartosz). A na poważnie, powtórzę się - takie rzeczy można sprawdzić w praktyce (san tui shou), a nie na forum dyskusyjnym.
Kewstia estetyki form
Nalezy rozroznic tzw. pusta estetyke od estetyki rzeczywistej.

Jak rozumiem, ta w wykonaniu adeptów Chen jest rzeczywista, ta w Yang pusta? Zgadłem?
To jak poruszajace sie dzikie zwierze, ma naturalna gracje i siłe.

No, np. łoś albo lew morski.
Pusta estetyka jest zawsze widoczna dla wprawnego oka.

Albo upartego.
Wiec nie lekcewazmy tej prawdziwej estetyki form, to oznaka postepu w praktyce.

Lekceważmy tylko tę pustą, wiem. W razie wątpliwości jestem pewien, że Wprawne Oko nam pomoże.Bartosz Samitowski edytował(a) ten post dnia 25.05.11 o godzinie 17:38

konto usunięte

Temat: Podwojna forma yang

Brawo!!
Jak w szermierce,każdy cios - trafienie.
Jednocześnie plus ujemny za wiarę,że to cokolwiek zmieni.
Przypomina mi to pewne wydarzenie którego byłem świadkiem jak niemowa próbował
wytłumaczyć coś głuchemu.
Obaj doskonale się rozumieli.



Wyślij zaproszenie do